Dostawy zamówień

Przesyłki i płatności
Punkty odbioru osobistego
Kraje
Opakowania (odbiór osobisty)
info

W omawianej zakładce zostały zgrupowane funkcjonalności związane z obsługą zamówień w zakresie przesyłek i płatności.

Przesyłki i płatności

Klient sklepu przed złożeniem zamówienia musi wybrać, w jaki sposób towar zostanie do niego dostarczony. Dokonując wyboru spośród dostępnych rodzajów przesyłek decyduje się jednocześnie na poniesienie określonych kosztów transportu. Należność za przesyłkę doliczana jest do wartości zamówienia i prezentowana jest jako osobna pozycja w zamówieniu.

Omawiana zakładka służy do definiowania przesyłek i ich parametrów (w tym kosztów i sposobów płatności). System obsługi przesyłek daje możliwość zdefiniowania wielu rodzajów przesyłek, które mogą być zależne od takich kryteriów jak: wartość zamówienia, waga produktów objętych zamówieniem (*), operator obsługujący przesyłkę (Poczta Polska, firmy kurierskie, Paczkomaty) czy kraj przeznaczenia.

Ponadto dla każdego rodzaju przesyłek można wybrać listę możliwych rodzajów płatności wraz z możliwością opcjonalnego określenia dla tego rodzaju płatności dodatkowego kosztu kwotowego lub procentowego doliczanego do zamówienia oprócz podstawowego kosztu przesyłki.

(*) - kryterium wagi produktów można włączyć lub wyłączyć w zakładce Ustawienia -> Konfiguracja, która została omówiona w dalszej części instrukcji. Funkcjonalność ta pozwala na obsługę specyficznego asortymentu, gdzie waga ma duży wpływ na cenę transportu (np. sprzęt agd, maszyny).

Po wybraniu opcji Zamówienia -> Przesyłki i płatności z menu głównego wyświetla się tabela zawierająca zdefiniowane rodzaje przesyłek.

W tabeli prezentowane są następujące informacje:

  • nazwa rodzaju przesyłki
  • zakres wartości zamówienia (od, do)
  • cena brutto
  • operator obsługujący przesyłkę ("obsługiwane przez")
  • przynależność do grupy przesyłek
  • priorytet
  • oznaczenie czy dana przesyłka jest aktywna

Jeżeli istnieją przynajmniej 2 przesyłki o różnej wadze maksymalnej zamówienia, ponad tabelą pojawiają się zakładki grupujące rodzaje przesyłek w zależności od zakresu wag.

Aby zdefiniować nową przesyłkę, należy kliknąć przycisk Dodaj przesyłkę (ikona „+”) dostępny ponad tabelą już wprowadzonych przesyłek.

Na ekranie pojawiają się 4 zakładki: Dane podstawowe, Zdjęcie i opis, Lista płatności oraz Obsługiwane kraje.

Pierwsza z zakładek zawiera formularz z następującymi polami do wypełnienia:

  • Nazwa – nazwa przesyłki, która jest wyświetlana klientom
  • Przyjazna nazwa dla podpisu "wysyłamy przez" – fraza tekstu wyświetlana na stronie z opisem produktu na publicznie dostępnej witrynie sklepowej
  • Cena – kwota pobierana za przesyłkę (określamy czy jest to kwota netto czy brutto)
  • VAT (obowiązuje w Polsce) – stawka VAT stosowana przy określaniu kosztu przesyłki
  • Wartość zamówienia od – dolny limit wartości zamówienia, od którego przesyłka będzie dostępna do wyboru przez klienta (pozostawienie pola pustego skutkuje brakiem limitu dolnego)
  • Wartość zamówienia do - górny limit wartości zamówienia, do którego przesyłka będzie dostępna do wyboru przez klienta (pozostawienie pola pustego skutkuje brakiem limitu górnego)
  • Waga do – górny limit wagi zamawianych produktów, do którego przesyłka będzie dostępna do wyboru przez klienta (pole opcjonalne, pojawia się tylko jeżeli przesyłki są uzależnione od wagi).
  • Obsługiwana przez – opcjonalnie do wyboru operator obsługujący daną przesyłkę (Poczta Polska, firma kurierska)
  • Kod przesyłki – pole jest aktywne w przypadku, gdy sklep jest zaopatrzony w moduł dodatkowy integrujący z firmą kurierską
  • Aktywna – oznaczenie, czy dana przesyłka jest dostępna dla klientów
  • Priorytet – priorytet decyduje o kolejności wyświetlania przesyłek na liście do wyboru przez klienta (im wyższy priorytet, tym wyższa pozycja danej przesyłki na liście)
  • Grupa przesyłek – możliwość przypisania do jednej ze zdefiniowanych grup przesyłek. Przesyłkę można również pozostawić nieprzypisaną do żadnej z grup.
    Dla poszczególnych produktów można wyłączać wybrane grupy przesyłek. Wtedy klient, który ma w koszyku taki produkt nie będzie mógł wybrać przesyłki należącej do wyłączonej grupy. Dla przykładu wyobraźmy sobie, że mamy zdefiniowaną m.in. grupę przesyłek o nazwie „małe gabaryty”. W takim przypadku możemy dla produktów o większych wymiarach (np. dla lodówki) zablokować przesyłki z tej grupy. Klient, który włoży do koszyka lodówkę nie będzie mógł wybrać przesyłki, która należy do grupy „małe gabaryty”. Wyłączanie grup przesyłek dla produktów zostało omówione w sekcji Produkty.
  • Blokuj dostawę dla produktów z grup – w sekcji „Produkty -> Blokady sprzedaży” można definiować listy produktów, dla których obowiązywać będą określone blokady. Zaznaczenie takiej grupy w omawianym polu spowoduje brak możliwości wybrania danej przesyłki jeżeli klient ma w koszyku przynajmniej jeden produkt z danej grupy blokad.

