Przestrzeń internetowa z roku na rok jest sukcesywnie udoskonalana. Taka jest jej specyfika. Profil współczesnego Internauty zmienia się, dlatego sposób dotarcia do potencjalnego odbiorcy i zdobycie jego zainteresowania również muszą stawać się coraz nowocześniejsze.
Rok 2015 to głównie kontynuacja zmian i trendów podjętych w 2014. Zarówno atrakcyjny web design, jak i content marketing z unikalną treścią staje się priorytetem w staraniach o zdobycie zaangażowanych fanów i osiągnięcie wysokich zysków sprzedażowych. Jest to konsekwencja monitorowania użytkowników, ich zachowania i działań w sieci. Obserwując cały rynek internetowy, można wysnuć kilka wniosków odnośnie jego dalszego rozwoju. Obecny, 2015 rok z pewnością będzie bardzo dynamiczny, biorąc pod uwagę fakt, że Internauci stają się coraz bardziej wymagający, a tradycyjne korzystanie z portali społecznościowych zastępuje wersja mobilna – aktualnie na poziomie 20%. Eksperci z branży internetowej są zgodni co do wystąpienia głównych kierunków zmian i to na wielu płaszczyznach, związanych z szeroko pojętym marketingiem oraz ogólną komunikacją w sieci.
Media społecznościowe
Współczesny marketing ma słabą siłę przebicia, gdy nie opiera swoich działań również na tych z zakresu social media. Wiodące portale typu Facebook i YouTube mimo niewielkiego spadku zainteresowania nadal zrzeszają ogromną pulę użytkowników, YouTube codziennie odwiedza ponad miliard ludzi, a konto na Facebooku ma około 1,39 miliarda osób! Jakie zmiany w social media przyniesie rok 2015? Przede wszystkim:
- prowadzenie działań firmowych na różnych platformach jednocześnie (komunikacja wielopłaszczyznowa) – Facebook, Twitter, YouTube czy Instagram;
- rozwój funkcji sprzedażowych w kampaniach social media – targetowanie kontekstowe oraz geotargeting, czyli precyzyjne określanie grup odbiorców czy pojawienie się przycisku „Kup” na Facebooku i Twitterze;
- rozszerzenie działań marketingowych na skalę globalną – łatwe dotarcie do zagranicznych odbiorców przez różne platformy społecznościowe;
- zmiany w samych kanałach social media, np. Twetter wprowadza możliwość udostępniania własnego video a nowością w YouTube jest wybór konkretnego ujęcia – większe możliwości dla użytkowników i twórców skutecznej komunikacji marketingowej;
- większa rola narzędzi takich jak Google AdWords czy Facebook Ads niezbędnych do tworzenia analiz i statystyk, dzięki którym łatwiej określić strukturę dotarcia i komunikacji z użytkownikami.
Web design
Prezentacja swoich usług w sieci będzie wymagać dopasowania do nowoczesnego odbiorcy. W wyglądzie stron internetowych priorytetem stanie się przede wszystkim prostota i przejrzystość, uzyskane poprzez stosowanie ukrytego menu czy dużej typografii, która tworzy niejako wizualną hierarchię – podkreśli to, co ma być dla użytkownika treścią najważniejszą. Coraz popularniejsza stanie się platforma WordPress – gotowe, graficznie atrakcyjne szablony są dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy cenią czas i pieniądze. Bardziej spersonalizowane strony internetowe częściej zaczną wykorzystywać oryginalną szatę wizualną oraz animowane, interaktywne elementy, które są dla odbiorcy bardziej atrakcyjne niż klasyczna witryna. W związku z rozwojem technologii mobile, w 2015 większą rolę odegra responsive web design, a więc odpowiednie dopasowanie wyglądu strony internetowej do urządzeń mobilnych.
Urządzenia mobilne
Nowoczesny użytkownik coraz częściej rezygnuje z tradycyjnych narzędzi internetowych na rzecz urządzeń mobilnych, szczególnie w przypadku portali społecznościowych. W najbliższym czasie era mobile rozwijać się będzie bardzo szybko. Wynikiem tego będzie zwiększenie liczby firm przenoszących swoje usługi również na urządzenia mobilne, dlatego prognozowany przyrost wydatków na reklamę w tym sektorze wynosi aż 48% w skali globalnej. Wzrośnie również potrzeba rozbudowy analiz mobilnych i pomiarów, które będą bardziej efektywne, a także testów optymalizujących kampanie mobile.
Komunikacja marketingowa i kampanie marketingowe
Jednymi z największych zmian w 2015 roku będą same treści w komunikacji marketingowej. Najważniejszy stanie się content. Ma on być unikalny i wartościowy dla użytkownika. Treść wysokiej jakości, która dostarcza cennych informacji, przyciąga uwagę i angażuje odbiorcę. Bardziej popularne będą techniki perswazyjne oraz pewne formy tworzenia opowiadania czy historii wokół produktu, wykorzystywane do kreowania zachęcających tekstów. Cała komunikacja internetowa zostanie spersonalizowana – do każdego potencjalnego klienta trzeba podejść indywidualnie. Ważne będzie również nawiązywanie dialogu z użytkownikiem, który nastawiony będzie na podtrzymanie długotrwałej relacji. Wzrośnie rola blogów – staną się bardziej popularne, szczególnie w przypadku firm e-commerce, dzięki którym uzyskać można lepsze wyniki sprzedażowe. W komunikacji marketingowej coraz częściej będzie wykorzystywane wideo, które staje się najbardziej atrakcyjne dla użytkowników, bowiem w roku 2014 to właśnie elementy wideo oraz zdjęcia były częściej udostępniane niż linki i tekst. Poprawa jakości treści wiąże się również ze zmianą w branży SEO. Strony pozycjonujące zyskają wartościową treść, wzrośnie także znacznie earned links, czyli linków pozyskiwanych naturalnie.
Rok 2015 to z pewnością rozwój nowoczesnych technik dotarcia do odbiorcy oraz zmiana perspektywy patrzenia na użytkownika w sieci. Tworzenie komunikatu i prezentacja usług mają być bardziej świadome i szczegółowo dopasowane do każdej jednostki. To podejście z pewnością nada internetowemu marketingowi nową jakość.
Artykuł powstał przy współpracy z blogiem mrkt.pl agencji marketingowej 3GA.