Klienci

Dodawanie / edycja klienta
Grupy klientów
Komunikaty
Kody rabatowe (moduł dodatkowy)
BOK (Biuro Obsługi Klienta)
BOK – czat (moduł dodatkowy)
Pytania
Powiadom o produktach
Ostrzeżenia dla kupujących
Domeny (korekty adresów e-mail)
info

Zakładka „Klienci” umożliwia zarządzanie bazą klientów, którzy zostali zarejestrowani w systemie (posiadają konto w sklepie).
Nie każdy klient, który składa zamówienie będzie widniał w bazie klientów, gdyż istnieje również możliwość złożenia zamówienia jako Gość serwisu. Taki klient co prawda podaje swoje dane, ale nie są one rejestrowane w bazie klientów. Jeżeli natomiast klient zarejestruje się i założy tym samym konto w sklepie, jego dane będą widniały w bazie klientów.

Po wybraniu zakładki „Klienci” w panelu administracyjnym system wyświetli okienko pozwalające na wyszukanie użytkowników według następujących kryteriów:

  • Nazwa klienta – imię i nazwisko klienta
  • Login – klienci jako login podają swój adres e-mail
  • Fragment adresu (ulica, miasto)
  • Grupa klientów
  • Poziom cen dla klienta – nazwa poziomu cen, z którego korzysta klient. W sklepie można zdefiniować wiele poziomów cen (np. poziom detaliczny, hurtowy itp.) – w takim przypadku każdy produkt posiada kilka cen, a dany użytkownik jest przypisany do jednego z istniejących poziomów cenowych. Opis poziomów cen znajduje się w dalszej części instrukcji.
  • Rabat dla klienta – nazwa rabatu, do którego został przypisany klient
  • Posiada punkty bonusowe – to pole typu checkbox wyświetla się tylko, gdy Twój sklep zaopatrzony jest w moduł dodatkowy „Punkty lojalnościowe”.
  • Wiarygodność klienta – administrator może przypisać klientowi jeden z 5 statusów w zależności od własnej oceny danego klienta: Zaufany, Wiarygodny, Neutralny, Niewiarygodny, Ostrzeżenie. Dzięki temu można wyświetlić klientów, którzy są np. zaufani czy niewiarygodni. Domyślnie, w trakcie rejestracji, klient otrzymuje status „Neutralny”.
  • Zamawiał (nie zamawiał) od – możliwość wpisania daty i wyszukania w ten sposób klientów, którzy składali (bądź nie składali) zamówień od podanej daty.
  • Odroczona płatność – oznaczenie, czy klient składając zamówienie może wybrać odroczoną płatność.
  • Wycofanie zgody na konto z następującymi opcjami: „Pomiń klientów, którzy samodzielnie usunęli konto”, „Szukaj również klientów, którzy samodzielnie usunęli konto”, „Szukaj tylko tych klientów, którzy samodzielnie usunęli konto”.
    Dokonany wybór pozwala na wyświetlenie bądź nie również klientów, którzy samodzielnie usunęli konto poprzez panel klienta. Jeżeli klient usunie swoje konto, to konto przestaje być dla niego dostępne, ale jego dane pozostają w bazie danych ze specjalnym oznaczeniem, że klient wycofał zgodę na konto. Przy danych klienta pozostają zapisane wcześniej zgody dotyczące prowadzenia konta oraz data i godzina wycofania tych zgód (data usunięcia konta). W tabeli z listą klientów konta, które zostały usunięte poprzez panel klienta są specjalnie oznaczone (tekst pochylony i jaśniejsza czcionka). Administrator ma możliwość ręcznego usunięcia konta klienta z bazy danych.
pinezka

Po wprowadzeniu kryteriów wyszukiwania i kliknięciu buttonu Szukaj, system wyświetla użytkowników spełniających zadane kryteria.

Pozostawienie pól formularza bez wpisów i kliknięcie Szukaj spowoduje wyświetlenie pełnej listy użytkowników.

Na liście użytkowników prezentowane są następujące informacje:

  • Login – adres e-mail klienta.
  • Nazwa klienta – imię i nazwisko klienta lub nazwa firmy.
  • Wiarygodność klienta – status nadawany przez administratora. Kliknięcie w ikonę wyświetla okienko, w którym można zmienić status.
  • Rabat dla klienta – nazwa rabatu, do którego został przypisany klient.
  • Poziom cen dla klienta – nazwa poziomu cen, z którego korzysta klient.
  • Grupa klientów, do której przypisany jest klient.
  • Zamówienia – liczba zamówień w systemie od danego klienta.
  • Suma zamówień – suma wartości zamówień złożonych przez danego klienta.
  • Aktywny – określa, czy użytkownik jest aktywny i może dokonywać zakupów w sklepie. Kliknięcie w ikonę zmienia status na przeciwny.

W systemie istnieje specjalny użytkownik Gość serwisu, którego nie można usunąć. Ustawienia dla tego użytkownika są domyślnymi ustawieniami dla klientów, którzy dokonują zakupów bez zakładania konta (rejestracji swoich danych) w sklepie.

Gdy użytkownik zakłada konto w sklepie, jego wstępne ustawienia (jak poziom cen, rabat) również przyjmują takie ustawienia, jak dla użytkownika Gość serwisu. Ustawienia użytkownika zarejestrowanego w systemie mogą być jednak edytowane przez administratora, przez co dany użytkownik może w późniejszym czasie otrzymać inny rabat albo poziom cenowy, w zależności od decyzji zarządzającego sklepem.


