Moduł portalowy (moduł dodatkowy)

Artykuły
Kategorie
Komentarze
Autorzy
info

Moduł portalowy umożliwia stworzenie rozbudowanego serwisu informacyjnego, który w osobnej sekcji sklepu będzie prezentował artykuły (strony informacyjne) podzielone na kategorie. Dzięki temu można dla klientów stworzyć np. poradnik o oferowanych produktach bądź ich zastosowaniu lub dowolny inny serwis o wybranej przez nas tematyce.

  • Moduł portalowy jest modułem o cechach systemu zarządzania treścią CMS (ang. Content Management System).
  • Za pośrednictwem panelu administracyjnego można tworzyć i edytować wszystkie strony informacyjne oraz przypisywać je do odpowiednich kategorii.
  • Pod każdym artykułem mogą być publikowane komentarze (i oceny) napływające od klientów, dzięki czemu dajemy możliwość interakcji między użytkownikami.

Artykuły

pinezka

Zakładka Artykuły służy do dodawania nowych stron (artykułów) oraz do wprowadzania zmian w obrębie stron już istniejących.

Po kliknięciu w tę zakładkę pojawia się wyszukiwarka artykułów. W wyszukiwarce można wprowadzić ID artykułu, tekst wchodzący w skład Tytułu artykułu, Kategorię artykułu, Datę dodania (od.. do..), Datę modyfikacji (od.. do..), oznaczenie Wyświetl na (dostępne opcje: [dowolny], główna strona sklepu, główna strona portalu), oznaczenie Sponsorowany (dostępne opcje: [dowolny], Tak, Nie) a następnie wyświetlić listę wprowadzonych artykułów spełniających zadane kryterium bądź wyświetlić wszystkie istniejące artykuły (gdy pola wyszukiwarki pozostawimy niewypełnione).

Na ekranie dostępny jest również przycisk Dodaj artykuł, który wyświetla nowe okno umożliwiające wprowadzenie artykułu.

Wyniki wyszukiwania artykułów zawierają następujące informacje przedstawione w formie tabeli:

  • ID – identyfikator artykułu
  • Tytuł artykułu
  • Autor – autor artykułu
  • Ostatnia modyfikacja – data ostatniej modyfikacji artykułu
  • Data dodania – data utworzenia artykułu
  • Ocena – ocena użytkowników sklepu (obliczona na podstawie otrzymanych komentarzy wraz z ocenami od odwiedzających sklep)
  • Widoczny – informacja o tym, czy artykuł jest widoczny w publicznej części sklepu (z możliwością zmiany statusu – kliknięcie w ikonę zmienia status na przeciwny)
  • Główna strona sklepu – informacja o tym, czy zajawka artykułu jest prezentowana na stronie głównej sklepu (z możliwością zmiany – kliknięcie w ikonę zmienia status na przeciwny)
  • Główna strona portalu – informacja o tym, czy zajawka artykułu jest prezentowana na stronie głównej portalu (z możliwością zmiany – kliknięcie w ikonę zmienia status na przeciwny)

W wyświetlonej tabeli znajdują się buttony umożliwiające edycję artykułu (Edytuj) oraz jego usunięcie (Usuń).


Po kliknięciu przycisku Nowy artykuł lub Edytuj (przy wybranym artykule) pojawia się okienko dodawania nowego / edycji istniejącego artykułu.

Okienko to wyświetla formularz podzielony na sekcje:

Podstawowe dane

  • Tytuł artykułu
  • Data dodania
  • Autor – autor artykułu (pole tekstowe lub wybór z listy spośród zdefiniowanych autorów)
  • Priorytet – artykuły w ramach tej samej kategorii wyświetlane są w kolejności ich zamieszczenia (jeżeli ich priorytet jest taki sam). Pole Priorytet umożliwia zmianę kolejności wyświetlania artykułów w ramach kategorii – artykuł o wyższym priorytecie jest wyświetlany przed pozostałymi artykułami o priorytetach niższych.
  • Priorytet dla strony głównej – ustawienie analogiczne do Priorytetu, przy czym odnosi skutek w stosunku do artykułów, które są wyświetlane na stronie głównej.
  • Widoczny – oznaczenie, czy artykuł jest widoczny w publicznej części sklepu
  • Wyświetl na głównej stronie sklepu – oznaczenie, czy zajawka artykułu jest prezentowana na stronie głównej sklepu
  • Wyświetl na głównej stronie portalu – oznaczenie, czy zajawka artykułu jest prezentowana na stronie głównej portalu
  • Sponsorowany (oznaczenie dla artykułu sponsorowanego)
  • Tagi systemu bannerowego – opcja pozwala na przypisanie artykułowi odpowiednich bannerów (które wprowadzane są w sekcji Informacje -> Bannery). Przypisanie (połączenie) odbywa się na podstawie wpisanych tagów (słów), które muszą jednocześnie występować w danym artykule i w definicji odpowiadającego bannera. System obsługi bannerów jest modułem dodatkowym sklepu Aptusshop.
  • Tagi – słowa kluczowe do artykułu. Kolejne słowa należy wpisać oddzielając je przecinkami. Tagi są wyświetlane klientom w osobnej sekcji, dzięki czemu użytkownik może szybciej dotrzeć do artykułów o określonej tematyce na podstawie wyboru spośród wyświetlonych słów kluczowych (tagów).
  • Wyświetlaj drzewo kategorii po prawej stronie – oznaczenie decyduje o tym, czy w prawej szpalcie strony wyświetla się menu umożliwiające szybką nawigację po kategoriach modułu portalowego

