Ceny

Poziomy cen
Stawki VAT
Rabaty
Waluty
Przelicz
Zaokrąglaj
info

Zakładka Ceny zawiera rozbudowaną funkcjonalność zapewniającą wprowadzanie poziomów cen, stawek VAT oraz definiowanie rabatów.
W sekcji tej zawarte są również mechanizmy automatycznego przeliczania oraz zaokrąglania cen według zadanych kryteriów.

Poziomy cen

pinezka

System sklepu internetowego zakłada możliwość oferowania towarów po różnych cenach w zależności od kupującego. W tym celu w sklepie można definiować poziomy cen (np. można zdefiniować poziom cen „hurtowy”, „detaliczny” itp.).

  • Dla każdego produktu podaje się ceny dla wszystkich istniejących poziomów cen (np. podaje się cenę hurtową i detaliczną).
  • Każdy klient sklepu przypisany jest do wybranego poziomu cen i w zależności od tego przypisania prezentowane mu są odpowiednie ceny.
  • Oczywiście można też zdefiniować tylko jeden poziom cen – wówczas wszyscy klienci będą widzieli takie same ceny.

Po wybraniu opcji Ceny -> Poziomy cen system wyświetla listę istniejących poziomów cen. Możliwe jest usunięcie danego poziomu (Usuń) lub też edytowanie jego nazwy (Edytuj). System nie pozwoli na usunięcie poziomu cen, który jest przypisany do któregokolwiek klienta.

Aby stworzyć nowy poziom cen, należy wybrać opcję Dodaj poziom.

System otworzy okienko dodawania poziomu zawierające cztery pola:

  • Kopiuj ceny z poziomu – opcja pozwala wybrać poziom, z którego ceny mają zostać skopiowane do właśnie dodawanego poziomu. Ponieważ każdy produkt musi posiadać wpisane ceny dla wszystkich poziomów cen, dodając nowy poziom cenowy musimy uzupełnić brakujące ceny w nowo dodawanym poziomie dla każdego produktu. Zapewnia to mechanizm kopiowania cen ze wskazanego istniejącego poziomu do poziomu właśnie dodawanego.
  • Nazwa – służy do wprowadzenia nazwy tworzonego poziomu cen
  • Nie przeliczaj automatycznie – checkbox do zaznaczenia – opcja ma znaczenie w module automatycznego przeliczania cen (opcja Ceny -> Przelicz dostępna z menu głównego, zakładka Zapisane kryteria), który daje możliwość seryjnego dokonywania kilku przeliczeń między poziomami cen. Jeżeli dany poziom cen jest oznaczony checkboxem Nie przeliczaj automatycznie, wówczas przeliczenie, które jako poziom docelowy ma wpisany oznaczony checkboxem poziom cen, nie zostanie wykonane.
  • Nie przechowuj/obliczaj najniższej ceny z 30 dni (dyrektywa Omnibus) – zaznaczenie tej opcji spowoduje, że dla danego poziomu cen nie będzie obliczana ani przechowywana najniższa cena z 30 dni przed włączeniem promocji.
    UWAGA! Opis obliczania najniższej ceny z ostatnich 30 dni przed włączeniem promocji znajduje się w sekcji: Promocje -> Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed obniżką ceny.

Po zatwierdzeniu dodania nowego poziomu cen system wykona kopię cen ze wskazanego przez administratora poziomu do dodawanego właśnie poziomu. Po dodaniu nowego poziomu skopiowane ceny można zmienić ręcznie edytując każdy produkt bądź skorzystać z modułu automatycznego przeliczania cen (opcja Ceny -> Przelicz, o czym mowa w dalszej części instrukcji).


Stawki VAT

info

Zakładka Stawki VAT zawiera wykaz stosowanych w sklepie stawek, po jakich sprzedawane są produkty.

W celu dodania nowej stawki VAT należy kliknąć button Dodaj stawkę, a następnie wypełnić formularz, który składa się z czterech pól:

  • Nazwa – pole tekstowe (wpisujemy np. „23%”, „0%”, „zwolnione”)
  • Wartość % – wartość liczbowa stawki VAT
  • Kod na drukarkę – kod, który będzie widoczny przy cenie produktu na wydruku z drukarki fiskalnej (używanie tego kodu wymaga posiadania modułu obsługi drukarki fiskalnej)
  • Wartość domyślna – oznaczenie, że dana stawka będzie traktowana jako domyślna. To pole może być zaznaczone tylko dla jednej ze stawek istniejących w systemie.