Po wyświetleniu listy użytkowników administrator może:

  • dodać nowego klienta – Dodaj klienta (ikona „+” ponad tabelą)
  • przeglądać zamówienia wybranego klienta – kliknięcie w ikonę „koszyka”
  • edytować dane klienta - Edytuj
  • usunąć wybranego klienta (z wyjątkiem Gościa serwisu) – Usuń

Ostatnia kolumna tabeli klientów zawiera pola checkbox, które dostępne są dla każdej pozycji.


Poniżej tabeli z listą klientów istnieje okienko operacji na danych „Dla zaznaczonych klientów ustaw”.
Poniżej dostępne są opcje wyboru: Grupa klientów, Poziom cen dla klienta, Rabat dla klienta, Aktywny, Wiarygodność klienta.

W ten sposób za jednym kliknięciem w przycisk Ustaw można przypisać podane atrybuty dla zaznaczonych klientów w tabeli.


Dodawanie / edycja klienta

W celu dodania klienta należy kliknąć ikonę „+” (Dodaj klienta), a następnie wypełnić następujące pola:

  • Adres E-mail (jako login)
  • Hasło – hasło dostępu do konta klienta
  • Powtórz hasło – powtórzenie hasła dostępu
  • Grupa klientów
  • Pozwalaj na odroczone płatności – oznaczenie, czy klient składając zamówienie może wybrać odroczoną płatność. To oznaczenie należy traktować z rozwagą i powinno być przeznaczone wyłącznie dla klientów zaufanych. Przesyłka z odroczoną płatnością oznacza, że klient otrzyma towar bez konieczności zapłaty w momencie jego odbioru.
  • Rabat dla klienta – pole opcjonalne
  • Poziom cen dla klienta
  • Minimalna wartość zakupów – pole opcjonalne
  • Maksymalna wartość zakupów – pole opcjonalne
  • Aktywny – pole checkbox, które umożliwia blokowanie konta klienta
  • Adres: Imię, Nazwisko, Firma, NIP, Ulica, Numer domu, Numer mieszkania, Kod pocztowy, Miasto, Kraj.
  • Adres wysyłki (jeżeli inny, niż adres zamieszkania): Imię, Nazwisko, Firma, Ulica, Numer domu, Numer mieszkania, Kod pocztowy, Miasto, Kraj, Telefon.
  • Dane kontaktowe – Telefon.
  • Dokument sprzedaży – domyślny rodzaj dokumentu sprzedaży, jaki ma być wystawiany klientowi (Paragon fiskalny / Faktura VAT).
  • Dane do faktury (opcjonalnie): NIP, Nazwa, Ulica, Kod pocztowy, Miejscowość.

Dodatkowo, w zakładce „Wiarygodność klienta” można nadać klientowi jeden z 5 statusów: Zaufany, Wiarygodny, Neutralny, Niewiarygodny, Ostrzeżenie. W osobnym polu można wpisać komentarz odnoszący się do oceny klienta.

Aby dodać klienta, należy kliknąć button Zatwierdź.


W celu edycji istniejącego klienta, należy kliknąć opcję Edytuj. Formularz edycyjny podzielony jest na zakładki.

Pierwsza z nich jest analogiczna do formularza dodawania nowego klienta:

Dane podstawowe:

  • Adres E-mail (jako login)
  • Hasło – hasło dostępu konta klienta
  • Powtórz hasło – powtórzenie hasła dostępu
  • Grupa klientów
  • Pozwalaj na odroczone płatności
  • Rabat da klienta – pole opcjonalne
  • Poziom cen dla klienta
  • Minimalna wartość zakupów – pole opcjonalne
  • Maksymalna wartość zakupów – pole opcjonalne
  • Aktywny – pole checkbox, które umożliwia blokowanie konta klienta
  • Adres: Imię, Nazwisko, Firma, NIP, Ulica, Numer domu, Numer mieszkania, Kod pocztowy, Miasto, Kraj.
  • Adres do wysyłki (jeżeli inny, niż adres zamieszkania): Imię, Nazwisko, Firma, Ulica, Numer domu, Numer mieszkania, Kod pocztowy, Miasto, Kraj, Telefon.
  • Dane kontaktowe – Telefon.
  • Dokument sprzedaży – domyślny rodzaj dokumentu sprzedaży, jaki ma być wystawiany klientowi (Paragon fiskalny / Faktura VAT).
  • Dane do faktury (opcjonalnie): NIP, Nazwa, Ulica, Kod pocztowy, Miejscowość.

Lista zamówień – po otwarciu zakładki wyświetla się lista wszystkich zamówień składanych przez określonego klienta obejmująca: numer zamówienia, datę zamówienia, kod rabatowy wykorzystany przy zamówieniu (opcjonalnie), datę wystawienia faktury (opcjonalnie), status zamówienia oraz numer listu przewozowego (opcjonalnie).

Lista kodów rabatowych (moduł dodatkowy) – wykaz kodów rabatowych, które przypisane są do klienta. Możliwe jest przypisane nowego kodu rabatowego do klienta oraz powiadomienie go o akcji promocyjnej poprzez wysłanie e-maila z informacją i kodem.