Zajawka i zdjęcia (skrócona prezentacja artykułu, która ma zachęcić czytelnika do przeczytania całości)

  • Treść zajawki – krótki tekst informujący o treści artykułu. Do formatowania tekstu służy edytor, którego funkcjonalność została opisana w sekcji Sklep AptusShop -> Edytor tekstu.
  • Zdjęcie – możliwość dodania zdjęcia, które będzie widoczne przy zajawce. Należy wskazać ścieżkę pliku na lokalnym dysku, skąd zdjęcie zostanie wczytane. Zdjęcie zamieszczone w tej zakładce nie trafia do katalogu zdjęć sklepu i może być wykorzystane tylko w zajawce artykułu.
  • Obrazek do nagłówka i slidera – możliwość dodania zdjęcia, które będzie widoczne w nagłówku strony artykułu oraz w sliderze na stronie kategorii, do której jest przypisany artykuł. Należy wskazać ścieżkę pliku na lokalnym dysku, skąd zdjęcie zostanie wczytane. Zdjęcie zamieszczone w tej zakładce nie trafia do katalogu zdjęć sklepu i może być wykorzystane tylko w nagłówku / sliderze dla tego artykułu. Obrazek może pojawić się w sliderze na stronie kategorii tylko jeżeli strona kategorii nie ma zdefiniowanych modułów treści.

Treść artykułu

Treść artykułu może być podzielona na kilka bloków (sekcji), a może się również składać tylko z jednego bloku. Każdy z bloków zawiera treść wprowadzaną za pomocą edytora tekstu (opis funkcjonalności edytora znajduje się w sekcji Sklep AptusShop -> Edytor tekstu).

Podział na bloki ułatwia stronicowanie artykułu, gdyż można zaznaczyć, ile bloków ma się pojawiać jednocześnie na jednej stronie w obrębie artykułu. Jeżeli stworzymy artykuł zawierający przykładowo 8 bloków zaznaczając jednocześnie, że na jednej stronie mają się pojawiać maksymalnie 3 bloki, wówczas po otwarciu artykułu przez użytkownika na ekranie pojawią się pierwsze 3 bloki oraz pasek nawigacyjny kierujący do kolejnych stron – na drugiej stronie pojawią się kolejne 3 bloki, a na ostatniej pozostałe 2 bloki.

Jeżeli chcemy, aby cały artykuł wyświetlał się na jednej stronie, możemy zrezygnować z podziału na bloki – w jednym bloku można utworzyć całkiem długi artykuł. Jeżeli nasz artykuł jest podzielony na bloki, a chcemy aby wyświetlał się on na jednej stronie, wystarczy że nie określimy liczby bloków na stronie – wówczas wszystkie bloki wyświetlą się naraz bez stronicowania, niezależnie od tego, ile bloków wchodzi w skład artykułu.

W sekcji Treść artykułu pojawia się do wypełnienia następujące pole:

  • Liczba bloków na stronie – ilość bloków, które będą wyświetlane na jednej stronie (opisane powyżej)

oraz dostępny jest przycisk Dodaj nowy blok, którego kliknięcie wyświetla nowe okienko z edytorem tekstowym. Każdorazowe zatwierdzenie wprowadzenia nowego bloku dopisuje go na liście bloków wchodzących w skład artykułu. Lista bloków prezentowana jest poniżej pola Liczba bloków na stronie. Na liście bloków dostępne są przyciski Edytuj (ponowne wejście w edycję bloku – wywołanie edytora tekstowego), Usuń (usunięcie bloku z listy) oraz ^. Ostatni z przycisków umożliwia zmianę pozycji bloku na liście (przesunięcie w górę), co wpływa na kolejność wyświetlania treści na stronie artykułu. Tabela wspiera również technikę drag&drop – aby dokonać zmiany kolejności wystarczy kliknąć lewy przycisk myszy na wybranym wierszu i trzymając przyciśnięty klawisz przesunąć daną pozycję w odpowiednie miejsce w tabeli. Po puszczeniu klawisza myszy przesunięty wiersz znajdzie się na nowym miejscu.

SEO (Możliwość ręcznego nadawania tytułu strony oraz słów kluczowych i opisu, które prezentowane są robotom wyszukiwarek. W przypadku nie wypełnienia tych pól system sam wygeneruje odpowiednie elementy strony)

  • Tytuł strony - tag HTML: title
  • Nagłówek
  • Adres kanoniczny – tag HTML
  • Słowa kluczowe – tag HTML: keywords
  • Opis strony – tag HTML: description

Słowniki – zakładka umożliwia powiązanie artykułu z produktami poprzez słowniki.

