Omawiana zakładka służy do redagowania i wysyłania wiadomości przy pomocy mechanizmu Web Push.
Powiadomienia (wymagany moduł dodatkowy)
Powiadomienia Push (moduł dodatkowy)
- Powiadomienia Web Push obsługiwane są przez nowoczesne przeglądarki internetowe (obsługujące standard Push API).
Wysyłane przez administratora sklepu komunikaty pojawiają się wszystkim użytkownikom, którzy zezwolili na ich otrzymywanie. Zgoda na otrzymywanie komunikatów Push nie wymaga podawania danych osobowych przez użytkownika (jak np. w przypadku Newslettera, gdzie konieczne jest podanie adresu e-mail) – wystarczy wyrazić zgodę za pośrednictwem przeglądarki, która sama zacznie odbierać wysłane komunikaty.
Kanał RSS (moduł dodatkowy)
- Kanał RSS służy do tworzenia wiadomości zgodnych ze standardem RSS. Są to wiadomości generowane w formacie XML, które mogą być przeglądane przez użytkownika przy pomocy czytnika wiadomości RSS. Czytnik taki wchodzi w skład wielu programów pocztowych oraz przeglądarek internetowych (jednakże nie wszystkie dostępne przeglądarki obsługują ten format). Wiadomości RSS służą najczęściej do przekazywania szybko zmieniających się informacji. Ten rodzaj komunikacji można wykorzystać np. do przekazywania informacji o promocjach bądź nowościach w ofercie.
- Administrator może tworzyć wiadomości RSS przypisując je do jednego z istniejących kanałów (sekcji tematycznych). Istnieje również możliwość zamieszczania wiadomości RSS nieprzypisanych do żadnego z kanałów – takie wiadomości prezentowane są w sekcji ogólnej.
Zarządzanie kanałami RSS (dodawanie, edycja, usuwanie sekcji tematycznych) dostępne jest w sekcji Kanał RSS -> Kanały RSS, natomiast zamieszczanie samych wiadomości odbywa się po kliknięciu w zakładkę Kanał RSS -> Wiadomości.
Użytkownik, w celu uzyskania dostępu do wiadomości RSS, musi w swoim czytniku (w programie pocztowym bądź w przeglądarce stron internetowych) podać adres wiadomości RSS (wybranego kanału), dokonując subskrypcji wiadomości.
Załóżmy, że Twój sklep dostępny jest pod adresem: http://www.mojsklep.pl/. W takim wypadku wiadomości utworzone w poszczególnych kanałach dostępne będą pod następującymi adresami:
- kanał ogólny – www.mojsklep.pl/rss.php
- kanały tematyczne – www.mojsklep.pl/rss.php?ident=XXXX , gdzie XXXX stanowi identyfikator kanału, który zadany został w sekcji Kanał RSS -> Kanały RSS
Aby powiadomić klientów o możliwości subskrypcji wiadomości RSS, należy zamieścić stosowną informację na jednej z wybranych stron informacyjnych. Klientom należy podać adresy udostępnianych kanałów, zgodnie z powyższej opisanym formatem.
Powiadomienia Push
Na ekranie wyświetlają się trzy zakładki: Status, Wiadomości, Kolejka.
Status
Na ekranie pojawia się informacja zawierająca aktualną Liczbę subskrybentów (czyli użytkowników, którzy zgodzili się na otrzymywanie wiadomości Push) oraz Liczbę wiadomości oczekujących w kolejce (wiadomości trafiają do kolejki, jeżeli wysyłanie komunikatów zostało przerwane przez administratora w trakcie procesu wysyłki przez serwer).
Wiadomości
Zakładka Wiadomości wyświetla listę wiadomości, które zostały utworzone przez administratora przy pomocy edytora. Dla każdej pozycji w tabeli wyświetlany jest Temat, Data utworzenia i Data wysłania wiadomości oraz Liczba wysłanych wiadomości (liczba wysłań do użytkowników dla danej wiadomości). Ponadto dla każdej wiadomości z listy dostępne są przyciski: Edycja (umożliwia zmianę treści zapisanej wiadomości), Wyślij powiadomienia (kliknięcie w ten przycisk inicjuje proces wysyłki powiadomień do użytkowników), oraz Usuń (usuwa szablon wiadomości z systemu). Ponad tabelą dostępny jest przycisk Dodaj wiadomość (ikona „+”).
Kliknięcie w Dodaj wiadomość lub w Edytuj przy wybranym szablonie wiadomości wywołuje nowe okienko zawierające takie same elementy bez względu na to, czy dodajemy nową wiadomość czy też edytujemy istniejący szablon.
Okienko to zawiera trzy pola:
- Temat wiadomości;
- Adres URL – link, który zostanie wywołany po kliknięciu przez użytkownika w okienko zawierające wiadomość;
- Treść wiadomości – pole tekstowe; Wiadomości Push ze względu na zwięzły charakter nie mogą zawierać formatowania tekstu.
UWAGA! Długość tekstu, jaka jest prawidłowo wyświetlana na ekranach odbiorców jest zależna od używanego urządzenia oraz przeglądarki. Aby powiadomienia były prawidłowo wyświetlane u jak największej liczby odbiorców sugerujemy, aby długość tematu nie przekraczała 35 znaków, a długość treści - 200 znaków.