W tabeli znajduje się również button Zwróć, dzięki któremu możliwe jest usunięcie przypisania kodu rabatowego do klienta. Jeżeli w ramach sklepu uruchomiony jest moduł dodatkowy „Punkty lojalnościowe”, administrator w zamian za zwrócenie kodu może przyznać klientowi dowolnie ustaloną ilość punktów lojalnościowych (bonusowych). Więcej o kodach rabatowych w dalszej części instrukcji.

Punkty bonusowe (moduł dodatkowy) – punkty zebrane przez klienta w programie lojalnościowym sklepu wraz z tabelaryczną informacją o zamówieniach, za które klient otrzymał zebrane punkty oraz komentarzem odnośnie zebranych punktów (opcjonalnie).
Punkty przyznawane są automatycznie w zależności od ilości punktów przypisanych do kupowanych produktów i są definiowane przy dodawaniu/edycji produktu. Punkty mogą być też przyznawane w zależności od wartości zamówienia na podstawie przelicznika określonego w pliku konfiguracyjnym sklepu. Posiadanie punktów daje klientowi możliwość zakupu towarów z upustem (gdy towar ma wpisaną obniżoną cenę wraz z wartością punktową umożliwiającą skorzystanie z upustu).

Historia zmian – wyświetlana jest tabela zawierająca wykaz zmian dokonanych na danych klienta.

Wiarygodność klienta – zakładka zawiera status wiarygodności klienta (Zaufany, Wiarygodny, Neutralny, Niewiarygodny, Ostrzeżenie) nadany przez administratora oraz opcjonalny komentarz odnoszący się do oceny klienta.

Zgody – wyświetla wszystkie klauzule / zgody z rejestru zgód, które klient zaakceptował w trakcie rejestracji konta.
W tabeli wyświetlają się następujące kolumny: Opis (klauzuli), Data akceptacji zgody, Zgoda (Tak – oznacza wyrażenie zgody, Nie – oznacza wycofanie zgody). Jeżeli klient samodzielnie usunie swoje konto, to na liście odnotowywane jest wycofanie akceptacji zgód / klauzul związanych z rejestracją konta (pozycja „Rejestracja” z rejestru klauzul). Dla każdej pozycji dostępny jest przycisk Szczegóły, który wywołuje okienko zawierające oprócz danych z listy zgód następujące informacje: Typ klauzuli / zgody, Adres IP klienta, Treść klauzuli / zgody (aktualną w momencie akceptacji przez klienta).

Jeżeli w związku z rejestracją konta (pozycja „Rejestracja” z rejestru klauzul) istnieją zgody / klauzule niewymagalne, to dla aktywnego konta prezentowane są one w osobnej tabeli z możliwością zaznaczenia / odznaczenia przez administratora. Funkcjonalność ta zapewniona jest na wypadek, gdyby klient wyraził bądź odwołał daną zgodę np. mailem.

Więcej informacji o klauzulach / zgodach można przeczytać w niniejszej instrukcji w sekcji Dane osobowe -> Rejestr zgód.


Użytkownik Gość serwisu

Dane użytkownika Gość serwisu służą do ustawienia domyślnych parametrów dla niezarejestrowanych klientów oraz użytkowników, którzy po raz pierwszy zakładają konto w sklepie. W przypadku oznaczenia tego użytkownika jako nieaktywnego składanie zamówień i przeglądanie oferty dla osób nie posiadających swojego loginu i hasła będzie zablokowane.


Grupy klientów

info

Omawiana sekcja służy do zarządzania wykazem kategorii klientów. Klientów można podzielić np. na takie grupy jak „klienci detaliczni”, „klienci hurtowi”, itp. Przypisanie klienta do grupy możliwe jest na formularzu edycji danych klienta.

Na liście grup klientów przy każdej pozycji istnieją przyciski Przypisz rabat oraz Przypisz poziom cen. Klienci przypisani do tej samej grupy mogą posiadać różne poziomy cenowe oraz różne rabaty. W praktyce często stosuje się jednak zasadę, że w tej samej grupie klientów stosuje się te same rabaty bądź poziomy cen.

Kliknięcie w każdy z omawianych przycisków wyświetla nowe okienko, w którym wskazujemy odpowiednio wybrany rabat bądź poziom cen. Zatwierdzenie wyboru spowoduje przypisanie wybranego rabatu bądź poziomu cenowego do wszystkich klientów z danej grupy.


Komunikaty

info

W tej zakładce administrator może wpisywać komunikaty, który wyświetlane będą następnie klientom sklepu po ich zalogowaniu na stronie. Komunikaty mogą być kierowane zarówno do wszystkich użytkowników sklepu, jak i do pojedynczych grup klientów lub też tylko do wybranego konkretnego klienta.

Po kliknięciu w zakładkę „Komunikaty” system wyświetli okienko pozwalające na wyszukanie istniejących komunikatów według następujących kryteriów:

  • Temat (fragment tekstu)
  • Dodane od, Dodane do – zakres dat, w których wpisane zostały komunikaty
  • Login klienta, Nazwa klienta, Grupa klientów

Po zatwierdzeniu kryterium wyszukiwania wyświetla się tabela z listą istniejących komunikatów. Każdą pozycję można edytować i usuwać.


