Informacje

Strona główna
Strony startowe (Landing Page) – moduł dodatkowy
Strony informacyjne
Menu
News
Bannery (moduł dodatkowy)
Katalogi zdjęć
Galerie zdjęć
Pliki (katalogi plików)
Sondy (moduł dodatkowy)
Biuletyn
Dodatkowe informacje dla klientów
info

Sklep internetowy oprócz podstawowej funkcjonalności służącej do prezentowania oferty produktów oraz składania i obsługi zamówień posiada również możliwość zamieszczenia stron informacyjnych.
Dostępny w panelu administracyjnym system zarządzania treścią tymi stronami umożliwia redagowanie prezentowanej treści i dokonywanie zmian w obrębie menu sklepu.

Strona główna

pinezka

Moduł zarządzania stroną główną pozwala na zmianę treści w jej środkowej (głównej) szpalcie. Dzięki temu modułowi administrator może sam decydować, jakie informacje zostaną zaprezentowane klientom zaraz pod wejściu na stronę główną sklepu.

  • Dodatkową funkcjonalnością modułu Strona główna jest możliwość ustawienia tła, które będzie wyświetlane na wszystkich stronach sklepu. Opcja ta została opisana na samym końcu niniejszej sekcji.
  • Środkowa szpalta strony głównej ma budowę modułową, tzn. rozpoczynając od góry wyświetlają się na niej kolejno zdefiniowane elementy. Przez moduł (element) rozumiemy sekcję określonego rodzaju, która może mieć postać tekstu informacyjnego, boksu z listą produktów, bannera graficznego.
    Administrator ma możliwość zbudowania takiej listy modułów oraz późniejszego wprowadzania w jej obrębie zmian. Przykładowo można zbudować stronę główną, która u góry wyświetli przewijany banner graficzny, poniżej listę produktów, które są aktualnie w promocji, a na samym dole dodatkową informację tekstową.
  • Ponadto istnieje również możliwość grupowania modułów w zakładki, dzięki czemu na mniejszej powierzchni można zmieścić większą ilość treści. Moduły zgrupowane w zakładki prezentowane są w tym samym miejscu, a o wyświetleniu odpowiedniego modułu w tym miejscu decyduje użytkownik klikając w wybraną przez niego zakładkę.
    Można na przykład wstawić kilka modułów z produktami pochodzącymi z różnych promocji grupując je w zakładki o tytułach np. „Promocja dla klientów indywidualnych”, „Promocja dla przedsiębiorców”. Użytkownik klikając w wybraną zakładkę wyświetla produkty z promocji, która go interesuje.

Po wybraniu zakładki Informacje -> Strona główna na ekranie wyświetla się lista kolejno wyświetlanych modułów (elementów) na stronie głównej sklepu.

Dla każdej pozycji w tabeli wyświetla się: Rodzaj elementu (np. Promocja, Strona, Bestseller, Najnowsze produkty), Nazwa wewnętrzna (nie jest prezentowana klientom sklepu), Parametry elementu, Wczytanie odroczone (lazy load) – omówione niżej, Widoczny (atrybut decyduje o tym, czy dany element wyświetla się w publicznej części sklepu, z możliwością zawężenia do urządzeń o szerokim ekranie – komputerów PC, bądź wąskim ekranie – komórek i tabletów) oraz przyciski służące do edycji (Edytuj) oraz usunięcia (Usuń) modułu, a także przycisk ^, który zmienia kolejność wyświetlania modułów w obrębie strony poprzez przesunięcie wybranego modułu „w górę” listy.

Tabela wspiera również technikę drag&drop – aby dokonać zmiany kolejności wystarczy kliknąć lewy przycisk myszy na wybranym wierszu i trzymając przyciśnięty klawisz przesunąć daną pozycję w odpowiednie miejsce w tabeli. Po puszczeniu klawisza myszy przesunięty wiersz znajdzie się na nowym miejscu. Technika drag&drop nie działa w stosunku do elementów „Zakładka” i „Koniec zakładki” w ramach danej zakładki.

Szczególnym rodzajem modułu jest moduł rodzaju Zakładki.
Taki moduł zachowuje się tak samo jak pozostałe moduły, tzn. można go edytować, usunąć oraz przesunąć „w górę” listy, natomiast z natury rzeczy moduł ten pełni inną funkcję od pozostałych elementów.

info

Moduł rodzaju Zakładki jest „pojemnikiem”, w którym można umieścić kilka zakładek.
Z kolei każda z zakładek umieszczonych w takim module może mieć przypisaną osobną listę modułów, które wyświetlają się w ramach danej zakładki.

Wczytanie odroczone (lazy load) – oznaczenie danego modułu tym atrybutem oznacza, że dany moduł nie jest osadzany w kodzie HTML strony głównej w sposób statyczny, a doczytuje się on przy pomocy skryptu osadzonego na stronie dopiero w momencie, gdy element ten powinien pojawić się na ekranie (w trakcie przewijania strony w dół przez użytkownika).

Gdy element oznaczony atrybutem „lazy load” znajduje się w obszarze roboczym przeglądarki w momencie wywołania adresu strony głównej, to element ten zostaje automatycznie od razu wczytany i wyświetlony. Elementy, które znajdują się poniżej obszaru roboczego doczytują się w sposób odroczony – w wyniku przewijania strony w dół przez użytkownika. Dzięki temu uzyskujemy efekt szybszego wczytania elementów strony głównej, które są niezbędne do jej poprawnego działania. Pozostała część strony jest doczytywana w wyniku działania użytkownika (scrollowania strony).


Opiszemy teraz po kolei wszystkie dostępne rodzaje modułów i sposób ich zamieszczania na stronie. Moduł Zakładki opisany jest na samym końcu niniejszej sekcji.

Ponad listą modułów zamieszczonych na stronie głównej znajduje się formularz dodawania nowego elementu (modułu). Formularz ten ma dwa pola: Rodzaj elementu oraz Dodaj do zakładki.

Można więc wybrać rodzaj modułu spośród dostępnych w systemie oraz opcjonalnie wybrać, do której zakładki dany moduł ma trafić. Lista dostępnych rodzajów modułów została opisana poniżej. Jeżeli moduł nie ma być wyświetlany w żadnej zakładce (ma być wyświetlany w głównej sekcji strony), należy wybrać opcję [nie dodawaj do zakładki] w polu Dodaj do zakładki.

Kliknięcie Dodaj element po wcześniejszym dokonaniu wyboru rodzaju modułu wyświetla nowe okienko, w którym wprowadza się parametry modułu zgodnie z dokonanym wyborem rodzaju elementu.

Jeżeli wybrana została opcja [nie dodawaj do zakładki] zatwierdzenie formularza dopisuje moduł na końcu listy modułów wyświetlanych na stronie głównej. Jego umiejscowienie na stronie można zmienić korzystając z przycisku ^ wyświetlanego przy wstawionym module.

Jeżeli przy wywoływaniu okienka wstawiania modułu wybrano jedną z istniejących zakładek w polu Dodaj do zakładki, wówczas zdefiniowany moduł zostanie zamieszczony w wybranej zakładce na końcu jej listy modułów.

Poniżej opisane zostały dostępne rodzaje modułów wraz z ich parametrami.

Każdy z modułów (za wyjątkiem modułu „Zakładki”) posiada atrybut Nazwa wewnętrzna, który przeznaczony jest wyłącznie dla administratora i nie jest prezentowany klientom sklepu.

kciuk w górę

Dodatkowo dla każdego z modułów określa się Widoczność modułu wybierając spośród opcji: niewidoczne, widoczne, widoczne (tylko komórki i tablety), widoczne (tylko szerokie ekrany – pc). Dzięki temu można stworzyć stronę główną, która będzie odmiennie wyglądać w zależności od tego, czy ktoś przegląda witrynę sklepową na komputerze, czy na urządzeniu mobilnym.

Dla każdego z modułów możliwe jest również oznaczenie Wczytanie odroczone (lazy load).


Rodzaje modułów:

Bestseller – Bestseller jest modułem, którego zadaniem jest wyświetlanie klientom najlepiej sprzedających się produktów – czyli sugerowanie im asortymentu najbardziej popularnego.

Jako kryterium wyliczenia przyjmowane są złożone w sklepie zamówienia oraz dodatkowe warunki zapisane w definicji bestsellera (np. tylko wybrana grupa towarowa).

Aby zamieścić wybrany bestseller jako moduł na stronie głównej, musi on być wcześniej zdefiniowany w systemie. Więcej informacji na temat definiowania samych bestsellerów można znaleźć w sekcji Produkty -> Bestseller opisanej na poprzednich stronach niniejszej instrukcji.

Wstawiając bestseller jako moduł na stronie głównej należy w formularzu wybrać jeden z istniejących bestsellerów z listy oraz zadać ilość wyświetlanych produktów w ramach modułu (licząc od najwyższego miejsca w rankingu na liście w wybranym bestsellerze). Można również użyć ustawienia Wyświetlaj produkty jako slider (wszystkie produkty są wyświetlane w jednym wierszu) oraz ustawić Szybkość automatycznego przewijania slajdów, która znajdzie zastosowanie w przypadku, gdy na ekranie (w tym jednym wierszu) nie zmieszczą się wszystkie produkty objęte bestsellerem.

Grupy towarowe – moduł wyświetla odnośniki do grup towarowych, które zdefiniowane są w systemie. Można zdecydować, czy wraz z nazwami głównych grup towarowych wyświetlać również przypisane do nich zdjęcie. Opcjonalnie można również wyświetlać grupy podrzędne – określoną ich ilość zgodnie z ustalonym limitem.

Poniżej wypisane 3 typy modułów kafelek mają wspólną cechę – wyświetlają kilka elementów graficznych obok siebie. Każdy z dostępnych typów kafelek ma swoją odrębną bibliotekę kafelek. W edycji każdego z takich modułów w dolnej części ekranu wyświetla się lista kafelek dostępnych dla modułów danego typu. W górnej części ekranu dokonujemy wyboru spośród istniejących list kafelek. W każdej chwili możemy utworzyć nową listę kafelek, która będzie dostępna dla innych modułów takiego samego typu. Biblioteka kafelek utworzona dla modułu typu „Kafelki desktop (duże)” będzie dostępna dla innych modułów tego samego typu, ale nie będzie dostępna dla modułów typu „Kafelki mobile”.

Kafelki desktop (duże)

Kafelki desktop (małe)

Kafelki mobile

Kafelki mobile powinny być używane z atrybutem widoczności Widoczne (tylko komórki i tablety), natomiast pozostałe z atrybutem Widoczne (tylko szerokie ekrany – PC), jednakże administrator decyduje o tym ręcznie w definicji danego modułu i takie ustawienie nie jest wymagane przez system.

Kod HTML – opcja wstawienia sekcji kodu HTML (np. linku do bannera zewnętrznego) w środkowej części sklepu. W formularzu wstawiamy Kod HTML, który zostanie umieszczony we wskazanym miejscu (czyli między poprzednim i następnym modułem na liście). Modułu tego należy używać tylko w przypadku, gdy administrator zna zasady kodowania w języku HTML.

Komentarze do produktów – moduł wyświetla sekcję zawierającą maksymalnie 4 komentarze/oceny do produktów, które zamieścili internauci. O tym, które komentarze zostaną wyświetlone decyduje administrator oznaczając odpowiednie komentarze w sekcji Produkty -> Komentarze/Oceny jako wybrane do publikacji na stronie głównej. W ramach modułu na publicznych stronach sklepu wyświetlają się 4 ostatnie komentarze spośród tych, które administrator wybrał do publikacji na stronie głównej.

Lista 3 produktów – moduł wyświetla sekcję zawierającą 3 produkty, przy czym jeden (pierwszy) z nich jest wyróżniony większym rozmiarem ramki produktu (dla większości rozdzielczości ekranowych).

W formularzu edycji modułu dostępny jest przycisk Wybierz z listy, po wyborze którego na ekranie pojawia się wyszukiwarka produktów. Po zatwierdzeniu kryteriów wyszukiwania możemy wybrać kilka produktów zaznaczając je polami checkbox po prawej stronie tabeli. Wybrane produkty wstawiamy do naszej listy klikając w przycisk Dodaj produkty poniżej tabeli. Formularz edycji modułu wyświetla listę produktów aktualnie wybranych do wyświetlania w ramach modułu.