Po zatwierdzeniu wypełnionego formularza, na liście istniejących stawek VAT pojawi się nowo dodana pozycja.

Wpisy widoczne na liście można edytować (Edytuj), oraz usuwać (Usuń). System nie pozwala na usunięcie stawki VAT, która jest przypisana do któregokolwiek produktu.


Rabaty

info

System sklepu umożliwia tworzenie i zapisywanie zasad obliczania rabatów.

  • Pojedynczy wpis, który posiada swoją nazwę i określa te zasady zwany jest w sklepie „Rabatem”. Utworzony rabat może być następnie przypisany do wybranych klientów, którzy dzięki temu mogą dokonywać zakupów po korzystniejszych cenach. Rabatów w sklepie może być wiele.
  • Wysokość rabatu może być uzależniona od kwoty zamówienia, gdyż dla każdego rabatu można utworzyć jeden lub kilka progów cenowych, w zależności od których będzie obowiązywała różna stawka procentowa upustu.

W celu dodania nowego rabatu należy kliknąć button Dodaj rabat, a następnie wypełnić formularz.

Na zakładce “Dane podstawowe” tego formularza znajdują się pola:

  • Nazwa – nazwa, pod którą rabat będzie występował w systemie
  • Aktywny – określenie, czy rabat jest aktywny podczas składania zamówień

Po zatwierdzeniu w/w formularza okienko nie zamknie się, a obok zakładki Dane podstawowe pojawi się nowa zakładka o tytule Wartości. Po przejściu na nią należy zdefiniować progi rabatowe (przynajmniej jeden) podając określoną procentowo wielkość rabatu oraz minimalną wartość zamówienia, przy której zadany rabat będzie obowiązywał.

Klikając w opcję Dodaj wartość na ekranie pojawi się formularz z polami:

  • Rabat – wielkość rabatu w %
  • Wartość od – kwota (suma towarów w koszyku klienta bez przesyłki), od której zacznie obowiązywać zadany rabat

Po zatwierdzeniu wypełnionego formularza system wyświetli właśnie wprowadzony wpis na liście wprowadzonych progów rabatowych. Jak wcześniej wspomniano, można wprowadzić dowolną ilość progów rabatowych.

Proces dodawania rabatu należy zakończyć klikając przycisk Zatwierdź. Utworzony rabat może zostać przypisany dowolnemu klientowi – opcja ta dostępna jest przy edycji klientów – zakładka Klienci dostępna z menu głównego.

Pinezka

Jeżeli chcemy przydzielić stały procentowy rabat dla danej grupy klientów (np. 5% bez względu na wartość zamówienia), w takim przypadku definiując rabat należy wprowadzić jeden próg dostępny od wartości zamówienia 0 PLN.

Utworzone rabaty można edytować i usuwać ze sklepu.


Waluty

info

Panel administracyjny umożliwia ręczne wprowadzanie kursów walut. Ceny produktów w sklepie wprowadzane są wyłącznie w PLN, ale klienci mogą automatycznie przeliczyć je na inną walutę na podstawie wprowadzonej, podstawowej ceny produktu w PLN oraz kurs waluty. Bez względu na wybraną walutę, w koszyku oraz później w zamówieniu produkty zapamiętywane są zawsze w cenach wyrażonych w PLN.

Po kliknięciu w zakładkę Ceny -> Waluty wyświetla się zdefiniowana lista obcych walut z możliwością edycji, usuwania i dodawania nowych walut.

Formularz dodawania / edycji waluty zawiera następujące pola:

  • Nazwa – nazwa używana w panelu administracyjnym (nie jest wyświetlana klientom)
  • Symbol waluty – np. EUR, USD
  • Kurs – kurs waluty w przeliczeniu na PLN
  • Przelicznik – domyślnie wynosi 1. Można natomiast ustalić, że kurs dotyczy ilości waluty określonej w przeliczniku, np. że kurs forinta wynosi 1,3726 złotego za 100 forintów, gdzie wartość 100 jest przelicznikiem.
  • Po przeliczeniu zwiększ o procent – można podać wartość procentową, o którą cena zostanie podniesiona po przeliczeniu na wybraną walutę. Dzięki temu klient wyświetlając cenę produktu np. w Euro otrzyma cenę przeliczoną po danym kursie ze złotych polskich i dodatkowo powiększoną o np. 3%.