Druga z zakładek Zdjęcie i opis umożliwia wprowadzenie zdjęcia (elementu graficznego) oraz opisu tekstowego, które wyświetlane będą klientom na formularzu wyboru rodzaju przesyłki podczas składania zamówienia.

Trzecia z zakładek Lista płatności wyświetla formularz, na którym można zaznaczyć rodzaje płatności dostępne w ramach przesyłki.

Lista rodzajów płatności jest definiowana osobno przez administratora. Administrator ma możliwość zaznaczenia przy wybranej pozycji (pole checkbox), że dany rodzaj płatności będzie aktywny w ramach przesyłki.

Dodatkowo dla każdej wybranej płatności określić można Dodatkowy koszt (zł) oraz Narzut wartości koszyka (%).

  • Pierwszy z parametrów Dodatkowy koszt (zł) określa, że dla danego rodzaju przesyłki i wybranej płatności oprócz ceny za przesyłkę obowiązywać będzie dodatkowa opłata zdefiniowana w tym polu. Klient wybierając tę przesyłkę i daną formę płatności będzie musiał zapłacić cenę określoną w polu Cena powiększoną o kwotę zadaną w polu Dodatkowy koszt (zł).
  • Drugi z parametrów Narzut wartości koszyka (%) określa, że dla danego rodzaju przesyłki i wybranej płatności oprócz ceny za przesyłkę obowiązywać będzie dodatkowa opłata określona procentowo w zależności od wartości kupowanych towarów. Klient wybierając tę przesyłkę i daną formę płatności będzie musiał więc zapłacić cenę określoną w polu Cena powiększoną o wartość procentową zadaną w polu Narzut wartości koszyka (%) przemnożoną przez wartość kupowanych produktów.

Oba powyższe parametry mogą być wprowadzone łącznie.

Dodatkowo dla każdego rodzaju płatności opcjonalnie można zawęzić przedział wartości zamówienia (od, do), dla którego dana przesyłka będzie dostępna.

Ostatnia z zakładek, to Obsługiwane kraje. Zawiera ona listę wszystkich zdefiniowanych w systemie krajów, pogrupowanych w regiony (każdy region prezentowany jest w osobnej podzakładce).

Administrator może wskazać kraje, z którymi związana będzie dana przesyłka, zaznaczając wybrane przez siebie pola checkbox, widoczne przy każdym kraju. Więcej informacji na temat krajów można znaleźć w opisie zakładki Zamówienia -> Kraje.

Po zatwierdzeniu wypełnionego formularza na liście istniejących przesyłek pojawi się nowa pozycja.


Kciuk w górę

Wpisy widoczne na liście mogą być edytowane (Edytuj) oraz usuwane (Usuń).

Osobna ikona zapewnia możliwość zmiany atrybutu aktywności przesyłki bez konieczności wchodzenia w edycję przesyłki.

Niektóre atrybuty przesyłek mogą być edytowane wprost na liście przesyłek bez konieczności wchodzenia w edycję – są to Wartość zamówienia od, Wartość zamówienia do, Cena brutto oraz Priorytet.