Każdą pozycję można usunąć bądź przesunąć na liście „w górę” używając przycisku ^. Tabela wspiera również technikę drag&drop – aby dokonać zmiany kolejności wystarczy kliknąć lewy przycisk myszy na wybranym wierszu i trzymając przyciśnięty klawisz przesunąć daną pozycję w odpowiednie miejsce w tabeli. Po puszczeniu klawisza myszy przesunięty wiersz znajdzie się na nowym miejscu.

W ramach modułu na publicznych stronach sklepu wyświetlają się 3 pierwsze produkty od góry listy, które aktualnie są widoczne w sklepie.

Lista 5 produktów – moduł działa analogicznie do poprzedniego, przy czym wszystkie produkty wyświetlają się na publicznych stronach sklepu w ramkach o takim samym rozmiarze. W ramach modułu wyświetla się 5 pierwszych produktów od góry listy, które aktualnie są widoczne w sklepie.

Logotypy (pasek z przewijaniem) – moduł wyświetla grupę elementów graficznych (kafelek) przewijanych w postaci poziomego slidera.

Funkcjonalnie zarządzanie modułem jest analogiczne do jednego z modułów typu „Kafelki”. Logotypy mają swoją odrębną bibliotekę kafelek. W edycji każdego z takich modułów w dolnej części ekranu wyświetla się lista kafelek dostępnych dla modułów typu „Logotypy”. W górnej części ekranu dokonujemy wyboru spośród istniejących list kafelek.
W każdej chwili możemy utworzyć nową listę kafelek, która będzie dostępna dla innych modułów typu „Logotypy”.
W module możemy określić parametr Czas w sekundach pomiędzy samoczynnym przełączeniem slajdu.

Nagłówek <Hn> na stronie – sekcja zawiera nagłówek tekstowy, w module można również wybrać jaki tag HTML ma otaczać nagłówek (H1, H2, H3, H4, a także P i SPAN).

Najnowsze artykuły – moduł wyświetlający zajawki do kilku najnowszych (ostatnio dodawanych) artykułów z sekcji „Moduł portalowy”.

W formularzu dodawania tego modułu definiuje się Nagłówek tekstowy (np. „Ostatnio dodane artykuły”) oraz podaje liczbę wyświetlanych zajawek do artykułów (pole: Liczba wyświetlanych artykułów).

Zajawką artykułu jest nagłówek z linkiem oraz skrócony opis artykułu opcjonalnie zawierający zdjęcie (zajawka zadawana jest w definicji artykułu w „Module portalowym”).
Atrybut Artykuły wyświetlane blokowo określa, czy artykuły mają się wyświetlać w formie standardowego bloku artykułów (różne rozmiary kafelek) czy w formie identycznych kafelek.

Do działania tej opcji wymagane jest posiadanie modułu dodatkowego „Moduł portalowy”. Więcej informacji na temat działania „Modułu portalowego” znajduje się w poprzedniej części niniejszej instrukcji.

Najnowsze produkty – moduł wyświetlający kilka najnowszych produktów, które zostały wprowadzone do bazy danych sklepu. Opcja ta pozwala więc na zamieszczenie informacji o nowościach na stronie głównej.

W definicji modułu określamy Liczbę wyświetlanych produktów (począwszy od produktu najpóźniej dodanego do sklepu). Można również użyć ustawienia Wyświetlaj produkty jako slider (wszystkie produkty są wyświetlane w jednym wierszu) oraz ustawić Szybkość automatycznego przewijania slajdów, która znajdzie zastosowanie w przypadku, gdy na ekranie (w tym jednym wierszu) nie zmieszczą się wszystkie produkty będące nowościami.

Newsy – moduł wyświetla w jednej sekcji wszystkie wiadomości News, które zostały wprowadzone w sekcji Informacje -> News z zaznaczeniem wyświetlania na środku (pole Pozycja ustawione na „na środku”).

Produkty (przez filtr) – wyświetla slider z kafelkami produktów powiązanych z istniejącym filtrem produktów; można zdefiniować Liczbę wyświetlanych produktów (spośród istniejących na liście) oraz opcjonalnie ustawić atrybut Użyj wąskich kafelków produktowych. Więcej o filtrach w sekcji Produkty -> Filtry.

Produkty (ręczna lista) – wyświetla slider z kafelkami produktów z listy utworzonej w sposób ręczny; można zdefiniować Liczbę wyświetlanych produktów (spośród istniejących na liście) oraz opcjonalnie ustawić atrybut Użyj wąskich kafelków produktowych.

Promocja – moduł wyświetlania produktów przypisanych do wybranej promocji. Promocja w sklepie stanowi zdefiniowaną grupę produktów, dla której stosuje się cenę promocyjną zamiast ceny zwykłej.

Aby zamieścić wybraną promocję jako moduł na stronie głównej, musi ona być wcześniej zdefiniowana w systemie. Więcej informacji na temat definiowania samych promocji można znaleźć w sekcji Promocje opisanej na poprzednich stronach niniejszej instrukcji.

Wstawiając promocję jako moduł na stronie głównej należy w formularzu wybrać jedną z istniejących promocji z listy oraz zadać ilość wyświetlanych produktów w ramach modułu. W sekcji wyświetlona zostanie określona ilość produktów posortowanych według kryterium priorytetu produktu oraz ceny (malejąco).

W formularzu można również użyć ustawienia Wyświetlaj produkty jako slider (wszystkie produkty są wyświetlane w jednym wierszu) oraz ustawić Szybkość automatycznego przewijania slajdów, która znajdzie zastosowanie w przypadku, gdy na ekranie (w tym jednym wierszu) nie zmieszczą się wszystkie produkty objęte wybraną promocją.

Slider – opcja pozwala na zamieszczenie sekcji wyświetlającej kilka graficznych slajdów (bannerów wraz z opcjonalnym tekstem), które przewijane są w tym samym miejscu. Tego typu moduł zazwyczaj umieszcza się na samej górze strony. Przewijanie bannera w publicznej części sklepu odbywa się z określonym interwałem czasowym lub ręcznie poprzez kliknięcie w element nawigacyjny przez użytkownika. Szybkość przewijania zdjęć w ramach slidera można zadać parametrem Czas w sekundach pomiędzy samoczynnym przełączeniem slajdu (0 = brak przełączania).

Okienko edycji / dodawania slidera wyświetla listę wprowadzonych już slajdów wraz z przyciskiem Dodaj slajd. Na liście slajdów przy każdej pozycji wyświetla się Tytuł slajdu oraz przyciski Edytuj, Usuń oraz ^. Przyciski zapewniają odpowiednio: możliwość dokonania zmian w obrębie slajdu, usunięcia slajdu z listy oraz przesunięcia wybranego slajdu „w górę” na liście. Dodanie nowego slajdu powoduje umieszczenie dodawanej pozycji na końcu listy. Za pomocą przycisków ^, które wyświetlane są przy każdym slajdzie istnieje możliwość ułożenia odpowiedniej kolejności wyświetlania bannerów w obrębie slidera.

Wybranie przycisku Dodaj slajd lub Edytuj przy danej pozycji na liście wyświetla nowe okienko, w którym zadać możemy następujące parametry:

  • Tytuł – opcjonalny tekst wyświetlany pod sliderem. Tytuł ten jest wyświetlany jeżeli w edycji slidera została zaznaczona opcja Pokaż tytuły pod sliderem (w formie linków do slidów), w przeciwnym przypadku Tytuł nie jest wyświetlany nigdzie.
  • Data wyświetlania od…, Data wyświetlania do… - opcjonalnie można zawęzić okres wyświetlania slajdu do zakresu podanych dat.
  • Opis – opcjonalny tekst (nie jest wyświetlany publicznie)
  • Zdjęcie – zdjęcie slajdu (do wyboru spośród dostępnych w sklepie katalogów zdjęć). Przy tym polu pojawia się przycisk Wybierz, którego kliknięcie wywołuje nowe okienko kreatora dodawania lub podmiany istniejącego zdjęcia.
    Więcej informacji na temat katalogów zdjęć znajduje się w sekcji Informacje -> Katalogi zdjęć.
    W kolejnym kroku wybieramy katalog i z wyświetlonej listy zdjęć z danego katalogu możemy wskazać zdjęcie, które zostanie umieszczone w naszym slajdzie (opcja Wybierz zamyka okienko i kończy proces zamieszczania zdjęcia).
  • Zdjęcie (komórki i tablety) – zdjęcie alternatywne, które wyświetla się dla niższych rozdzielczości (pole opcjonalne).

Poniżej w okienku edycji slajdu wyświetlana jest sekcja wyboru linku do strony, która otworzy się po kliknięciu w slajd. Do wyboru jest link zwykły w postaci adresu URL oraz jeden z linków wewnętrznych: do produktu, strony informacyjnej sklepu, grupy towarowej lub promocji. Wyświetlona lista zakładek ma takie działanie, że użytkownik najpierw wybiera zakładkę określając jakiego typu link ma być wstawiony, a następnie wskazuje wartość określającą link. Przy zatwierdzaniu formularza znaczenie ma wyłącznie wartość wpisana w wybranej (zaznaczonej) zakładce.
Oznacza to, że jeżeli np. najpierw wybierzemy zakładkę Link do produktu i wskażemy produkt, do którego ma być wstawiony link, a następnie wybierzemy zakładkę Link do strony informacyjnej i wybierzemy odpowiednią stronę, to po zatwierdzeniu formularza do wiadomości news zostanie przypisany link do wybranej strony informacyjnej.

Znaczenie zakładek:

  • Link – dowolny adres URL. Jeżeli chcemy podać adres URL do zewnętrznego serwisu internetowego, należy podać pełny adres URL, np. http://www.mojastrona.pl/. Brak sekcji „http://” na początku adresu spowoduje, że podany adres zostanie potraktowany jako link w ramach sklepu i zostanie on doklejony do domeny, w której działa sklep. Umożliwia to tworzenie linków do istniejących adresów stron w ramach sklepu – np. jeżeli nasz sklep działa w domenie www.mojsklep.pl, a w polu Link wpiszemy wartość page/kontakt, wówczas finalnie uzyskamy link do adresu www.mojsklep.pl/page/kontakt.
  • Link do produktu – po kliknięciu Szukaj produktu, w nowym okienku wyświetla się wyszukiwarka produktów. Przy każdym wyświetlonym produkcie widnieje przycisk Wybierz, którego kliknięcie zamyka okienko i wstawia odpowiedni link do slajdu.
  • Link do strony informacyjnej – pozwala na wybór strony informacyjnej z listy
  • Link do grupy towarowej - pozwala na wybór grupy towarowej – wybór odbywa się przez wskazanie odpowiedniej grupy z wyświetlonego drzewa kategorii
  • Link do promocji – pozwala na wybór promocji z listy

Strona – opcja zamieszczenia sekcji wyświetlającej całą treść jednej ze stron informacyjnych zdefiniowanych w zakładce Informacje -> Strony informacyjne. W definicji modułu należy wybrać jedną ze stron dostępnych na liście.

Zakładki – opcja zamieszczenia elementu zawierającego zakładki, w obrębie których prezentowane będą moduły. Moduł rodzaju Zakładki nie posiada żadnych parametrów, dlatego dodając taki moduł nie wypełniamy żadnego formularza, a przechodzimy od razu do edycji tego modułu, gdzie możemy utworzyć listę zakładek i ułożyć moduły w obrębie tych zakładek. Dodając moduł Zakładki nie można wskazać zakładki, do której ten moduł ma być przypisany (nie jest możliwe tworzenie podzakładek).