Dodatkowo można określić parametry wyświetlania cen w walutach:

  • Prefix – ciąg znaków poprzedzających cenę
  • Postfix – ciąg znaków następujących po cenie
  • Separator dziesiętny
  • Separator tysięcy

Przelicz

info

Omawiana zakładka służy do automatycznego przeliczania cen między dwoma wskazanymi poziomami cen (lub w obrębie tego samego poziomu).

Przed dokonaniem przeliczenia wskazujemy źródłowy poziom cen (poziom, z którego ceny będą pobierane) oraz poziom docelowy (w którym ceny będą zapisywane). Oprócz tego wskazujemy operację, jaką system ma wykonać przy przepisywaniu cen, np. zadajemy, że system ma pobrać ceny z poziomu hurtowego (źródłowego), podnieść je o 10% i zapisać w poziomie detalicznym (docelowym).
W wyniku wykonania takiej operacji system dla każdego produktu pobierze ceny hurtowe, podniesie je o 10% i zapisze wynik jako ceny detaliczne.

W formularzu przeliczania cen można dodatkowo zawęzić kryterium przeszukiwania produktów ograniczając wykonywaną operację do zapisanego filtra produktów (np. tylko dla produktów z określonej grupy towarowej, których cena hurtowa jest niższa bądź wyższa od określonej kwoty).

Więcej informacji o filtrach produktów można znaleźć w sekcji Produkty -> Filtry.

Po wybraniu sekcji Przelicz z menu wyświetlają się 2 zakładki: Przeliczanie oraz Zapisane kryteria. Druga z zakładek służy do wykonywania seryjnego przeliczania cen na podstawie kilku zapisanych kryteriów (o czym mowa poniżej).

W celu dokonania przeliczenia cen należy wypełnić formularz dostępny w zakładce Przeliczanie.
Zawiera on następujące pola:

  • Poziom źródłowy – określa z którego poziomu cenowego będą pobierane ceny. Dodatkowo możemy zaznaczyć opcję Dla seryjnego przeliczania użyj ceny tymczasowej (Tak / Nie). Parametr ten ma znaczenie w przypadku wykonywania serii kilku przeliczeń za jednym razem na podstawie zapisanych kryteriów (opisane poniżej).
  • Poziom docelowy - pozwala na określenie do jakiego poziomu mają być przeniesione ceny. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby Poziom źródłowy i docelowy wskazywał na ten sam poziom cenowy. W takim przypadku można w łatwy sposób np. podnieść cenę detaliczną o 5% dla wszystkich produktów.
  • Przenoszoną cenęzwiększ o/zmniejsz o … % / zł – określamy operację wykonywaną w trakcie przeliczania cen. Możemy wybrać zwiększenie bądź zmniejszenie ceny o podaną wartość oraz zadać, czy podana wartość ma charakter procentowy czy kwotowy – np. zwiększamy cenę o 10% albo np. zmniejszamy cenę o 5 zł.
  • Przenoszoną cenę zaokrąglaj do – opcjonalnie można określić, do jakich wartości system ma zaokrąglać ceny ([bez zaokrąglania], 5gr, 10gr, 50gr, 1zł, 5zł, 10zł, 50zł, 100zł) oraz można podać sposób zaokrąglania (w dół lub w górę – zaokrąglanie cen zgodne z zasadami księgowości, zawsze w dół lub zawsze w górę)
  • Po przeliczeniu odejmij od ceny – opcjonalnie można określić, jaka wartość ma zostać odjęta od ceny po przeliczeniu. Dzięki tej opcji można wygenerować np. ceny „bez 1 grosza” (np. 9,99zł zamiast 10,00zł)
  • Przenoszone ceny zapisz w polu – określa, w którym polu system ma zapisać przenoszoną cenę. Każdy produkt dla każdego poziomu cenowego posiada po 3 ceny: cenę zwykłą, cenę promocyjną oraz cenę „przekreśloną” (sugerowaną). Przy przeliczeniu wybieramy, w którym polu w poziomie docelowym ma zostać zapisany wynik. Przy przeliczaniu cen z poziomu źródłowego cena jest zawsze pobierana z pola „cena” (cena zwykła), natomiast w przypadku poziomu docelowego możemy wybrać do którego pola cena ma zostać zapisana. Jeżeli chcemy przeliczyć ceny z jednego poziomu i zapisać w drugim we wszystkich trzech polach, przeliczenie musimy wykonać trzykrotnie.
  • Filtr produktów – wybór pozwala zawęzić wykonywaną operację wyłącznie dla produktów spełniających kryteria zapisane w zdefiniowanym filtrze.
    Filtry tworzy się w zakładce Produkty (opisanej w poprzedniej części instrukcji) wypełniając formularz parametrów wyszukiwania, a następnie zapisując zadane kryteria pod określoną pod formularzem nazwą.

