Promocje

Grupy promocyjne – Dodawanie / Edycja promocji
Grupy promocyjne – Zarządzanie listą produktów przypisanych do promocji
Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed obniżką ceny
Promocje globalne (moduł dodatkowy)
Zestawy promocyjne
info

Dla każdego produktu w sklepie internetowym oprócz zwykłej ceny istnieje również możliwość podania ceny promocyjnej. Cena ta, jak sama nazwa sugeruje, związana jest z promocjami zdefiniowanymi w sklepie.

  • Przez grupę promocyjną w sklepie internetowym rozumie się specjalną grupę, do której można przypisywać produkty. Produkty, które są przypisane do aktywnej promocji (grupy promocyjnej), oferowane są klientom nie po zwykłej cenie, ale po cenie promocyjnej.
  • Grupa promocyjna może mieć zdefiniowany okres obowiązywania (data od … data do) – w takim przypadku tylko w podanym zakresie czasowym promocja jest aktywna. Należy przez to rozumieć, że tylko w tym okresie dla objętych promocją produktów będzie obowiązywała cena promocyjna, a poza okresem aktywności promocji produkty będą oferowane po cenie normalnej.
  • Grupa promocyjna może również pełnić rolę szybkiego dostępu do zawartego w niej asortymentu (np. poprzez link znajdujący się w menu sklepu).
  • Oprócz grup promocyjnych w sklepie mogą istnieć również promocje globalne (moduł dodatkowy), które umożliwiają zdefiniowania zasad promocyjnych bez powiązania z grupami promocyjnymi.

Grupy promocyjne – Dodawanie / Edycja promocji

Zakładka Promocje -> Grupy promocyjne dostępna z menu głównego wyświetla listę zdefiniowanych promocji wraz z informacjami, które prezentowane są w tabeli: nazwa promocji, identyfikator, data od, data do, liczba produktów przypisanych do promocji.

Dla każdej pozycji istnieje możliwość edycji parametrów promocji (opcja Edytuj), usunięcia promocji (opcja Usuń) oraz dodawania i usuwania produktów przypisanych do danej promocji (opcja Edycja pozycji).


Aby dodać nową promocję (przycisk Dodaj promocję), musimy określić kilka parametrów, które wpisujemy w nowo otwartym oknie.

Lista pól:

  • Nazwa – nazwa tworzonej promocji
  • Identyfikator – ciąg znaków identyfikujących promocję
  • Data od – tu ustalamy datę, począwszy od której promocja będzie aktywna w sklepie (pole opcjonalne)
  • Data do – data zakończenia promocji (pole opcjonalne)
  • Opis – tekst, który prezentowany jest na stronie opisującej promocję
  • Etykieta – możliwość wczytania pliku graficznego, który będzie prezentowany wraz ze zdjęciem produktu, przypisanym do promocji. Opcjonalnie dla wczytywanego pliku można zaznaczyć pole Nie skaluj, wówczas zostanie on umieszczony w bazie danych w oryginalnym rozmiarze.
  • Tagi systemu bannerowego – opcja pozwala na przypisanie stronie, na której prezentowany jest opis promocji, odpowiednich bannerów (które wprowadzane są w sekcji Informacje-> bannery). Przypisanie (połączenie) odbywa się na podstawie wpisanych tagów (słów), które muszą jednocześnie występować w danej promocji i w definicji odpowiadającego bannera. Wpisane w tym miejscu tagi (słowa) wpływają również na wyświetlanie bannerów na stronach opisowych produktów, które przypisane są do danej promocji. System bannerowy jest modułem dodatkowym.
  • Produkty podlegają rabatowaniu – niezaznaczenie tej opcji powoduje, że w trakcie obowiązywania promocji będzie stosowana cena promocyjna, natomiast sklep będzie ignorował inne reguły dotyczące rabatowania (określone w zakładce Ceny -> Rabaty).
  • Nie korzystaj z ceny promocyjnej – zaznaczenie tej opcji powoduje, że w ramach grupy promocyjnej nie będzie stosowana cena promocyjna, a zwykła cena. Takie rozwiązanie pozwala na stworzenie specjalnej grupy produktów, które oferowane są po zwykłych cenach.
  • Maksymalna ilość produktu z promocji w jednym zamówieniu – opcjonalnie można zadać ograniczenie do ilości produktów, które klient może jednorazowo zakupić (w jednym zamówieniu). Ograniczenie dotyczy osobno każdego jednego produktu, a nie łącznie wszystkich produktów przypisanych do grupy promocyjnej, tzn. jeżeli w do grupy promocyjnej przypisany jest produkt X oraz produkt Y, a ograniczenie ilości produktów w jednym zamówieniu zostało ustalone na 3, wówczas klient może zakupić jednocześnie maksymalnie 3 szt. produktu X oraz 3 szt. produktu Y.
  • Rabat przesyłek do … [PLN brutto] – pole umożliwia określenie górnej wartości przesyłki, która zostanie uznana jako przesyłka darmowa (zrabatowana do 0zł) w przypadku gdy klient zamawia przynajmniej jeden produkt przypisany do tej promocji.