Jak wcześniej wspomniano moduł Zakładki jest „pojemnikiem”, w którym można umieścić kilka zakładek. Otrzymujemy więc pewną hierarchię polegającą na tym, że na jej szczycie jest moduł Zakładki (który nie posiada żadnych parametrów – nie ma zdefiniowanej nawet nazwy). Moduł ten jest tylko wskazaniem dla systemu grupującym moduły w zakładki. Na liście modułów element ten składa się zawsze z 2 składowych: Zakładki oraz Zakładki – koniec, pomiędzy którymi umieszcza się listę zakładek (a w każdej zakładek osobną listę modułów). Przesunięcie „w górę” modułu Zakładki odnosi skutek w stosunku do całej sekcji zakładek i modułów zgrupowanych w naszej sekcji.

Dodanie nowego modułu Zakładki zawsze dodaje taki moduł (obie składowe: Zakładki oraz Zakładki – koniec) na końcu listy modułów. Zaraz po dodaniu takiego modułu lub wchodząc w późniejszą edycję modułu Zakładki (opcja Edytuj) wyświetla się nowe okienko, w którym można utworzyć bądź edytować listę zakładek wchodzących w skład naszego elementu.
W okienku tym wyświetla się tabela zawierająca tytuły (nazwy) zakładek, które wchodzą w skład naszego modułu. U góry okienka dostępny jest przycisk Dodaj zakładkę, który wyświetla kolejne nowe okienko umożliwiające wprowadzenie tytułu (nazwy) nowo dodawanej zakładki. Definicja pojedynczej zakładki obejmuje tylko jej Tytuł.
Na liście zakładek przy każdej pozycji dostępne są również przyciski Usuń oraz ^ (przesunięcie zakładki „w górę” listy; przycisk ten nie wyświetla się przy pierwszej pozycji na liście).

Mamy już utworzony moduł rodzaju Zakładki na liście modułów, a także zdefiniowaną listę zakładek wchodzących w jego skład. Ostatnim elementem, który należy stworzyć, to lista modułów wyświetlanych w ramach każdej z zakładek.

Edycja modułu Zakładki wyświetla listę zdefiniowanych zakładek. W ramach tej listy przy każdej pozycji widnieje przycisk Edytuj pozycje. Po kliknięciu w ten button w nowym okienku pokazuje się lista modułów wchodzących w skład danej zakładki. Wyświetlona tabela jest identyczna z główną tabelą modułów, które wyświetlane są na stronie głównej - przy każdej pozycji widnieje Rodzaj elementu (np. Promocja, Strona, Bestseller, Najnowsze produkty), Nazwa wewnętrzna, Parametry elementu, Widoczny oraz przyciski służące do edycji (Edytuj) oraz usunięcia (Usuń) modułu, a także przycisk ^, który zmienia kolejność wyświetlania modułów w obrębie naszej zakładki. Moduły w ramach zakładki dodaje się podobnie, jak moduły w obrębie głównej sekcji. Różnica w stosunku do głównej tabeli polega na tym, że w ramach zakładek nie można dodawać kolejnych podzakładek, a atrybut Widoczny w ramach elementu zakładki posiada wyłącznie wartości widoczny bądź niewidoczny.


Wejście w edycję modułu (opcja Edytuj dostępna przy poszczególnych pozycjach na liście) wywołuje edycję parametrów danego modułu. Możliwa jest edycja parametrów, które zostały podane przy zamieszczeniu danego modułu, nie jest możliwa natomiast zmiana rodzaju tego modułu.

Edycja modułów w obrębie zakładek możliwa jest na 2 sposoby:

  • z poziomu głównej tabeli modułów możliwe jest wejście w edycję modułu typu Zakładki, gdzie wyświetla się lista zakładek. Tutaj można edytować zakładki oraz moduły w obrębie zakładek
  • z poziomu głównej tabeli modułów możliwe jest wejście od razu w edycję tytułu zakładki (przycisk Edytuj), jak i wejście w edycję modułów zawartych w wybranej zakładce (przycisk Edytuj pozycje wyświetlany w kolumnie Parametry elementu głównej tabeli).

Ustawianie tła serwisu

U góry strony w sekcji Informacje -> Strona główna dostępny jest przycisk Tło dla całego serwisu, którego kliknięcie umożliwia parametryzację tła strony sklepu. Ustawienie tła dotyczy wszystkich stron sklepu, czyli zarówno strony głównej, jak i wszystkich pozostałych podstron. Dzięki tej funkcjonalności administrator może np. ustawić tło w formie tapety okolicznościowej i zmieniać je w zależności od okazji.

pinezka

Tło strony składa się z koloru oraz opcjonalnie z pliku graficznego (np. zdjęcia).

Formularz parametryzacji tła zawiera następujące informacje:

  • Obrazek – zdjęcie lub grafika wyświetlane w tle strony zgodnie z wybranym sposobem wyświetlania określonym w polach Powtarzanie obrazka z tłem oraz Pozycja obrazka z tłem. W celu wczytania obrazka należy podać ścieżkę dostępu do pliku na lokalnym dysku. Obrazek nie jest polem obowiązkowym. Jeżeli obrazek jest wczytany, w formularzu wyświetla się jego miniaturka i dodatkowo pojawia się checkbox Usuń obrazek z tła (jeżeli zostanie zaznaczony, po zatwierdzeniu formularza obrazek tła zostanie usunięty)
  • Kolor – kolor tła, zapisany w formie składowych RGB (wartości 0-255 dla każdej ze składowych barwy: czerwonej, zielonej i niebieskiej). Wartości można wprowadzić ręcznie do formularza lub skorzystać z wyświetlonej palety przykładowych kolorów.
  • Powtarzanie obrazka z tłem
    W polu tym określamy, w jaki sposób grafika obrazka będzie wypełniać tło. Ten parametr ma znaczenie, jeżeli obrazek tła jest mniejszy od rozmiarów wyświetlanej strony. Możliwe są następujące opcje:
  • Powtarzanie – obrazek będzie powtarzany na całym tle zarówno w pionie, jak i w poziomie (wyświetlanie sąsiadujących obok siebie obrazków)
  • Powtarzanie X – obrazek będzie powtarzany w tle, ale tylko w poziomie
  • Powtarzanie Y – obrazek będzie powtarzany w tle, ale tylko w pionie
  • Bez powtarzania – obrazek nie będzie powtarzany, tzn. wyświetli się tylko jeden egzemplarz obrazka zgodnie z ustaloną pozycją
  • Pozycja obrazka z tłem – wybór pozycji umiejscowienia obrazka na stronie (do wyboru wyśrodkowanie lub jedna z 8 pozycji skrajnych: 4 rogi strony i 4 środki boków strony). Gdy w polu Powtarzanie obrazka z tłem została wybrana jedna z opcji powtarzania, obrazek będzie powtarzany w odniesieniu do ustalonej pozycji tła.

Ustawienia strony głównej

U góry strony dostępny jest przycisk Ustawienia. W ramach tej opcji dostępne są następujące parametry, które można zdefiniować:

  • Nazwa – tytuł, który zostanie zapisany w kodzie strony głównej
  • Tagi systemu bannerowego – opcja pozwala na przypisanie stronie głównej odpowiednich bannerów (które wprowadzane są w sekcji Informacje-> bannery). Przypisanie (połączenie) odbywa się na podstawie wpisanych tagów (słów), które muszą jednocześnie występować w tym polu i w definicji odpowiadającego bannera. System obsługi bannerów jest modułem dodatkowym sklepu Aptusshop;
    oraz zgrupowane w osobnej zakładce SEO:
  • Tytuł - tag HTML: title
  • Słowa kluczowe – tag HTML: keywords
  • Opis – tag HTML: description

Strony startowe (Landing Page) – moduł dodatkowy

info

Omawiany moduł dodatkowy daje możliwość tworzenia stron startowych (innych niż strona główna), ale o układzie podobnym do strony głównej (złożonym z modułów treści). W ten sposób można budować atrakcyjne wizualnie strony informacyjne używane np. do przedstawiania szczególnie ważnej oferty bądź do tzw. „landing pages” – czyli stron, na które użytkownik zostaje przekierowany po kliknięciu w reklamy zewnętrzne.

Główny ekran omawianej sekcji panelu administracyjnego wyświetla listę istniejących definicji stron startowych.
Tabela z listą definicji stron zawiera następujące elementy:

  • Nazwa
  • URL – adres strony (jest tworzony automatycznie przez system w katalogu głównym)
  • Wyświetl drzewo grup towarowych w bocznej kolumnie – z możliwością zmiany stanu przez kliknięcie
  • Wyłącz kolumny nawigacyjne – z możliwością zmiany stanu przez kliknięcie
  • Widoczna – z możliwością zmiany stanu przez kliknięcie

Dla każdej pozycji dostępne są przyciski: Moduły, Edytuj, Usuń, które zostały omówione poniżej. Ponad tabelą wyświetla się przycisk „+” (Dodaj stronę startową). Jego kliknięcie wyświetla taki sam formularz, jak w przypadku kliknięcia ikony Edytuj przy wybranej pozycji z tabeli.

Formularz dodawania / edycji strony startowej zawiera zakładki o następujące pola:

  • Nazwa – pole tekstowe
    W przypadku edycji istniejącej strony startowej pojawia się dodatkowe pole URL (nie jest możliwa jego edycja). Adres URL strony startowej tworzony jest przez system automatycznie na podstawie Nazwy. Adres tworzony jest w katalogu głównym, np. jeżeli zadamy nazwę strony „Komputery”, to system w pierwszej kolejności będzie próbował nadać tej stronie adres www.mojsklep.pl/komputery.html. Adres ten może być już jednak zajęty np. poprzez istniejącą grupę towarową „Komputery” – w takim przypadku system nada tej stronie inny adres, np. www.mojsklep.pl/komputery-a.html.
  • Wyświetl drzewo grup towarowych w bocznej kolumnie – oznacza, czy w lewej kolumnie na danej stronie zostanie wyświetlona hierarchia grup towarowych.
  • Wyłącz kolumny nawigacyjne – włączenie opcji powoduje, że treść podstrony będzie wyświetlała się na całej szerokości ekranu roboczego witryny.
  • Filtry produktowe podpięte do strony startowej – podpięcie filtra produktów (bądź kilku filtrów produktów) spowoduje wyświetlenie listy produktów (w postaci kafelek) pod zdefiniowanymi w ramach tej strony modułami treści. Więcej informacji o filtrach można przeczytać w sekcji Produkty -> Filtry.

Sekcja Moduły pozwala na edycję treści w środkowej (głównej) szpalcie strony, która ma budowę modułową, tzn. rozpoczynając od góry wyświetlają się na niej kolejno zdefiniowane elementy. Przez moduł (element) rozumiemy sekcję określonego rodzaju, która może mieć postać tekstu informacyjnego, boksu z listą produktów, bannera graficznego.

kciuk w górę

Administrator ma możliwość zbudowania takiej listy modułów oraz późniejszego wprowadzania w jej obrębie zmian. Przykładowo można zbudować stronę startową, która u góry wyświetli przewijany banner graficzny, poniżej listę produktów, które są aktualnie w promocji, a na samym dole dodatkową informację tekstową.

Ponadto istnieje również możliwość grupowania modułów w zakładki, dzięki czemu na mniejszej powierzchni można zmieścić większą ilość treści. Moduły zgrupowane w zakładki prezentowane są w tym samym miejscu, a o wyświetleniu odpowiedniego modułu w tym miejscu decyduje użytkownik klikając w wybraną przez niego zakładkę. Można na przykład wstawić kilka modułów z produktami pochodzącymi z różnych promocji grupując je w zakładki o tytułach np. „Promocja dla klientów indywidualnych”, „Promocja dla przedsiębiorców”. Użytkownik klikając w wybraną zakładkę wyświetla produkty z promocji, która go interesuje.

Po kliknięciu w przycisk Moduły na ekranie wyświetla się lista kolejno wyświetlanych modułów (elementów) prezentowanych na stronie startowej grupy towarowej.

Sposób zarządzania modułami w obrębie strony startowej jest analogiczny do zarządzania modułami na stronie głównej, który został opisany w sekcji Informacje -> Strona główna w dalszej części instrukcji.

Jedynym odstępstwem jest brak modułów: News, Komentarze do produktów, Logotypy (pasek z przewijaniem), które nie są dostępne na stronach startowych.


