Decydując się na promocję swojego, mniejszego czy też większego biznesu w Internecie, często stajemy przed pytaniem jak założyć sklep internetowy bądź stronę internetową. Czy lepiej założyć sklep internetowy, czy stronę? Czy może potrzebujemy oba te serwisy?
Sytuacja jest o tyle prosta, jeśli jesteśmy zdecydowani, że chcemy najzwyczajniej sprzedawać wysyłkowo swoje produkty i nie zaprzątamy sobie głowy jakimś punktem stacjonarnym, do którego będą przychodzić klienci. Wtedy potrzebujemy sklepu internetowego, w którym odwiedzający mógłby odnaleźć interesujący go produkt (posiadany i oferowany przez nas), włożyć go do elektronicznego koszyka i zamówić jego dostarczenie już zdecydowanie mniej wirtualnym kurierem. Oczywiście, możemy w takim sklepie internetowym zaproponować klientowi również i odbiór osobisty, jednakże już jako po prostu udogodnienie finalizacji samej formy dostawy. Najważniejszym jest wciąż umożliwienie odwiedzającemu przespacerowanie się między cyfrowymi regałami naszego marketu, zapoznanie się z proponowanymi tam przez nas towarami i złożenie konkretnego, już jak najbardziej rzeczywistego zamówienia.
Sytuacja jest również o tyle prosta, jeśli potrzebujemy tak naprawdę tylko internetowej wizytówki naszej firmy. Adresu www, który przybliży potencjalnym klientom naszą działalność, lokalizację i pozwoli im się z nami skontaktować. Wtedy wszystkie kwestie wyboru, zakupu i negocjacji cenowych produktów, czy też usług przez nas świadczonych odbywają się już poza stroną internetową, bez udziału mechanizmów e-handlu stosowanych w bardziej rozbudowanych portalach internetowych. Wizytówka taka posłuży nam też w skutecznym wypromowaniu się w dzisiejszym świecie biznesu, w którym bez udziału Internetu wypromować się już nie da. W takim przypadku wystarczy nam strona internetowa.
A co jeśli jednak chcielibyśmy zaprezentować naszą ofertę w tak atrakcyjnej formie, jak w sklepie internetowym? W którym odwiedzający może wyszukiwać, sortować, filtrować produkty? Dodawać je do schowka, porównywać, zapoznawać się bliżej z ich opisami i zdjęciami? A jednocześnie nie chcielibyśmy zaprzątać sobie głowy płatnościami, przesyłkami, pakowaniem i realizacją zamówień? Czy też nawet podawaniem konkretnych cen za oferowany przez nas asortyment?
Wtedy doskonałym rozwiązaniem będzie stworzenie swoistej hybrydy. Strony internetowej, opartej o oprogramowanie do sklepu internetowego. Utworzenie katalogu produktów, lub usług, który połączy najlepsze cechy obu tych serwisów w jednej, wygodnej postaci. Katalogu, w którym będziemy mogli przedstawić potencjalnym klientom naszą propozycję w tak przejrzysty i praktyczny sposób, jak w sklepie internetowym. A jednocześnie pozwolić sobie na elastyczność i swobodę w jej dopasowaniu cenowym i formie realizacji.
Nie należy zapominać również o jeszcze jednym, wielkim plusie takiego rozwiązania. Mianowicie jak kiedyś w przyszłości postanowimy, że jednak chcemy umożliwić naszym klientom zakup towarów z naszej oferty bezpośrednio przez serwis www, wystarczy że programiści którzy wykonali dla nas taki katalog, przywrócą w nim funkcjonalności sklepu internetowego, takie jak koszyk zakupowy, prezentację cen, czy stany magazynowe. Katalog, który spełniał po części funkcję prostszej strony, stanie się ponownie pełnoprawnym e-sklepem.
Na pytanie co wybrać, stronę czy sklep, odpowiedzieć zatem musimy sobie sami. Warto jednak abyśmy na nasz biznes w Internecie spojrzeli nieco innym wzrokiem. Ścieżka do jego sukcesu zaczyna się na pewno tutaj i teraz, tuż pod samymi naszymi stopami. Ale niknąć powinna daleko za horyzontem. Gdzie sięgnąć możemy jedynie oczami wyobraźni.