Po wpisaniu zadanych kryteriów, należy kliknąć Przelicz. System przeliczy ceny i wyświetli komunikat, dla ilu produktów ceny zostały zmienione.

Kryteria przeliczania cen mogą zostać zapamiętane w systemie (opcja Zapisz kryteria dostępna pod formularzem) pod wybraną nazwą (Nazwa). Dokonany w ten sposób zapis trafia do zakładki Zapisane kryteria, dzięki czemu w szybszy sposób będziemy mogli wykonywać ponownie tę samą operację w przyszłości.

Zakładka Zapisane kryteria wyświetla listę zapamiętanych kryteriów przeliczania cen. Wybranie przycisku Załaduj przenosi nas do formularza Przeliczanie, który zostaje automatycznie wypełniony wszystkimi kryteriami, które zostały wcześniej zapisane pod zadaną nazwą. Proces przeliczania można uruchomić zatwierdzając wypełniony już formularz.

Na liście Zapisanych kryteriów oprócz usuwania wybranej pozycji (przycisk Usuń) istnieje również przycisk przesuwający daną pozycję, zmieniając kolejność wyświetlania na liście.

Kolejność pozycji na liście zapisanych kryteriów ma znaczenie dla funkcji Przelicz ceny według wszystkich kryteriów wywoływanej kliknięciem buttona widniejącego pod tabelą. Dla celów tej funkcji na liście istnieje również funkcja Aktywuj / Dezaktywuj, która sprawia, że dane kryterium jest bądź nie jest brane pod uwagę w przypadku wybrania funkcji Przelicz ceny według wszystkich kryteriów.

pinezka

Funkcja Przelicz ceny według wszystkich kryteriów służy do wykonania po kolei wszystkich zapisanych kryteriów wyszukiwania, które widoczne są na liście. Zostaną jednak wykonane tylko te pozycje, które są oznaczone jako Aktywne. Pozycje oznaczone jako Nieaktywne nie będą wykonane.

Załóżmy, że na liście mamy zapisane 2 kryteria:

Pierwsze z nich przepisuje ceny z poziomu hurtowego do detalicznego podnosząc je automatycznie o 10%.
Drugie kryterium obniża ceny detaliczne o 2%.

Wywołanie funkcji Przelicz ceny według wszystkich kryteriów wykona kolejno oba zapisane kryteria, czyli ceny detaliczne zostaną obliczone jako cena hurtowa powiększona o 10%, a następnie wszystkie ceny detaliczne zostaną obniżone o 2%. Wszystko za jednym kliknięciem.

Mechanizm ten jest szczególnie użyteczny w przypadku importowania cen z plików tekstowych.

Wyobraźmy sobie, że od naszego hurtownika otrzymujemy plik z cenami hurtowymi, które importujemy do naszego sklepu. Dzięki mechanizmowi automatycznego przeliczania możemy w łatwy sposób przetworzyć te ceny i przedstawić klientom ceny detaliczne w sposób zgodny z przyjętym algorytmem ustalania tych cen na podstawie cen hurtowych. Informacje na temat importowania cen z plików zewnętrznych znajdują się w opisie sekcji Import/Eksport -> Import cen.

Na jednoczesne wykonywanie przeliczania cen ma wpływ zaznaczony w formularzu parametr Dla seryjnego przeliczania użyj ceny tymczasowej, który definiowany jest dla każdego z zapisanych kryteriów. Przy ustawieniu tej opcji na Tak system w każdym kroku będzie uwzględniał pośrednie stany cen, jakie w danym kroku zostały obliczone. Przy ustawieniu na Nie, w każdy kroku system będzie wykorzystywał ceny, jakie obowiązywały przed rozpoczęciem operacji.

Przykład:
Załóżmy, że zdefiniujemy dwie operacje przeliczania cen – pierwsza podnosi cenę hurtową o 20% i zapisuje w cenie detalicznej. Drugi krok pobiera cenę detaliczną i po jej obniżeniu o 10% zapisuje wynik w „cenie detalicznej po bonifikacie”. Załóżmy, że przed rozpoczęciem przeliczania cena hurtowa danego produktu wynosiła 100zł, a cena detaliczna wynosiła 110zł.