Strony informacyjne

info

Omawiana sekcja służy do tworzenia stron, które nie są bezpośrednio związane z ofertą produktów. Każdy sklep powinien posiadać strony informujące o sklepie – takie jak „O nas”, „Regulamin”, „Pomoc”, „Jak zamawiać”, „Kontakt” itp. Administrator może stworzyć takie strony w systemie, a następnie zamieścić linki do tych stron w menu sklepu. Stworzone strony można w późniejszym czasie edytować, dzięki czemu aktualizacja treści możliwa jest, gdy tylko zajdzie taka potrzeba.

Po kliknięciu zakładki Informacje -> Strony informacyjne wyświetla się lista dotychczas wprowadzonych stron.

W tabeli dla każdej pozycji wyświetla się identyfikator strony, nazwa strony oraz oznaczenie, czy strona jest widoczna w publicznej części sklepu. Dla każdej strony istnieje możliwość wejścia w edycję (Edytuj) oraz usunięcia strony (Usuń).

W celu dodania nowej strony należy kliknąć button Dodaj stronę informacyjną dostępny ponad tabelą.

Formularz dodawania / edycji strony zawiera następujące pola:

  • Identyfikator – unikalna nazwa strony, która nie jest wyświetlana w publicznej części sklepu. Zaleca się stosowanie czytelnych identyfikatorów tekstowych, np. „kontakt”. Identyfikator jest używany w adresach URL stron, np. strona o identyfikatorze „kontakt” będzie miała adres www.mojsklep.pl/strony/kontakt. Identyfikator strony nie może zawierać polskich znaków diakrytycznych ani spacji.
  • Nazwa – tytuł strony informacyjnej (prezentowany w formie nagłówka w publicznej części sklepu)
  • Treść – treść strony informacyjnej. Do formatowania tekstu służy edytor, którego funkcjonalność została opisana w sekcji Sklep AptusShop -> Edytor tekstu.
  • Widoczna – oznaczenie, czy strona jest widoczna w publicznej części sklepu
  • Ignoruj błędy – pozwala na zapisanie strony nawet jeżeli w polu Treść znajdują się błędy (np. strona odwołuje się do nieistniejącego zdjęcia czy też zawiera link do nieistniejącej strony). Opcja ta pozwala na uzupełnienie treści w późniejszym czasie.
  • Nie uwzględniaj w wyszukiwarce sklepowej – oznaczenie pomijania zawartości strony w wyszukiwarce sklepu
  • Pokaż formularz kontaktowy – oznaczenie tej opcji powoduje wstawienie na końcu strony standardowego formularza kontaktowego, który zawiera następujące pola: Imię i nazwisko, Firma, Adres e-mail, Telefon, Temat wiadomości, Treść wiadomości.
  • Nie indeksuj w wyszukiwarkach – oznaczenie tej opcji powoduje wstawienie do kodu HTML sekcji , która powoduje ignorowanie tej strony przez roboty wyszukiwarek
  • Landing Page – włączenie tej opcji powoduje, że dana strona wyświetla się bez oprawy graficznej sklepu (bez nagłówka, stopki itp.), a także jej adres jest inny niż w przypadku stron, które nie posiadają włączonego tego atrybutu. Strony informacyjne bez atrybutu Landing Page dostępne są pod adresami: www.mojsklep.pl/strony/identyfikator_strony.html, a strony z włączonym atrybutem Landing Page pod adresami www.mojsklep.pl/lp/identyfikator_strony.html. Strona z typu Landing Page nie powinna być linkowana z menu sklepu.
  • Tagi systemu bannerowego – opcja pozwala na przypisanie stronie informacyjnej odpowiednich bannerów (które wprowadzane są w sekcji Informacje-> bannery). Przypisanie (połączenie) odbywa się na podstawie wpisanych tagów (słów), które muszą jednocześnie występować w danej stronie i w definicji odpowiadającego bannera. System obsługi bannerów jest modułem dodatkowym sklepu Aptusshop.

Na osobnej zakładce SEO istnieje możliwość ręcznego nadawania tytułu strony oraz słów kluczowych i opisu, a także adresu kanonicznego, które prezentowane są robotom wyszukiwarek (tagi HTML: title, keywords, description, canonical). Ręcznie można również wprowadzić nagłówek strony. W przypadku nie wypełnienia tych pól system sam wygeneruje odpowiednie elementy strony. Parametry zdefiniowane dla strony informacyjnej o identyfikatorze „start” będą zastosowane dla strony głównej serwisu.

Aby zapisać stronę należy kliknąć przycisk Zatwierdź dostępny pod formularzem.

Uwaga! Utworzona nowa strona nie jest automatycznie dostępna z poziomu jakiegokolwiek menu sklepu. Przypisywanie stron do menu opisane zostało w sekcji Informacje -> Menu, na kolejnych stronach niniejszej instrukcji.


Menu

info

Sekcja Menu pozwala na zarządzanie pozycjami (odnośnikami) dostępnymi w menu sklepu. Pozycje menu mogą zawierać odnośniki do stron wewnętrznych sklepu (np. stron informacyjnych, produktowych), a także do adresów zewnętrznych stron internetowych (np. link do strony producenta).

  • Standardowo w publicznej części sklepu dostępne są 4 sekcje menu: Główne, Lewa strona, Prawa strona, Stopka.
    Menu główne wyświetlane jest w nagłówku, menu lewe i prawe odpowiednio w lewej i prawej szpalcie sklepu, a stopka na samym dole strony sklepu.

Po wejściu w zakładkę Menu panelu administracyjnego u góry ekranu pojawia się lista umożliwiająca wybór sekcji menu, które administrator będzie edytować (Edycja menu). Każdorazowa zmiana wyboru sekcji menu automatycznie zmienia również wyświetlaną poniżej listę dostępnych pozycji w ramach wybranej sekcji menu.

W tabeli pozycji (linków) dostępnych w ramach danej sekcji menu, wyświetlają się następujące pola:

  • Nazwa – nazwa wyświetlana
  • URL – adres URL strony (linku)
  • Podpozycje menu – w przypadku, gdy istnieje podmenu (menu podrzędne)
  • Widoczne dla – oznaczenie, dla kogo widoczna jest dana pozycja menu (dostępne opcje: Zalogowani, Niezalogowani, Wszyscy)
  • Otwórz w nowym oknie – oznaczenie, czy po kliknięciu w link, wywołana strona zostanie otwarta w nowym oknie przeglądarki czy też w bieżącym oknie
  • Atrybut rel=”nofollow” – oznaczenie, czy do linku dopisany jest tag HTML rel=”nofollow”
  • Widoczne (tylko dla sekcji menu „Główne”, na pierwszym poziomie hierarchii) - dostępne opcje to: niewidoczne, widoczne, widoczne (tylko komórki i tablety), widoczne (tylko szerokie ekrany – pc). Dzięki temu menu główne możne wyświetlać różne pozycje w zależności od tego, czy ktoś przegląda witrynę sklepową na komputerze, czy na urządzeniu mobilnym.
  • Edytuj podmenu – możliwość ręcznego utworzenia i edycji menu podrzędnego. Przycisk nie jest dostępny w przypadku, gdy dana pozycja jest zmapowana z grupą towarową (opisane poniżej).
  • Edytuj – przycisk edycji określonej pozycji menu
  • Usuń – przycisk usuwania określonej pozycji menu
  • ^ – przycisk umożliwiający przesunięcie wybranej pozycji menu „w górę” listy, co wpływa na kolejność wyświetlania pozycji menu w publicznej części sklepu.
    Tabela wspiera również technikę drag&drop – aby dokonać zmiany kolejności wystarczy kliknąć lewy przycisk myszy na wybranym wierszu i trzymając przyciśnięty klawisz przesunąć daną pozycję w odpowiednie miejsce w tabeli. Po puszczeniu klawisza myszy przesunięty wiersz znajdzie się na nowym miejscu.

Przycisk Dodaj pozycję menu umożliwia dodanie kolejnego odnośnika do sekcji menu, która została wybrana u góry ekranu.

Aby dodać nowy element, należy wypełnić następujące pola formularza:

  • Nazwa – nazwa wyświetlana dodawanej sekcji menu
  • Widoczne dla – do wyboru opcja: Wszyscy/Zalogowani/Niezalogowani. Dzięki temu można uzależniać wyświetlanie wybranych pozycji menu od tego, czy użytkownik przeglądający sklep zalogował się w sklepie czy nie.
  • Otwórz w nowym oknie – oznaczenie, czy po kliknięciu w link, wywołana strona zostanie otwarta w nowym oknie przeglądarki czy też w bieżącym oknie
  • Atrybut rel=”nofollow” – oznaczenie, że do linku dopisany będzie tag HTML rel=”nofollow”
  • Widoczne (tylko dla sekcji menu „Główne”, na pierwszym poziomie hierarchii) - dostępne opcje to: niewidoczne, widoczne, widoczne (tylko komórki i tablety), widoczne (tylko szerokie ekrany – pc). Dzięki temu menu główne możne wyświetlać różne pozycje w zależności od tego, czy ktoś przegląda witrynę sklepową na komputerze, czy na urządzeniu mobilnym.
  • Mapuj z grupą towarową – możliwość przypisania pozycji menu do wybranej grupy towarowej. Dzięki temu do danej pozycji menu zostanie podpięte rozwijane podmenu, zawierające odnośniki do grup podrzędnych, przypisanych do wybranej grupy. W przypadku zaznaczenia tej opcji należy wybrać również zakładkę Link do grupy towarowej i tam również wskazać wybraną grupę towarową. W przypadku zaznaczenia mapowania z grupą towarową menu dla danej pozycji generowane jest automatycznie (nie jest dostępna opcja Edytuj podmenu dla tej pozycji menu).
  • Rodzaj menu – dostępne opcje:
  • Rozwijana lista (proste menu) – jeżeli nie została zaznaczona opcja Mapuj z grupą towarową, wówczas menu wyświetla pozycje przypisane ręcznie w sekcji Edytuj podmenu. Jeżeli zaznaczona została opcja Mapuj z grupą towarową, wówczas menu zawiera odnośniki do grup towarowych znajdujących się na pierwszym poziomie hierarchii poniżej przypiętej (zmapowanej) grupy towarowej.
  • Panel tekstowy (grupy towarowe) – opcja ta działa pod warunkiem, że zostało zaznaczone pole Mapuj z grupą towarową. Rozwijane menu wyświetla panel tekstowy zawierający odnośniki do grup towarowych znajdujących się na pierwszym poziomie hierarchii poniżej przypiętej (zmapowanej) grupy towarowej, a także odnośniki do ich podrzędnych grup towarowych (drugi poziom hierarchii). Jeżeli pole Mapuj z grupą towarową nie zostało zaznaczone, wówczas menu zachowuje się tak, jakby została zaznaczona opcja Rozwijana lista (proste menu).
  • Panel graficzno-tekstowy (grupy towarowe) – opcja ta działa pod warunkiem, że zostało zaznaczone pole Mapuj z grupą towarową. Rozwijane menu wyświetla panel graficzno-tekstowy zawierający odnośniki do grup towarowych znajdujących się na pierwszym poziomie hierarchii poniżej przypiętej (zmapowanej) grupy towarowej, a także odnośniki do ich podrzędnych grup towarowych (drugi poziom hierarchii). W panelu dla pierwszego poziomu hierarchii wyświetlane są również zdjęcia z linkami bądź kod HTML, które wprowadzone zostały w edycji grup towarowych w zakładce „Reklama” (więcej na ten temat znajduje się w opisie sekcji Grupy towarowe niniejszej instrukcji). Jeżeli pole Mapuj z grupą towarową nie zostało zaznaczone, wówczas menu zachowuje się tak, jakby została zaznaczona opcja Rozwijana lista (proste menu).

