Import / eksport

Import produktów
Konfiguracja importu produktów
Eksport produktów
Import cen
Eksport cen
Import zdjęć
Import załączników do produktów
Import newslettera
Import SEO oraz Eksport SEO
Import słowników oraz Eksport słowników
Import tabeli cech oraz Eksport tabeli cech
Import oraz Eksport powiązań produkt / grupy towarowe
Import przekierowań (404)
Import i eksport pól opisowych
Import / eksport przeliczników pojemności
info

Oprogramowanie sklepu umożliwia wymianę danych z zewnętrznym oprogramowaniem za pośrednictwem plików tekstowych w formacie CSV (skrót od Comma Separated Values).

  • Komunikacja możliwa jest w obie strony, tzn. możliwy jest zarówno eksport danych ze sklepu do pliku CSV (który można zapisać na lokalnym dysku i następnie wczytać np. do popularnego arkusza kalkulacyjnego), jak i import danych z przygotowanego pliku CSV do bazy danych sklepu.
  • Import pliku do sklepu wywołuje skutek w postaci zmian w bazie danych sklepu – po imporcie zmianie mogą ulec parametry produktów, w tym ich ceny.

Plik w formacie CSV jest plikiem tekstowym, w którym w każdym wierszu podawanych jest kilka wartości oddzielonych separatorem (np. przecinkiem czy średnikiem). Każda taka wartość w wierszu odpowiada pewnemu parametrowi, np. nazwie produktu, cenie, stawce VAT. Kolejny wiersz pliku zawiera kolejne dane zgodne z przyjętym schematem (np. wartości dotyczące kolejnego produktu). Wyjątek stanowi pierwszy wiersz pliku, który nie zawiera wartości, a jedynie nagłówek tekstowy, w którym wypisane są kolejne nazwy parametrów.

Przykładowy plik importu/eksportu będzie miał następujący układ:

”Grupa towarowa” ”Indeks towarowy” ”Nazwa produktu” …..

”Monitory” ”SA1-5519D” ”Monitor LCD 19 cali” …..
”Piekarniki elektryczne” ”B31-QW” ”Piekarnik do zabudowy B31” …..
”Czajniki” ”CZ33-A” ”Czajnik elektryczny CZ33” …..

Jak widać w nagłówku (pierwszym wierszu) wypisane są nazwy parametrów produktów, a w kolejnych wierszach znajdują się dane konkretnych produktów, podane zgodnie z przyjętym układem.

Pliki w formacie CSV są obsługiwane między innymi przez popularne arkusze kalkulacyjne, a opisany format pliku najłatwiej wyobrazić sobie właśnie w postaci arkusza zawierającego kolumny (w pliku: wartości oddzielone separatorem) oraz wiersze (np. kolejne produkty).

kciuk w górę

Można więc np. pobrać plik CSV ze sklepu, dokonać jego obróbki w arkuszu (np. zmienić nazwy niektórych produktów albo dopisać nowe produkty), a następnie wczytać plik z powrotem do sklepu, co odniesie skutek w postaci aktualizacji bazy danych sklepu.

Import produktów

Sekcja Import/eksport -> Import produktów służy do wczytywania do bazy danych sklepu przygotowanego pliku w formacie CSV, który znajduje się na naszym lokalnym dysku.

Plik taki musi spełniać opisane wcześniej wymogi, czyli powinien zawierać w kolejnych wierszach informacje o kolejnych produktach. W każdym wierszu takiego pliku muszą być zapisane parametry produktu – każdy taki parametr oddzielony jest od kolejnego znakiem separatora (np. przecinkiem czy tabulatorem).

Przed wykonaniem importu możliwe jest zadanie parametrów tej operacji.

Konfiguracja importu obejmuje trzy kwestie:

  • Mapowanie kolumn – ustalenie znaczenia parametrów zapisanych w pliku importu, czyli przypisanie odpowiednich „kolumn” znajdujących się w pliku do odpowiednich parametrów produktów w bazie danych sklepu
  • Parametry importu – ustalenie, jakie operacje zostaną wykonane podczas wczytywania danych
  • Ustawienia pliku – ustawienie parametrów pliku (kodowanie i separatory tekstu)
  • Administrator może skonfigurować import dokonując ustaleń dla wszystkich trzech wyżej wymienionych kwestii.
  • Każda dokonana parametryzacja importu może zostać zapisana w systemie pod zadaną nazwą, dzięki czemu administrator przed dokonaniem importu może wczytać wybraną, zapisaną wcześniej konfigurację.
  • Ponieważ w systemie może istnieć wiele zapisanych konfiguracji importu, administrator może w łatwy sposób dokonywać importu plików o różnych formatach, które zostały zapisane w systemie.

Konfiguracja importu i zapisanie takiej konfiguracji w systemie możliwe jest w sekcji Import/Eksport -> Konfiguracja importu produktów, która została omówiona w kolejnym rozdziale instrukcji. Oprócz zapisanych przez administratora konfiguracji importu w systemie zawsze istnieje konfiguracja standardowa zapisana pod nazwą [standardowa].

Po kliknięciu w sekcję Import/Export -> Import produktów na ekranie wyświetla się formularz z parametrami importu. Formularz ten podzielony jest na 3 sekcje: Plik importu, Określ parametry importu, Ustawienia pliku.

W sekcji Plik importu wskazujemy lokalizację pliku na lokalnym dysku, który posłuży do wykonania importu. Wybór dokonany w polu Konfiguracji importu wczytuje zapisaną wcześniej konfigurację importu (w związku z czym zmieniają się pola w formularzach z sekcji Określ parametry importu, Ustawienia pliku). Jeżeli zaznaczymy checkbox Wykonaj import testowy (bez zapisu do bazy danych), wówczas po zatwierdzeniu wykonania importu system dokona wyłącznie sprawdzenia poprawności pliku, ale żadne dane nie zostaną zapisane do bazy danych.

W wyświetlonych poniżej sekcjach: Określ parametry importu, Ustawienia pliku możemy w ramach wybranej konfiguracji importu zmienić wybrane ustawienia dla konkretnej pojedynczej operacji importu.

W tym miejscu nie ma jednak możliwości zmiany mapowania kolumn, która to operacja jest możliwa wyłącznie w sekcji Import/Eksport -> Konfiguracja importu produktów. Formularze z sekcji Określ parametry importu oraz Ustawienia pliku są identyczne z ich odpowiednikami z sekcji Import/Eksport -> Konfiguracja import produktów, dlatego w celu zapoznania się ze znaczeniami pól w tych formularzach prosimy o przejście do lektury sekcji konfiguracji importu.

Na dole ekranu zamieszczone są 2 przyciski: Pobierz pola importu oraz Wykonaj import.

Kliknięcie w pierwszy z nich pobiera wzorcowy plik zawierający 1 wiersz nagłówkowy, który zawiera parametry oddzielone od siebie separatorami. Wykaz parametrów na liście jest zgodny z wybraną konfiguracją importu. Plik taki można pobrać i wczytać np. do arkusza kalkulacyjnego tworząc szablon zawierający kolumny zgodne z wybraną konfiguracją importu.

Kliknięcie w przycisk Wykonaj import inicjuje proces importu – kolejne wiersze z pliku będą odczytywane, a odczytane dane będą zapisywane w bazie danych zgodnie ze zdefiniowaną konfiguracją importu.

Uwaga! W przypadku wykrycia błędu w pliku, system przerywa import. Nie oznacza to jednak, że żaden produkt w takim przypadku nie zostanie zaimportowany do bazy danych. W konfiguracji importu można zadać parametr Rozmiar pojedynczego pakietu (liczba produktów). Jeżeli import zostanie przerwany, wówczas do bazy danych trafią wszystkie dane zawarte w dotychczas poprawnie zaimportowanych pełnych pakietach. Jeżeli plik importu zawiera przykładowo 1500 pozycji (produktów), a parametr Rozmiar pojedynczego pakietu jest ustawiony na 100, wówczas operacja importu będzie podzielona na 15 pakietów po 100 produktów każdy. Jeżeli błąd podczas importu wystąpi przy imporcie 531 produktu (wiersza z pliku), wówczas dalszy import zostanie przerwany, ale pierwszych 5 pakietów (500 produktów) zostanie poprawnie zapisanych w bazie danych.


Konfiguracja importu produktów

info

Jak wspomniano w poprzednim rozdziale, konfiguracja importu produktów służy do zdefiniowania parametrów i operacji, które będą wykonywane w trakcie importu danych z pliku CSV. Zdefiniowaną konfigurację można zapisać pod zadaną nazwą, którą administrator będzie mógł wybrać przed każdorazowym wykonaniem importu.

Zgodnie z opisem zawartym w poprzednim dziale konfiguracja importu obejmuje trzy kwestie:

  • Mapowanie kolumn – ustalenie znaczenia parametrów zapisanych w pliku importu, czyli przypisanie odpowiednich „kolumn” znajdujących się w pliku do odpowiednich parametrów produktów w bazie danych sklepu
  • Parametry importu – ustalenie, jakie operacje zostaną wykonane podczas wczytywania danych
  • Ustawienia pliku – ustawienie parametrów pliku (kodowanie i separatory tekstu)

Zostaną one teraz opisane szczegółowo.

Po kliknięciu w pozycję menu Import/Eksport -> Konfiguracja importu produktów na ekranie wyświetla się lista zapisanych konfiguracji. Dla każdej pozycji na liście można wykonać następujące operacje: Edytuj, Usuń oraz Pobierz pola importu. Wybór pobrania pól importu zapisuje na lokalnym dysku wzorcowy plik zawierający 1 wiersz nagłówkowy z parametrami, które oddzielone są od siebie separatorami. Wykaz parametrów na liście jest zgodny z wybraną konfiguracją importu. Plik taki można pobrać i wczytać np. do arkusza kalkulacyjnego tworząc szablon zawierający kolumny zgodne z wybraną konfiguracją importu. Na liście zapisanych konfiguracji zawsze widnieje pozycja [standardowa], której nie można edytować w zakresie mapowania kolumn. Pozycji tej nie można również usunąć z listy.