Przykład: Jeśli klient zamówi dowolny produkt będący w promocji, gdzie pole Rabat przesyłek do został określony na 20 złotych, wtedy jeśli zamawiający wybierze przesyłkę której koszt nie przekracza tej kwoty (20 złotych), to zamówienie zostanie przesłane bez opłat za przesyłkę (nawet jeśli znajdą się w nim również inne produkty, nie promowane w ten sposób). Jeśli natomiast klient wybierze przesyłkę droższą od zadanej w polu Rabat przesyłek do, to wówczas klient zapłaci pełną wartość tej przesyłki.

  • Priorytet promocji – odnosi się do Etykiety, czyli elementu graficznego, który pojawia się na zdjęciu produktu. Dany produkt może być przypisany jednocześnie do kilku promocji. Wówczas na jego zdjęciu wyświetla się ta etykieta, której promocja posiada najwyższy priorytet.
  • Mnożnik priorytetu produktów należących do wybranej promocji – produkty przypisane do wybranej promocji mogą mieć standardowo zadane priorytety, bądź priorytety te mogą być mnożone przez wybraną z listy wartość (obniżanie bądź zwiększanie ich priorytetów).
  • Widoczna w menu panelowym – możliwość ustawienia, żeby link do edytowanej promocji pojawiał się lub nie pojawiał się w menu o wyglądzie panelowym. Więcej informacji na temat menu panelowego znajduje się w sekcji Informacje -> Menu niniejszej instrukcji.
  • Traktuj jako wyprzedane (uproszczona karta produktu) – jeżeli ta opcja zostanie zaznaczona, wówczas strony z opisem produktów podpiętych do tej promocji będą wyświetlane w sposób uproszczony. Zdjęcia produktów będą wyszarzone, a produktów podpiętych do takiej promocji nie będzie można dodać do koszyka (brak możliwości zakupu).

Ponadto dla danej promocji można opcjonalnie zaznaczyć opcje:

  • Wykasuj cenę promocyjną po wyprzedaniu stanów promocyjnych
  • Wykasuj cenę promocyjną po zakończeniu promocji

Dodatkowo dla każdej promocji można wypełnić pola z zakładki SEO, gdzie dla strony zawierającej opis promocji istnieje możliwość ręcznego nadawania tytułu strony oraz słów kluczowych i opisu, a także adresu kanonicznego, które prezentowane są robotom wyszukiwarek (tagi HTML: title, keywords, description, canonical). Ręcznie można również wprowadzić nagłówek strony. W przypadku nie wypełnienia tych pól system sam wygeneruje odpowiednie elementy strony. Dodatkowo w polu Inne metadane w formie HTML można wkleić kod HTML zawierający własne metadane.

Aby zatwierdzić wypełniony formularz, należy kliknąć przycisk Zatwierdź znajdujący się pod formularzem.


Parametry promocji mogą być w dowolnym momencie zmienione. Po kliknięciu przycisku Edytuj, który wyświetlany jest przy każdej pozycji na liście promocji, wyświetla się formularz identyczny, jak formularz tworzenia nowej promocji.

Każda promocja ma swoją stronę, na której wyświetlana jest lista produktów nią objętych i opcjonalnie tekstowy opis promocji, który wyświetlany jest ponad listą. Aby strona z promocją była dostępna dla klientów z poziomu menu sklepu, link do tej strony należy dodać do menu. Można tego dokonać w sekcji menu głównego panelu administracyjnego „Informacje->Menu”, której funkcjonalność została opisana w dalszej części niniejszej instrukcji.


Grupy promocyjne – Zarządzanie listą produktów przypisanych do promocji

info

Aby promocja zaczęła działać, musi zostać zdefiniowana lista produktów, które będą sprzedawane w jej ramach.

Do zarządzania listą produktów aktualnie przypisanych do wybranej grupy promocyjnej służy przycisk Edycja pozycji, który widoczny jest przy każdej promocji widniejącej na liście promocji. Po wybraniu tej opcji w nowym okienku wyświetla się lista produktów aktualnie przypisanych do wybranej promocji.

W tabeli z listą produktów oprócz nazwy produktu i indeksu towarowego wyświetlany jest również zakres dat (Data od, Data do), w którym dany produkt będzie dostępny w ramach promocji. Wyjaśnienia wymaga fakt, że zakres dat można definiować zarówno na poziomie całej promocji, jak i pojedynczego produktu.

pinezka

System przyjmuje, że dany produkt jest aktualnie w promocji, jeżeli dzisiejsza data będzie się pokrywała zarówno z zakresem dat określonym dla danego produktu, jak i z zakresem obowiązującym dla całej promocji.

Przy każdym produkcie na liście wyświetlany jest checkbox, który umożliwia zaznaczenie wybranych produktów. W prawym górnym rogu tabeli wyświetlany jest również przyciski +/-, umożliwiający zaznaczenie bądź odznaczenie wszystkich produktów na liście naraz.
Przycisk Usuń zaznaczone usuwa wszystkie zaznaczone wcześniej produkty z listy.