Poniżej wymienionych pól dostępna jest seria zakładek pozwalająca na określenie adresu zawartego w linku, który będzie wywoływany po kliknięciu w pozycję menu. Do wyboru jest link zwykły w postaci adresu URL oraz jeden z linków wewnętrznych: do produktu, strony informacyjnej sklepu, grupy towarowej lub promocji.

pinezka

Wyświetlona lista zakładek ma takie działanie, że użytkownik najpierw wybiera zakładkę określając jakiego typu link ma być wstawiony do pozycji menu, a następnie wskazuje wartość określającą link. Przy zatwierdzaniu formularza znaczenie ma wyłącznie wartość wpisana w wybranej (zaznaczonej) zakładce.
Oznacza to, że jeżeli np. najpierw wybierzemy zakładkę Link do produktu i wskażemy produkt, do którego ma być wstawiony link, a następnie wybierzemy zakładkę Link do strony informacyjnej i wybierzemy odpowiednią stronę, to po zatwierdzeniu formularza do pozycji menu zostanie przypisany link do wybranej strony informacyjnej.

Znaczenie zakładek:

  • Link – dowolny adres URL. Jeżeli chcemy podać adres URL do zewnętrznego serwisu internetowego, należy podać pełny adres URL, np. http://www.mojastrona.pl/. Brak sekcji „http://” na początku adresu spowoduje, że podany adres zostanie potraktowany jako link w ramach sklepu i zostanie on doklejony do domeny, w której działa sklep. Umożliwia to tworzenie linków do istniejących adresów stron w ramach sklepu – np. jeżeli nasz sklep działa w domenie www.mojsklep.pl, a w polu Link wpiszemy wartość page/kontakt, wówczas finalnie uzyskamy link do adresu www.mojsklep.pl/page/kontakt.
  • Link do produktu – po kliknięciu Szukaj produktu, w nowym okienku wyświetla się wyszukiwarka produktów. Przy każdym wyświetlonym produkcie widnieje przycisk Wybierz, którego kliknięcie zamyka okienko i wstawia odpowiedni link do edytowanej pozycji menu.
  • Link do strony informacyjnej – pozwala na wybór strony informacyjnej z listy
  • Link do grupy towarowej - pozwala na wybór grupy towarowej – wybór odbywa się przez wskazanie odpowiedniej grupy z wyświetlonego drzewa kategorii
  • Link do promocji – pozwala na wybór promocji z listy

Po zatwierdzeniu formularza, dodawana pozycja menu umieszczana jest na końcu listy w ramach danej sekcji.

Przycisk ^ na liście umożliwia ewentualną zmianę umiejscowienia wybranego linku. Tabela wspiera również technikę drag&drop – aby dokonać zmiany kolejności wystarczy kliknąć lewy przycisk myszy na wybranym wierszu i trzymając przyciśnięty klawisz przesunąć daną pozycję w odpowiednie miejsce w tabeli. Po puszczeniu klawisza myszy przesunięty wiersz znajdzie się na nowym miejscu.

Wejście w edycję wybranej pozycji menu wyświetla identyczny formularz, jak opisany powyżej formularz dodawania nowej pozycji.

Przycisk Edytuj podmenu otwiera nowe okienko, które w zakresie zarządzania pozycjami posiada podobną funkcjonalność, co okno główne. W okienku tym można utworzyć i edytować menu podrzędne, które przypisane jest do wybranej pozycji menu głównego. W obrębie pozycji podmenu niedostępne jest mapowanie z grupą towarową i wybór rodzaju menu. W obrębie menu podrzędnego nie można również tworzyć kolejnego podmenu (w całym menu dostępne są tylko 2 poziomu w hierarchii).

pinezka

Jeżeli Twój sklep wyposażony jest w moduł integracji z portalem Facebook (moduł dodatkowy), na liście dostępnych sekcji menu pojawia się również pozycja Facebook. Takie menu może posiadać tylko jeden poziom (bez możliwości tworzenia podmenu). Pozycje menu Facebook nie mogą posiadać atrybutów Mapuj z grupą towarową ani Rodzaj menu.


News

info

News to opcja służąca do tworzenia małych boksów informacyjnych wyświetlanych najczęściej w bocznych kolumnach sklepu (istnieje również możliwość zamieszczenia newsa w środkowej szpalcie strony sklepu).

Po wybraniu tej sekcji system wyświetli listę aktualnie zdefiniowanych wiadomości news. U góry ekranu możliwe jest wybranie zawężenia filtrowania wiadomości news do wybranego usytuowania (pole Pozycja: lewa, prawa lub środkowa szpalta strony sklepu).

W tabeli dla każdej pozycji wyświetlają się następujące informacje:

  • Nagłówek – tytuł newsa widoczny w publicznej części sklepu
  • Link – adres URL
  • Data wprowadzenia – data wprowadzenia newsa (nadana automatycznie przez system)
  • Data wyświetlania od – data początkowa zakresu dat, w których news ma się wyświetlać
  • Data wyświetlania do – data końcowa zakresu dat, w których news ma się wyświetlać
  • Priorytet wyświetlania – decyduje o kolejności wyświetlania elementów (elementy o wyższym priorytecie wyświetlane są przed elementami o priorytecie niższym)
  • Widoczny (Tak/Nie) – z możliwością kliknięcia w ikonę (kliknięcie zmienia stan na przeciwny)
  • Otwórz w nowym oknie – oznaczenie, czy kliknięcie w link wywołuje odnośnik w nowym okienku przeglądarki (z możliwością kliknięcia w ikonę – kliknięcie zmienia stan na przeciwny)
  • Atrybut rel=”nofollow” – oznaczenie, że do linku dopisany będzie tag HTML rel=”nofollow” (z możliwością kliknięcia w ikonę – kliknięcie zmienia stan na przeciwny)

Z prawej strony tabeli przy każdej pozycji dostępne są przyciski Edytuj oraz Usuń.

Aby dodać lub edytować wiadomość news, należy odpowiednio wybrać przycisk Dodaj newsa znajdujący się w górnej części okienka lub wybrać przycisk Edytuj przy wybranej pozycji.

System wyświetli nowe okienko dialogowe zawierające formularz podzielony na dwie części:

Dodawanie / Edycja newsa zawierający pola:

  • Nagłówek - nagłówek wiadomości news
  • Data wyświetlania od – służy do określenia data początkowej, od kiedy dana wiadomość ma być wyświetlana - pozostawienie tego pola pustego oznacza brak takiego ograniczenia czasowego
  • Data wyświetlania do – służy do określenia daty końcowej, do której dana wiadomość ma być wyświetlana - pozostawienie tego pola pustego oznacza brak takiego ograniczenia czasowego
  • Pozycja newsa – umiejscowienie newsa na stronie (lewa, prawa, środkowa szpalta)
  • Priorytet wyświetlania (wartości od 0 do 99) – opcja pozwala zmienić kolejność wyświetlania wiadomości w określonej pozycji (lewa, prawa, środkowa szpalta) w publicznej części sklepu. Jeżeli np. wszystkie wyświetlane wiadomości w lewej szpalcie mają ten sam priorytet, wówczas o kolejności wyświetlania kolejnych wiadomości w tym miejscu decyduje kryterium daty wprowadzenia (na górze wyświetlane są najnowsze wiadomości). Jeżeli ręcznie zmienimy priorytet określonych wiadomości, wówczas wiadomości o wyższym priorytecie będą wyświetlane przed innymi wiadomościami, niezależnie od daty ich wprowadzenia. (wartości 99 – wiadomość najwyżej klasyfikowana, 0 – wiadomość najniżej klasyfikowana)
  • Treść - treść wiadomości. Do formatowania tekstu służy edytor, którego funkcjonalność została opisana w sekcji Sklep AptusShop -> Edytor tekstu.
  • Widoczny – oznaczenie, czy wiadomość ma być widoczna w publicznej części sklepu
  • Zdjęcie - możliwość dodania zdjęcia, które będzie wyświetlane w wiadomości. Należy wskazać ścieżkę pliku na lokalnym dysku, skąd zdjęcie zostanie wczytane. Zdjęcie nie trafia do katalogu zdjęć sklepu i może być wykorzystane tylko w zdefiniowanej wiadomości news. Opcjonalnie można zaznaczyć Zachowaj rozmiar obrazka – wówczas po wczytaniu nowego zdjęcia jego rozmiary (licząc w pikselach) nie zostaną zmienione (brak skalowania)
  • Otwórz w nowym oknie – oznaczenie, czy kliknięcie w link (definiowany poniżej) wywołuje odnośnik w nowym okienku przeglądarki
  • Atrybut rel=”nofollow” – oznaczenie, że do linku (definiowanego poniżej) dopisany będzie tag HTML rel=”nofollow”

Link wyświetlany pod newsem – seria zakładek pozwalająca na określenie adresu zawartego w linku, który będzie wyświetlany pod wiadomością. Do wyboru jest link zwykły w postaci adresu URL oraz jeden z linków wewnętrznych: do produktu, strony informacyjnej sklepu, grupy towarowej lub promocji. Wyświetlona lista zakładek ma takie działanie, że użytkownik najpierw wybiera zakładkę określając jakiego typu link ma być wstawiony pod newsem, a następnie wskazuje wartość określającą link. Przy zatwierdzaniu formularza znaczenie ma wyłącznie wartość wpisana w wybranej (zaznaczonej) zakładce. Oznacza to, że jeżeli np. najpierw wybierzemy zakładkę Link do produktu i wskażemy produkt, do którego ma być wstawiony link, a następnie wybierzemy zakładkę Link do strony informacyjnej i wybierzemy odpowiednią stronę, to po zatwierdzeniu formularza do wiadomości news zostanie przypisany link do wybranej strony informacyjnej.

Znaczenie zakładek:

  • Link – dowolny adres URL. Jeżeli chcemy podać adres URL do zewnętrznego serwisu internetowego, należy podać pełny adres URL, np. http://www.mojastrona.pl/. Brak sekcji „http://” na początku adresu spowoduje, że podany adres zostanie potraktowany jako link w ramach sklepu i zostanie on doklejony do domeny, w której działa sklep. Umożliwia to tworzenie linków do istniejących adresów stron w ramach sklepu – np. jeżeli nasz sklep działa w domenie www.mojsklep.pl, a w polu Link wpiszemy wartość age/kontakt, wówczas finalnie uzyskamy link do adresu www.mojsklep.pl/page/kontakt.
  • Link do produktu – po kliknięciu Szukaj produktu, w nowym okienku wyświetla się wyszukiwarka produktów. Przy każdym wyświetlonym produkcie widnieje przycisk Wybierz, którego kliknięcie zamyka okienko i wstawia odpowiedni link do newsa.
  • Link do strony informacyjnej – pozwala na wybór strony informacyjnej z listy
  • Link do grupy towarowej - pozwala na wybór grupy towarowej – wybór odbywa się przez wskazanie odpowiedniej grupy z wyświetlonego drzewa kategorii
  • Link do promocji – pozwala na wybór promocji z listy

Aby nie wyświetlać linka pod newsem należy wybrać zakładkę Link i pole edycyjne pozostawić puste.

Po wypełnieniu formularza należy kliknąć Zatwierdź.


Bannery (moduł dodatkowy)

info

Omawiana sekcja służy do zarządzania bannerami wyświetlanymi na stronach sklepu. Bannerem jest plik graficzny lub animacja wykonana w technologii Flash, wraz z linkiem do wskazanej strony www. Istnieje również możliwość zamieszczenia bannera w postaci kodu HTML.

  • Układ strony sklepu przewiduje możliwość zamieszczania bannerów w określonych miejscach. W wersji standardowej sklepu takich miejsc jest 6: w każdej z istniejących szpalt treści (lewej, prawej i środkowej) u góry i na dole wybranej szpalty.
  • System obsługi bannerów pozwala na definiowanie bannerów wraz z określeniem warunków ich wyświetlania (zakres czasu, limit wyświetleń i kliknięć).
  • Oprócz tego w systemie istnieją statystyki pozwalające na sprawdzenie liczby wyświetleń i kliknięć (wejść) w wybranym zakresie czasowym. Statystyki dotyczące bannerów znajdują się w sekcji Statystyki -> Bannery i frazy.

Po wejściu w sekcję Informacje -> Bannery wyświetla się lista bannerów istniejących w systemie.