W celu zamieszczenia nowego komunikatu należy wybrać przycisk Dodaj komunikat, który dostępny jest ponad tabelą.

Formularz dodawania / edycji komunikatu zawiera następujące pola:

  • Odbiorca – można wybrać wszystkich klientów, wybraną grupę klientów bądź pojedynczego użytkownika sklepu
  • Temat – temat wiadomości
  • Wyświetlaj od, Wyświetlaj do – zakres dat, w których komunikat będzie prezentowany klientom
  • Wiadomość – w tym miejscu należy wpisać skróconą treść wiadomości, która będzie wyświetlana pod tematem na liście komunikatów
  • Pełny tekst wiadomości – w tym miejscu należy wpisać pełną treść komunikatu.

Po zatwierdzeniu komunikatu będzie się on wyświetlał użytkownikom zgodnie z tym, co zostało wpisane w formularzu.


Kody rabatowe (moduł dodatkowy)

info

Kody rabatowe są mechanizmem, umożliwiającym przyznanie klientom rabatów, które dostępne są po wpisaniu specjalnego kodu przed dokonaniem zakupów.

  • Kody rabatowe generowane są poprzez panel administracyjny sklepu i rozsyłane są klientom bądź udostępniane w inny sposób.
  • Kody rabatowe mogą być przypisane do konkretnego klienta bądź dostępne dla każdego.
  • Kody mogą być ograniczone czasowo lub bezterminowe, jak również być jednokrotnego lub wielokrotnego użytku.
  • Przyznany rabat może mieć charakter procentowy, kwotowy bądź może też dawać korzyść w postaci darmowej przesyłki.

Kody rabatowe generowane są w specjalnych akcjach promocyjnych, które grupują i parametryzują kody – w ramach pojedynczej akcji generowanych jest więc wiele kodów posiadających wspólne cechy.


Na pierwszym ekranie zakładki „Kody rabatowe” pojawia się filtr wyszukiwania wygenerowanych kodów. W celu wyszukania kodów, opcjonalnie możliwe jest zadanie następujących kryteriów:

Nazwa – nazwa akcji promocyjnej, w której wygenerowane zostały kody,

Kod – możliwość wpisania kodu, który powinien występować w wyszukiwanej akcji promocyjnej,

Czas – czas aktywności kodu:

  • Aktualne – kody, które są aktualnie dostępne w sklepie
  • Historyczne – kody, które nie są już aktualne w sklepie
  • Wszystkie – zarówno kody aktualne, jak i historyczne

Wyniki wyszukiwania wyświetlają listę istniejących akcji promocyjnych, które grupują kody rabatowe.
Na ekranie wyświetlane są następujące informacje:

  • Nazwa – nazwa akcji promocyjnej, w której wygenerowane zostały kody
  • Rabat – określony procentowo lub kwotowo
  • Data utworzenia – data utworzenia kodów rabatowych w obrębie akcji promocyjnej
  • Ważne od – data informująca od kiedy ważny jest kod rabatowy
  • Ważne do - data informująca do kiedy ważny jest kod rabatowy
  • Filtr produktów dla których będzie obowiązywał kod rabatowy – kody rabatowe mogą być ograniczone tylko do określonej grupy produktów, która opisana jest filtrem (różne kryteria, np. wskazana grupa towarowa, cena nie mniejsza niż …, wskazana wartość słownika). Więcej informacji o filtrach można przeczytać w sekcji Produkty -> Filtry.
  • Grupy towarowe – liczba grup towarowych, do których przypisane są kody rabatowe.
  • Liczba kodów rabatowych – ilość kodów rabatowych wygenerowanych w danej akcji promocyjnej
  • Zamówienia – ilość zamówień złożonych z użyciem kodów rabatowych z danej akcji promocyjnej

Z prawej strony tabeli z wykazem kodów znajdują się następujące buttony:

  • Dodaj nowy kod rabatowy – możliwość ręcznego wpisania pojedynczego kodu rabatowego i dodania go do listy w ramach wybranej akcji
  • Nowe kody – możliwość automatycznego wygenerowania określonej liczby nowych kodów i dodania ich do listy w ramach wybranej akcji
  • Szczegóły – wyświetla podsumowanie informacji
  • Lista – lista wygenerowanych kodów dla konkretnej akcji promocyjnej. W ramach listy prezentowana jest informacja o przypisaniu kodu do użytkownika, numer zamówienia (jeżeli klient wykorzystał kod i złożył zamówienie), data wykorzystania kodu oraz informacja, czy kod jest aktywny. Administrator ma możliwość aktywowania bądź dezaktywowania wybranych kodów z listy (po zaznaczeniu odpowiednich pól checkbox i kliknięciu „Aktywuj kody” bądź „Dezaktywuj kody”). Przycisk „+/-” w nagłówku lewej kolumny tabeli zaznacza bądź wygasza wszystkie pola checkbox. Dodatkowo pod listą istnieje przycisk Pobierz, który umożliwia dokonanie eksportu listy kodów do pliku CSV.
  • Statystyka – informacja o wykorzystanych kodach obejmująca liczbę i wartość zamówień oraz udzielony rabat – zaprezentowana w formie podsumowania i w rozbiciu na poszczególne wykorzystane kody
  • Grupy towarowe – kody rabatowe można opcjonalnie przypisać do wybranych grup towarowych. W takim przypadku rabat będzie obowiązywać tylko dla tych produktów, które są przypisane do tych grup towarowych.
  • Edytuj – edycja nazwy akcji promocyjnej, dat ważności i przypisania akcji do filtra produktów.
  • Usuń – opcja usuwania wybranej listy kodów

W omawianej sekcji możliwe jest również generowanie kodów rabatowych i przypisywanie ich klientom.