Formularz edycji konfiguracji jest analogiczny do formularza dodawania nowej konfiguracji, dlatego obie te funkcjonalności zostaną omówione wspólnie.

Aby dodać nową konfigurację należy kliknąć w przycisk Dodaj konfigurację importu, który dostępny jest na samej górze ekranu. W nowym okienku pojawia się formularz, w którym należy wskazać Plik importu, który zostanie odczytany jako wzorzec. Jednocześnie można również zadać parametry: Kodowanie znaków, Separator kolumn, Separator tekstu (omówione w dalszej części opisu). Po wskazaniu ścieżki do pliku należy kliknąć Zatwierdź.

System odczyta nagłówek pliku importu (parametry), a następnie wyświetli formularz dodawania/edycji konfiguracji importu. U góry ekranu formularza widnieje pole Nazwa konfiguracji – jest to nazwa, która będzie wyświetlana administratorowi podczas wybierania zapisanej konfiguracji przed wykonaniem importu. Dalsza część formularza dodawania/edycji konfiguracji podzielona jest na 2 zakładki: Parametry importu oraz Mapowanie kolumn. Poniżej zostały opisane znaczenia poszczególnych pól formularza.

Zakładka: Parametry importu

Sekcja Określ parametry importu:

  • Rozmiar pojedynczego pakietu (liczba elementów) – import pliku podzielony jest na pakiety zawierające określoną liczbę produktów. W przypadku wykrycia błędu w pliku podczas wykonywania importu, system przerywa dalszy import. Nie oznacza to jednak, że żaden produkt w takim przypadku nie zostanie zaimportowany do bazy danych. Jeżeli import zostanie przerwany, wówczas do bazy danych trafią wszystkie dane zawarte w dotychczas poprawnie zaimportowanych pełnych pakietach. Jeżeli plik importu zawiera przykładowo 1500 pozycji (produktów), a parametr Rozmiar pojedynczego pakietu jest ustawiony na 100, wówczas operacja importu będzie podzielona na 15 pakietów po 100 produktów każdy. Jeżeli błąd podczas importu wystąpi przy imporcie 531 produktu (wiersza z pliku), wówczas dalszy import zostanie przerwany, ale pierwszych 5 pakietów (500 produktów) zostanie poprawnie zapisanych w bazie danych.
  • Jeśli grupa towarowa w wierszu jest niezdefiniowana użyj poprzedniej zdefiniowanej (tak/nie) – opcja służy do określenia, czy brak nazwy grupy towarowej w danym wierszu pliku importu określa, że dany produkt nie ma być przypisany do żadnej grupy towarowej (opcja „Nie"), czy też ma on zostać przypisany do poprzedniej grupy towarowej, jaka była zdefiniowana w poprzednim wierszu (poprzednich wierszach) w pliku importu (opcja „Tak"). Pozwala to na uniknięcie konieczności wpisywania do pliku importu (edytowanego np. przy pomocy arkusza kalkulacyjnego) nazwy grupy towarowej przy każdej pozycji. Wystarczy wprowadzić nazwy grupy towarowej tylko tam, gdzie następuje jej zmiana.
  • Automatycznie dodaj znalezione w pliku grupy towarowe (tak/nie) – opcja oznacza sposób postępowania w przypadku, gdy w danym wierszu pliku zostanie znaleziony produkt, dla którego parametr odpowiadający grupie towarowej będzie zawierał nazwę, która nie istnieje w bazie danych sklepu. Jeśli opcja jest ustawiona na „Tak”, w przypadku znalezienia nieistniejącej nazwy grupy towarowej, nazwa ta zostanie dodana do systemu, a importowane produkty będą mogły zostać do niej automatycznie przypisane. Jeśli opcja jest ustawiona na „Nie”, to w przypadku znalezienia nieistniejącej grupy towarowej system przerwie import i zwróci informację o błędzie.
  • Dla istniejących produktów aktualizuj opis (tak/nie) – ustawienie tego pola decyduje o sposobie postępowania w sytuacji, gdy w pliku importu znajdują się produkty, które istnieją już w bazie danych sklepu. Dla takich produktów opisy tekstowe z pliku importu zostaną przepisane do bazy danych sklepu (zaktualizowane), jeżeli pole jest ustawione na „Tak”. Jeżeli pole jest ustawione na „Nie”, wówczas opis tekstowy takiego produktu, który figuruje już w bazie danych sklepu, pozostanie niezmieniony.
  • Traktuj opis jako HTML – po zaznaczeniu tej opcji opis produktu w importowanym pliku traktowany będzie jako zapisany z użyciem tagów języka HTML
  • Dla istniejących produktów aktualizuj ceny i dostępność (tak/nie) – zaznaczenie tej opcji skutkuje aktualizacją cen i dostępności produktów (ew. stanów magazynowych) dla produktów, które istnieją już w bazie danych sklepu podczas wykonywania importu. Jeżeli Twój sklep posiada obsługę stanów magazynowych, wówczas aktualizacji podlega nie dostępność produktu, ale ilość produktów na stanie.
  • Ceny w pliku importu to – ceny netto / ceny brutto – w zależności od dokonanego wyboru moduł importu dokona stosownych przeliczeń cen
  • Ustaw nowe produkty jako:
  • Zaimportowane (niewidoczne) – wczytane nowe produkty będą oznaczone w bazie danych jako zaimportowane i będą niewidoczne dla klientów. Wszystkie takie produkty można odnaleźć korzystając z wyszukiwarki w sekcji Produkty. Po ręcznym zatwierdzeniu produktu przez administratora status zaimportowany zostaje automatycznie usunięty.
  • Widoczne jeśli dostępne – jeśli produkt po dokonaniu importu jest dostępny, zostanie on automatycznie oznaczony jako widoczny w publicznej części sklepu.
  • Wszystkie widoczne – wszystkie zaimportowane produkty będą oznaczone jako widoczne w publicznej części sklepu.
  • Grupy towarowe są obowiązkowe (tak/nie) – oznaczenie, czy w pliku importu parametr odpowiedzialny za nazwę grupy towarowej musi zostać podany. Jeżeli pole jest ustawione na „Tak”, wówczas grupa towarowa dla każdego produktu musi zostać podana (chyba, że pole „Jeśli grupa towarowa w wierszu jest nie zdefiniowana użyj poprzedniej zdefiniowanej” jest oznaczone na „Tak” i dla każdego produktu można zlokalizować poprzedni produkt z wpisaną grupą towarową). Jeżeli pole jest ustawione na „Nie”, wówczas podanie grupy towarowej nie jest obowiązkowe i importowane produkty mogą zostać wpisane do bazy danych bez przypisania do jakiejkolwiek grupy towarowej.
  • Przeliczaj ceny zgodnie ze zdefiniowanymi kryteriami – oznaczenie, czy ceny nowo importowanych produktów mają zostać przeliczone zgodnie z istniejącymi w sklepie kryteriami przeliczania cen (zdefiniowanymi w sekcji Ceny -> Przelicz). Jeżeli pole jest ustawione na „Tak”, wówczas w trakcie importu dla każdego produktu zostanie uruchomiona procedura przeliczania cen, która zdefiniowana jest w sekcji Ceny -> Przelicz, dzięki czemu poziomy cen dla każdego importowanego produktu zostaną obliczone zgodnie z zapisanymi kryteriami przeliczania.
  • Źródło danych – jeżeli grupy towarowe w pliku importu nie są zgodne z hierarchią i nazewnictwem istniejącym w sklepie, można skorzystać z narzędzia mapowania grup towarowych. W sekcji Grupy towarowe -> Źródła danych definiuje się źródło danych, a następnie dla tego źródła definiuje się tabelę mapowań między grupami towarowymi istniejącymi w źródle danych a grupami towarowymi istniejącymi w sklepie (sekcja Grupy towarowe -> Mapowanie). Jeżeli taka sytuacja ma miejsce w polu Źródło danych należy wskazać zdefiniowane źródło, dla którego istnieje tabela mapowań grup towarowych. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w poprzedniej części instrukcji (sekcja Grupy towarowe -> Źródła danych).
  • Tylko aktualizacja istniejących produktów – przy zaznaczonej opcji z pliku importu będą pomijane produkty, których nie ma w bazie danych.

