Nie bez powodu już w listopadzie, a najpóźniej z początkiem grudnia w sklepach stacjonarnych, marketach i galeriach handlowych królują ozdoby świąteczne, choinki i Mikołaje, a z głośników nieustannie płyną różnej maści kolędy i świąteczne przeboje. Określenie „szał zakupów” w tym przypadku nie jest przesadzone. Dlaczego nie korzystać z tego również w sklepach internetowych?
Pierwsze uderzenie następuje jeszcze z końcem listopada w tzw. czarny piątek, który w wielu sklepach rozciągany jest na cały weekend. Niesamowite wyprzedaże, atrakcyjne przeceny, drugi produkt gratis – itp. itd. W centrach handlowych nie trzeba wchodzić do środka, żeby ocenić skalę zjawiska – już na parkingach widać, jak wielką popularnością cieszą się tego typu okazje. Te oczekiwania i nastawienie zakupowe przenoszą klienci również do sieci i straci ten, kto na swojej stronie nie będzie wpisywał się w nastrój, nie zachęci promocjami, nie wspomni chociażby, że jego sklep internetowy również bierze udział w wyprzedażowym wyścigu.
Oprogramowanie sklepu internetowego daje w tym względzie szereg możliwości – tworzenie zestawów zapewni obsługę promocji „2 za 1”, czy „3 sztuka za 1 zł.” itp. Standardowe promocje włączane automatycznie o północy sprawią, że administrator nie będzie musiał czekać do północy, aby spełnić oczekiwania najbardziej niecierpliwych klientów. Kody rabatowe mogą jeszcze przed tym terminem stanowić nie tylko zachętę do zakupów, ale również przekaz informacji o planowanych przecenach.
Kolejna wielka okazja w handlu detalicznym ma miejsce kilka dni po :czarnym piątku” i dotyczy już wyłącznie sprzedaży wysyłkowej – chodzi oczywiście o „Dzień darmowej dostawy”. Podobnie jak w przypadku czarnego piątku udział w akcji nie jest rzecz jasna obowiązkowy, kto jednak chce rozwijać swój sklep internetowy, na pewno tego dnia przynajmniej część przesyłek zaoferuje swoim klientom gratis. Tu również warto korzystać z rozwiązań programistycznych, które zapewnią dobrą promocję przy minimalizowaniu strat finansowych. W zależności od oferowanego asortymentu niektóre przesyłki mogą być bardzo drogie – np. w przypadku ciężkich produktów (jak popularne o tej porze roku piece akumulacyjne), produktów o dużych gabarytach czy w końcu przesyłki wysyłane poza granice Unii Europejskiej. Oprogramowanie AptusShop w standardowej wersji zapewnia możliwość łatwego różnicowania cen dla różnych przesyłek i ustawienia zerowej ceny wyłącznie dla tych przesyłek, których standardowa cena nie przekracza określonego poziomu.
W grudniu natomiast warto zadbać o „świąteczny wystrój” naszej strony głównej a także o kilka świątecznych witryn, które w sklepie internetowym z powodzeniem kreowane są przez moduł Stron startowych kategorii, znane również jako Landing Pages lub Shop-in-Shop. Zwykle te moduły wykorzystywane są do promocji określonej marki, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać je do stworzenia witryny związanej z okresem świątecznym.
Zarówno w sklepach tradycyjnych jak i nowoczesnych sklepach internetowych warto jednak w tym wszystkim pamiętać o zachowaniu zdrowego rozsądku. Wczytywanie na stronie głównej przeładowanych zdjęć czy animacji po to tylko, żeby uraczyć naszych klientów pięknym Mikołajem z pewnością nie będzie dobrym pomysłem, zwłaszcza gdy coraz więcej klientów zdążyło powyłączać w swoich przeglądarkach obsługę Flasha. Z pewnością atrakcyjne ceny czy darmowa dostawa dużo lepiej zostaną przyjęte przez naszych klientów.