Prawdą jest, że w większości przypadków na sklep internetowy (na jego założenie) wydasz mniej, niż na sklep offline. Wynika to głównie z faktu, że nie będziesz musiał wynajmować lokalu oraz przynajmniej na początku – zatrudniać personelu, który obsługiwałby na bieżąco Twoich klientów w siedzibie stacjonarnej. W miarę rozwoju sklepu, również sklepu online, będziesz prawdopodobnie potrzebował kogoś do pomocy, ale na początku możesz działać sam.
W zakładaniu działalności online początkowe wydatki związane są głównie z oprogramowaniem, hostingiem i domeną (oraz promocją sklepu), ale także z zaopatrzeniem. Twoje wirtualne półki zakupowe muszą być przecież pełne. I tutaj najczęściej pojawia się problem…
Inwestycja w towar do sklepu, niezależnie od tego, czy internetowego, czy stacjonarnego, najczęściej związana jest ze sporymi kosztami. I nie każdy te koszta chce ponosić, plus ponosić ryzyko, że w związku z niepowodzeniem, oprócz marzeń o własnym biznesie, rozpłyną się także środki poniesione na jego start.
W przypadku sklepów internetowych, masz dziś możliwość zrezygnowania z własnego towaru – magazynowania go, więc koszty założenia firmy znacznie się obniżą. Prowadzisz własny sklep, ale korzystasz z zasobów hurtowni, z którą (bądź, z którymi) nawiązujesz współpracę. Model taki nazywany jest dropshippingiem (lub drop ship).
Dropshipping, z czym to się je?
W dropshippingu dystrybutor magazynuje towary oraz wysyła je do Twoich klientów. Cały proces przechowywania, pakowania oraz wysyłki towaru przeniesiony jest zatem na dystrybutora. Ty zajmujesz się sprzedażą asortymentu przez witrynę, promocją, kontaktem z klientami, itd. Nie musisz jednak inwestować w towar, więc nie ponosisz ryzyka, że jeżeli coś się nie uda, zostaniesz z pełnym magazynem produktów i zawieszoną działalnością gospodarczą. No i oczywiście z kredytem do spłacenia.
Jak to w praktyce wygląda? Jak założyć sklep internetowy nie posiadając magazynu towarów?
System Twojego sklepu internetowego (oprogramowanie e-commerce) jest zintegrowany z systemem dystrybutora, czy większej ilości dystrybutorów. Twoi klienci składają oczywiście zamówienie poprzez Twój sklep internetowy, a system automatycznie wysyła informację o złożonym zamówieniu do dystrybutora (jego systemu).
Dystrybutor odbierając zamówienie, wysyła zwrotną wiadomość (automatyczną) o potwierdzeniu dostępności produktu i automatycznie go rezerwuje (jeżeli jest ciągle „na stanie”). Oczywiście dane o dostępności produktów w sklepie współpracującym z hurtownią są na bieżąco aktualizowane, jednak w przypadku wielu sklepów, z którymi hurtownie współpracują, wystarczyłoby, że zamówienie na te same produkty przyszłoby do dystrybutora w tym samym czasie z kilku różnych sklepów. Mogłoby się okazać, że dla jednego z nich produktu brakuje. Stąd właśnie potrzeba potwierdzenia dostępności produktu.
W momencie potwierdzania dostępności produktu i automatycznej rezerwacji go w hurtowni, masz możliwość przesłania potwierdzenia zamówienia do swojego klienta. Po tym, jak otrzymasz informację o dostępności produktu w hurtowni, wysyłasz do swojego klienta na maila prośbę o potwierdzenie zakupu. Gdy ten zapłaci za produkt (ma na to określoną ilość czasu od momentu otrzymania informacji na maila o dostępności produktu), wysyłasz automatycznie informację do swojego dystrybutora, że może wysyłać produkt do klienta (który jest cały czas zarezerwowany). Hurtownia pakuje produkt i wysyła go do Twojego klienta. Ty regulujesz płatność z dystrybutorem (zgodnie z umową zawartą między Wami).
