Planując otwarcie własnej działalności gospodarczej, musimy dokładnie przemyśleć strategię promocji naszego nowego biznesu. Do wyboru mamy bogaty wachlarz możliwości, w jaki sposób będziemy mogli wypromować swoją markę.
Kluczowym elementem przy wyborze konkretnej metody będzie nasz budżet reklamowy. Jeśli dopiero otwieramy firmę, zwykle nie dysponujemy wielkimi środkami finansowymi. Nie możemy skorzystać np. z telewizyjnych spotów reklamowych mających ogólnokrajowy zasięg. W związku z tym wielu przedsiębiorców pokłada nadzieję w pozycjonowaniu, jako alternatywnym źródle reklamowym, które ma duży zasięg.
Dlaczego powinienem zainteresować się pozycjonowaniem?
Jeżeli chcielibyśmy sprowadzać dziennie na swoją stronę internetową wartościowy ruch, nie powinniśmy przechodzić obojętnie obok zasięgu, jakim dysponuje najpopularniejsza wyszukiwarka Google. Dla mnie osobiście największą zaletą pozycjonowania jest możliwość dotarcia do ściśle określonej grupy docelowej. Jesteśmy w stanie z dużo większą precyzją wystosować odpowiedni komunikat i przedstawić go osobom zainteresowanym.
Głównym powodem, dla którego korzystamy z wyszukiwarki, jest chęć szybkiego odnalezienia odpowiedzi na nasze pytanie bądź zaspokojenie aktualnej potrzeby. Załóżmy, że nasz użytkownik wpisuje w pole wyszukiwania frazę „Jak pozycjonować stronę internetową”. W podanym przykładzie, osoba zasiadająca po drugiej stronie komputera będzie miała bardzo konkretny problem.
Możemy podejrzewać, że ktoś chce samodzielnie wdrożyć działania SEO. W związku z czym, będąc np. producentem mebli, nie mamy na uwadze tego użytkownika. Prawdopodobieństwo zakupu przez tą osobę nowego kompletu mebli będzie bliska zeru. Inna sytuacja byłaby w przypadku firmy prowadzącej szkolenia z pozycjonowania. Tutaj szansa na dokonanie transakcji jest znacznie większa.
Od samego początku istnienia wyszukiwarki ludzie chcieli manipulować wynikami wyszukiwania, w celu odnalezienia swoich usług lub produktów na czołowych pozycjach. Google, próbując walczyć z pozycjonerami, zaczął wprowadzać aktualizacje mające na celu zwiększenie trafności wyników dla użytkowników. Dziś chciałbym poruszyć jedną z istotnych kwestii, a mianowicie narzucaną geolokalizację w wyszukiwarce Google.
Lokalne wyszukiwanie na przykładzie frazy „pozycjonowanie Chorzów”
Aktualnie mamy sytuację, w której podczas wyszukiwania pożądanych informacji, wyszukiwarka automatycznie ustawia geolokalizację. Google, wprowadzając taką funkcjonalność, skróciła osiągane zasięgi, czym też utrudniła sytuację na rynku SEO. Ja jednak chciałbym pokazać Wam korzyści jakie możemy uzyskać, wykorzystując lokalne pozycjonowanie, a zrobię to na przykładzie frazy pozycjonowanie Chorzów. Wybierając ogólne wyrażenia, powinniśmy przeanalizować wszystkie słowa kluczowe z różnymi ustawieniami lokalizacyjnymi. Może się bowiem okazać, że niewielkim nakładem finansowym osiągniemy TOP 10 dla konkurencyjnych fraz. Jak to jest możliwe? Otóż weźmy za przykład ogólną frazę „pozycjonowanie”. Wpisując dane słowo kluczowe, automatycznie mam ustawioną moją lokalizację, jaką jest Chorzów. A oto wyniki widoczne na moim monitorze:
Na kolejnym screenie przedstawię Wam wyniki ogólnokrajowe, które uzyskamy, wymuszając kierowanie na lokalizację „Polska” w narzędziach wyszukiwania:
Porównując oba zrzuty ekranów, widzimy inne strony na pozycjach 6 – 10. Wyniki, które są wyświetlane w drugiej połowie listy wyszukiwania (z ustawionym miastem Chorzów) są pobierane z czołowych miejsc frazy „pozycjonowanie Chorzów” (patrz poniższy screen). Analogiczna sytuacja wystąpi w przypadku mieszkańców Warszawy, Katowic czy innego polskiego miasta. Z tym wyjątkiem, że oni ujrzą na swoich ekranach, strony będące w topach fraz „pozycjonowanie Katowice” lub w połączeniu z innym miastem.
Osiągając czołowe miejsca na frazę ogólną dla danego miasta, nie możemy popadać w hurraoptymizm. Musimy bowiem pamiętać o tym, że użytkowników wpisujących taką frazę z naszego regionu może być niewielu albo wcale.
Możemy to zaobserwować na przykładzie frazy „pozycjonowanie”, która według planera słów kluczowych posiada średnio 18 100 wyszukiwań (kierowanie „Polska”). Natomiast, wybierając ustawienie na Chorzów, możemy zobaczyć, że mieszkańcy tego miasta wpisują frazę pozycjonowanie średnio 50 razy w miesiącu.
Nie jest to tak spektakularny wynik, jak z kierowaniem na Polskę. Należałoby się jednak wcześniej zastanowić, czy nasz budżet pozwoli na osiągnięcie miejsc 1 – 5 (kierowanie Polska). Jak widać, w tym przypadku nie mamy pewności, czy zajmując pozycję 6 – 10 będziemy widoczni dla użytkowników.
Jeśli prowadzimy biznes lokalny, tym bardziej powinniśmy zwrócić uwagę na dane zjawisko. Są bowiem branże, w których lokalizacja odgrywa jeszcze ważniejszą rolę. Wtedy, wkładając na starcie niewielką ilość gotówki, możemy znaleźć się w TOP 10 fraz ogólnych powiązanych z Naszą działalnością dla użytkowników danego regionu.
Po przeprowadzeniu dogłębnej analizy może się okazać, że dzięki niższym kosztom uzyskania pozycji na frazy lokalne, nasza strona internetowa będzie wyświetlała się wąskiej grupie pochodzącej z danego regionu. Dużo szybciej uzyskamy zwrot z poniesionych inwestycji, niż walcząc o top 10 fraz ogólnych.