Jeżeli przypiszemy do artykułu wybrane słowa z istniejących słowników (np. określoną markę ze słownika Producent), wówczas te wskazane słowa zostaną wyświetlone klientom pod artykułem. Wyświetlone słowa będą zawierać linki odsyłające do listy produktów, które mają zdefiniowane takie same skojarzenia ze wskazanymi słowami istniejącymi w słownikach (w naszym przykładzie będzie to link do produktów określonej marki). Dzięki temu możemy np. napisać artykuł promujący daną markę i wyświetlić pod nim link do listy produktów danego producenta. Sposób przypisywania słów do artykułów jest analogiczny do sposobu przypisywania słów do produktów, który został opisany w sekcji Produkty na poprzednich stronach niniejszej instrukcji.

Kategorie – opcja przypisywania artykułu do istniejących w module portalowym kategorii.

Każdy artykuł może być przypisany do jednej albo większej ilości kategorii. W zakładce wyświetlana jest lista kategorii, z którymi artykuł jest skojarzony. Przypisanie artykułu odbywa się po kliknięciu Dodaj artykuł do kategorii. W nowym okienku wyświetla się drzewo kategorii zdefiniowanych w module portalowym. Aby przypisać artykuł należy kliknąć w jedną z wyświetlanych kategorii, a następnie nacisnąć przycisk Dodaj artykuł do zaznaczonej kategorii. Po zamknięciu okienka lista kategorii, do których przypisany jest nasz artykuł zostanie odświeżona.

Przy każdej pozycji widnieje przycisk Usuń. Przycisk ^ umożliwia zmianę kolejności przypisań do kategorii (przesunięcie w górę). Tabela wspiera również technikę drag&drop – aby dokonać zmiany kolejności wystarczy kliknąć lewy przycisk myszy na wybranym wierszu i trzymając przyciśnięty klawisz przesunąć daną pozycję w odpowiednie miejsce w tabeli. Po puszczeniu klawisza myszy przesunięty wiersz znajdzie się na nowym miejscu.

Galeria – opcja tworzenia galerii zdjęć, która wyświetlana jest pod artykułem na każdej jego stronie.

Jeśli są już wprowadzone zdjęcia, system wyświetli w tabeli ich miniatury w kolejności, w jakiej są one wyświetlane w publicznej części sklepu.

Aby dodać nowe zdjęcia, należy wybrać opcję Dodaj zdjęcia do galerii. System otworzy okienko buforu wczytywania zdjęć. Należy kliknąć Dodaj zdjęcia. Po wybraniu wskazanych plików na dysku lokalnym system wczyta zdjęcia. Pliki graficzne zostaną automatycznie przeskalowane do dwóch rozmiarów (miniaturki i pełnego rozmiaru wyświetlanego w okienku popup). Po zamknięciu okienka zdjęcia widoczne są na liście zdjęć w galerii.

Z poziomu listy możliwe jest usuwanie zdjęć (przycisk Usuń) oraz zmiana kolejności (przesunięcie zdjęcia o pozycję „w górę” po kliknięciu przycisku ^). Tabela wspiera również technikę drag&drop – aby dokonać zmiany kolejności wystarczy kliknąć lewy przycisk myszy na wybranym wierszu i trzymając przyciśnięty klawisz przesunąć daną pozycję w odpowiednie miejsce w tabeli. Po puszczeniu klawisza myszy przesunięty wiersz znajdzie się na nowym miejscu.

Przy każdym zdjęciu w tabeli można również edytować Podpis pod zdjęciem oraz tag ALT dla pliku graficznego w kodzie HTML (pole Alt zdjęcia). Powiększenie zdjęcia wyświetla się po najechaniu kursorem na miniaturkę zdjęcia.

Zdjęcia zamieszczone w tej zakładce nie trafiają do katalogu zdjęć sklepu i mogą być wykorzystane tylko w galerii zdjęć tego artykułu.

Produkty powiązane – ta zakładka pojawia się jeżeli artykuł ma zaznaczony atrybut Sponsorowany (na zakładce „Podstawowe dane”).
Można tu utworzyć listę produktów, która wyświetlana będzie na stronie artykułu w osobnej sekcji.

Listy produktów – opcja utworzenia kilku list produktów, które wyświetlane są kolejno między kolejnymi blokami treści (zdefiniowanymi w zakładce Treść artykułu).

Każda lista ma nazwę i listę produktów. Za pomocą strzałek w tabeli (bądź mechanizmu Drag&Drop) można decydować o kolejności wyświetlania produktów w ramach danej listy, jak również decydować o kolejności wyświetlania list w ramach artykułu.