Czy to się opłaca?
Twój zysk to różnica pomiędzy ceną hurtową i ceną, jaką płacą Twoi klienci. W zależności od ustaleń z dystrybutorem, ceny mogą być przez niego z góry narzucone lub sam możesz je ustalać. Pamiętaj jednak, że ceny muszą być atrakcyjne dla Twoich klientów, więc pomimo tego, że podnoszenie cen kusi Ciebie (zarabiasz więcej przy większej różnicy pomiędzy ceną hurtową i ceną sklepu), zdecydowanie zniechęca Twoich klientów.
Wiele zależy od umowy pomiędzy Tobą i Twoim dystrybutorem. Tak naprawdę jednak pozbywasz się ryzyka związanego z inwestycją we własne produkty. Istnieje jeszcze inne rozwiązanie – możesz każdorazowo kupiony (zamówiony) przez Twojego klienta produkt, zamawiać do swojego sklepu i odsyłać go do klienta. Będzie to jednak związane z wydłużeniem się czasu realizacji zamówienia oraz z wyższymi kosztami związanymi z przesyłką do Ciebie, przepakowaniem i znowu wysyłką do Twojego klienta.
Warto zadbać o to, aby umowa zakładała, że dystrybutor wszystkie zamówienia z Twojego sklepu, będzie oznaczał Twoim logiem firmowym. Jeżeli na naklejkach przewozowych, na opakowaniach, niezbędnych do wysyłki, zabraknie w ogóle „informacji” o Twoim sklepie, niekoniecznie dobrze wpłynie to na wizerunek Twojej firmy. Ludzie muszą kojarzyć firmę, jej logo, obyć się z adresem internetowym sklepu. Jeżeli zabraknie loga Twojej firmy na opakowaniu, Twoi klienci mogą czuć się trochę zagubienie i mieć wrażenie, że zamawiali z zupełnie innego miejsca.
Plusy i minusy modelu dropshippingu
Model ten jest opcją głównie dla przedsiębiorców, którzy zaczynają działalność i nie mają możliwości magazynowania towarów oraz nie mają takich nakładów finansowych na inwestycję, aby sprzedawać swoje (zakupione wcześniej) produkty. Na zakończenie zobaczcie, jakie są głównie zalety i wady sprzedaży w modelu dropshippingu.
Zalety dropshippingu:
- nie musisz mieć dużych nakładów finansowych na zaopatrzenie sklepu w towar, a także na późniejsze przechowywanie towaru w magazynach,
- ryzyko finansowe związane z założeniem sklepu internetowego jest znacznie mniejsze,
- nie musisz martwić się o produkty potrzebne do pakowania zamówionych produktów,
- nie zajmujesz się pakowaniem, wysyłaniem,
- nie musisz nawiązywać współpracy z firmami kurierskimi, czy Pocztą Polską,
- nie kontrolujesz na bieżąco stanów magazynowych (nie uzupełniasz braków),
- nie musisz zatrudniać ludzi do obsługi zamówień,
- najczęściej nie musisz również dbać o opisy i zdjęcia produktów, dostarczy Ci je producent lub dystrybutor.
Wady dropshippingu:
- nie masz pełnego wpływu na swój biznes, umowa z dystrybutorem z pewnością narzuci Ci pewne rozwiązania, czy sposób działania,
- nie masz kontroli nad dostawami, nie masz możliwości przyspieszania dostawy do klientów, a jednocześnie klienci będą mieli pretensje do Ciebie – Twojego sklepu, w przypadku ewentualnych problemów z dostawami,
- jesteś mało rozpoznawalny (Twoja firma jest), gdy na paczkach, które otrzymują klienci, brakuje Twoich danych firmowych, loga, czy adresu sklepu (dlatego ważne jest, aby to sobie wywalczyć u kontrahenta).