Służą do tego dwa buttony znajdujące się na górze strony:

Generuj kody rabatowe (ikona „+”) – pozwala na stworzenie nowej akcji promocyjnej i wygenerowanie w jej obrębie serii kodów rabatowych.

Otwarte okienko składa się z dwóch zakładek: Dane podstawowe oraz Generator zawierających formularz, który należy wypełnić przed wygenerowaniem kodów.

Dane podstawowe:

  • Nazwa – nazwa akcji promocyjnej
  • Rodzaj generowanych kodów (wielokrotnego użytku, jednokrotnego użytku, przypisane do użytkownika)
  • Przypisz kody automatycznie do – dostępne opcje to: Nie przypisuj, Po rejestracji (kod przypisany do użytkownika), Po zapisie do Newslettera (kod jednorazowy). W dwóch ostatnich przypadkach kod rabatowy jest przypisywany automatycznie wraz z wykonaniem przez klienta określonej akcji (rejestracja użytkownika, zapis do Newslettera).
  • Liczba kodów rabatowych – ilość generowanych kodów
  • Ważne od / Ważne do – zakres dat ważności kodów (pola opcjonalne)

Kolejno, określany jest Rodzaj rabatu, czyli do wyboru jest jedna z opcji:

  • Rabat procentowy – rabat wyrażony w procentach
  • Rabat kwotowy – rabat na określoną kwotę
  • Rabat na przesyłkę – dostępne opcje: Darmowa przesyłka oraz Darmowa przesyłka (tylko na terenie Polski)
  • Minimalna wartość zamówienia – dodatkowo można określić, że kody rabatowe będą dostępne tylko dla zamówień o wartości nie mniejszej od zadanej kwoty.

Można również zadać dodatkowe parametry:

  • Liczba punktów bonusowych, za które można kupić kod – opcjonalnie, możliwe jest określenie ilości punktów bonusowych z programu lojalnościowego, za które klient będzie mógł kupić kod rabatowy. Opcja dostępna jest w przypadku, gdy Twój sklep wyposażony jest w program lojalnościowy (moduł dodatkowy).
  • Filtr produktów, dla których będzie obowiązywał kod rabatowy – kody rabatowe można opcjonalnie przypisać do ustalonego filtra produktów. W takim przypadku rabat będzie obowiązywać tylko dla tych produktów, które są przypisane do wskazanego filtra.

Generator:

Opcja pozwala na ustalanie formatu (budowy) generowanych kodów rabatowych. Wypełnienie tej sekcji sprawi, że kody będą miały określony format, tzn. nie będą po prostu kolejnymi losowymi cyframi.

Przykład 1:
Generujemy 100 kodów rabatowych, które mają zaczynać się od litery „A”, po której następują liczby od 1000 do 1100. W parametrach podstawowych konieczne jest ustalenie liczby kodów rabatowych na 100, natomiast w generatorze konieczne jest ustalenie maski w postaci: A<NUM:1000>.

Przykład 2:
Generujemy 1000 kodów rabatowych, które mają się zaczynać od frazy „PROMO”, po której ma nastąpić kolejna liczba z przedziału 1000-1999, a następnie losowa liczba z przedziału 10000 do 99999. W takim przypadku maska generatora będzie miała postać: PROMO<NUM:1000><RAND:10000:99999>.

Przypisz kody rabatowe – opcja przypisywania kodów rabatowych klientom, w oparciu o następujące kryteria:

  • Nazwa akcji - wybór akcji promocyjnej, spośród której system będzie wybierał kody i przypisywał je klientom, którzy spełniają zadane warunki. Kody przypisywane są klientom, którzy spełniają zadane kryterium: przynależności do określonej grupy klientów, wartości złożonych zamówień, liczby złożonych zamówień bądź przedziału czasowego, w którym klienci złożyli zamówienia. Konieczne jest wybranie przynajmniej jednego z poniższych warunków.
  • Grupa klientów
  • Wartość zamówień od – minimalna kwota zamówienia
  • Liczba zamówień od – minimalna ilość zamówień
  • Data zamówień od do – przedział czasowy, w którym klienci złożyli przynajmniej jedno zamówienie
  • Powiadom klienta emailem – opcja automatycznego wysyłania maili do klientów, którzy spełnili wybrane kryteria i otrzymali kod rabatowy (jeżeli maile mają zostać wysłane do klientów konieczne jest zaznaczenie checkboxa).

Po wybraniu kryteriów, należy kliknąć button Przypisz kody.

Listę adresów e-mail klientów, którzy spełniają kryterium otrzymania kodu rabatowego można wyeksportować do pliku w formacie CSV. W tym celu należy kliknąć Zapisz CSV.


BOK (Biuro Obsługi Klienta)

info

BOK, czyli Biuro Obsługi Klienta to część panelu administracyjnego, do której spływają wiadomości klientów (zgłoszenia, zapytania, reklamacje, itp.) dotyczące składanych w sklepie zamówień.