Artykuły wyświetlane są w taki sposób, że najpierw wyświetlany jest pierwszy blok treści, a następnie pierwsza z list produktów (jeżeli istnieje), następnie kolejno wyświetlane są kolejne bloki przeplatane kolejnymi listami produktów.

Oprócz przycisku Dodawanie listy produktów, który w nowym okienku uruchamia wyszukiwarkę produktów z możliwością ręcznego dodawania produktów do listy, istnieje drugi przycisk Dodawanie filtra produktów. Ta druga opcja pozwala na zapisanie listy produktów, która będzie pobierana automatycznie z istniejącego filtra produktów (więcej o filtrach w sekcji Produkty -> Filtry).

W tabeli list produktów wyświetlane są w sposób jednolity zarówno listy utworzone ręcznie, jak i te powiązane z filtrem produktów.

Moduły (prawa strona) – na ekranie monitora komputerowego wyświetla się prawa szpalta, w której może pojawiać się menu z listą kategorii modułu portalowego (jeżeli zaznaczona jest opcja Wyświetlaj drzewo kategorii po prawej stronie), a poniżej lista modułów.

Zarządzanie modułami odbywa się analogicznie do mechanizmu opisanego w sekcji Informacje -> Strona główna, przy czym odstępstwem jest tutaj inna lista modułów niż w przypadku strony głównej sklepu, nie ma również możliwości tworzenia zakładek (jak na stronie głównej).

Na liście dostępne są 4 rodzaje modułów, które można zamieszczać na stronie danego artykułu:

  • Artykuły małe (prawa strona) – zamieszczony na liście moduł wyświetla w prawej szpalcie pod nagłówkiem listę wybranych artykułów z linkami do tych artykułów.
  • Moduł HTML (prawa strona) – możliwość wstawienia w prawej szpalcie bloku kodu HTML
  • Produkty małe (prawa strona) – wstawia listę produktu (kafelki) w prawej szpalcie pod ustalonym nagłówkiem
  • Produkty małe przez filtr (prawa strona) – wstawia listę produktu (kafelki) w prawej szpalcie pod ustalonym nagłówkiem. Lista produktów pobierana jest z wybranego filtra produktów (więcej o filtrach w sekcji Produkty -> Filtry).

Dla wszystkich modułów można ustawić atrybut Widoczność, dla którego dostępne są opcje: Widoczne, Niewidoczne, Widoczne (tylko komórki i tablety), Widoczne (tylko szerokie ekrany – PC). Dzięki temu można zbudować stronę, która odmiennie wyświetla się na komputerach stacjonarnych i urządzeniach mobilnych.

Po wypełnieniu wszystkich wymaganych pól należy kliknąć Zatwierdź.


Kategorie

info

Sekcja Kategorie umożliwia zarządzanie kategoriami modułu portalowego, czyli podziałem tematycznym zamieszczanych artykułów. Ponadto w zakładce tej można zarządzać stroną główną portalu (jego kategorią główną).

Zarządzenie kategorią główną (główna strona portalu)

U góry ekranu dostępny jest przycisk Ustawienia strony głównej portalu.
W ramach tej opcji dostępne są następujące parametry, które można zdefiniować:

Zakładka Parametry strony głównej:

  • Nazwa – tytuł, który prezentowany jest w publicznej części sklepu
  • Tagi systemu bannerowego – opcja pozwala na przypisanie stronie głównej portalu odpowiednich bannerów (które wprowadzane są w sekcji Informacje-> bannery). Przypisanie (połączenie) odbywa się na podstawie wpisanych tagów (słów), które muszą jednocześnie występować w tym polu i w definicji odpowiadającego bannera. System obsługi bannerów jest modułem dodatkowym sklepu Aptusshop.
  • Pokazuj zajawki artykułów na stronie (pogrupowane po kategoriach) – jeżeli zdefiniowane zostały moduły treści na stronie głównej portalu, można zaznaczyć, że pod nimi mają się wyświetlać zajawki artykułów w poszczególnych kategoriach. Opcję tę należy zaznaczyć zwłaszcza, gdy nie mamy zdefiniowanych żadnych modułów.
  • Wyświetlaj drzewo kategorii po prawej stronie – oznaczenie decyduje o tym, czy w prawej szpalcie strony głównej portalu wyświetla się menu umożliwiające szybką nawigację po kategoriach modułu portalowego

Zakładka SEO:

  • Tytuł - tag HTML: title
  • Słowa kluczowe – tag HTML: keywords
  • Opis – tag HTML: description

Dodatkowo u góry ekranu dostępny jest przycisk Moduły strony głównej portalu.

Strona główna tworzona jest w postaci kolejno ułożonych modułów. Dodatkowo pod modułami mogą wyświetlać się zajawki artykułów w zależności od ustawienia Pod modułami pokazuj artykuły (pogrupowane po kategoriach) dokonanego pod przyciskiem Parametry strony głównej. Jeżeli lista modułów jest pusta, to przy tym oznaczeniu na stronie głównej portalu będą wyświetlać się tylko zajawki artykułów. Zarządzanie modułami odbywa się analogicznie do mechanizmu opisanego w sekcji Informacje -> Strona główna, przy czym odstępstwem jest tutaj inna lista modułów niż w przypadku strony głównej sklepu.