W tabeli prezentowane są następujące informacje:

  • Podgląd – wyświetla plik graficzny w nowym okienku po najechaniu myszką
  • Nazwa – nazwa bannera (służy wyłącznie do oznaczenia bannera i nie jest prezentowana klientom)
  • Pozycja – miejsce wyświetlania banneru na stronie. Możliwe opcje to: górna, dolna, lewa górna, lewa dolna, prawa górna, prawa dolna. Opcje te oznaczają wyświetlanie na samej górze lub samym dole w obrębie jednej z trzech szpalt treści: środkowej (głównej), lewej, prawej. Jeżeli Twój sklep został wdrożony w oparciu o indywidualny projekt graficzny, przedstawione opcje mogą być odmienne od przedstawionych.
  • Tagi systemu bannerowego – lista słów (tagów), które służą do łączenia bannerów ze stronami sklepu
  • Zakres dat (Data od.. Data do...), w których baner jest wyświetlany
  • Limit wyświetleń – maksymalna ilość wyświetleń bannera. Po osiągnięciu tego limitu banner przestaje być wyświetlany.
  • Licznik wyświetleń – pokazuje aktualną wartość dotychczasowej liczby wyświetleń bannera
  • Limit kliknięć – maksymalna ilość kliknięć w banner. Po osiągnięciu tego limitu banner przestaje być wyświetlany.
  • Licznik kliknięć – pokazuje aktualną liczbę kliknięć w banner
  • Aktywny – oznaczenie, czy banner jest wyświetlany na stronach sklepu. Kliknięcie w ikonę zmienia stan na przeciwny.

oraz następujące przyciski:

  • Szczegóły – wyświetla w nowym okienku dodatkowe informacje o bannerze: Szerokość bannera (w pikselach), Wysokość bannera (w piskelach), Tekst alternatywny bannera graficznego (pole alt w języku HTML), Typ obrazu (JPG, GIF, SWF, HTML), Nazwa zmiennej zawierającej URL (dla bannera wykonanego w technologii Flash), Data ostatniej modyfikacji. Dla bannera typu HTML wyświetlany jest tylko Typ oraz Data ostatniej modyfikacji.
  • Edytuj – wejście w edycję bannera
  • Usuń – opcja usunięcia bannera z listy

W zakładce Parametry wyszukiwania można zawęzić listę bannerów według następujących kryteriów: Nazwa, Pozycja, Tagi systemu bannerowego, Aktywny, Limit wyświetleń, Licznik wyświetleń, Limit kliknięć, Licznik kliknięć.

Ponad tabelą wyświetlany jest przycisk Dodaj banner. Kliknięcie w ten przycisk (tak samo jak wybranie opcji Edytuj przy wskazanym bannerze z listy) wyświetla w nowym okienku formularz składający się z zakładek:

Dane podstawowe – zawiera następujące pola:

  • Nazwa – nazwa banneru (służy wyłącznie do oznaczenia bannera i nie jest prezentowana klientom)
  • Pozycja – miejsce wyświetlania bannera na stronie. Możliwe opcje to: górna, dolna, lewa górna, lewa dolna, prawa górna, prawa dolna. Opcje te oznaczają wyświetlanie na samej górze lub samym dole w obrębie jednej z trzech szpalt treści: środkowej (głównej), lewej, prawej. Jeżeli Twój sklep został wdrożony w oparciu o indywidualny projekt graficzny, przedstawione opcje mogą być odmienne od przedstawionych.
  • Aktywny – oznaczenie, czy banner jest wyświetlany na stronach sklepu
  • Wyświetlaj – określenie warunków wyświetlania bannerów – możliwe opcje to Wszędzie oraz Na podstawie kryteriów. Jeżeli wybierzemy opcję Na podstawie kryteriów, wówczas u góry okienka pojawią się 3 dodatkowe zakładki Kryterium 1 / Produkty, Kryterium 2 / Grupy towarowe oraz Kryterium 3 / Promocje, gdzie zadajemy dodatkowe warunki wyświetlania bannerów w odpowiednich miejscach witryny sklepowej (opisane poniżej).

Poniżej wyświetlana jest sekcja wyboru linku do strony, która otworzy się po kliknięciu w banner. Do wyboru jest link zwykły w postaci adresu URL oraz jeden z linków wewnętrznych: do produktu, strony informacyjnej sklepu, grupy towarowej lub promocji.

Wyświetlona lista zakładek ma takie działanie, że użytkownik najpierw wybiera zakładkę określając jakiego typu link ma być wstawiony, a następnie wskazuje wartość określającą link. Przy zatwierdzaniu formularza znaczenie ma wyłącznie wartość wpisana w wybranej (zaznaczonej) zakładce. Oznacza to, że jeżeli np. najpierw wybierzemy zakładkę Link do produktu i wskażemy produkt, do którego ma być wstawiony link, a następnie wybierzemy zakładkę Link do strony informacyjnej i wybierzemy odpowiednią stronę, to po zatwierdzeniu formularza do wiadomości news zostanie przypisany link do wybranej strony informacyjnej.

Znaczenie zakładek:

  • Link – dowolny adres URL. Jeżeli chcemy podać adres URL do zewnętrznego serwisu internetowego, należy podać pełny adres URL, np. http://www.mojastrona.pl/. Brak sekcji „http://” na początku adresu spowoduje, że podany adres zostanie potraktowany jako link w ramach sklepu i zostanie on doklejony do domeny, w której działa sklep. Umożliwia to tworzenie linków do istniejących adresów stron w ramach sklepu – np. jeżeli nasz sklep działa w domenie www.mojsklep.pl, a w polu Link wpiszemy wartość page/kontakt, wówczas finalnie uzyskamy link do adresu www.mojsklep.pl/page/kontakt.
  • Link do produktu – po kliknięciu Szukaj produktu, w nowym okienku wyświetla się wyszukiwarka produktów. Przy każdym wyświetlonym produkcie widnieje przycisk Wybierz, którego kliknięcie zamyka okienko i wstawia odpowiedni link do bannera.
  • Link do strony informacyjnej – pozwala na wybór strony informacyjnej z listy
  • Link do grupy towarowej - pozwala na wybór grupy towarowej – wybór odbywa się przez wskazanie odpowiedniej grupy z wyświetlonego drzewa kategorii
  • Link do promocji – pozwala na wybór promocji z listy

Poniżej wyświetlane są 3 zakładki. Poprzez wybór jednej z nich wskazujemy rodzaj bannera:

  • Obraz – plik graficzny w formacie JPG, GIF, PNG. Dla tego rodzaju bannera wskazujemy plik na lokalnym dysku, który zostanie wczytany na serwer sklepu. Należy również podać Tekst alternatywny, który wstawiany jest w kodzie HTML (pole alt) strony na wypadek niewyświetlenia obrazka – najlepiej wpisać krótki tekst (lub wyraz) opisujący obrazek
  • Plik SWF – plik animacji wykonanej w technologii Flash. Dla tego rodzaju bannera wskazujemy plik (w formacie *.swf) na lokalnym dysku, który zostanie wczytany na serwer sklepu. Kod bannera Flash powinien zapewniać możliwość przekazania parametru (w postaci adresu URL) przez zmienną, dzięki czemu przekazany parametr zostanie zapisany w bannerze i wygeneruje aktywny link. W tym celu w formularzu należy podać parametr Nazwa zmiennej zawierającej URL. Jeżeli umieszczony banner nie zapewni możliwości przekazania zmiennej o zadanej nazwie albo w formularzu nie zostanie wpisana nazwa tej zmiennej, wówczas link zapisany w polu Adres URL nie zostanie przekazany do bannera i w związku z tym banner nie będzie zawierał linku do wpisanego adresu.
  • Kod HTML – banner w postaci kodu HTML. W okienku należy podać kod HTML, który zostanie wstawiony do kodu strony w miejscu przeznaczonym na banner. Opcja ta przeznaczona jest dla osób znających zasady kodowania w języku HTML.

Ustawienia – zakładka zawiera następujące pola:

  • Data od – data początkowa, począwszy od której banner jest wyświetlany
  • Data do – data końcowa, do której baner jest wyświetlany
  • Tagi systemu bannerowego – lista słów (tagów), które służą do łączenia bannerów ze stronami sklepu (strona produktu, strona grupy towarowej, strona promocji, artykuł z modułu portalowego, strona kategorii modułu portalowego, strona informacyjna). Przypisanie (połączenie) odbywa się na podstawie wpisanych tagów (słów), które muszą jednocześnie występować w danym obiekcie (produkt, grupa towarowa, promocja, artykuł z modułu portalowego, kategoria modułu portalowego, strona informacyjna) i w definicji odpowiadającego bannera. Zgodność między tagami w definicji bannera i danego obiektu wpływa na wyświetlanie bannera na stronie tego obiektu (zgodność oznacza np. występowanie wybranego słowa w definicji bannera i definicji produktu).
    Kolejne słowa należy wpisywać w polu edycyjnym formularza oddzielając je przecinkami. Tagi są uwzględniane bez względu na ustawienie w polu „Wyświetlaj” (opisane wyżej).
  • Częstotliwość wyświetleń – w danym miejscu na stronie (pole Pozycja) może istnieć kilka aktywnych bannerów, które wyświetlają się na przemian przy każdym wejściu na stronę. Jeżeli pole Częstotliwość wyświetleń zawiera równą wartość dla wszystkich bannerów wyświetlanych w tym samym miejscu, wszystkie te bannery będą się wyświetlały z równym prawdopodobieństwem (częstotliwością). Aby zwiększyć częstotliwość wyświetlania wybranych bannerów, należy zwiększyć wartość pola Częstotliwość wyświetleń dla tych bannerów (im wyższa liczba ustawiona w częstotliwości, tym częściej banner jest wyświetlany). Przykładowo załóżmy, że w danej pozycji istnieją 3 bannery – w polu Częstotliwość wyświetleń ustawione są dla nich wartości odpowiednio: 2,3,5. W takim wypadku pierwszy banner będzie wyświetlany z prawdopodobieństwem 20%, drugi z prawdopodobieństwem 30%, a ostatni z prawdopodobieństwem 50%.
  • Pokazuj w nowym oknie – zaznaczenie tej opcji spowoduje, że kliknięcie w banner otworzy stronę docelową w nowym oknie przeglądarki (parametr nie jest wykorzystywany w przypadku bannera w postaci kodu HTML)
  • Limit wyświetleń – maksymalna ilość wyświetleń bannera (po osiągnięciu tego limitu banner przestaje być wyświetlany)
  • Limit kliknięć – maksymalna ilość kliknięć w banner (po osiągnięciu tego limitu banner przestaje być wyświetlany)
  • Limit dzienny wyświetleń dla klienta

Poniżej można zaznaczyć pole „Zmień wykorzystanie limitów”, a następnie nadpisać istniejące w bazie danych wartości limitów wyświetleń i kliknięć.

Dodatkowo można zawęzić wyświetlanie bannera w zależności od Zawartości koszyka klienta – dostępne są parametry:

  • Liczba produktów w koszyku (nie mniej niż)
  • Wartość produktów w koszyku (nie mniej niż)

Poniższe zakładki wyświetlają się pod warunkiem, że administrator w polu Wyświetlaj wybierze opcję „Na podstawie kryteriów” – wówczas na kolejnych zakładkach podajemy dodatkowe kryteria związane z produktem, grupą towarową oraz promocją:

Kryterium 1 / Produkty – w zakładce tej podajemy produkty dla których banner będzie wyświetlany (dotyczy listy produktów i karty produktu) oraz produkty dla których banner nie będzie wyświetlany (dotyczy tylko karty produktu). Nad każdą z tych sekcji widnieje przycisk Dodaj produkty, dzięki któremu można zbudować dwie listy – produktów, dla których banner ma się wyświetlać oraz listę wykluczającą, dla których banner nie będzie wyświetlany.

Kryterium 2 / Grupy towarowe – w zakładce możemy stworzyć listę grup towarowych, dla których bannery będą wyświetlane. Przycisk Dodaj grupę towarową umożliwia wyświetlenie w nowym okienku drzewa grup towarowych (kategorii), z którego można wybrać grupę i dodać ją do listy grup, dla których bannery będą wyświetlane.