Sekcja Ustawienia pliku:

  • Kodowanie znaków – rodzaj kodowania znaków w pliku importu – do wyboru UTF-8, CP-1250, ISO-8859
  • Separator kolumn – określa znak, który służy do separacji kolumn (parametrów) w pliku importu (znak separatora można również określić podczas zapisu do pliku CSV z arkusza kalkulacyjnego).
    Opcje do wyboru:
  • Tabulator [Tab]
  • Przecinek [,]
  • Średnik [;]
  • Separator tekstu – określa sposób, w jaki tekst jest grupowany w obrębie pojedynczego parametru. Separator ten otacza pojedynczą kolumnę (parametr) na początku i końcu tekstu. Jeżeli wybierzemy jako separator cudzysłów ("), oznacza to, że każdy parametr w pliku ma być otoczony tym znakiem, np. "Grupa towarowa".
    Dostępne opcje:
  • [Brak]
  • Cudzysłów ["]
  • Apostrof [']
  • Separator grup towarowych (separator poszczególnych grup towarowych w ścieżce) – domyślnie jest to znak |. Separator ten ma znaczenie w przypadku, gdy grupy towarowe w systemie sklepu tworzą wiele poziomów (hierarchię). W takim przypadku w bazie danych występują grupy główne oraz grupy podrzędne (na wielu poziomach).
    Np. może istnieć grupa główna „Sprzęt AGD” (poziom 1), do której podpięta jest podgrupa „Piekarniki” (poziom 2), w obrębie której istnieje kolejna podgrupa „Piekarniki elektryczne” (poziom 3). Plik importu w polu odpowiadającym grupie towarowej powinien zawierać pełną informację o grupie towarowej, do której będzie przypisany produkt, z uwzględnieniem całej hierarchii danej grupy. W podanym przypadku, gdy chcemy przypisać produkt do podgrupy „Piekarniki elektryczne” (na ostatnim, trzecim poziomie), parametr odpowiadający grupie towarowej powinien mieć postać: Sprzęt AGD|Piekarniki|Piekarniki elektryczne. Jak widać, kolejne poziomy podgrup należy oddzielić opisywanym separatorem. Gdybyśmy chcieli dopisać produkt do podgrupy „Piekarniki”, wówczas należałoby podać wartość: Sprzęt AGD|Piekarniki.
  • Separator ścieżek grup towarowych – domyślnie jest to znak przecinka. Istnieje możliwość przypisania pojedynczego produktu do kilku grup towarowych jednocześnie. W takim przypadku w pliku importu w polu odpowiadającym grupie towarowej należy podać kilka wartości oddzielonych opisywanym separatorem.
    Np. jeżeli chcemy dany produkt dopisać do 2 grup towarowych: Sprzęt AGD|Piekarniki|Piekarniki elektryczne oraz do grupy Zestawy czyszczące w polu tym należałoby wpisać: Sprzęt AGD|Piekarniki|Piekarniki elektryczne,Zestawy czyszczące.
  • Separator elementów (separator słów w słownikach, serii) – domyślnie jest to znak przecinka. Plik importu/eksportu może zawierać pola odpowiadające słownikom oraz seriom, do których produkt jest przypisany. Jeżeli produkt posiada wpisanych kilka słów w danym słowniku bądź jest przypisany do kilku serii jednocześnie, wówczas w polu odpowiedzialnym za dany słownik lub w polu odpowiadającym przypisaniu do serii znajdzie się kilka wartości tekstowych, które będą oddzielone omawianym separatorem (domyślnie przecinkiem). Jeżeli w systemie istnieje np. słownik o nazwie „Przeznaczenie”, a dany produkt w tym słowniku będzie miał wpisane wartości: „Dla domu”, „Dla biura”, wówczas w polu odpowiadającym słownikowi Przeznaczenie będzie zapisana wartość Dla domu,Dla biura.

Zakładka: Mapowanie kolumn

W omawianej zakładce wyświetlają się wszystkie parametry (kolumny), które zostały odczytane z pliku importu, czyli wszystkie parametry, które będą się znajdować każdorazowo przy dokonywaniu importu pliku o wskazanym formacie.

W lewej kolumnie tabeli w kolejnych wierszach widnieją wszystkie odczytane parametry z pliku, a w kolumnie prawej przy każdym parametrze administrator ma możliwość wskazania, któremu parametrowi z bazy danych sklepu odpowiada wybrany parametr z pliku importu. Administrator dokonuje więc translacji (mapowania) między parametrami z pliku na parametry w bazie danych sklepu. Dla każdego parametru z pliku można wskazać odpowiadający mu parametr w sklepie bądź wybrać opcję [pomiń], która oznacza, że dany parametr z pliku nie będzie zapisywany do bazy danych sklepu.

Parametry w sklepie, które wybierane są z rozwijalnej listy podzielone są na 3 kategorie: Podstawowe (podstawowe parametry zadawane przy edycji produktu), Poziom cenowy (wykaz wszystkich dostępnych poziomów cenowych), Słownik (wykaz wszystkich dostępnych słowników w bazie danych sklepu).

Kliknięcie przycisku Zatwierdź dopisuje zapisaną konfigurację na liście. Zapisaną konfigurację można edytować w pełnym zakresie, przy edycji nie jest jednak dostępne ponowne wczytanie wzorca pliku importu.


Eksport produktów

info

Opcja eksportu produktów służy do wygenerowania pliku w formacie CSV, który można zapisać na lokalnym dysku i następnie dokonać jego obróbki w zewnętrznym oprogramowaniu, np. w arkuszu kalkulacyjnym.

  • Wygenerowany plik zawiera wszystkie produkty z bazy danych sklepu.
  • W każdym wierszu (dla każdego produktu) podawane są następujące informacje: Grupa towarowa, Indeks towarowy, Nazwa produktu, Jednostka miary, Opis skrócony, Opis pełny, Ilość, Dokładność zakupu, Serie, Połączone, Warianty, Podprodukty, Stawka VAT, Stara cena (wspólna dla wszystkich poziomów cenowych) oraz ceny dla wszystkich istniejących poziomów cenowych oraz wartości słowników dla wszystkich istniejących słowników w sklepie. Są to więc wszystkie wartości, które występują przy parametryzacji mapowania kolumn dla pliku importu.

Przed wykonaniem eksportu należy wypełnić formularz, który zawiera następujące pola:

  • Ceny w pliku eksportu to – ceny netto / ceny brutto – w zależności od dokonanego wyboru w pliku zostaną zapisane wyłącznie ceny netto albo ceny brutto
  • Rozmiar pojedynczego pakietu (liczba elementów) – określa liczbę produktów eksportowanych w jednym pakiecie. Wykonywanie eksportu do pliku podzielone jest na pakiety zawierające określoną liczbę produktów. Ustawienie dużego rozmiaru pakietu może powodować błędy wynikające ze zbyt małej wydajności serwera. Rozmiar pakietu należy więc ustawić na niższą wartość w przypadku korzystania z mniej wydajnych serwerów. W przypadku wystąpienia błędu wynikającego z wydajności, plik importu nie zostanie wygenerowany.
  • Kodowanie znaków – rodzaj kodowania znaków w pliku importu – do wyboru UTF-8, CP-1250, ISO-8859
  • Separator kolumn – określa znak, który służy do separacji kolumn (parametrów) w pliku eksportu.
    Opcje do wyboru:
  • Tabulator [Tab]
  • Przecinek [,]
  • Średnik [;]
  • Separator tekstu – określa sposób, w jaki tekst jest grupowany w obrębie pojedynczego parametru. Separator ten otacza pojedynczą kolumnę (parametr) na początku i końcu tekstu. Jeżeli wybierzemy jako separator cudzysłów ("), oznacza to, że każdy parametr w pliku ma być otoczony tym znakiem, np. "Grupa towarowa".
    Dostępne opcje:
  • [Brak]
  • Cudzysłów ["]
  • Apostrof [']
  • Separator grup towarowych (separator poszczególnych grup towarowych w ścieżce) – domyślnie jest to znak |. Separator ten ma znaczenie w przypadku, gdy grupy towarowe w systemie sklepu tworzą wiele poziomów (hierarchię). W takim przypadku w bazie danych występują grupy główne oraz grupy podrzędne (na wielu poziomach).
    Np. może istnieć grupa główna „Sprzęt AGD” (poziom 1), do której podpięta jest podgrupa „Piekarniki” (poziom 2), w obrębie której istnieje kolejna podgrupa „Piekarniki elektryczne” (poziom 3). Plik eksportu w polu odpowiadającym grupie towarowej będzie zawierać pełną informację o grupie, do której przypisany jest produkt, z uwzględnieniem całej hierarchii danej grupy. W podanym przypadku, gdy produkt jest przypisany do podgrupy „Piekarniki elektryczne” (na ostatnim, trzecim poziomie), parametr odpowiadający grupie towarowej będzie mieć postać: Sprzęt AGD|Piekarniki|Piekarniki elektryczne. Jak widać, kolejne poziomy podgrup będą oddzielone opisywanym separatorem.
  • Separator ścieżek grup towarowych – domyślnie jest to znak przecinka. Istnieje możliwość przypisania pojedynczego produktu do kilku grup towarowych jednocześnie. W takim przypadku w pliku eksportu w polu odpowiadającym grupie towarowej będzie podanych kilka wartości oddzielonych opisywanym separatorem. Np. jeżeli produkt jest przypisany do 2 grup towarowych: Sprzęt AGD|Piekarniki| Piekarniki elektryczne oraz do grupy Zestawy czyszczące w polu tym pojawi się: Sprzęt AGD|Piekarniki|Piekarniki elektryczne,Zestawy czyszczące.
  • Separator elementów (separator słów w słownikach, serii) – domyślnie jest to znak przecinka. Plik importu/eksportu może zawierać pola odpowiadające słownikom oraz seriom, do których produkt jest przypisany. Jeżeli produkt posiada wpisanych kilka słów w danym słowniku bądź jest przypisany do kilku serii jednocześnie, wówczas w polu odpowiedzialnym za dany słownik lub w polu odpowiadającym przypisaniu do serii znajdzie się kilka wartości tekstowych, które będą oddzielone omawianym separatorem (domyślnie przecinkiem). Jeżeli w systemie istnieje np. słownik o nazwie „Przeznaczenie”, a dany produkt w tym słowniku będzie miał wpisane wartości: „Dla domu”, „Dla biura”, wówczas w polu odpowiadającym słownikowi Przeznaczenie będzie zapisana wartość Dla domu, Dla biura.
  • Eksportuj opisy (Tak/Nie)

Przycisk Eksportuj plik, który dostępny jest pod formularzem, rozpoczyna pobieranie pliku eksportu, który można zapisać na lokalnym dysku.


Import cen

info

Opcja importu cen służy do wykonania importu samych cen i oznaczenia, czy dany produkt jest dostępny. Jeżeli Twój sklep posiada obsługę stanów magazynowych, zamiast oznaczenia, czy dany produkt jest dostępny, importowana jest ilość produktów, która aktualnie znajduje się na stanie.