Po zakończeniu edycji / dodawania nowej wiadomości należy kliknąć Zatwierdź w głównym okienku edycyjnym wiadomości.
W celu dokonania wysyłki zapisanej wiadomości, należy wybrać przycisk Wyślij powiadomienia przy danej pozycji na liście. Na ekranie pojawi się okienko wyświetlające aktualny postęp w wysyłce wiadomości (liczbę wysłanych powiadomień do kolejnych użytkowników, którzy zgodzili się na otrzymywanie komunikatów).
Po zakończeniu procesu na ekranie pojawi się komunikat „Wszystkie wiadomości zostały wysłane”. Administrator w trakcie wysyłania wiadomości może przerwać ten proces – wówczas nie wysłane jeszcze powiadomienia zostaną umieszczone w kolejce (patrz niżej) z możliwością wznowienia wysyłki tych niewysłanych wiadomości.
Kolejka
W przypadku, gdy administrator przerwał proces wysyłki danej wiadomości należy przyjąć, że wiadomość ta została wysłana tylko do części adresatów. Wiadomość taka trafia na listę w zakładce „Kolejka” z możliwością wznowienia wysyłki tej wiadomości do odbiorców, którzy jej jeszcze nie otrzymali.
Na ekranie wyświetlana jest lista wiadomości, których wysyłka została przerwana. W tabeli prezentowane są następujące informacje: Temat wiadomości, Data wysłania, Pozostało do wysłania (liczba użytkowników, którzy nie otrzymali komunikatu w wyniku przerwania procesu wysyłki danej wiadomości).
Administrator może wznowić proces wysyłki danej wiadomości wybierając przycisk Kontynuuj wysyłanie – wówczas dany komunikat zostanie wysłany tylko dla tych użytkowników, którzy jeszcze danej wiadomości nie otrzymali. Administrator może również usunąć daną wiadomość z kolejki (przycisk Usuń).
Wiadomości RSS
Po kliknięciu w tę sekcję menu wyświetla się wyszukiwarka, w której możemy wybrać kanał, dla którego chcemy wyświetlić listę istniejących wiadomości.
Do wyboru jest:
- wyświetlenie wszystkich wiadomości (wybór opcji [dowolny])
- wyświetlenie wiadomości z sekcji ogólnej (wybór opcji Bez kanału)
- wyświetlenie wiadomości z wybranego kanału widocznego na liście (dowolna z pozycji z wyjątkiem wyżej wypisanych)
Po zatwierdzeniu wyszukiwarki przyciskiem Szukaj na ekranie wyświetla się lista wiadomości zgodnie z zadanym kryterium wyboru kanałów. W tabeli przedstawione są następujące informacje: Tytuł wiadomości, Data utworzenia wiadomości, Kanał, Aktywna (Tak/Nie). Każdą wiadomość można edytować (przycisk Edytuj) lub usunąć (przycisk Usuń).
Aby dodać nową wiadomość do kanału RSS, należy wybrać przycisk Dodaj wiadomość, który dostępny jest u góry ekranu.
W nowym okienku pojawia się formularz zawierający następujące pola:
- Tytuł wiadomości
- Link – adres URL, który zostanie wywołany po kliknięciu w wiadomość przez użytkownika
- Kanał – możliwość wyboru kanału z listy dostępnych kanałów lub wybranie opcji Bez kanału (sekcja ogólna)
- Opis – treść wiadomości
- Aktywny – oznaczenie, czy komunikat jest aktywny (dostępny dla użytkowników)
Formularz edycji wiadomości wygląda identycznie jak formularz dodawania nowej wiadomości.
Kanały RSS
W tej sekcji możliwe jest definiowanie kanałów RSS, czyli grup tematycznych wiadomości RSS. Dzięki istnieniu grup tematycznych klienci mogą subskrybować tylko te wiadomości, które przypisane są do danego kanału.
Po kliknięciu w tę sekcję na ekranie wyświetla się lista kanałów z podaniem Nazwy, Identyfikatora, Opisu kanału oraz oznaczenia, czy dany kanał jest Aktywny. Oprócz tego dostępne są przyciski umożliwiające edycję (Edytuj) bądź usunięcie (Usuń) danego kanału.
Ponad tabelą zawierającą listę kanałów dostępny jest przycisk Dodaj kanał.
Wybranie opcji dodawania nowego lub edycji istniejącego kanału wyświetla formularz zawierający następujące parametry:
- Nazwa kanału
- Identyfikator (pole tekstowe) – identyfikator jest ściśle związany z adresem, który użytkownik podaje dokonując subskrypcji wiadomości przypisanych do kanału. Załóżmy, że Twój sklep dostępny jest pod adresem: http://www.mojsklep.pl/. W takim przypadku adres kanału będzie następujący: www.mojsklep.pl/rss.php?ident=XXXX, gdzie XXXX stanowi identyfikator kanału
- Opis kanału – pole tekstowe
- Aktywny – oznaczenie, czy kanał jest w danym momencie aktywny (dostępny dla użytkowników)