Kryterium 3 / Promocje – w tej zakładce definiujemy listę grup promocyjnych, dla których bannery będą wyświetlane. Przycisk Dodaj promocję umożliwia wybór w nowy okienku określonej promocji, która zostanie dodana do listy promocji, dla których bannery będą wyświetlane.


Katalogi zdjęć

info

Katalogi zdjęć służą do przechowywania plików graficznych, które wykorzystywane są na stronach informacyjnych sklepu oraz w opisach produktów. Jest to więc baza zdjęć dla administratora sklepu, który przechowywane tu zdjęcia może wykorzystywać wielokrotnie na różnych podstronach sklepu. Dzięki możliwości tworzenia katalogów administrator ma możliwość pogrupowania zdjęć zgodnie z ich zastosowaniem czy tematyką. Każde zamieszczane zdjęcie wczytywane jest do jednego z wybranych katalogów.

Zdjęcia umieszczone w katalogu można osadzać w treści, która wprowadzana jest przy pomocy edytora opisanego w sekcji Sklep AptusShop -> Edytor tekstu na poprzednich stronach niniejszej instrukcji. Wczytanie zdjęcia do katalogu możliwe jest zarówno z poziomu zakładki Informacje -> Katalogi zdjęć, jak również z poziomu wymienionego edytora w trakcie edycji treści.

UWAGA! Niektóre elementy systemu sklepowego umożliwiają zamieszczanie zdjęć, jednakże zdjęcia tam występujące nie zostają powiązane z katalogiem zdjęć. Są to między innymi: zdjęcie główne produktu, galeria zdjęć produktu czy galeria występująca w artykułach modułu „moduł portalowy”. W związku z tym zdjęcia występujące w tych modułach nie mogą być wykorzystywane dla innych celów niż w wybranym module.

Po kliknięciu w Informacje -> Katalogi zdjęć system wyświetla listę istniejących w systemie katalogów zdjęć.

Ponad listą dostępny jest przycisk Dodaj katalog (ikona „+”), który umożliwia dopisanie kolejnej pozycji. Dla każdego katalogu wyświetlana jest jego nazwa oraz przyciski umożliwiające edycję tej nazwy (Edytuj) oraz usunięcie katalogu z systemu (Usuń).

Nazwa jest jedynym parametrem katalogu, dlatego kliknięcie w opcję Dodaj katalog lub Edytuj wyświetla formularz jednoelementowy zawierający tylko pole Nazwa katalogu.

Dla każdego katalogu na liście dostępny jest również przycisk Zdjęcia, którego kliknięcie wyświetla w nowym okienku listę zdjęć przechowywanych w tym katalogu (przy każdej pozycji wyświetlany jest identyfikator tekstowy zdjęcia, rodzaj formatu graficznego, rozmiar zdjęcia w pikselach i w kilobajtach oraz data ostatniej modyfikacji pliku).

kciuk w górę

Administrator ma możliwość dodania nowego zdjęcia do katalogu (Dodaj zdjęcie), a także opcje: wyświetlenia podglądu wybranego zdjęcia (po najechaniu myszką na ikonę po lewej stronie tabeli), edycji zdjęcia (Edytuj) oraz usunięcia zdjęcia z katalogu (Usuń).

Aby wprowadzić nowe zdjęcie, należy kliknąć button Dodaj zdjęcie oraz wypełnić formularz zawierający następujące pola:

  • Katalog – do wyboru katalog, w którym ma zostać umieszczone nowe zdjęcie (domyślnie jest to katalog aktualnie przeglądany, ale użytkownik może też wybrać katalog inny). Opcja wyboru innego katalogu, niż aktualnie przeglądanego, daje możliwość przenoszenia zdjęć między katalogami podczas późniejszej edycji zdjęcia.
  • Identyfikator – unikalna nazwa zdjęcia (pole tekstowe)
  • Zachowaj oryginalny rozmiar – przy zaznaczeniu tej opcji po wczytaniu nowego zdjęcia jego rozmiary (licząc w pikselach) nie zostaną zmienione (brak skalowania)
  • Maksymalna szerokość zdjęcia oraz Maksymalna wysokość zdjęcia – określone w pikselach. Zdjęcie zostanie przeskalowane z dopasowaniem do prostokąta o podanej szerokości i wysokości z zachowaniem oryginalnych proporcji zdjęcia.
  • Plik – należy podać ścieżkę dostępu do pliku na naszym lokalnym dysku
  • Stwórz dodatkową miniaturę zdjęcia – jeżeli zaznaczymy tę opcję należy podać dodatkowo Parametry miniatury zdjęcia: Identyfikator i Maksymalna szerokość zdjęcia oraz Maksymalna wysokość zdjęcia. Po zatwierdzeniu formularza w katalogu zostaną utworzone 2 zdjęcia: zdjęcie główne oraz odrębna miniatura wygenerowana zgodnie z podanymi parametrami

Formularz edycji wygląda identycznie jak formularz dodawania nowego zdjęcia, przy czym niedostępna jest opcja Stwórz dodatkową miniaturę zdjęcia.

W edycji można np. przeskalować zdjęcie do innych rozmiarów w późniejszym czasie lub wczytać zupełnie inny plik graficzny zastępując dotychczasową ilustrację. Edytowane zdjęcie można też przenieść do innego katalogu wybierając inną pozycję katalogu z listy. Jeżeli edytowane zdjęcie jest zamieszczone na stronie sklepu, to po zakończeniu edycji tego zdjęcia na tej stronie automatycznie pojawi się nowa wersja edytowanego zdjęcia.


Galerie zdjęć

info

Omawiana zakładka służy do przechowywania galerii zdjęć (zbiorów plików graficznych), które mogą być osadzane na stronach informacyjnych sklepu oraz w opisach produktów. Galerie wykorzystywać można wielokrotnie na różnych podstronach sklepu.

Po kliknięciu w Informacje -> Galerie zdjęć system wyświetla listę istniejących w systemie galerii.

Ponad listą dostępny jest przycisk Dodaj definicję galerii, który umożliwia dopisanie kolejnej pozycji. Dla każdej galerii wyświetlana jest jej nazwa, ilość miniatur w wierszu, ilość wierszy, liczba zdjęć oraz przyciski umożliwiające edycję (Edytuj) oraz usunięcie galerii z systemu (Usuń).

Po wybraniu przycisku dodawania lub edycji galerii wyświetla się formularz zawierający 3 pola:

  • Nazwa galerii
  • Ilość miniatur w wierszu
  • Ilość wierszy

Poniżej prezentowane są miniatury zdjęć, które wchodzą w skład galerii, wyświetlane w kolejności, w jakiej są one wyświetlane w publicznej części sklepu.

Aby dodać nowe zdjęcia do galerii, należy wybrać opcję Importuj zdjęcia do galerii.

System otworzy okienko buforu wczytywania zdjęć. Należy kliknąć Dodaj zdjęcia. Po wybraniu wskazanych plików na dysku lokalnym system wczyta zdjęcia. Pliki graficzne zostaną automatycznie przeskalowane do dwóch rozmiarów (miniaturki i pełnego rozmiaru wyświetlanego w okienku popup). Po zamknięciu okienka zdjęcie widoczne jest na liście zdjęć w galerii.

Z poziomu listy możliwe jest usuwanie zdjęć (przycisk Usuń) oraz zmiana kolejności (przesunięcie zdjęcia o pozycję „w górę” po kliknięciu przycisku ^). Tabela wspiera również technikę drag&drop – aby dokonać zmiany kolejności wystarczy kliknąć lewy przycisk myszy na wybranym wierszu i trzymając przyciśnięty klawisz przesunąć daną pozycję w odpowiednie miejsce w tabeli. Po puszczeniu klawisza myszy przesunięty wiersz znajdzie się na nowym miejscu.

Przy każdym zdjęciu w tabeli można również edytować Podpis pod zdjęciem oraz tag ALT dla pliku graficznego w kodzie HTML (pole Alt zdjęcia).

Powiększenie zdjęcia wyświetla się po najechaniu kursorem na miniaturkę zdjęcia.


Pliki (katalogi plików)

info

Katalogi plików służą do przechowywania plików (w dowolnym formacie), które udostępniane są do pobrania na stronach informacyjnych sklepu oraz w opisach produktów. Jest to więc baza plików dla administratora sklepu, który może je wykorzystywać wielokrotnie na różnych podstronach sklepu.

  • Dzięki możliwości tworzenia katalogów administrator ma możliwość pogrupowania plików zgodnie z ich zastosowaniem czy tematyką.
  • Każdy zamieszczany plik wczytywany jest do jednego z wybranych katalogów.

Odnośniki do plików, które umieszczone są w katalogu, można osadzać w treści, która wprowadzana jest przy pomocy edytora opisanego w sekcji Sklep AptusShop -> Edytor tekstu na poprzednich stronach niniejszej instrukcji. Wczytanie pliku do katalogu możliwe jest zarówno z poziomu zakładki Informacje -> Katalogi plików, jak również z poziomu wymienionego edytora w trakcie edycji treści.

Po kliknięciu w Informacje -> Katalogi plików system wyświetla listę istniejących w systemie katalogów plików.

Ponad listą dostępny jest przycisk Dodaj nowy katalog, który umożliwia dopisanie kolejnej pozycji.

Dla każdego katalogu wyświetlana jest jego nazwa, rozmiar plików, ilość plików oraz przyciski umożliwiające edycję nazwy katalogu (Edytuj) oraz usunięcie katalogu z systemu (Usuń). Nazwa jest jedynym parametrem katalogu, dlatego kliknięcie w opcję Dodaj katalog lub Edytuj wyświetla formularz jednoelementowy zawierający tylko pole Nazwa katalogu.

Dla każdego katalogu na liście dostępny jest również przycisk Lista plików, którego kliknięcie wyświetla w nowym okienku listę plików przechowywanych w tym katalogu (przy każdej pozycji wyświetlana jest nazwa pliku oraz rozmiar pliku w kilobajtach.)

kciuk w górę

Administrator ma możliwość dodania nowego pliku do katalogu (Nowy plik), a także opcje: pobrania wybranego pliku (Pobierz), edycji pliku (Edytuj) oraz usunięcia pliku z katalogu (Usuń).

Aby wprowadzić nowy plik, należy kliknąć button Nowy plik oraz wypełnić formularz zawierający następujące pola:

  • Nazwa pliku (pole tekstowe)
  • Katalog – do wyboru katalog, w którym ma zostać umieszczony nowy plik (domyślnie jest to katalog aktualnie przeglądany, ale użytkownik może też wybrać katalog inny). Opcja wyboru innego katalogu, niż aktualnie przeglądanego, daje możliwość przenoszenia plików między katalogami podczas późniejszej edycji.
  • Plik – należy podać ścieżkę dostępu do pliku na naszym lokalnym dysku

Formularz edycji wygląda identycznie jak formularz dodawania nowego pliku. Można dzięki niemu np. wczytać zupełnie inny plik zastępując dotychczasowy. Edytowany plik można też przenieść do innego katalogu wybierając inną pozycję katalogu z listy.

Dodawanie plików dostępne jest również z poziomu listy katalogów. Aby dodać plik do wybranego katalogu wystarczy kliknąć w odpowiednią ikonę „+” (Nowy plik), a wyświetli się formularz dodawania pliku do wybranego katalogu, bez konieczności wchodzenia do listy plików w katalogu tym.


Sondy (moduł dodatkowy)

info

Sonda daje możliwość przeprowadzenia krótkiej, anonimowej ankiety z klientami. Na stronach sklepu wyświetlane jest okienko zawierające pytanie i kilka możliwych odpowiedzi wraz z przyciskiem umożliwiającym zatwierdzenie wyboru przez użytkownika.

  • Wysłane przez klientów odpowiedzi trafiają do bazy danych sklepu, dzięki czemu administrator ma możliwość obejrzenia zestawienia ilościowego pokazującego sposób udzielania odpowiedzi przez klientów.
  • Zestawienie wyników sondy prezentowane jest również klientom sklepu w formie wykresu słupkowego lub kołowego.
  • Dla każdej sondy określa się okres aktywności (zakres dat), w którym użytkownicy mogą odpowiadać na zadane pytanie. Po tym okresie sonda może być dalej wyświetlana, natomiast użytkownicy mogą jedynie przeglądać podsumowanie wyników udzielonych odpowiedzi.