Formularz edycji istniejącej przesyłki wygląda tak samo, jak formularz dodawania nowej przesyłki, z tą różnicą, że na ekranie pojawia się dodatkowa zakładka Promocje. Daje ona możliwość zdefiniowania promocyjnych kosztów przesyłek dla wybranych przedziałów czasowych.
Pojedyncza definicja promocji zawiera następujące dane: Nazwa promocji, Data od, Data do, Cena (z zaznaczeniem, czy jest to cena netto czy brutto). Jeżeli w danej chwili istnieje aktywna promocja, wówczas podstawowy koszt przesyłki jest zastępowany przez cenę z zadaną w promocji. Niezależnie od promocji naliczane są wartości wynikające z pól Dodatkowy koszt (zł) i Narzut wartości koszyka (%).


Powyżej tabeli z listą przesyłek wyświetla się przycisk Grupy przesyłek. Jego kliknięcie wyświetla aktualną listę grup przesyłek z możliwością dodawania, edycji i usuwania wybranych pozycji.

Ponad tabelą z listą przesyłek wyświetla się też przycisk Lista rodzajów płatności. Jego kliknięcie wyświetla aktualną listę zdefiniowanych rodzajów płatności z możliwością dodawania, edycji i usuwania wybranych pozycji.

Administrator może utworzyć dowolną ilość rodzajów płatności. Definicja rodzaju płatności obejmuje nazwę oraz wskazanie jednego z zamkniętych sposobów płatności (Przelew – płatne z góry, Pobranie, płatność przez wybranego operator płatności, Gotówka, Przelew terminowy – odroczona płatność). Wykaz sposobów płatności nie podlega edycji. Dodatkowo dla każdego rodzaju płatności można wprowadzić element graficzny oraz opis tekstowy, które będą wyświetlane klientom podczas wyboru rodzaju płatności przy składaniu zamówienia, a także priorytet (decyduje o kolejności wyświetlania płatności na liście – im wyższy priorytet, tym wyższa pozycja na liście płatności) oraz kod płatności.

Dla każdego rodzaju płatności można zastosować atrybut Blokuj płatność dla produktów z grup. W sekcji „Produkty -> Blokady sprzedaży” można definiować listy produktów, dla których obowiązywać będą określone blokady. Zaznaczenie takiej grupy w danym rodzaju płatności spowoduje brak możliwości wybrania tego rodzaju płatności jeżeli klient ma w koszyku przynajmniej jeden produkt z danej grupy blokad.

W przypadku, gdy Twój sklep jest wyposażony w moduł aukcji Allegro, ponad tabelą z listą przesyłek wyświetla się dodatkowy przycisk Mapuj przesyłki Allegro. Po jego kliknięciu wyświetla się tabela umożliwiająca przypisanie zdefiniowanych w sklepie przesyłek do przesyłek obowiązujących w aukcjach Allegro.


Punkty odbioru osobistego

info
Zakładka wyświetla listę zdefiniowanych w sklepie punktów odbioru osobistego z możliwości edycji, usuwania i dodawania nowych pozycji.

Jeżeli zdefiniujemy w sklepie punkty odbioru osobistego, wówczas klient składając zamówienie po wybraniu przesyłki „Odbiór osobisty” może wybrać, w którym punkcie (placówce) będzie chciał odebrać zamówiony towar. Wyświetlane są zdefiniowane punkty odbioru wraz z wprowadzonymi przez panel administracyjny dodatkowymi informacjami.

Definicja punktu odbioru osobistego zawiera następujące dane:

  • Kod punktu odbioru
  • Nazwa
  • Ulica i numer
  • Kod pocztowy
  • Miejscowość
  • Pozycja geograficzna (długość, szerokość)
  • Godziny otwarcia (pole opisowe)
  • Możliwość płatności przy odbiorze (pole checkbox)
  • Opis
  • Zdjęcie (np. siedziba filii lub sklepu stacjonarnego)
  • Aktywny (pole checkbox; niezaznaczenie tej opcji powoduje, że dany punkt nie jest wyświetlany klientom).

Dla każdego punktu odbioru osobistego można zastosować atrybut Blokuj wyświetlanie punktu dla produktów z grup. W sekcji „Produkty -> Blokady sprzedaży” można definiować listy produktów, dla których obowiązywać będą określone blokady. Zaznaczenie takiej grupy w danym punkcie odbioru osobistego spowoduje brak możliwości wybrania tego punktu jeżeli klient ma w koszyku przynajmniej jeden produkt z danej grupy blokad.