Plik importu jest plikiem w formacie CSV i zawiera on następujące informacje: Indeks towarowy, Dostępność/Ilość, Stawka VAT, Stara cena oraz kolejno ceny i ceny promocyjne dla wszystkich poziomów cenowych, które istnieją w bazie danych sklepu. Wzór pliku (plik zawierający nagłówek z parametrami) może zostać pobrany po kliknięciu w przycisk Pobierz pola importu, który znajduje się pod formularzem parametrów importu.

Identyfikatorem produktu jest jego indeks towarowy. Jest to jedyny wyróżnik produktu stosowany przez oprogramowanie sklepu.

Po wybraniu opcji Import cen na ekranie wyświetla się formularz z następującymi polami:

  • Kodowanie znaków – rodzaj kodowania znaków w pliku importu – do wyboru UTF-8, CP-1250, ISO-8859
  • Separator kolumn – określa znak, który służy do separacji kolumn (parametrów) w pliku importu.
    Opcje do wyboru:
  • Tabulator [Tab]
  • Przecinek [,]
  • Średnik [;]
  • Separator tekstu – określa sposób, w jaki tekst jest grupowany w obrębie pojedynczego parametru. Separator ten otacza pojedynczą kolumnę (parametr) na początku i końcu tekstu. Jeżeli wybierzemy jako separator cudzysłów ("), oznacza to,że każdy parametr w pliku ma być otoczony tym znakiem, np. "Stawka VAT".
    Dostępne opcje:
  • [Brak]
  • Cudzysłów ["]
  • Apostrof [']
  • Rozmiar pojedynczego pakietu (liczba elementów) – import pliku podzielony jest na pakiety zawierające określoną liczbę wierszy (informacji o cenach dla kolejnych produktów). W przypadku wykrycia błędu w pliku podczas wykonywania importu, system przerywa dalszy import. Nie oznacza to jednak, że żaden produkt w takim przypadku nie zostanie zaktualizowany w bazie danych. Jeżeli import zostanie przerwany, wówczas do bazy danych trafią wszystkie dane zawarte w dotychczas poprawnie zaimportowanych pełnych pakietach. Jeżeli plik importu zawiera przykładowo 1500 pozycji (informacji o cenach dla 1500 produktów), a parametr Rozmiar pojedynczego pakietu jest ustawiony na 100, wówczas operacja importu będzie podzielona na 15 pakietów po 100 pozycji każdy. Jeżeli błąd podczas importu wystąpi przy imporcie 531 pozycji (wiersza z pliku), wówczas dalszy import zostanie przerwany, ale pierwszych 5 pakietów (500 informacji o cenach) zostanie poprawnie zapisanych w bazie danych.
  • Zakres importu:
  • Tylko stany magazynowe / dostępność – import aktualizuje wyłącznie informacje o stanach magazynowych lub dostępności produktów (nie aktualizuje cen)
  • Stany magazynowe / dostępność oraz ceny – import aktualizuje informacje o stanach magazynowych lub dostępności produktów oraz informacje o cenach
  • Ceny w pliku importu to – ceny netto / ceny brutto – w zależności od dokonanego wyboru moduł importu dokona stosownych przeliczeń cen
  • Zakres importu:
  • Aktualizuj wszystkie produkty (niezdefiniowane w pliku importu zostaną oznaczone jako niedostępne) – system aktualizuje wszystkie produkty, których indeksy towarowe występują w pliku importu cen. Pozostałe produkty (których indeksy towarowe nie występują w pliku importu cen) są oznaczane jako niedostępne dla kupujących
  • Aktualizuj tylko produkty zdefiniowane w pliku importu – system aktualizuje tylko produkty, których indeksy towarowe występują w pliku importu. Pozostałe produkty (których indeksy towarowe nie występują w pliku importu cen) pozostają niezmienione
  • Plik importu – pole służące do wskazania ścieżki dostępu do pliku importu cen na dysku lokalnym

Przycisk Wykonaj import rozpoczyna proces importu.


Eksport cen

info

Opcja eksportu cen służy do wygenerowania pliku w formacie CSV, który można zapisać na lokalnym dysku i następnie dokonać jego obróbki w zewnętrznym oprogramowaniu, np. w arkuszu kalkulacyjnym.

  • Wygenerowany plik zawiera ceny i oznaczenia, czy dany produkt jest dostępny dla kupujących.
  • W pliku zapisana jest informacja dla wszystkich produktów z bazy danych sklepu.
  • Jeżeli Twój sklep posiada obsługę stanów magazynowych, zamiast oznaczenia, czy dany produkt jest dostępny, eksportowana jest ilość produktów, która aktualnie znajduje się na stanie.

Plik eksportu w każdym wierszu zawiera następujące informacje: Indeks towarowy, Dostępność/Ilość, Stawka VAT oraz kolejno ceny (zwykłe) dla wszystkich poziomów cenowych, które istnieją w bazie danych sklepu. W zależności od wyboru administratora, w pliku mogą się znaleźć również informacje o starej cenie (wspólnej dla wszystkich poziomów cenowych) oraz cenie promocyjnej dla wszystkich poziomów cenowych.

Przed wykonaniem eksportu cen należy wypełnić formularz, który zawiera następujące pola:

  • Kodowanie znaków – rodzaj kodowania znaków w pliku importu – do wyboru UTF-8, CP-1250, ISO-8859
  • Separator kolumn – określa znak, który służy do separacji kolumn (parametrów) w pliku eksportu.
    Opcje do wyboru:
  • Tabulator [Tab]
  • Przecinek [,]
  • Średnik [;]

    Separator tekstu – określa sposób, w jaki tekst jest grupowany w obrębie pojedynczego parametru. Separator ten otacza pojedynczą kolumnę (parametr) na początku i końcu tekstu. Jeżeli wybierzemy jako separator cudzysłów ("), oznacza to, że każdy parametr w pliku ma być otoczony tym znakiem, np. "Stawka VAT".
    Dostępne opcje:

  • [Brak]
  • Cudzysłów ["]
  • Apostrof [']
  • Rozmiar pojedynczego pakietu (liczba elementów) – określa liczbę produktów eksportowanych w jednym pakiecie. Wykonywanie eksportu do pliku podzielone jest na pakiety zawierające określoną liczbę pozycji (cen produktów). Ustawienie dużego rozmiaru pakietu może powodować błędy wynikające ze zbyt małej wydajności serwera. Rozmiar pakietu należy więc ustawić na niższą wartość w przypadku korzystania z mniej wydajnych serwerów. W przypadku wystąpienia błędu wynikającego z wydajności, plik importu nie zostanie wygenerowany.
  • Ceny w pliku eksportu to – ceny netto / ceny brutto – w zależności od dokonanego wyboru w pliku zostaną zapisane wyłącznie ceny netto albo ceny brutto
  • Eksportuj również:
  • Stara cena – system eksportuje również pole „Stara cena” dla każdego produktu (wspólne dla wszystkich poziomów cenowych)
  • Cena promocyjna – system eksportuje również ceny promocyjne produktu (osobno dla wszystkich poziomów cenowych)

Przycisk Eksportuj plik, który dostępny jest pod formularzem, rozpoczyna pobieranie pliku eksportu, który można zapisać na lokalnym dysku.


Import zdjęć

info

Omawiana funkcjonalność umożliwia automatyczne wczytanie zdjęć do bazy danych sklepu i przypisanie wczytanych plików graficznych do odpowiednich produktów, które istnieją w systemie.

Każdy produkt może mieć przypisane 3 zdjęcia:

  • miniaturę wyświetlaną na liście produktów,
  • duże zdjęcie wyświetlane w opisie produktu (większa wersja miniatury),
  • zdjęcie wyświetlane w okienku popup po kliknięciu w zdjęcie w szczegółowym opisie produktu (może to być zupełnie inne zdjęcie niż miniatura i duże zdjęcie).

Każdy produkt może mieć dodatkowo galerię zdjęć, która pojawia się pod szczegółowym opisem produktu.


W sekcji Import / Eksport -> Import zdjęć dostępne są trzy sposoby importu:

  • z serwera FTP na podstawie pliku importu (zakładka Importuj na podstawie danych z pliku CSV),
  • z serwera FTP o podanej lokalizacji katalogu (zakładka Importuj z FTP),
  • z dysku na lokalnym komputerze (zakładka Masowy upload zdjęć).

Poniżej zostały omówione wszystkie trzy sposoby.


1. Import na podstawie danych z pliku CSV

Przed rozpoczęciem importu należy przygotować plik importu i zapisać go na lokalnym dysku. Jest to plik tekstowy w formacie CSV, gdzie w kolejnych wierszach zapisane są informacje o importowanych plikach graficznych. Każdy wiersz zawiera informację o jednym zdjęciu (pliku).

Wiersz pliku powinien mieć następujący format:

„XXX”,”YYY”,”ZZZ”,”GG1”,”GG2”,...,”GGn”, gdzie

„XXX” oznacza indeks towarowy produktu, do którego przypinany jest plik (zdjęcie),

„YYY” jest ścieżką (adresem) importowanego pliku na serwerze, który zawiera główne zdjęcie produktu,

„ZZZ” jest ścieżką (adresem) importowanego pliku na serwerze, który zawiera zdjęcie pop-up (jeżeli w polu formularza Dla zdjęcia rozmiaru pop-up została wybrana opcja utwórz zdjęcie rozmiaru pop-up ze zdjęcia (zdjęcie z trzeciej kolumny)), pole „ZZZ” jest opcjonalne,

„GG1” jest ścieżką (adresem) importowanego pliku na serwerze, który zawiera pierwsze zdjęcie galerii produktów. Kolejno można podać dowolną liczbę kolumn – każda dodatkowa odpowiadać będzie kolejnemu zdjęciu z galerii.

pinezka

Operacja importu polega na odczytaniu wszystkich plików zapisanych w pliku importu i przypisaniu ich do odpowiednich produktów w bazie danych sklepu.