Na liście dostępne są następujące rodzaje modułów, które można zamieszczać na stronie głównej portalu:

  • Artykuły (box 5 elementów) – sekcja z 5 artykułami (jedna kafla znacznie większa od pozostałych). Definicja modułu obejmuje: Nagłówek (tekst), adres URL na przycisku „Czytaj więcej” (wyświetlany pod kaflami artykułów), wybór 5 artykułów.
  • Artykuły małe (prawa kolumna) – zamieszczony na liście moduł wyświetla w prawej szpalcie pod nagłówkiem listę wybranych artykułów z linkami do tych artykułów.
    Poniżej wypisane 3 typy modułów kafelek mają wspólną cechę – wyświetlają kilka elementów graficznych obok siebie. Każdy z dostępnych typów kafelek ma swoją odrębną bibliotekę kafelek. W edycji każdego z takich modułów w dolnej części ekranu wyświetla się lista kafelek dostępnych dla modułów danego typu. W górnej części ekranu dokonujemy wyboru spośród istniejących list kafelek. W każdej chwili możemy utworzyć nową listę kafelek, która będzie dostępna dla innych modułów takiego samego typu. Biblioteka kafelek utworzona dla modułu typu „Kafelki desktop (duże)” będzie dostępna dla innych modułów tego samego typu, ale nie będzie dostępna dla modułów typu „Kafelki mobile”.
  • Kafelki desktop (duże)
  • Kafelki desktop (małe)
  • Kafelki mobile
    Kafelki mobile powinny być używane z atrybutem widoczności Widoczne (tylko komórki i tablety), natomiast pozostałe z atrybutem Widoczne (tylko szerokie ekrany – PC), jednakże administrator decyduje o tym ręcznie w definicji danego modułu i takie ustawienie nie jest wymagane przez system.
  • Kod HTML – blok HTML wyświetlany w głównej szpalcie
  • Moduł HTML (prawa strona) – blok HTML wyświetlany w prawej szpalcie
  • Nagłówek na stronie – nagłówek z tagiem HTML H1, H2 ... H6.
  • Nagłówek portalu (nad blokiem artykułów/treści) – jest to moduł wyświetlany zawsze u góry listy wszystkich modułów (nie ma możliwości umieszczenia go niżej na liście modułów). Moduł zawiera 3 elementy graficzne wyświetlane obok siebie (jeden większy, 2 mniejsze). Dla każdego z elementów podajemy: Tytuł elementu (tekst), Kategorię elementu (tekst), URL elementu (odnośnik po kliknięciu), Obrazek elementu (plik graficzny pobierany z sekcji Informacje -> Katalogi zdjęć).
  • Najnowsze artykuły – lista zajawek artykułów wyświetlana w głównej szpalcie treści, definiowana przez Liczbę wyświetlanych artykułów i atrybut Artykuły wyświetlane blokowo. Drugi z atrybutów pozwala wybrać, czy artykuły wyświetlać w formie standardowego bloku artykułów (różne rozmiary kafelek) czy w formie identycznych kafelek.
  • Produkty (przez filtr) – wyświetla slider z kafelkami produktów powiązanych z istniejącym filtrem produktów; można zdefiniować Liczbę wyświetlanych produktów (spośród istniejących na liście) oraz opcjonalnie ustawić atrybut Użyj wąskich kafelków produktowych. Więcej o filtrach w sekcji Produkty -> Filtry.
  • Produkty (ręczna lista) – wyświetla slider z kafelkami produktów z listy utworzonej w sposób ręczny; można zdefiniować Liczbę wyświetlanych produktów (spośród istniejących na liście) oraz opcjonalnie ustawić atrybut Użyj wąskich kafelków produktowych.
  • Produkty małe (prawa strona) – zamieszczony na liście moduł wyświetla w prawej szpalcie pod nagłówkiem zadaną liczbę kafelek spośród wybranych produktów.
  • Produkty małe przez filtr (prawa strona) – zamieszczony na liście moduł wyświetla w prawej szpalcie pod nagłówkiem zadaną liczbę kafelek spośród produktów, które powiązane są z wybranym filtrem (więcej o filtrach w sekcji Produkty -> Filtry).
  • Slider – opcja pozwala na zamieszczenie sekcji wyświetlającej kilka graficznych slajdów (bannerów wraz z opcjonalnym tekstem), które przewijane są w tym samym miejscu. Tego typu moduł zazwyczaj umieszcza się na samej górze strony. Przewijanie bannera w publicznej części sklepu odbywa się z określonym interwałem czasowym lub ręcznie poprzez kliknięcie w element nawigacyjny przez użytkownika. Szybkość przewijania zdjęć w ramach slidera można zadać parametrem Czas w sekundach pomiędzy samoczynnym przełączeniem slajdu (0 = brak przełączania).