W przypadku ustawienia Dla seryjnego przeliczania użyj ceny tymczasowej na Tak system pobierze cenę hurtową (100zł), podniesie ją o 20zł i zapisze w cenie detalicznej, która wynosić będzie 120zł. Następnie pobrana zostanie zapisana w poprzednim kroku cena hurtową (120zł) i po obniżeniu o 10% zostanie ona zapisana w polu „cena detaliczna z bonifikatą” w kwocie 108zł.

Jeżeli w polu Dla seryjnego przeliczania użyj ceny tymczasowej wpiszemy Nie, system w pierwszym kroku również pobierze cenę hurtową (100zł), podniesie ją o 20zł i zapisze w cenie hurtowej, która wynosić będzie 120zł. Natomiast w kolejnym kroku nie uwzględni ceny 120zł, która została obliczona w poprzednim kroku, ale pobierze pierwotnie istniejącą cenę 110zł i obniży ją o 10%. W ten sposób „cena detaliczna z bonifikatą” zostanie ustalona na 99zł.

Lista zapisanych kryteriów przeliczania cen posiada jeszcze jedną funkcję – grupowanie.

Po prawej stronie tabeli przy każdym zapisanym kryterium, które nie jest podpięte do grupy, istnieje pole checkbox. Po dokonaniu wyboru kilku kryteriów, możemy utworzyć z nich grupę o podanej nazwie klikając w przycisk Grupuj zaznaczone kryteria. Każdą grupę można zlikwidować (opcja Rozgrupuj), przenosząc znajdujące się w niej kryteria z powrotem do głównego poziomu. Administrator może również skorzystać z opcji Grupuj według poziomu źródła i Grupuj według poziomu docelowego. W tym przypadku utworzone zostaną grupy z kryteriami, które posiadają ten sam poziom źródłowy albo docelowy, istniejące wcześniej grupy zostaną jednak wstępnie usunięte.


Zaokrąglaj

info

Opcja zaokrąglania cen daje możliwość automatycznej zmiany cen w wybranym poziomie cenowym w taki sposób, aby wszystkie ceny miały określony format.
Dzięki temu możemy wygenerować ceny zaokrąglone do pełnych dziesiątek groszy albo sprawić, aby wszystkie ceny miały postać „bez 1 grosza” (np. cenę 5,00zł zastępujemy ceną 4,99zł).

Przystępując do funkcji zaokrąglania cen należy wypełnić formularz (Parametry zaokrąglania), który zawiera następujące pola:

  • Poziom cenowy – poziom cen, w obrębie którego dokonamy przeliczenia cen
  • Zaokrąglaj według cen – określa czy system ma zaokrąglać ceny netto czy brutto
  • Zakres cen – określa zakres cen, jaki system ma brać pod uwagę podczas zaokrąglania (kryteria dotyczą cen netto lub brutto w zależności od ustawień w polu „Zaokrąglaj według cen”)
  • Zaokrąglaj do - pozwala określić do jakich wartości system ma zaokrąglać (5gr, 10gr, 50gr, 1zł, 5zł, 10zł, 50zł, 100zł)
  • Sposób zaokrąglania
  • w dół lub w górę – zaokrąglanie cen zgodne z zasadami księgowości
  • zawsze w dół
  • zawsze w górę
  • Po zaokrągleniu odejmij od ceny – określamy, jaka wartość ma zostać odjęta od ceny po zaokrągleniu. Dzięki tej opcji można wygenerować np. ceny „bez 1 grosza” (np. 9,99zł zamiast 10,00zł)
  • Zaokrąglij również ceny promocyjne – przy zaznaczeniu tej opcji zostanie przeliczona nie tylko cena zwykła, ale również cena promocyjna, zadana w definicji produktu.

Po określeniu parametrów zaokrąglania należy kliknąć button Zatwierdź.



Przetestuj bezpłatnie AptusShop!×
Oferujemy możliwość bezpłatnego zapoznania się z funkcjonalnością sklepu internetowego AptusShop przez okres 3 tygodni. Bez żadnych zobowiązań z Twojej strony uruchomimy w pełni działający sklep wraz z panelem administracyjnym pod testowym adresem.
Wersja demonstracyjna oprogramowania sklepu internetowego AptusShop

Administratorem danych osobowych jest Aptus.pl Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Plac Pod Lipami 5, 40-476 Katowice, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000348810, NIP: 6342737712, REGON 241453835, kapitał zakładowy: 120.000,00 zł. Więcej informacji nt. ochrony danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.