Wyjaśnienia wymaga, w jaki sposób należy przygotować parametr „YYY” (ścieżkę do pliku).

Możliwe są następujące przypadki:

  • Importowane pliki zlokalizowane są na serwerze FTP innym niż serwer, na którym zainstalowany jest sklep
    W takim przypadku dla każdego pliku powinniśmy podać pełen adres zgodnie z formatem: „ftp://user:haslo@adres_serwera/katalog/nazwa_pliku”.
    Przykład: „ftp://uzytkownik:haslo@ftp.mojsklepaptus.pl/pliki/zdjecie.jpg”
  • Pliki są zapisane na tym samym serwerze, co oprogramowanie sklepu
    W takim przypadku dla każdego pliku wystarczy podać ścieżkę dostępu na tym serwerze, np. „./../katalog/nazwa_pliku”.
    Przykład: „./../pliki/zdjecie.jpg”
  • Pliki są zlokalizowane na serwerze WWW dostępnym publicznie
    W takim przypadku dla każdego pliku podajemy jego adres zgodnie z formatem: „http://adres_serwera_www/katalog/nazwa_pliku”.
    Przykład: „http://www.mojsklepaptus.pl/pliki/zdjecie.jpg”

W formularzu importu zadaje się kolejno Plik importu oraz parametry związane z formatem informacji zapisanej w pliku importu:

  • Kodowanie znaków – rodzaj kodowania znaków w pliku importu – do wyboru UTF-8, CP-1250, ISO-8859
  • Separator kolumn – określa znak, który służy do separacji kolumn (parametrów) w pliku importu.
    Opcje do wyboru:
  • Tabulator [Tab]
  • Przecinek [,]
  • Średnik [;]
  • Separator tekstu – określa sposób, w jaki tekst jest grupowany w obrębie pojedynczego parametru. Separator ten otacza pojedynczą kolumnę (parametr) na początku i końcu tekstu. Jeżeli wybierzemy jako separator cudzysłów ("), oznacza to, że każdy parametr w pliku ma być otoczony tym znakiem, np. "Cennik do pobrania".
    Dostępne opcje:
  • [Brak]
  • Cudzysłów ["]
  • Apostrof [']
  • Dla zdjęcia rozmiaru pop-up – określa, czy zdjęcie pop-up będzie tworzone ze zdjęcia głównego, czy też zostanie ono podane osobno (jako kolejny parametr w wierszu importu) lub w ogóle nie będzie zdjęcia pop-up.
    Dostępne opcje:
  • utwórz zdjęcie rozmiaru pop-up ze zdjęcia głównego
  • utwórz zdjęcie rozmiaru pop-up z zdjęcia (zdjęcie z trzeciej kolumny)
  • nie twórz zdjęcia o rozmiarze pop-up
  • Dla produktów, w których znajdziesz zdjęcia do galerii – w polu tym możemy określić, co ma się stać z istniejącą galerią zdjęć dla danego produktu w przypadku, gdy w katalogu, z którego importujemy zdjęcia znajdują się również zdjęcia do galerii danego produktu.
    Do wyboru są następujące opcje:
  • Kasuj poprzednie galerie produktu – w przypadku, gdy w katalogu, z którego importujemy zdjęcia znajdują się pliki galerii zdjęć dla danego produktu, poprzednia galeria zostanie w całości usunięta.
  • Nie kasuj poprzednich galerii produktu (dodaj nowe zdjęcia) – w przypadku, gdy w katalogu, z którego importujemy zdjęcia znajdują się pliki galerii zdjęć dla danego produktu, poprzednia galeria nie zostanie usunięta, a nowe zdjęcia galerii zostaną do niej dopisane.

Po wypełnieniu formularza należy kliknąć przycisk Rozpocznij import, który inicjuje operację przetwarzania zdjęć z serwera FTP.


2. Import z FTP

pinezka

Wykonanie importu zdjęć wymaga posiadania serwera FTP. Na serwerze tym w określonym katalogu muszą zostać zapisane pliki graficzne, które następnie zostaną zaimportowane do bazy danych sklepu.

Operacja importu polega więc na odczytaniu wszystkich plików graficznych z tego katalogu i przypisaniu ich do odpowiednich produktów w bazie danych sklepu.

W jaki sposób następuje identyfikacja zdjęć i przypisanie ich do odpowiednich produktów?

Wyróżnikiem produktu jest pole „Indeks towarowy” - jest to jego unikalny identyfikator. Zdjęcia umieszczone w katalogu serwera FTP, z którego dokonywany będzie import muszą mieć nazwy zgodne z indeksami towarowymi produktów, do których te pliki będą przypisywane.

Na przykład jeżeli dany produkt posiada indeks towarowy „agd223”, wówczas odpowiadający mu plik zdjęcia w katalogu, z którego zostanie wykonany import, musi mieć nazwę odpowiadającą temu indeksowi, czyli „agd223.jpg”. Ze zdjęcia o tej nazwie zostanie utworzone (po przeskalowaniu do odpowiednich rozmiarów) zdjęcie duże oraz miniatura zdjęcia produktu.

Jeżeli chcemy, aby zostało również utworzone zdjęcie pop-up, które może być zupełnie innym zdjęciem, niż zdjęcie duże oraz miniatura, mamy do wyboru albo wskazać, aby zdjęcie pop-up zostało utworzone z tego samego pliku, co zdjęcie duże oraz miniaturka (w naszym przykładzie będzie to plik o nazwie „agd223.jpg”) albo zadecydować, aby zdjęcie pop-up zostało utworzone z innego pliku, którego nazwa będzie zakończona frazą „_popup” (w naszym przykładzie będzie to plik o nazwie „agd223_popup.jpg”). Zdjęcia pop-up możemy w ogóle nie importować, gdyż zdjęcie to nie jest wymagane.

Jeżeli chcemy, aby dodatkowo zostały zaimportowane zdjęcia do galerii zdjęć wybranych produktów, wówczas takie zdjęcia należy zapisać w katalogu serwera FTP pod nazwami, które będą kończyć się znakiem separatora z dopisanym numerem zdjęcia w galerii. W naszym przykładzie dla produktu o indeksie towarowym „agd223” (zakładając, że znakiem separatora jest znak podkreślenia „_”) byłyby to zdjęcia o nazwach kolejno: „agd223_1.jpg”, „agd223_2.jpg”, „agd223_3.jpg” itd.

kciuk w górę

Rozszerzenie plików graficznych JPG zostało podane tylko dla przykładu, gdyż dopuszczalne są również inne formaty źródłowych plików graficznych – PNG oraz GIF. Dopuszczalne jest również użycie rozszerzenia JPEG zamiennie z JPG.

Formularz importu zdjęć zawiera następujące pola:

  • Ścieżka do zdjęć – wskazanie adresu serwera FTP, na którym przechowywane są zdjęcia, z jednoczesnym podaniem katalogu oraz loginu i hasła do serwera. Parametr ten ma następującą postać: ftp://user:haslo@adres_serwera/katalog
  • Separator rozdzielający w nazwie pliku indeks towarowy i numer zdjęcia w galerii (domyślnie jest to znak podkreślenia „_”) – określa znak, który w nazwie pliku graficznego oddziela indeks towarowy od numeru zdjęcia w galerii. Jeżeli wczytujemy galerię zdjęć do produktu o indeksie towarowym „agd223”, a znak separatora zdefiniujemy jako znak podkreślenia, wówczas kolejne pliki wczytywane do galerii muszą być zadane zgodnie z podanym schematem: „agd223_1.jpg”, „agd223_2.jpg”, „agd223_3.jpg” itd.
  • Dla zdjęcia rozmiaru pop-up – w polu tym możemy określić, w jaki sposób ma zostać tworzone bądź importowane zdjęcie pop-up.
    Do wyboru są następujące opcje:
  • utwórz zdjęcie rozmiaru pop-up ze zdjęcia głównego – zdjęcie pop-up zostanie utworzone z tego samego pliku, co zdjęcie duże i miniaturka. Będziemy więc mieli miniaturkę, zdjęcie duże i zdjęcie pop-up, które będą wyglądać tak samo – jedyna różnica będzie w rozmiarze zdjęcia.
  • utwórz zdjęcie rozmiaru pop-up ze zdjęcia o nazwie "xxxx_popup", gdzie xxxx oznacza indeks towarowy – wybranie tej opcji spowoduje, że z katalogu serwera FTP zostanie pobrany plik graficzny, którego nazwa składa się z indeksu towarowego zakończonego frazą „_popup”. W naszym przykładzie byłby to plik „agd223_popup.jpg”
  • nie twórz zdjęcia o rozmiarze pop-up – jeżeli wybierzemy tę opcję, zdjęcie pop-up zostanie pominięte.
  • Dla produktów, w których znajdziesz zdjęcia do galerii – w polu tym możemy określić, co ma się stać z istniejącą galerią zdjęć dla danego produktu w przypadku, gdy w katalogu, z którego importujemy zdjęcia znajdują się również zdjęcia do galerii danego produktu.
    Do wyboru są następujące opcje:
  • Kasuj poprzednie galerie produktu – w przypadku, gdy w katalogu, z którego importujemy zdjęcia znajdują się pliki galerii zdjęć dla danego produktu, poprzednia galeria zostanie w całości usunięta.
  • Nie kasuj poprzednich galerii produktu (dodaj nowe zdjęcia) – w przypadku, gdy w katalogu, z którego importujemy zdjęcia znajdują się pliki galerii zdjęć dla danego produktu, poprzednia galeria nie zostanie usunięta, a nowe zdjęcia galerii zostaną do niej dopisane.

Po wypełnieniu formularza należy kliknąć przycisk Rozpocznij import, który inicjuje operację przetwarzania zdjęć z serwera FTP.