Klienci mogą wysyłać wiadomości do BOK za pośrednictwem strony sklepu po wejściu w szczegóły złożonego wcześniej zamówienia. Wymiana korespondencji powiązana jest więc zawsze z zamówieniem.

Po wejściu w opisywaną sekcję widoczna jest wyszukiwarka wątków, za pomocą której określając różne kryteria możliwe jest odnalezienie poszukiwanego zgłoszenia.

Filtr posiada następujące kryteria:

  • Numer ID – numer identyfikacyjny wątku
  • Temat wątku - temat wątku, jaki klient wpisał wysyłając do sklepu wiadomość
  • Adres e-mail zgłaszającego - adres e-mail klienta
  • Numer zamówienia - numer zamówienia, którego dotyczy wysyłane zapytanie
  • Status wątku – do wyboru:
    • Zgłoszono – wątek został zgłoszony przez klienta do sklepu
    • Odpowiedź operatora – sklep wysłał odpowiedź do klienta
    • Odpowiedź klienta – klient odpowiedział na odpowiedź sklepu
    • Zamknięto – wątek został zamknięty (wyjaśniony)
    • Przekazano do Działu Marketingu – wątek został przekazany do Działu Marketingu
    • Przekazano do Działu Handlowego – wątek został przekazany do Działu Handlowego
    • Przekazano do Działu Płatności – wątek został przekazany do Działu Płatności
    • Przekazano do Kierownika Sklepu – wątek został przekazany do Kierownika Sklepu
  • Zakres czasowy zgłoszeń (data Od Do)

Gdy nie zostaną wpisane żadne kryteria wyszukiwania, wyświetlone zostaną wszystkie wątki.

Wyniki wyszukiwania wątków przedstawiają kolejno następujące informacje:

  • Numer ID – numer zgłoszenia na liście zgłoszeń
  • Czas zgłoszenia – data i godzina zgłoszenia
  • Adres email zgłaszającego – adres e-mail klienta
  • Temat wątku – temat zgłoszenia
  • Numer zamówienia – numer zamówienia, którego dotyczy zgłoszenie (opcja przejścia na stronę zamówienia po kliknięciu w numer)
  • Status wątku – obecny status wątku (spośród wymienionych powyżej)

Obok informacji o wątku, znajduje się opcja Pokaż. Po kliknięciu w nią administrujący ma możliwość dokładnego obejrzenia wątku (m. in. statusu, daty i treści wiadomości od klienta) oraz ustawienia nowego statusu wątku (Ustaw status), a także wysłania odpowiedzi (możliwe jest ręczne wpisanie odpowiedzi bądź wybranie jednej z zapamiętanych standardowych odpowiedzi, które definiuje się w zakładce „Ustawienia -> Teksty dla BOK”).

Gotową wiadomość administrujący wysyła do klienta (opcja Wyślij), opcjonalnie zaznaczając aby pod adres e-mail zamawiającego zostało wysłane powiadomienie z linkiem do strony sklepu, na której wiadomość można odczytać. Istnieje również możliwość zapisania wiadomości bez wysyłania jej do klienta i utworzenie w ten sposób wiadomości wewnętrznej, którą widzi wyłącznie administrator (opcja Zapisz jako notatka).

Każdy wątek można usunąć z bazy danych klikając w przycisk Usuń dostępny w tabeli.


BOK – czat (moduł dodatkowy)

info

BOK – czat jest modułem dodatkowym sklepu AptusShop. Moduł ten służy do prowadzenia rozmów on-line między zalogowanym administratorem a klientami sklepu.

  • Aby rozmowa była możliwa, musi istnieć przynajmniej jeden administrator sklepu, który posiada wolny otwarty kanał rozmowy.
  • Każdy administrator sklepu może otworzyć wiele kanałów, umożliwiając tym samym rozmowę z tyloma klientami, ile kanałów wcześniej otworzył.

Jeżeli istnieje przynajmniej jeden wolny otwarty kanał, na stronach sklepu, które dostępne są dla klientów, pojawia się przycisk „Konsultant on-line”. Jego kliknięcie umożliwia klientowi przejście do rozmowy. Klient podaje swoje dane (pole tekstowe) i może rozpocząć czat z administratorem. Wolny otwarty kanał oznacza otwarty kanał, w którym jeszcze nie jest prowadzona rozmowa. Otwarty kanał nie będzie wolny, gdy jest już w nim prowadzona konwersacja.


W panelu administracyjnym dostępna jest zakładka BOK – czat.

Aby administrator mógł prowadzić rozmowę z klientami, musi mieć przez cały czas otwartą tę zakładkę. Przejście do innej zakładki panelu administracyjnego powoduje zamknięcie wszystkich kanałów, które wcześniej były otwarte i zakończenie prowadzonych rozmów.

Na ekranie zakładki BOK – czat, w górnej części ekranu wyświetla się pole edycyjne „Wiadomość powitalna”.
W momencie, gdy klient zaloguje się do czatu, wyświetli mu się powitanie złożone z treści, która wpisana jest w tym polu oraz imię i nazwisko administratora (definiowane w zakładce Ustawienia -> Administratorzy).


Poniżej dostępne są dwa przyciski: Otwórz nowy kanał oraz Archiwum.