Kraje

info

Moduł Kraje pozwala na zdefiniowanie krajów, do których mogą być realizowane zamówienia. Klient dokonując zakupu, ma możliwość wyboru kraju, do którego przesyłka zostanie dostarczona. Klient nie ma możliwości podania kraju, który nie został wcześniej zdefiniowany przez administratora.

Administrujący ma możliwość zapisania w bazie danych dowolnej ilości krajów. Możliwe jest również definiowanie regionów, które grupują kilka krajów, na przykład „Unia Europejska”.

Aby dodać nowy kraj do listy, należy w sekcji Kraje wybrać button Dodaj kraj. Następnie należy wpisać nazwę kraju (np. Polska) oraz kod kraju (np. PL), a także zaznaczyć, czy ten kraj będzie aktywny w sklepie (aktywny oznacza, że klient może zażądać wysłania przesyłki do tego kraju). Opcjonalnie można wskazać region, do którego dany kraj będzie przypisany.

Po zatwierdzeniu wprowadzenia kraju pojawi się on na liście. Kraje można w późniejszym czasie edytować (Edytuj) bądź usuwać z listy (Usuń).

Ponad tabelą krajów istnieje przycisk Regiony, którego kliknięcie otwiera w nowym okienku listę regionów, z możliwością ich dodawania, edycji bądź usuwania. Definicja regionu obejmuje wyłącznie jego nazwę.

Kraje wykorzystywane są do definiowania przesyłek. Dla każdego rodzaju przesyłki przypisywany jest kraj. Więcej informacji na ten temat zawartych jest w opisie sekcji Zamówienia -> Przesyłki i płatności.

Jeżeli Twój sklep wyposażony jest w moduł dodatkowy VAT–UE, to w definicji kraju dostępne są dodatkowe 2 pola:

  • VAT (stawka podstawowa) – w przypadku wypełnienia tej wartości podana stawka VAT będzie stosowana w przypadku produktów wysyłanych do danego kraju. Odstępstwa od tej reguły można dokonać w edycji produktu.
  • VAT (stawka dla przesyłek) – w przypadku wypełnienia tej wartości podana stawka VAT będzie stosowana do kosztów przesyłek wysyłanych do danego kraju.

Niewypełnienie powyższych pól dla danego kraju oznacza, że dla tych krajów będzie stosowana taka sama stawka VAT, jak w przypadku zakupów zamawianych z dostawą na terenie Polski.


Opakowania (odbiór osobisty)

info

W omawianej zakładce administrator ma możliwość utworzenia listy opakowań, które klient ma do wyboru w przypadku zakupu z odbiorem osobistym.

Jeżeli opakowania nie zostaną wprowadzone do listy, klient podczas zakupu z odbiorem osobistym nie będzie obciążany kosztami z tytułu opakowania. Gdy lista opakowań będzie utworzona, złożenie zamówienia z odbiorem osobisty będzie się wiązało z koniecznością wyboru jednego z dostępnych opakowań i w związku z tym klient będzie dodatkowo obciążany kosztem wybranego opakowania.

Definicja opakowania obejmuje następujące atrybuty:

Indeks towarowy – opakowanie musi być wcześniej zdefiniowane jako produkt w sklepie, w tym polu wpisujemy indeks towarowy produktu będącego opakowaniem, a koszt opakowania będzie pobierany z ceny produktu, którego indeks towarowy zostanie tutaj wpisany.

Nazwa opakowania – nazwa przedstawiana klientom w trakcie składania zamówienia.

Priorytet – im wyższy priorytet, tym wyższa pozycja na liście opakowań przedstawianej klientom w trakcie składania zamówienia.

Domyślny – jedno wybrane opakowanie oznaczone jako domyślne będzie domyślnie zaznaczone na liście dostępnych opakowań prezentowanej klientom

Widoczny – decyduje o tym, czy dane opakowanie jest wyświetlane klientom na liście dostępnych opakowań.



Przetestuj bezpłatnie AptusShop!×
Oferujemy możliwość bezpłatnego zapoznania się z funkcjonalnością sklepu internetowego AptusShop przez okres 3 tygodni. Bez żadnych zobowiązań z Twojej strony uruchomimy w pełni działający sklep wraz z panelem administracyjnym pod testowym adresem.
Wersja demonstracyjna oprogramowania sklepu internetowego AptusShop

Administratorem danych osobowych jest Aptus.pl Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Plac Pod Lipami 5, 40-476 Katowice, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000348810, NIP: 6342737712, REGON 241453835, kapitał zakładowy: 120.000,00 zł. Więcej informacji nt. ochrony danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.