Przesyłki w sklepach internetowych cz. 1

Przesyłki w sklepach internetowych

W znakomitej większości przypadków po finalizacji zakupu w sklepie internetowym pozostaje kwestia dostarczenia zakupionego towaru do klienta. Na co należy zwrócić uwagę konfigurując przesyłki w swoim sklepie?

Poprawna konfiguracja przesyłek w sklepie internetowym obejmuje szereg czynników, które tworzą siatkę wzajemnych zależności. W pierwszym kroku konieczne jest określenie, jakie przesyłki w ogóle będą dostępne w sklepie (np. List zwykły / polecony, przesyłki kurierskie, odbiór w punkcie, odbiór osobisty). Jeżeli oprogramowanie sklepu internetowego umożliwia obsługę wag produktów, typy przesyłek definiujemy dla określonych przedziałów wag. W kolejnym kroku możemy zróżnicować przesyłki w zależności od wartości zamówienia – zwykle różnica sprowadza się do ceny przesyłki (im większa kwota zamówienia, tym tańsza przesyłka), ale czasami wartość zamówienia może wpływać na dostępność określonych typów przesyłek i/lub płatności. Kolejnym etapem jest powiązanie przesyłki z płatnościami – niekoniecznie każde połączenie typu przesyłki, wagi i wartości zamówienia umożliwiać będzie dokonanie płatności w dowolny sposób, jaki nasze sklep oferuje. Już po skonfigurowaniu przesyłek możemy zadecydować o wyjątkach, wyłączając dla niektórych produktów określone typy przesyłek. Dodatkowo oprogramowanie AptusShop umożliwia okresowe obniżanie cen wybranych przesyłek (promocje przesyłek), tworzenie specjalnych promocji (produktów), które obniżają cenę przesyłki do zera, oraz generowanie kodów rabatowych (w module dodatkowym) dających klientowi prawo do skorzystania z darmowej przesyłki.

Jakie przesyłki w sklepie?

Sposoby dostarczania towaru do klienta można podzielić na cztery podstawowe grupy:

  1. Listy (obsługiwane przez Pocztę Polską oraz Inpost)
  2. Przesyłki kurierskie
  3. Odbiory w punkcie (Paczkomaty, Paczka w Ruchu, Poczta Polska)
  4. Odbiór osobisty

Dla pierwszej formy dostarczania towaru kluczowym aspektem są gabaryty i waga przesyłki. Dlatego też dopuszczenie takiej formy dostawy wymaga korzystania w oprogramowaniu sklepu z mechanizmów warunkujących dostępność określonej przesyłki dla przedziałów wagi produktów w zamówieniu. W przypadku produktów o bardzo małej wadze, ale nietypowych (dużych) wymiarach, w oprogramowaniu AptusShop można skorzystać z wyłączenia określonej grupy przesyłek dla wybranych produktów.

Przesyłki kurierskie w większości przypadków można podzielić ze względu na wagę, jednak i tutaj pewne wyłączenia mogą okazać się konieczne. Dobrym przykładem trudności przy definiowaniu przesyłek może być sprzedaż plastikowych krzeseł ogrodowych. Przy stosunkowo niewielkiej wadze pojedyncze krzesło ma dosyć duże gabaryty. Prawdziwe problemy zaczynają się jednak wówczas, gdy klient kupuje kilka krzeseł w jednym zamówieniu. Krzesła tego samego typu można poukładać jedno w drugim tak, że zakup kilku sztuk spowoduje tylko nieznaczne zwiększenie rozmiarów paczki. Wystarczy jednak, że zamawiane krzesła będą innej konstrukcji, co uniemożliwi wkładanie jednego w drugie i zamiast jednej paczki będziemy mieli kilka pokaźnych pakunków. W takich sytuacjach bez indywidualnego kontaktu z klientem rzetelna wycena przesyłki z góry jest niemożliwa.

Dla odbiorów w punkcie oprócz poruszonych powyżej kwestii związanych z wielkością paczki, kluczowe będzie udostępnienie klientowi sklepu wygodnych narzędzi (mapek) umożliwiających łatwy wybór odpowiadającego klientowi punktu odbioru. W oprogramowaniu AptusShop również w przypadku odbiorów osobistych można zaznaczyć każdy dostępny punkt odbioru na mapce Google, co znacząco ułatwia klientowi wybór. Dodatkowo przy każdym punkcie wyświetlane są dodatkowe informacje o godzinach pracy, czy np. utrudnieniach przy parkowaniu.

W opisanych typach przesyłek (poza odbiorami osobistymi) istnieje możliwość zintegrowania oprogramowania sklepu internetowego z systemami informatycznymi firm obsługujących przesyłki – jeden sklep można zintegrować z kilkoma różnymi systemami jednocześnie – np. z e-Nadawcą Poczty Polskiej do obsługi listów, z API Paczkomatów Inpost dla obsługi Paczkomatów oraz z systemem DPD dla obsługi przesyłek kurierskich. Wykonanie takich integracji znacząco usprawnia proces obsługi przesyłek w sklepie, ponieważ wszystkie dane przekazywane są pomiędzy systemami uczestniczącymi w procesie automatycznie, bez konieczności ręcznego przepisywania danych.

c.d.n.