Kliknięcie w Otwórz nowy kanał umożliwia rozpoczęcie rozmowy. Administrator może otworzyć kilka kanałów jednocześnie. Każdy kanał otwiera nową zakładkę w dolnej części ekranu. W obrębie tych zakładek widać dotychczasowy przebieg rozmów i można wysyłać posty do klientów.

Zakładka wyświetla się na zielono, gdy ostatnim postem w rozmowie jest post pochodzący od administratora.
Gdy ostatnim postem w obrębie kanału jest wiadomość od klienta, zakładka wyświetla się na czerwono.

Administrator może zakończyć rozmowę, klikając w przycisk „Zakończ rozmowę” (taką samą opcję posiada klient sklepu). Podobny efekt odnosi kliknięcie w przycisk X, dostępny przy każdej zakładce, który jednocześnie usuwa tę zakładkę.

pinezka

Uwaga! Administrator musi na bieżąco dbać o to, żeby posiadać otwarte kanały. Każda rozpoczęta, a następnie zakończona rozmowa zamyka kanał, ale nie powoduje otwarcia nowego.
Istnieje jednak możliwość, aby po każdorazowym zakończeniu rozmowy (czy to przez klienta, czy przez administratora) automatycznie był otwierany nowy kanał. W tym celu pole formularza Automatycznie otwórz nowy kanał po zakończeniu rozmowy należy ustawić na Tak.

Przycisk Archiwum otwiera nowe okienko, w którym można prześledzić dotychczas prowadzone rozmowy.


Pytania

info

Klienci mają możliwość przesyłania do obsługi sklepu zapytań dotyczących konkretnych produktów bądź przesyłania pytań nie związanych z żadnym produktem.

Na stronie z opisem produktu w publicznej części sklepu dostępna jest ikonka „Zapytaj o produkt”, której kliknięcie umożliwia wysłanie formularza składającego się z treści pytania oraz adresu e-mail, na który ma zostać przesłana odpowiedź.

Pytania nie związane z produktami mogą być przesyłane przez klientów poprzez formularz kontaktowy zamieszczony na stronie informacyjnej.


Po kliknięciu w zakładkę Pytania w panelu administracyjnym wyświetla się filtr służący do wyszukiwania zapytań nadesłanych przez klientów.

Dostępne są następujące kryteria wyszukiwania:

  • Pytanie (pole tekstowe)
  • Adres e-mail (zadającego pytanie)
  • Zakres czasowy przesłanych pytań (Od Do)
  • Udzielono odpowiedzi (Tak/Nie)
  • Zapytanie przypisane do produktu (Tak/Nie)

Wyniki wyszukiwania pytań wyświetlają tabelę zawierającą następujące informacje:

  • Produkt / Temat
  • Pytanie (treść)
  • Odpowiedź (treść)
  • Data (zadania pytania)
  • Data odpowiedzi

Przy każdej pozycji istnieją 3 przyciski:

  • Szczegóły – wyświetla pytanie oraz wysłaną odpowiedź (jeżeli odpowiedź została wysłana przez administratora).
  • Odpowiedz – otwiera formularz służący do wpisania odpowiedzi i wysłania jej do pytającego. Po zatwierdzeniu formularza status pytania jest ustawiany na „Wyjaśnione”.
  • Usuń – umożliwia usunięcie wpisu o pytaniu z bazy danych.

W szczegółach pytań, na które nie zostały udzielone odpowiedzi i posiadają status „Niewyjaśniony” pojawia się przycisk Odpowiedz oraz dodatkowo Oznacz jak wyjaśnione, który umożliwia zmianę statusu pytania bez wysyłania odpowiedzi (np. gdy sprawa została wyjaśniona w inny sposób, np. telefonicznie).

W szczegółach pytania na dole wyświetla się tabela „Lista zgód”, w której zawarte są klauzule / zgody, które zostały zaakceptowane przez klienta w trakcie wysyłania pytania.

W tabeli wyświetlają się następujące kolumny:

  • Opis (klauzuli)
  • Data akceptacji zgody
  • Zgoda (Tak – oznacza wyrażenie zgody, Nie – oznacza wycofanie zgody)

Dla każdej pozycji dostępny jest przycisk Szczegóły, który wywołuje okienko zawierające oprócz danych z listy zgód następujące informacje:

  • Typ klauzuli / zgody
  • Adres IP klienta
  • Treść klauzuli / zgody (aktualną w momencie akceptacji przez klienta)

Więcej informacji o klauzulach / zgodach można przeczytać w niniejszej instrukcji w sekcji Dane osobowe -> Rejestr zgód.


Powiadom o produktach

info

Klienci na stronie z opisem produktu mogą wpisać adres mailowy z prośbą o wysłanie powiadomienia o zmianie ceny danego produktu. Dla produktów aktualnie niedostępnych możliwe jest również pozostawienie adresu mailowego z prośbą o powiadomieniu o dostępności produktu.

System sklepowy wysyła powiadomienia automatycznie do klientów, którzy zostawili swoje adresy mailowe w sytuacji, gdy cena danego produktu zmieniła się oraz w przypadku, gdy produkt ponownie został wprowadzony do sprzedaży (stał się dostępny poprzez zmianę stanu magazynowego lub flagi dostępności).