3. Masowy upload zdjęć

pinezka

Dzięki tej zakładce można dokonać importu zdjęć z dysku na lokalnym komputerze.

Przed dokonaniem importu należy wypełnić formularz, a następnie kliknąć przycisk w polu Zdjęcie, który umożliwi wybranie zdjęć z lokalnego dysku. Po wskazaniu plików system od razu rozpoczyna proces importu.

W jaki sposób następuje identyfikacja zdjęć i przypisanie ich do odpowiednich produktów?

Wyróżnikiem produktu jest pole „Indeks towarowy” - jest to jego unikalny identyfikator. Zdjęcia, które wskażemy do importu z lokalnego dysku muszą mieć nazwy zgodne z indeksami towarowymi produktów, do których te pliki będą przypisywane.

Na przykład jeżeli dany produkt posiada indeks towarowy „agd223”, wówczas odpowiadający mu plik zdjęcia musi mieć nazwę odpowiadającą temu indeksowi, czyli „agd223.jpg”. Ze zdjęcia o tej nazwie zostanie utworzone (po przeskalowaniu do odpowiednich rozmiarów) zdjęcie duże oraz miniatura zdjęcia produktu.

Jeżeli chcemy, aby zostało również utworzone zdjęcie pop-up, które może być zupełnie innym zdjęciem, niż zdjęcie duże oraz miniatura, mamy do wyboru albo wskazać, aby zdjęcie pop-up zostało utworzone z tego samego pliku, co zdjęcie duże oraz miniaturka (w naszym przykładzie będzie to plik o nazwie „agd223.jpg”) albo zadecydować, aby zdjęcie pop-up zostało utworzone z innego pliku, którego nazwa będzie zakończona frazą „_popup” (w naszym przykładzie będzie to plik o nazwie „agd223_popup.jpg”). Zdjęcia pop-up możemy w ogóle nie importować, gdyż zdjęcie to nie jest wymagane.

Jeżeli chcemy, aby dodatkowo zostały zaimportowane zdjęcia do galerii zdjęć wybranych produktów, wówczas takie zdjęcia powinny mieć nazwy, które będą kończyć się znakiem separatora z dopisanym numerem zdjęcia w galerii. W naszym przykładzie dla produktu o indeksie towarowym „agd223” (zakładając, że znakiem separatora jest znak podkreślenia „_”) byłyby to zdjęcia o nazwach kolejno: „agd223_1.jpg”, „agd223_2.jpg”, „agd223_3.jpg” itd.

Formularz importu zawiera następujące pola:

  • Separator rozdzielający w nazwie pliku indeks towarowy i numer zdjęcia w galerii (domyślnie jest to znak podkreślenia „_”) – określa znak, który w nazwie pliku graficznego oddziela indeks towarowy od numeru zdjęcia w galerii. Jeżeli wczytujemy galerię zdjęć do produktu o indeksie towarowym „agd223”, a znak separatora zdefiniujemy jako znak podkreślenia, wówczas kolejne pliki wczytywane do galerii muszą być zadane zgodnie z podanym schematem: „agd223_1.jpg”, „agd223_2.jpg”, „agd223_3.jpg” itd.
  • Dla zdjęcia rozmiaru pop-up – określa, czy zdjęcie pop-up będzie tworzone ze zdjęcia głównego, czy też zostanie ono podane osobno (jako kolejny parametr w wierszu importu) lub w ogóle nie będzie zdjęcia pop-up.
    Dostępne opcje:
  • utwórz zdjęcie rozmiaru pop-up ze zdjęcia głównego
  • utwórz zdjęcie rozmiaru pop-up ze zdjęcia o nazwie "xxxx_popup", gdzie xxxx oznacza indeks towarowy
  • nie twórz zdjęcia o rozmiarze pop-up
  • Dla produktów, w których znajdziesz zdjęcia do galerii – w polu tym możemy określić, co ma się stać z istniejącą galerią zdjęć dla danego produktu w przypadku, gdy w katalogu, z którego importujemy zdjęcia znajdują się również zdjęcia do galerii danego produktu.
    Do wyboru są następujące opcje:
  • Kasuj poprzednie galerie produktu – w przypadku, gdy w katalogu, z którego importujemy zdjęcia znajdują się pliki galerii zdjęć dla danego produktu, poprzednia galeria zostanie w całości usunięta.
  • Nie kasuj poprzednich galerii produktu (dodaj nowe zdjęcia) – w przypadku, gdy w katalogu, z którego importujemy zdjęcia znajdują się pliki galerii zdjęć dla danego produktu, poprzednia galeria nie zostanie usunięta, a nowe zdjęcia galerii zostaną do niej dopisane.

Import załączników do produktów

info

Omawiana funkcjonalność umożliwia automatyczne wczytanie plików (załączników do pobrania) do bazy danych sklepu i przypisanie tych plików do odpowiednich produktów, które istnieją w systemie.

Wykonanie importu plików wymaga posiadania serwera FTP. Nie jest możliwe wczytywanie plików z dysku na lokalnym komputerze. Na serwerze w określonym katalogu muszą zostać zapisane pliki, które następnie zostaną zaimportowane do bazy danych sklepu.

Przed rozpoczęciem importu należy przygotować plik importu i zapisać go na lokalnym dysku. Jest to plik tekstowy w formacie CSV, gdzie w kolejnych wierszach zapisane są informacje o importowanych plikach. Każdy wiersz zawiera informację o jednym załączniku (pliku).

Wzór pliku (plik zawierający nagłówek z parametrami) może zostać pobrany po kliknięciu w przycisk Pobierz pola importu, który znajduje się pod formularzem parametrów importu.

Wiersz pliku powinien mieć następujący format:

„XXX”,”YYY”,”ZZZ”, gdzie

„XXX” oznacza indeks towarowy produktu, do którego przypinany jest plik (załącznik),

„YYY” jest ścieżką (adresem) importowanego pliku na serwerze,

„ZZZ” jest nazwą załącznika, która wyświetlana będzie wraz z linkiem w publicznej części sklepu.

pinezka

Operacja importu polega na odczytaniu wszystkich plików zapisanych w pliku importu i przypisaniu ich do odpowiednich produktów w bazie danych sklepu.
Pierwszy wiersz pliku importu nie jest przetwarzany – jest to wiersz przeznaczony na nagłówek z nazwami kolejnych pól.

Wyjaśnienia wymaga, w jaki sposób należy przygotować parametr „YYY” (ścieżkę do pliku).

Możliwe są następujące przypadki:

  • Importowane pliki zlokalizowane są na serwerze FTP innym niż serwer, na którym zainstalowany jest sklep
    W takim przypadku dla każdego pliku powinniśmy podać pełen adres zgodnie z formatem: „ftp://user:haslo@adres_serwera/katalog/nazwa_pliku”.
    Przykład: „ftp://uzytkownik:haslo@ftp.mojsklepaptus.pl/pliki/cennik.pdf”
  • Pliki są zapisane na tym samym serwerze, co oprogramowanie sklepu
    W takim przypadku dla każdego pliku wystarczy podać ścieżkę dostępu na tym serwerze, np. „./../katalog/nazwa_pliku”.
    Przykład: „./../pliki/cennik.pdf”
  • Pliki są zlokalizowane na serwerze WWW dostępnym publicznie
    W takim przypadku dla każdego pliku podajemy jego adres zgodnie z formatem: „http://adres_serwera_www/katalog/nazwa_pliku”.
    Przykład: „http://www.mojsklepaptus.pl/pliki/cennik.pdf”

W formularzu importu zadaje się kolejno Plik importu oraz parametry związane z formatem informacji zapisanej w pliku importu:

  • Kodowanie znaków – rodzaj kodowania znaków w pliku importu – do wyboru UTF-8, CP-1250, ISO-8859
  • Separator kolumn – określa znak, który służy do separacji kolumn (parametrów) w pliku importu.
    Opcje do wyboru:
  • Tabulator [Tab]
  • Przecinek [,]
  • Średnik [;]
  • Separator tekstu – określa sposób, w jaki tekst jest grupowany w obrębie pojedynczego parametru. Separator ten otacza pojedynczą kolumnę (parametr) na początku i końcu tekstu. Jeżeli wybierzemy jako separator cudzysłów ("), oznacza to, że każdy parametr w pliku ma być otoczony tym znakiem, np. "Cennik do pobrania".
    Dostępne opcje:
  • [Brak]
  • Cudzysłów ["]
  • Apostrof [']

Import newslettera

info

Funkcja pozwala na import z pliku tekstowego adresów e-mail użytkowników, którzy zostaną zapisani do bazy newslettera jako subskrybenci w wybranych grupach tematycznych.

Plik importu jest plikiem tekstowym. Może on zawierać tylko jeden wiersz, w którym wypisane są kolejne adresy e-mail, oddzielone od siebie znakiem separatora (Separator kolumn). Wierszy w pliku może być jednak dowolna ilość.

Plik ten ma więc następującą postać:

jan@mojadres.pl; anna@mojafirma.pl; marcin.kowalski@adresik.pl;... [itd.]
(ewentualnie w kolejnych wierszach mogą się pojawić dalsze adres e-mail, również oddzielone separatorem, jak wyżej)


Przed wykonaniem importu należy wypełnić formularz zawierający następujące pola:

  • Plik importu – wskazanie ścieżki dostępu do pliku importu na lokalnym dysku
  • Kodowanie znaków – rodzaj kodowania znaków w pliku importu – do wyboru UTF-8, CP-1250, ISO-8859
  • Separator kolumn – określa znak, który służy do separacji kolumn (kolejnych adresów e-mail) w pliku importu.
    Opcje do wyboru:
  • Tabulator [Tab]
  • Przecinek [,]
  • Średnik [;]
  • Separator tekstu – określa sposób, w jaki tekst jest grupowany w obrębie pojedynczego parametru. Separator ten otacza pojedynczą kolumnę (adres e-mail) na początku i końcu tekstu. Jeżeli wybierzemy jako separator cudzysłów ("), oznacza to, że każdy adres e-mail w pliku ma być otoczony tym znakiem, np. "jan@mojafirma.pl".
    Dostępne opcje:
  • [Brak]
  • Cudzysłów ["]
  • Apostrof [']
  • Grupy tematyczne do których zostaną przydzielone adresy email – importowane adresy e-mail zostaną przypisane do zaznaczonych grup tematycznych

Po wypełnieniu formularza należy kliknąć przycisk Importuj, który rozpocznie wykonywanie operacji.

