W roku 2015 strony internetowe oparte na responsywnych szablonach dostosowanych do urządzeń przenośnych przestają być nowinką w branży. Coraz częściej traktowane są one przez przedsiębiorców działających w e-commerce jako konieczność. Nadmieniona zmiana preferencji twórców i odbiorców witryn wpłynie także na sposób w jaki projektowane są strony przedsiębiorców indywidualnych oraz korporacji działających na szeroką skalę.
Tworzenie stron mobilnych staje się na tyle istotne, że trend wpływa na sposób w jaki projektowane są nowo powstające witryny internetowe. Z uwagi na ten fakt w bieżącym roku zaobserwujemy nasilanie się opisanych poniżej tendencji.
1. Ukryte menu
W przypadku stron mobilnych niektóre istotne elementy interfejsu ukrywane są do momentu, kiedy to staną się potrzebne użytkownikowi. Mapa strony oraz nawigacja w kategoriach produktów są istotne, mogą jednak przeszkadzać na niewielkim wyświetlaczu urządzenia mobilnego, odciągając uwagę klienta od zakupów.
Biorąc pod uwagę powyższe spostrzeżenie, nie powinno dziwić, iż ukryte menu (nazywane też „menu-hamburgerami” z uwagi na często używaną ikonę je reprezentującą) zyskują na popularności. Przykładowo, ukryte paski nawigacyjne znaleźć można na niemalże wszystkich stronach Google.
W roku 2015 sprzedawcy internetowi używać będą ukrytych paneli menu nawet w przypadku, gdy strona wyświetlana ma być na komputerze stacjonarnym lub laptopie z relatywnie dużym ekranem. Firmy uważnie obserwujące najnowsze trendy już zaczęły wdrażanie rzeczonej metody projektowania witryn.
Światek biznesu internetowego zaobserwować może jeszcze jedną zmianę odnoszącą się do powyżej omawianych kwestii. Zauważono, że wielu użytkowników nie wie jeszcze, co oznacza ikona hamburgera. Nie należy się więc dziwić, że wielu przedsiębiorców zdecyduje się używać zarówno ikony graficznej, jak i towarzyszącego jej napisu „menu”.
2. Responsywna struktura strony przystosowana do wyświetlania na dużych ekranach
Jak już wspominaliśmy – witryny responsywne są obecnie kluczem do sukcesu w branży sprzedaży internetowej. Istnieją jednak istotne przesłanki skłaniające twórców stron oraz przedsiębiorców do stosowania rzeczonej technologii również podczas przygotowywania witryn dla urządzeń z dużymi ekranami.
Wiele inteligentnych telewizorów oraz konsol do gier takich jak chociażby Xbox One, zmienia tradycyjny teleodbiornik w urządzenie ze stałym dostępem do Internetu. Jeden z lokalnych przedsiębiorców poinformował, że niemal 10 procent ruchu generowanego na jego stronie pochodzi z urządzeń o rozdzielczości ekranu 1920 pikseli lub większej, co wskazuje na wykorzystywanie do przeglądania zasobów sieci komputerów stacjonarnych z dużymi monitorami oraz telewizorów nowej generacji.
3. Czytelna i skalowalna typografia
Wielu projektantów stron WWW wierzy, że rok 2015 może być rokiem typografii, a w szczególności typografii czytelnej oraz skalowalnej, która doskonale sprawdzi się w połączeniu z szablonami responsywnymi.
W przeciągu ostatnich pięciu lat typografia sieciowa rozwijała się skokowo; twórcy stron wykorzystywali większą ilość czcionek oraz znaleźli dla nich nowe zastosowania. Niemniej jednak, jednorodność oraz konserwatyzm opracowywanych projektów jest często spotykany. Konieczne jest więc podjęcie daleko idących zmian celem podkreślenia unikalności stron i całych marek. Podejmujmy odważniejsze wybory – w dalszym ciągu oferując odbiorcom treść czytelną, jednakże wyróżniającą się z tłumu.
Odważniejsze projekty będą musiały być także dostosowane do szablonów responsywnych, tak aby tekst wyglądał dobrze zarówno na relatywnie małym ekranie urządzenia mobilnego, jak i na dużym wyświetlaczu monitora.
4. Pokaźnych rozmiarów ilustracje
Szybkość działania strony jest – jak doskonale wiemy – niezwykle istotna. Na przestrzeni lat wielu twórców stron unikało dużych obrazów na tworzonych witrynach, starając się przyspieszyć wczytywanie stron na urządzeniach mobilnych. Dzięki zastosowaniu innowacyjnych technik tworzenia szablonów responsywnych oraz grafik dopasowujących się automatycznie do rozmiaru ekranu, możliwe jest przedstawienie odbiorcom szybko ładujących się i jednocześnie czytelnych ilustracji.
Te ostatnie mogą pomóc przedsiębiorcom sprzedać większą liczbę towarów. Jako użytkownicy możemy się więc spodziewać dużych rozmiarów obrazów publikowanych na stronach komercyjnych.
Po pierwsze – strony domowe będą zawierać bardzo duże ilustracje. Firma Tommy Bahama od dawna używa pokaźnych, przyciągających uwagę klientów grafik na swojej stronie głównej.
I po drugie – zdjęcia produktów również będą się zwiększać. Niektóre z nich osiągną szerokość nawet tysiąca pikseli.
5. Materiały wideo i tła podstron
W roku 2015 z pewnością spodziewać się możemy zwiększenia ilości materiałów wideo wykorzystywanych na stronach z produktami, blogach, czy też – na platformie YouTube. Niektóre z nich mogą nawet stanowić tła stron głównych i podstron promocyjnych.
Głównym założeniem jest tu „język wizualny”, koncept opracowany przez Google celem uzyskania synergii zasad tradycyjnego projektowania stron z technologiami innowacyjnymi. Jest to niezawodny sposób ujednolicenia doświadczeń użytkowników korzystających z różnych platform, głównie poprzez wprowadzenie podobnych zasad działania i identycznej szaty graficznej niezależnie od platformy, przy pomocy której odwiedzający korzysta z zasobów Sieci.
Jest to bezsprzecznie niezwykle inteligentne podejście do projektowania aplikacji oraz całych stron internetowych. Innowacyjne technologie stosowane są obecnie przede wszystkim przez firmę Google i wdrażane przy okazji najnowszych aktualizacji platformy Android. Co najmniej prawdopodobnym jest, iż omawiają metodę projektowania witryn przejmą także przedsiębiorcy działający w sieci.