Zakładka Powiadom o produktach w panelu administracyjnym zawiera listę adresów mailowych klientów, którzy poprosili o powiadomienie odnośnie wskazanego produktu. Wpisy można przeglądać i usuwać.

W szczegółach danego wpisu (prośby o powiadomienie) na dole wyświetla się tabela „Lista zgód”, w której zawarte są klauzule / zgody, które zostały zaakceptowane przez klienta w trakcie wysyłania prośby o powiadomienie.

W tabeli wyświetlają się następujące kolumny:

  • Opis (klauzuli)
  • Data akceptacji zgody
  • Zgoda (Tak – oznacza wyrażenie zgody, Nie – oznacza wycofanie zgody)

Dla każdej pozycji dostępny jest przycisk Szczegóły, który wywołuje okienko zawierające oprócz danych z listy zgód następujące informacje:

  • Typ klauzuli / zgody
  • Adres IP klienta
  • Treść klauzuli / zgody (aktualną w momencie akceptacji przez klienta)

Więcej informacji o klauzulach / zgodach można przeczytać w niniejszej instrukcji w sekcji Dane osobowe -> Rejestr zgód.


Ostrzeżenia dla kupujących

  • Administrator ma możliwość utworzenia listy adresów e-mail (czarna lista), dla których nie będzie można założyć konta klienta w sklepie. Dla adresów z tej czarnej listy nie będzie można również złożyć zamówienia w sklepie bez zakładania konta klienta („Kupuję bez rejestracji”).
pinezka

UWAGA! Jeżeli adres e-mail znajduje się na czarnej liście i adres ten jednocześnie znajduje się w bazie aktywnych klientów, to klient taki będzie mógł się nadal logować w sklepie i składać zamówienia. Aby zablokować takiemu klientowi składanie zamówień, należy go najpierw usunąć z bazy danych.

Wpis na czarną listę zawiera oprócz adresu e-mail:

  • komunikat, który zostanie wyświetlony po wpisaniu tego adresu e-mail w formularzu rejestracji klienta / składania zamówienia bez rejestracji;

Wpisanie adresu e-mail znajdującego się na czarnej liście podczas składania zamówienia bądź rejestracji konta klienta w sklepie spowoduje wyświetlenie komunikatu w formie błędu blokującego dalszą możliwość rejestracji / składania zamówienia. Komunikat w formie błędu nie zostanie wyświetlony jeżeli adres e-mail z czarnej listy należy do jednego z klientów zarejestrowanych w sklepie (dla aktywnych klientów blokada nie obowiązuje).


Domeny (korekty adresów e-mail)

info

Zakładka umożliwia definiowanie domen adresowych, które występują w adresach e-mail klientów i które to nazwy domen są często błędnie wpisywane w formularzu rejestracji / zamówienia.

Administrator może zbudować bazę błędnych domen wraz z ich prawidłowymi odpowiednikami. W momencie gdy klient w swoim adresie e-mail wpisze błędy adres, który został zdefiniowany w omawianej zakładce, klient ten otrzyma ostrzeżenie z propozycją poprawy błędnego adresu.

Przykład:
w systemie sklepu administrator zdefiniował błędny adres domenowy „aptuss.pl” definiując prawidłowy odpowiednik „aptus.pl”. Klient który wpisze swój adres e-mail np. biuro@aptuss.pl otrzyma ostrzeżenie z propozycją zmiany tego adresu na biuro@aptus.pl.

Na pierwszym ekranie zakładki „Domeny (korekty adresów e-mail)” pojawia się filtr wyszukiwania umożliwiający wpisanie Błędnej domeny.

Wyniki wyszukiwania wyświetlają listę istniejących skojarzeń błędnych domen z ich poprawnymi odpowiednikami. Każdą pozycję można Edytować bądź Usunąć lub ewentualnie dokonywać korekty bezpośrednio w tabeli, która jest aktywnym formularzem.

W omawianej sekcji możliwe jest również dodawanie nowych wpisów.
Służą do tego dwa buttony znajdujące się na górze strony:

Dodaj domenę (ikona „+”) – pozwala na stworzenie nowego skojarzenia Błędna domena -> Poprawna domena.

Dodaj kilka domen – przycisk otwiera formularz, gdzie można od razu dodać listę błędnych domen. Każda domena powinna zostać oddzielona spacją, enterem lub przecinkiem. Zatwierdzenie formularz spowoduje zamieszczenie na liście wszystkich podanych błędnych domen bez podawania ich poprawnych odpowiedników. Wpisanie poprawnych domen należy wykonać bezpośrednio na liście domen, która jest aktywnym formularzem bądź wchodząc w edycję każdej z pozycji.



Przetestuj bezpłatnie AptusShop!×
Oferujemy możliwość bezpłatnego zapoznania się z funkcjonalnością sklepu internetowego AptusShop przez okres 3 tygodni. Bez żadnych zobowiązań z Twojej strony uruchomimy w pełni działający sklep wraz z panelem administracyjnym pod testowym adresem.
Wersja demonstracyjna oprogramowania sklepu internetowego AptusShop

Administratorem danych osobowych jest Aptus.pl Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Plac Pod Lipami 5, 40-476 Katowice, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000348810, NIP: 6342737712, REGON 241453835, kapitał zakładowy: 120.000,00 zł. Więcej informacji nt. ochrony danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.