Po wybraniu pozycji Informacje -> Sondy z menu głównego, na ekranie wyświetlają się dwie zakładki: Parametry wyszukiwania i Wyniki wyszukiwania.

Ponieważ w bazie danych może istnieć bardzo wiele sond przechowywanych wraz wynikami dla celów statystycznych, administrator na wstępie ma możliwość zawężenia wyników wyszukiwania do wybranych pozycji.

W Parametrach wyszukiwania możemy określić następujące kryteria:

  • Temat – pytanie sondy (należy wpisać ciąg znaków, np. wyraz, który będzie wyszukiwany w pytaniu).
  • Kończąca się po / Kończąca się przed – zakres dat, określających termin zakończenia przyjmowania odpowiedzi w ramach sondy od klientów sklepu
  • Widoczna – Nieważne / Widoczna / Niewidoczna (oznaczenie, czy sonda jest wyświetlana na stronach sklepowych)

Po określeniu wybranych kryteriów i kliknięciu Szukaj w zakładce Wyniki wyszukiwania wyświetli się lista sond spełniających zadane kryterium. Pozostawiając formularz wyszukiwarki niewypełniony wyświetlone zostaną wszystkie sondy istniejące w sklepie.

Na liście dla każdej pozycji prezentowane są następujące informacje: Temat (pytanie postawione klientom), Aktywna od... do... (zakres dat, w których w ramach sondy przyjmowane są odpowiedzi od klientów sklepu), Prezentacja wyników (wykres słupkowy lub kołowy), Odpowiedzi (lista możliwych odpowiedzi), Captcha (Tak/Nie: opcja zabezpieczenia wysyłania odpowiedzi kodem captcha), Widoczna (Tak/Nie: oznaczenie, czy sonda jest wyświetlana klientom sklepu).
Kliknięcie w ikonę w kolumnie Captcha lub Widoczna zmienia dany stan na przeciwny.

Pinezka

Okienko z wybraną sondą jest wyświetlane klientom pod warunkiem, że atrybut Widoczna jest ustawiony na Tak. Klienci mogą odpowiadać na postawione w sondzie pytanie wówczas, gdy dzisiejsza data mieści się w okresie określonym parametrami Aktywna od i Aktywna do.

Jeżeli sonda jest nieaktywna (upłynął okres aktywności, czyli odpowiadania na pytania przez klientów), okienko z sondą jest nadal wyświetlane, natomiast klienci mogą jedynie wyświetlić wyniki (podsumowanie ilościowe udzielonych odpowiedzi).

W celu dodania nowej sondy należy kliknąć button Dodaj sondę. W nowym okienku wyświetlają się dwie zakładki: Ustawienia oraz Odpowiedzi.

Pierwsza z zakładek zawiera formularz parametrów sondy:

  • Temat – pytanie, które chcemy postawić użytkownikom sklepu
  • Aktywna od – data, począwszy od której klienci będą mogli odpowiadać na postawione pytanie
  • Aktywna do - data końcowa, po której klienci nie będą mogli już odpowiadać na postawione pytanie
  • Prezentacja wyników – do wyboru sposób prezentacji wyników ilościowych podsumowujących udzielone odpowiedzi (wykres słupkowy lub wykres kołowy)
  • Captcha – zaznaczenie tej opcji spowoduje, że wraz z pytaniami sondy zostanie wyświetlony kod, który użytkownik będzie musiał wpisać w formularzu z odpowiedzią. Kod captcha służy do zabezpieczenia przed zautomatyzowanym wysyłaniem odpowiedzi (np. przez skrypt).
  • Widoczna – oznaczenie, czy sonda jest widoczna w sklepie (jeżeli zakres dat wskazuje, że sonda nie jest już aktywna, prezentowane są wyłącznie wyniki sondy)
  • Strona wyświetlaniaWszystkie strony / Strona główna / Strona kategorii – do wyboru, czy sonda ma się pojawiać na wszystkich stronach sklepu, czy tylko na stronie głównej, czy też tylko na stronach wybranej grupy towarowej (kategorii).
  • Miejsce wyświetlaniaLewa kolumna / Środek / Prawa kolumna – do wyboru lewa, środkowa (główna) lub prawa szpalta tekstu na stronie sklepu.

Klikając w drugą z zakładek: Odpowiedzi możemy podać kilka (przynajmniej dwie) odpowiedzi, spośród których użytkownicy będą dokonywali wyboru.

W celu dodania odpowiedzi do sondy należy kliknąć Dodaj oraz wpisać treść odpowiedzi. Każdorazowe dodanie odpowiedzi zapisuje kolejną pozycję na liście.

Kolejność udzielanych odpowiedzi można zmieniać klikają przycisk ^ przy dowolnej odpowiedzi na liście (przycisk przenosi wybraną pozycję o jedną pozycję „w górę” listy). Tabela wspiera również technikę drag&drop – aby dokonać zmiany kolejności wystarczy kliknąć lewy przycisk myszy na wybranym wierszu i trzymając przyciśnięty klawisz przesunąć daną pozycję w odpowiednie miejsce w tabeli. Po puszczeniu klawisza myszy przesunięty wiersz znajdzie się na nowym miejscu.

Dodawanie nowej sondy należy zakończyć kliknięciem przycisku Zatwierdź wyświetlanego na dole okienka.

Na liście sond przy każdej pozycji w tabeli wyświetlanych jest 5 przycisków:

  • Edytuj – umożliwia edycję parametrów sondy, które zadawane są przy dodawaniu nowej sondy w zakładce Ustawienia (zgodnie z powyższym opisem)
  • Edytuj odpowiedzi – możliwość edycji treści odpowiedzi i zmiany kolejności ich wyświetlania, a także opcja usuwania odpowiedzi z listy
  • Wyczyść wyniki sondy – możliwość usunięcia wszystkich wyników sondy, tzn. wszystkich przechowywanych odpowiedzi, które zostały udzielone przez użytkowników sklepu
  • Wyniki – wyświetla w nowym okienku listę odpowiedzi w obrębie sondy. Dla każdej odpowiedzi wyświetlana jest liczba głosów (wyborów danej odpowiedzi) oddanych przez uczestników sondy.

Biuletyn

info

Biuletyn jest to wewnętrzny moduł panelu administracyjnego, który umożliwia zamieszczanie wiadomości przeznaczonych dla administratorów sklepu.

  • Wiadomości te wyświetlane są na stronie głównej Panelu administracyjnego, w prawej kolumnie treści.
  • Funkcja biuletynu jest szczególnie użyteczna, gdy sklepem zarządza większa ilość administratorów.
  • Wiadomości biuletynu nie są prezentowane klientom sklepu.

W sekcji Informacje -> Biuletyn wyświetlana jest tabela zawierająca listę wiadomości prezentowanych w ramach wewnętrznego biuletynu.
Tabela ta prezentuje następujące informacje:

  • Nagłówek wiadomości
  • Data dodania
  • Widoczna (Tak/Nie) – oznaczenie, czy wiadomość jest widoczna z poziomu strony głównej panelu administracyjnego. Kliknięcie w ikonę zmienia stan na przeciwny.

Każdą wiadomość można wyświetlić (Pokaż), edytować (Edytuj) oraz usunąć (Usuń).

W celu dodania nowej wiadomości biuletynu, należy kliknąć Dodaj wiadomość oraz wypełnić następujące pola:

  • Nagłówek wiadomości – tytuł wiadomości widoczny na stronie głównej panelu
  • Treść wiadomości – pełna treść wiadomości widoczna po kliknięciu w nagłówek ze strony głównej panelu administracyjnego. Treść wprowadzana jest przy pomocy edytora opisanego w sekcji Sklep AptusShop -> Edytor tekstu na poprzednich stronach niniejszej instrukcji.
  • Widoczna – oznaczenie, czy wiadomość ma być aktywna (wyświetlana) w biuletynie
  • Ważna – oznaczenie, czy wiadomość ma być zaznaczona jako ważna (nagłówek wyświetlany w kolorze czerwonym)

Formularz edycji istniejącej wiadomości jest identyczny jak formularz dodawania nowej wiadomości.


Dodatkowe informacje dla klientów

info

Omawiana sekcja zawiera definicje dodatkowych informacji, które wyświetlają się na stronach sklepu po wykonaniu przez klienta określonej akcji.

Każda z informacji posiada nagłówek tekstowy (pole Nazwa) oraz treść, którą wpisuje się w edytorze (opisanym w sekcji Sklep AptusShop -> Edytor tekstu na poprzednich stronach niniejszej instrukcji). Tak zdefiniowana informacja będzie pojawiać się na stronie sklepu po określonym zdarzeniu dokonanym przez klienta.

Po wybraniu zakładki „Dodatkowe informacje dla klientów” na ekranie pojawia się tabela ze zdefiniowanymi sekcjami informacyjnymi o następujących kolumnach: Nazwa (nagłówek informacji), Nazwa zdarzenia (akcja, jaką wykonuje klient), Widoczna (kliknięcie w ikonę zmienia stan na przeciwny). Dodatkowo dostępne są przyciski Edytuj oraz Usuń.

Pinezka

Sekcje informacyjne mogą być przypisane do określonych rodzajów zdarzeń.

Administrator ma możliwość wyboru spośród następujących opcji:

  • Informacja po zalogowaniu
  • Informacja po wysłaniu przypomnienia hasła
  • Informacja po rejestracji
  • Informacja po aktualizacji danych użytkownika
  • Informacja po zmianie hasła
  • Informacja po wysłaniu wiadomości do BOK
  • Informacja po zmianie / zapisie na newsletter
  • Informacja po zadaniu pytania przez formularz
  • Informacja po rejestracji w powiadom o dostępności
  • Informacja po rejestracji w powiadom o zmianie ceny
  • Informacja po ocenie produktu
  • Informacja po potwierdzeniu zamówienia
  • Informacja po ocenie artykułu w module portalowym
info

Dla każdego ze zdarzeń może być utworzona tylko jedna sekcja informacyjna.

Aby dodać nową sekcję informacyjną należy kliknąć w przycisk Dodaj stronę informacyjną w prawym górnym rogu ekranu.

Formularz dodawania / edycji sekcji informacyjnej zawiera następujące pola:

  • Nazwa zdarzenia – jeden z rodzajów zdarzeń wypisanych powyżej
  • Nazwa – nazwa sekcji informacyjnej. Dla niektórych rodzajów zdarzeń to pole jest wyświetlane klientom w nagłówku ponad polem Treść. Dla innych rodzajów zdarzeń pole to nie wyświetla się publicznie (dla zdarzeń: Informacja po zadaniu pytania przez formularz, Informacja po rejestracji w powiadom o dostępności, Informacja po rejestracji w powiadom o zmianie ceny, Informacja po ocenie produktu, Informacja po ocenie artykułu w module portalowym)
  • Treść – informacja wyświetlana klientom
  • Widoczna (Tak / Nie) – oznaczenie umożliwia ukrycie danej sekcji informacyjnej
  • Ignoruj błędy – pozwala na zapisanie sekcji informacyjnej nawet jeżeli w polu Treść znajdują się błędy (np. strona odwołuje się do nieistniejącego zdjęcia czy też zawiera link do nieistniejącej strony). Opcja ta pozwala na uzupełnienie treści w późniejszym czasie.

Po kliknięciu Zatwierdź dana sekcja zapisuje się na liście.



Przetestuj bezpłatnie AptusShop!×
Oferujemy możliwość bezpłatnego zapoznania się z funkcjonalnością sklepu internetowego AptusShop przez okres 3 tygodni. Bez żadnych zobowiązań z Twojej strony uruchomimy w pełni działający sklep wraz z panelem administracyjnym pod testowym adresem.
Wersja demonstracyjna oprogramowania sklepu internetowego AptusShop

Administratorem danych osobowych jest Aptus.pl Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Plac Pod Lipami 5, 40-476 Katowice, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000348810, NIP: 6342737712, REGON 241453835, kapitał zakładowy: 120.000,00 zł. Więcej informacji nt. ochrony danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.