Okienko edycji / dodawania slidera wyświetla listę wprowadzonych już slajdów wraz z przyciskiem Dodaj slajd. Na liście slajdów przy każdej pozycji wyświetla się Tytuł slajdu oraz przyciski Edytuj, Usuń oraz ^.

Przyciski zapewniają odpowiednio: możliwość dokonania zmian w obrębie slajdu, usunięcia slajdu z listy oraz przesunięcia wybranego slajdu „w górę” na liście. Dodanie nowego slajdu powoduje umieszczenie dodawanej pozycji na końcu listy.

Za pomocą przycisków ^, które wyświetlane są przy każdym slajdzie istnieje możliwość ułożenia odpowiedniej kolejności wyświetlania bannerów w obrębie slidera.

Wybranie przycisku Dodaj slajd lub Edytuj przy danej pozycji na liście wyświetla nowe okienko, w którym zadać możemy następujące parametry:

  • Tytuł – opcjonalny tekst wyświetlany pod sliderem. Tytuł ten jest wyświetlany jeżeli w edycji slidera została zaznaczona opcja Pokaż tytuły pod sliderem (w formie linków do slidów), w przeciwnym przypadku Tytuł nie jest wyświetlany nigdzie.
  • Data wyświetlania od…, Data wyświetlania do… - opcjonalnie można zawęzić okres wyświetlania slajdu do zakresu podanych dat.
  • Opis – opcjonalny tekst (nie jest wyświetlany publicznie)
  • Zdjęcie – zdjęcie slajdu (do wyboru spośród dostępnych w sklepie katalogów zdjęć). Przy tym polu pojawia się przycisk Wybierz, którego kliknięcie wywołuje nowe okienko kreatora dodawania lub podmiany istniejącego zdjęcia.
    Więcej informacji na temat katalogów zdjęć znajduje się w sekcji Informacje -> Katalogi zdjęć.
    W kolejnym kroku wybieramy katalog i z wyświetlonej listy zdjęć z danego katalogu możemy wskazać zdjęcie, które zostanie umieszczone w naszym slajdzie (opcja Wybierz zamyka okienko i kończy proces zamieszczania zdjęcia).

Poniżej pola Zdjęcie w okienku edycji slajdu wyświetlana jest sekcja wyboru linku do strony, która otworzy się po kliknięciu w slajd.

Do wyboru jest link zwykły w postaci adresu URL oraz jeden z linków wewnętrznych: do produktu, strony informacyjnej sklepu, grupy towarowej lub promocji. Wyświetlona lista zakładek ma takie działanie, że użytkownik najpierw wybiera zakładkę określając jakiego typu link ma być wstawiony, a następnie wskazuje wartość określającą link. Przy zatwierdzaniu formularza znaczenie ma wyłącznie wartość wpisana w wybranej (zaznaczonej) zakładce. Oznacza to, że jeżeli np. najpierw wybierzemy zakładkę Link do produktu i wskażemy produkt, do którego ma być wstawiony link, a następnie wybierzemy zakładkę Link do strony informacyjnej i wybierzemy odpowiednią stronę, to po zatwierdzeniu formularza do wiadomości news zostanie przypisany link do wybranej strony informacyjnej.

Znaczenie zakładek:

  • Link – dowolny adres URL. Jeżeli chcemy podać adres URL do zewnętrznego serwisu internetowego, należy podać pełny adres URL, np. http://www.mojastrona.pl/. Brak sekcji „http://” na początku adresu spowoduje, że podany adres zostanie potraktowany jako link w ramach sklepu i zostanie on doklejony do domeny, w której działa sklep. Umożliwia to tworzenie linków do istniejących adresów stron w ramach sklepu – np. jeżeli nasz sklep działa w domenie www.mojsklep.pl, a w polu Link wpiszemy wartość page/kontakt, wówczas finalnie uzyskamy link do adresu www.mojsklep.pl/page/kontakt.
  • Link do produktu – po kliknięciu Szukaj produktu, w nowym okienku wyświetla się wyszukiwarka produktów. Przy każdym wyświetlonym produkcie widnieje przycisk Wybierz, którego kliknięcie zamyka okienko i wstawia odpowiedni link do slajdu.
  • Link do strony informacyjnej – pozwala na wybór strony informacyjnej z listy
  • Link do grupy towarowej - pozwala na wybór grupy towarowej – wybór odbywa się przez wskazanie odpowiedniej grupy z wyświetlonego drzewa kategorii
  • Link do promocji – pozwala na wybór promocji z listy
  • Strona – opcja zamieszczenia sekcji wyświetlającej całą treść jednej ze stron informacyjnych zdefiniowanych w zakładce Informacje -> Strony informacyjne. W definicji modułu należy wybrać jedną ze stron dostępnych na liście.
pinezka

Moduły w ramach witryny sklepowej wyświetlają się w kolejności, w jakiej zostały umieszczone na liście. Przy czym moduły z oznaczeniem „prawa strona” pojawiają się w prawej szpalcie. W głównej szpalcie pojawiają się moduły bez tego oznaczenia.