Istnieje również możliwość wstępnego sprawdzenia poprawności pliku importu bez dokonywania zapisu do bazy danych. W tym celu należy kliknąć w przycisk Sprawdź plik.

Działanie modułu Newsletter oraz opis grup tematycznych znajduje się w poprzedniej części niniejszej instrukcji (w sekcji Newsletter).


Import SEO oraz Eksport SEO

  • Każdy produkt, grupa towarowa oraz promocja posiada własne atrybuty dotyczące SEO, które można ręcznie edytować.
  • Są to tytuł strony oraz słowa kluczowe i opis, a także adres kanoniczny, które prezentowane są robotom wyszukiwarek (tagi HTML: title, keywords, description, canonical).
  • W skład atrybutów SEO wchodzi również nagłówek strony oraz inne metadane w formie HTML.
info

W zakładce Eksport SEO można dokonać eksportu informacji (pobrania pliku CSV) zawierających atrybuty SEO dla wszystkich produktów, grup towarowych lub promocji. Plik taki można następnie przetworzyć na lokalnym dysku i wczytać z powrotem poprzez zakładkę Import SEO.

Plik importu/eksportu jest plikiem w formacie CSV i zawiera on w kolejnych kolumnach następujące dane: Identyfikator, Nazwa (nie importowana), Adres (nie importowana), Tytuł, Nagłówek, Adres kanoniczny, Słowa kluczowe, Opis, Inne metadane. Identyfikator dotyczy produktów, grup towarowych lub promocji (w zależności od dokonanego w formularzu wyboru).

Kciuk w górę

W zakładce Import SEO pod formularzem istnieje przycisk Pobierz pola importu, który umożliwia pobranie wzoru pliku (plik zawierający nagłówek z parametrami).

W formularzu importu/eksportu zadaje się, czy plik importu/eksportu ma zawierać dane grup towarowych, promocji czy produktów.
Dodatkowo podaje się parametry związane z formatem informacji zapisanej w pliku importu/eksportu:

  • Kodowanie znaków – rodzaj kodowania znaków w pliku importu – do wyboru UTF-8, CP-1250, ISO-8859
  • Separator kolumn – określa znak, który służy do separacji kolumn (parametrów) w pliku importu.
    Opcje do wyboru:
  • Tabulator [Tab]
  • Przecinek [,]
  • Średnik [;]
  • Separator tekstu – określa sposób, w jaki tekst jest grupowany w obrębie pojedynczego parametru. Separator ten otacza pojedynczą kolumnę (parametr) na początku i końcu tekstu. Jeżeli wybierzemy jako separator cudzysłów ("), oznacza to, że każdy parametr w pliku ma być otoczony tym znakiem, np. "Słowa kluczowe".
    Dostępne opcje:
  • [Brak]
  • Cudzysłów ["]
  • Apostrof [']
  • Rozmiar pojedynczego pakietu (liczba elementów) – określa liczbę wpisów importowanych / eksportowanych w jednym pakiecie.
    Wykonywanie importu/eksportu z/do pliku podzielone jest na pakiety zawierające określoną liczbę pozycji. Ustawienie dużego rozmiaru pakietu może powodować błędy wynikające ze zbyt małej wydajności serwera. Rozmiar pakietu należy więc ustawić na niższą wartość w przypadku korzystania z mniej wydajnych serwerów. W przypadku wystąpienia błędu wynikającego z wydajności, plik eksportu nie zostanie wygenerowany. W przypadku wykrycia błędu w pliku podczas wykonywania importu, system przerywa dalszy import. Nie oznacza to jednak, że żaden wpis w takim przypadku nie zostanie zaimportowany do bazy danych. Jeżeli import zostanie przerwany, wówczas do bazy danych trafią wszystkie dane zawarte w dotychczas poprawnie zaimportowanych pełnych pakietach.

Import słowników oraz Eksport słowników

info

Omawiana zakładka daje możliwość zarządzania sklepem w zakresie przypisań słowników do produktów za pomocą plików tekstowych, które mogą być edytowane na lokalnym komputerze.

W zakładce Eksport słowników można dokonać eksportu danych (pobrania pliku CSV) zawierających produkty wraz z wykazem słowników i przypisanych słów z tych słowników. Plik taki można następnie przetworzyć na lokalnym dysku i wczytać z powrotem poprzez zakładkę Import słowników.

Plik importu/eksportu jest plikiem w formacie CSV i zawiera on w kolejnych kolumnach najpierw podstawowe informacje o produkcie, a następnie wszystkie istniejące w bazie danych słowniki.

Pierwsze pięć kolumn pliku zawiera następujące dane: Identyfikator wewnętrzny, Kod producenta, Indeks towarowy, EAN, Nazwa.

Uwaga! Tych danych nie należy edytować. Identyfikator wewnętrzny jest identyfikatorem produktu w bazie danych, pozostałe cztery kolumny podane są tylko dla celów informacyjnych.

Kolejne kolumny w pliku importu/eksportu, występujące po pierwszych pięciu kolumnach informacyjnych, odpowiadają kolejnym słownikom. Z kolei wartości wpisane w tych kolumnach przy konkretnym produkcie oznaczają słowa, które są przypisane do tego produktu.
Np. załóżmy, że produkt o nazwie „Kosiarka spalinowa” będzie miał wpisaną wartość „do trawy” w kolumnie „Zastosowanie”. Oznacza to, że słowo „do trawy”, które występuje w słowniku „Zastosowanie”, jest przypisane do produktu o nazwie „Kosiarka spalinowa”.

Każdy produkt może mieć przypisanych kilka słów z tego samego słownika. W przytoczonym wyżej przypadku „Kosiarka spalinowa” może mieć zastosowanie określone jako „do trawy” oraz „do ogrodu”. W takim przypadku w pliku importu/eksportu takie dwa słowa należy podać jedno za drugim, oddzielając jest znakiem separatora. Domyślnie jest to znak ukośnika – czyli |.


W formularzu importu/eksportu zadaje się parametry związane z formatem informacji zapisanej w pliku importu/eksportu:

  • Kodowanie znaków – rodzaj kodowania znaków w pliku importu – do wyboru UTF-8, CP-1250, ISO-8859
  • Separator kolumn – określa znak, który służy do separacji kolumn (parametrów) w pliku importu.
    Opcje do wyboru:
  • Tabulator [Tab]
  • Przecinek [,]
  • Średnik [;]
  • Separator tekstu – określa sposób, w jaki tekst jest grupowany w obrębie pojedynczego parametru. Separator ten otacza pojedynczą kolumnę (parametr) na początku i końcu tekstu. Jeżeli wybierzemy jako separator cudzysłów ("), oznacza to, że każdy parametr w pliku ma być otoczony tym znakiem, np. "do trawy".
    Dostępne opcje:
  • [Brak]
  • Cudzysłów ["]
  • Apostrof [']
  • Separator słów – domyślnie jest to znak |. Separator ten ma znaczenie w przypadku, gdy do tego samego produktu z danego słownika przypisanych jest kilka słów. W omawianym wyżej przypadku, jeżeli produkt „Kosiarka spalinowa” ma zastosowanie (słownik) określone jako „do trawy” i „do ogrodu”, wówczas w pliku importu/eksportu przy tym produkcie w kolumnie „Zastosowanie” znajdzie się wartość do trawy|do ogrodu.

Import tabeli cech oraz Eksport tabeli cech

info

Omawiana zakładka daje możliwość zarządzania tabelami cech za pomocą tekstowych plików importu / eksportu, które mogą być edytowane na lokalnym komputerze.

Tabele cech przypisywane są do produktów w sekcji Produkty, w zakładce „Cechy” definicji produktu i mają układ parametrów Cecha -> Wartość.

W zakładce Eksport tabeli cech można dokonać eksportu danych (pobrania pliku CSV) zawierających tabele cech dla poszczególnych produktów. Plik taki można następnie przetworzyć na lokalnym dysku i wczytać z powrotem poprzez zakładkę Import tabeli cech.

Plik importu/eksportu jest plikiem w formacie CSV. Pierwsze pięć kolumn pliku zawiera następujące dane: Identyfikator wewnętrzny, Kod producenta, Indeks towarowy, EAN, Nazwa.

Uwaga! Tych danych nie należy edytować. Identyfikator wewnętrzny jest identyfikatorem produktu w bazie danych, pozostałe cztery kolumny podane są tylko dla celów informacyjnych.

Kolejne dwie kolumny w pliku to Nazwa cechy i Wartość cechy.

Nietrudno zauważyć, że przy takim układzie w pliku dla każdego wiersza (produktu) można przedstawić tylko jedną cechę i wartość. Jeżeli tabela cech danego produktu ma więcej niż jedną parę Cecha -> Wartość, to w pojawiają się one w kolejnych wierszach pliku, przy czym pierwszych pięć kolumn jest pustych, co oznacza, że kolejne wiersze dotyczą tego samego produktu. Po wyczerpaniu wszystkich parametrów z tabeli cech pojawia się kolejny pełny wiersz w pliku, który zawiera w pierwszych pięciu kolumnach informacje o kolejnym produkcie

W formularzu importu/eksportu zadaje się parametry związane z formatem informacji zapisanej w pliku importu/eksportu:

  • Kodowanie znaków – rodzaj kodowania znaków w pliku importu – do wyboru UTF-8, CP-1250, ISO-8859
  • Separator kolumn – określa znak, który służy do separacji kolumn (parametrów) w pliku importu.
    Opcje do wyboru:
  • Tabulator [Tab]
  • Przecinek [,]
  • Średnik [;]
  • Separator tekstu – określa sposób, w jaki tekst jest grupowany w obrębie pojedynczego parametru. Separator ten otacza pojedynczą kolumnę (parametr) na początku i końcu tekstu. Jeżeli wybierzemy jako separator cudzysłów ("), oznacza to, że każdy parametr w pliku ma być otoczony tym znakiem, np. "do trawy".
    Dostępne opcje:
  • [Brak]
  • Cudzysłów ["]
  • Apostrof [']

W przypadku eksportu można zdefiniować dodatkowo:

  • Zakres eksportowanych produktów – dostępne są opcje:
  • Tylko z definicjami tabeli cech – wówczas w pliku eksportu pojawią się tylko te produkty, które posiadają tabelę cech;
  • Wszystkie – w pliku eksportu pojawią się wszystkie produkty, również te, które nie posiadają tabeli cech.

Import oraz Eksport powiązań produkt / grupy towarowe

info

Omawiana zakładka daje możliwość zarządzania powiązaniami między produktami a ich przypisaniem do grup towarowych za pomocą tekstowych plików importu / eksportu, które mogą być edytowane na lokalnym komputerze.

Każdy produkt może być przypisany do wielu grup towarowych. W panelu administracyjnym takiego przypisania dokonuje się w sekcji Produkty, w zakładce „Grupy towarowe” w definicji produktu.

W zakładce Eksport powiązań produkt / grupy towarowe można dokonać eksportu danych (pobrania pliku CSV) zawierających przypisania do grup towarowych dla poszczególnych produktów. Plik taki można następnie przetworzyć na lokalnym dysku i wczytać z powrotem poprzez zakładkę Import powiązań produkt / grupy towarowe.

Plik importu/eksportu jest plikiem w formacie CSV. Pierwsze dwie kolumny pliku zawiera następujące dane: Indeks towarowy, Nazwa.

Uwaga! Tych danych nie należy edytować i podane są tylko dla celów informacyjnych.

Kolejne kolumny w pliku zawierają przypisania do grup towarowych. Każda kolejna grupa towarowa, do której przypisany jest dany produkt znajduje się w kolejnej kolumnie.

Jeżeli produkt jest przypisany do podrzędnej grupy towarowej, to jej nazwę podaje się według zasady:

XXX/YYY/ZZZ/...

XXX – nazwa głównej grupy towarowej

YYY – nazwa podgrupy pierwszego poziomu

ZZZ – nazwa podgrupy drugiego poziomu

- możliwość podania kolejnych zagłębień w hierarchii – każde kolejne zagłębienie oddzielone jest znakiem ukośnika „/”.


Import przekierowań (404)

info

Omawiana zakładka daje możliwość zaimportowania przekierowań dotyczących błędnych adresów (404).

Przekierowania można definiować ręcznie w sekcji Ustawienia -> Błędy 404. W omawianej zakładce można dokonać importu takich przekierowań, które zostały wstępnie przygotowane w pliku w formacie CSV.

Plik importu jest plikiem w formacie CSV. Każdy jego wiersz zawiera dwie kolumny: Błędny adres oraz Adres przekierowania.

W formularzu importu zadaje się parametry związane z formatem informacji zapisanej w pliku importu:

  • Separator kolumn – określa znak, który służy do separacji kolumn (parametrów) w pliku importu.
    Opcje do wyboru:
  • Tabulator [Tab]
  • Przecinek [,]
  • Średnik [;]
  • Separator tekstu – określa sposób, w jaki tekst jest grupowany w obrębie pojedynczego parametru. Separator ten otacza pojedynczą kolumnę (parametr) na początku i końcu tekstu. Jeżeli wybierzemy jako separator cudzysłów ("), oznacza to, że każdy parametr w pliku ma być otoczony tym znakiem, np. "do trawy".
    Dostępne opcje:
  • [Brak]
  • Cudzysłów ["]
  • Apostrof [']
  • Rozmiar pojedynczego pakietu (liczba elementów) – określa liczbę wpisów importowanych w jednym pakiecie. Wykonywanie importu z pliku podzielone jest na pakiety zawierające określoną liczbę pozycji. Ustawienie dużego rozmiaru pakietu może powodować błędy wynikające ze zbyt małej wydajności serwera. Rozmiar pakietu należy więc ustawić na niższą wartość w przypadku korzystania z mniej wydajnych serwerów. W przypadku wykrycia błędu w pliku podczas wykonywania importu, system przerywa dalszy import. Nie oznacza to jednak, że żaden wpis w takim przypadku nie zostanie zaimportowany do bazy danych. Jeżeli import zostanie przerwany, wówczas do bazy danych trafią wszystkie dane zawarte w dotychczas poprawnie zaimportowanych pełnych pakietach.
  • Ignoruj pierwszą linię pliku – zaznaczenie opcji spowoduje pominięcie pierwszej linii pliku, która może zawierać np. nagłówki kolumn.

Import i eksport pól opisowych

info

Jeżeli Twój sklep zaopatrzony jest w moduł dodatkowy „Pola opisowe na karcie produktu”, to opis produktu nie jest pojedynczym polem tekstowym i wyświetla się w kilku zdefiniowanych sekcjach (kilka pól tekstowych wyświetlanych po kolei). Więcej na temat tego modułu można znaleźć w sekcji Produkty -> Typy opisów. W takim wypadku w omawianej sekcji można dokonać importu / eksportu danych dla produktów, które posiadają opisy podzielone na sekcje.

W pliku importu / eksportu (format CSV) w każdym wierszu zapisane są kolejno indeks towarowy produktu i lista pól opisowych dla tego produktu.

W formularzu importu / eksportu zadaje się parametry związane z formatem informacji zapisanej w pliku importu:

  • Kodowanie znaków – rodzaj kodowania znaków w pliku importu – do wyboru UTF-8, CP-1250, ISO-8859
  • Separator kolumn – określa znak, który służy do separacji kolumn (parametrów) w pliku importu.
    Opcje do wyboru:
  • Tabulator [Tab]
  • Przecinek [,]
  • Średnik [;]
  • Separator tekstu – określa sposób, w jaki tekst jest grupowany w obrębie pojedynczego parametru. Separator ten otacza pojedynczą kolumnę (parametr) na początku i końcu tekstu. Jeżeli wybierzemy jako separator cudzysłów ("), oznacza to, że każdy parametr w pliku ma być otoczony tym znakiem, np. "do trawy".
    Dostępne opcje:
  • [Brak]
  • Cudzysłów ["]
  • Apostrof [']

Import / eksport przeliczników pojemności

info

Import i eksport przeliczników pojemności wspomaga zarządzanie wyświetlaniem cen produktów w przeliczeniu na określone pojemności (np. litr, kilogram).

Jeden ze słowników w sklepie powinien być określony jako słownik pojemności (przypisania dokonuje się w sekcji Ustawienia -> Konfiguracja, zakładka „Słowniki”).

Dla każdego ze słów w takim słowniku można określać parametry Podziel cenę przez, Pomnóż cenę przez, Cena za (Jednostka docelowa). Więcej informacji na ten temat znajduje się w sekcji Słowniki.

W omawianej zakładce można dokonać importu tych parametrów dla konkretnych słów w słowniku pojemności – import odbywa się z pliku w formacie CSV.

Każdy wiersz pliku importu zawiera pięć kolumn: ID (identyfikator słowa), Słowo, Podziel cenę przez, Pomnóż cenę przez, Cena za (Jednostka docelowa).

W formularzu importu zadaje się parametry związane z formatem informacji zapisanej w pliku importu:

  • Kodowanie znaków – rodzaj kodowania znaków w pliku importu – do wyboru UTF-8, CP-1250, ISO-8859
  • Separator kolumn – określa znak, który służy do separacji kolumn (parametrów) w pliku importu.
    Opcje do wyboru:
  • Tabulator [Tab]
  • Przecinek [,]
  • Średnik [;]
  • Separator tekstu – określa sposób, w jaki tekst jest grupowany w obrębie pojedynczego parametru. Separator ten otacza pojedynczą kolumnę (parametr) na początku i końcu tekstu. Jeżeli wybierzemy jako separator cudzysłów ("), oznacza to, że każdy parametr w pliku ma być otoczony tym znakiem, np. "10 ml".
    Dostępne opcje:
  • [Brak]
  • Cudzysłów ["]
  • Apostrof [']
  • Ignoruj pierwszą linię pliku – zaznaczenie opcji spowoduje pominięcie pierwszej linii pliku, która może zawierać np. nagłówki kolumn.
pinezka

Użytkownik może również wyeksportować bazę słów ze słownika pojemności, następnie dokonać edycji pliku CSV, po czym dokonać importu wykonanych zmian do bazy danych sklepu internetowego.



Przetestuj bezpłatnie AptusShop!×
Oferujemy możliwość bezpłatnego zapoznania się z funkcjonalnością sklepu internetowego AptusShop przez okres 3 tygodni. Bez żadnych zobowiązań z Twojej strony uruchomimy w pełni działający sklep wraz z panelem administracyjnym pod testowym adresem.
Wersja demonstracyjna oprogramowania sklepu internetowego AptusShop

Administratorem danych osobowych jest Aptus.pl Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Plac Pod Lipami 5, 40-476 Katowice, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000348810, NIP: 6342737712, REGON 241453835, kapitał zakładowy: 120.000,00 zł. Więcej informacji nt. ochrony danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.