Dla wszystkich modułów można ustawić atrybut Widoczność, dla którego dostępne są opcje: Widoczne, Niewidoczne, Widoczne (tylko komórki i tablety), Widoczne (tylko szerokie ekrany – PC). Dzięki temu można zbudować stronę, która odmiennie wyświetla się na komputerach stacjonarnych i urządzeniach mobilnych.


Zarządzenie kategoriami

W zakładce Moduł portalowy -> Kategorie widoczne jest drzewo utworzonych wcześniej kategorii tematycznych.

Tabela zawiera następujące informacje: Nazwa kategorii, Priorytet (z możliwością edycji bezpośrednio z poziomu tabeli), Widoczna (kliknięcie w ikonę zmienia stan na przeciwny), Wyświetl na stronie głównej portalu (kliknięcie w ikonę zmienia stan na przeciwny) oraz dla każdej pozycji w tabeli przyciski: Edytuj i Usuń. Ponad tabelą dostępny jest przycisk Dodaj kategorię.

Kliknięcie Dodaj kategorię lub Edytuj wyświetla nowe okno, które zawiera 3 zakładki.

Pierwsza zawiera formularz, w którym wypełniane są następujące pola:

  • Kategoria nadrzędna – wskazanie, która spośród istniejących kategorii będzie kategorią nadrzędną w stosunku do dopisywanej / edytowanej kategorii. Jeżeli kategoria ma być kategorią główną (bez kategorii nadrzędnej) należy wybrać opcję „-”
  • Nazwa kategorii
  • Priorytet – pozycja wyświetlania (wartości od 0 do 9999999999) – opcja pozwala zmienić pozycję wyświetlania kategorii na liście kategorii w publicznej części sklepu. Jeżeli wszystkie wyświetlane kategorie (na tym samym poziomie hierarchii) mają ten sam priorytet, wówczas o kolejności wyświetlania decyduje kryterium nazwy (sortowanie alfabetyczne). Jeżeli ręcznie zmienimy priorytet określonych kategorii, wówczas kategorie o wyższym priorytecie będą wyświetlane przed innymi kategoriami, niezależnie od kryterium sortowania. Wartość 9999999999 – kategoria najwyżej klasyfikowana, 0 – kategoria najniżej klasyfikowana
  • Widoczna – oznaczenie, czy dana kategoria jest widoczna dla klientów
  • Wyświetl na głównej stronie portalu – oznaczenie, czy na stronie głównej portalu ma być wyświetlana sekcja zawierająca zajawki artykułów z tej kategorii
  • Pokazuj zajawki artykułów na stronie – jeżeli zdefiniowane zostały moduły treści w danej kategorii, można zaznaczyć, że pod nimi mają się wyświetlać zajawki artykułów z tej kategorii. Opcję tę należy zaznaczyć zwłaszcza, gdy nie mamy zdefiniowanych żadnych modułów.
  • Wyświetlaj drzewo kategorii po prawej stronie – oznaczenie decyduje o tym, czy w prawej szpalcie strony danej kategorii wyświetla się menu umożliwiające szybką nawigację po kategoriach modułu portalowego
  • Tagi systemu bannerowego – opcja pozwala na przypisanie stronie głównej kategorii odpowiednich bannerów (które wprowadzane są w sekcji Informacje-> bannery). Przypisanie (połączenie) odbywa się na podstawie wpisanych tagów (słów), które muszą jednocześnie występować w danej kategorii i w definicji odpowiadającego bannera. System obsługi bannerów jest modułem dodatkowym sklepu Aptusshop.

Kolejną zakładką jest SEO, gdzie dla strony głównej kategorii istnieje możliwość ręcznego nadawania tytułu strony oraz słów kluczowych i opisu, a także adresu kanonicznego, które prezentowane są robotom wyszukiwarek (tagi HTML: title, keywords, description, canonical). Ręcznie można również wprowadzić nagłówek strony. W przypadku nie wypełnienia tych pól system sam wygeneruje odpowiednie elementy strony.

Ostatnia zakładka okienka – Artykuły – umożliwia przypisywanie artykułów do kategorii. W zakładce tej wyświetlana jest lista artykułów aktualnie przypisanych do edytowanej kategorii.

Aby przypisać nowe artykuły do edytowanej kategorii, należy kliknąć button Dodaj artykuły do kategorii, a następnie wyszukać odpowiednie pozycje za pomocą wyszukiwarki. Na liście wyszukanych artykułów przy każdej pozycji wyświetlany jest checkbox. Zaznaczenie jednego lub większej ilości checkbox'ów, a następnie kliknięcie w Przypisz do kategorii pod tabelą spowoduje przypisanie tych artykułów do edytowanej kategorii. Z listy artykułów przypisanych do kategorii możliwe jest również usunięcie wybranych pozycji (przycisk Usuń dostępny przy każdym artykule).


Z poziomu tabeli zawierającej drzewo utworzonych wcześniej kategorii tematycznych dla każdej kategorii dostępna jest ikona Moduły. Standardowo na stronie kategorii (gdy nie ma modułów) wyświetlają się zajawki artykułów przypisanych do tej kategorii.

Kciuk w górę

Administrator ma jednak możliwość utworzenia strony każdej kategorii w odmienny sposób – tworząc listę modułów (bloków) treści. Dodatkowo pod modułami mogą wyświetlać się zajawki artykułów w zależności od ustawienia Pokazuj artykuły pod modułami dokonanego w edycji danej kategorii.

Zarządzanie modułami w ramach kategorii odbywa się w taki sam sposób, w jaki zarządza się modułami na stronie głównej portalu (omówione wyżej).


Komentarze

info

Czytelnicy artykułów mogą zamieszczać swoje komentarze (opinie) i oceniać artykuły w skali 1-5. Służy do tego specjalny formularz, który wyświetlany jest na stronie artykułu.

Sekcja Moduł portalowy -> Komentarze pozwala na zarządzenie komentarzami i ocenami klientów, umożliwiając moderowanie wpisów.

Komentarze wyszukiwane są za pomocą wyszukiwarki, w której określić można następujące parametry:

  • Treść komentarza – treść komentarza lub część treści komentarza
  • Zakres czasowy wystawionych komentarzy (Data od, Data do)
  • Moderowany (Tak / Nie)

Po kliknięciu Szukaj, wyświetlana jest lista komentarzy w formie tabelarycznej, z uwzględnieniem następujących informacji:

  • Tytuł artykułu – nazwa artykułu, do którego komentarz został wystawiony
  • Treść komentarza
  • Ocena – ocena wystawiona przez klienta (w skali od 1 do 5)
  • Data dodania – data i godzina wystawienia komentarza przez klienta
  • Autor – osoba, która wystawiła komentarz (nie musi być zarejestrowanym klientem sklepu)
  • Moderowany – oznaczenie, czy komentarz był moderowany przezadministrującego (tak lub nie). Moderowany oznacza, że administrator edytował komentarz (przynajmniej raz zatwierdził edycję). Kliknięcie ikonę umożliwia zmianę statusu na przeciwny.
  • Widoczny – oznaczenie, czy komentarz jest upubliczniony w sklepie (tak lub nie). Domyślnie po zamieszczeniu komentarza przez klienta, jest on niepubliczny – jego upublicznienie wymaga zaznaczenia pola Widoczny przez administratora. Kliknięcie ikonę umożliwia zmianę statusu na przeciwny.
pinezka

Komentarze są dostępne publicznie w sklepie, jeżeli jednocześnie są moderowane i są aktywne.

Administrator przy pierwszym zatwierdzeniu edycji komentarza automatycznie oznacza flagę „Moderowany” na „Tak”. Flagę „Aktywny” można zmienić w dowolnym momencie wchodząc w edycję komentarza.

Oprócz informacji o komentarzach w tabeli pojawiają się 2 buttony:

  • Edytuj – możliwość edycji komentarza (zmiana treści komentarza, oceny, statusu widoczności komentarza)
  • Usuń – usuwanie komentarza

Po prawej stronie listy, przy każdym komentarzu/ocenie wyświetlają się pola checkbox, które umożliwiają zaznaczenie jednej lub kilku wybranych pozycji. W prawym górnym rogu tabeli istnieje przycisk +/-, który umożliwia automatyczne zaznaczenie bądź odznaczenie wszystkich komentarzy. Istniejące pod tabelą przyciski Usuń, Oznacz jako niewidoczne, Oznacz jako widoczne wykonują przypisaną do siebie operację na wszystkich pozycjach, które zostały zaznaczone.


Autorzy

Autor może posiadać 2 atrybuty:

pole tekstowe Autor (można tu wpisać imię i nazwisko albo pseudonim)

zdjęcie

info

W zakładce można edytować bądź usuwać istniejące wpisy oraz dodawać nowych autorów. Jeżeli w edycji artykułu podepniemy autora do wpisu istniejącego w zakładce Autorzy, wówczas w nagłówku tego artykułu pojawi się ten autor wraz z miniaturką zamieszczonego zdjęcia.



Przetestuj bezpłatnie AptusShop!×
Oferujemy możliwość bezpłatnego zapoznania się z funkcjonalnością sklepu internetowego AptusShop przez okres 3 tygodni. Bez żadnych zobowiązań z Twojej strony uruchomimy w pełni działający sklep wraz z panelem administracyjnym pod testowym adresem.
Wersja demonstracyjna oprogramowania sklepu internetowego AptusShop

Administratorem danych osobowych jest Aptus.pl Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Plac Pod Lipami 5, 40-476 Katowice, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000348810, NIP: 6342737712, REGON 241453835, kapitał zakładowy: 120.000,00 zł. Więcej informacji nt. ochrony danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.