Pod listą produktów, pod napisem „Dodaj produkty do promocji” wyświetlany jest formularz, w którym możemy zadać zakres dat (oba pola Data od i Data do nie są wymagane). Kliknięcie w przycisk Dodaj do promocji wyświetli wyszukiwarkę produktów w nowym okienku. Wybranie produktów (zaznaczenie checkboxe'm) i kliknięcie Dodaj produkty pod tabelą przypisuje wybrane produkty do edytowanej promocji. Jeżeli w formularzu wpisany został wcześniej zakres dat, odniesie on skutek w stosunku do dodawanych właśnie produktów.

Jeżeli chcemy zmienić zakres dat dla wybranych produktów powinniśmy wpisać te daty w formularzu i kliknąć opcję Zmiana dat. Zmiana dat odniesie skutek w stosunku do produktów, które na liście produktów zostały wcześniej zaznaczone (oznaczone checkbox'em).

info

W okresie, gdy dana grupa promocyjna jest aktywna, produkty do niej przypisane będą oferowane po cenie promocyjnej, która zadawana jest przy edycji produktu, zastępując na czas promocji cenę normalną (chyba, że w ramach danej grupy promocyjnej zaznaczona została opcja „Nie korzystaj z ceny promocyjnej”). Jeżeli produkt jest przypisany do aktywnej promocji, ale nie ma określonej ceny promocyjnej, to w okresie promocji produkt ten będzie oferowany po cenie normalnej.

Dodatkowo w tabeli z listą produktów przypisanych do promocji istnieje pole Ilość w promocji. Pole to edytuje się bezpośrednio z poziomu listy, a wyjście kursorem poza pole edycyjne powoduje zapis zmiany wartości tego pola do bazy danych.

Ilość w promocji oznacza ile danego produktu można kupić w promocyjnej cenie. Jest to dodatkowe ograniczenie blokujące możliwość sprzedaży danego produktu w cenie promocyjnej ponad ustalony limit ilościowy.

Jeżeli pole pozostawimy puste, wówczas promocja nie jest objęta limitem ilości produktów – po cenie promocyjnej można kupić dowolną ilość danego produktu. Uwaga! Wartość tego parametru może być nieokreślona (puste pole), ale nie może być równa 0.

Parametr Ilość w promocji jest niezależny od tego, czy sklep posiada obsługę stanów magazynowych, czy nie (obsługa stanów magazynowych zapisana jest w zakładce Ustawienia -> Konfiguracja).

Przykład 1:
Sklep ma włączoną obsługę stanów magazynowych. W aktywnej promocji znajduje się produkt „Monitor LCD” z ceną normalną 500,00 PLN i ceną promocyjną 450,00 PLN. Stan magazynowy promowanego produktu wynosi 10 szt. W definicji promocji produkt ten ma wpisane w polu Ilość w promocji 5 szt. Klient widzi ten produkt w cenie 450,00 PLN i może dodać do koszyka maksymalnie 5 szt. Próba dodania do koszyka 6 szt. kończy się niepowodzeniem (wyświetlany jest stosowny komunikat). Po wyczerpaniu limitu określonego polem Ilość w promocji produkt pojawia się z ceną 500,00 PLN. Po dokonaniu zakupu 5 szt. w cenie promocyjnej stan magazynowy wynosi 5 szt., a promocja na dany produkt wygasa (produkt zostaje usunięty z listy produktów w promocji).

Przykład2:
Sklep ma wyłączoną obsługę stanów magazynowych. W takim przypadku pole Ilość w promocji stanowi stan magazynowy tego produktu, ale tylko w stosunku do puli produktów w promocji. Poza pulą produktów w promocji dany produkt jest oznaczony jako Dostępny bez ograniczeń ilościowych. W aktywnej promocji znajduje się produkt „Monitor LCD” z ceną normalną 500,00 PLN i z ceną promocyjną 450,00 PLN. W definicji promocji produkt ten ma wpisane w polu Ilość w promocji 5 szt. Klient widzi ten produkt w cenie 450,00 PLN i może dodać do koszyka maksymalnie 5 szt. Próba dodania do koszyka 6 szt. kończy się niepowodzeniem (wyświetlany jest stosowny komunikat). Po wyczerpaniu limitu określonego polem Ilość w promocji produkt pojawia się z ceną 500,00 PLN bez ograniczeń ilościowych. Po dokonaniu zakupu 5 szt. w cenie promocyjnej promocja na dany produkt wygasa (produkt zostaje usunięty z listy produktów w promocji).

Uwaga! W tym samym zamówieniu nie jest możliwy zakup produktu w cenie promocyjnej i jednocześnie po normalnej cenie (gdy ilościowy limit produktów w promocji zostanie wyczerpany). Klient w danym zamówieniu może zamówić maksymalnie taką ilość produktów z promocji, jaka jest zadana polem Ilość w promocji (chyba że pole to nie zostało wypełnione). Kolejne zakupy (już po normalnej cenie) możliwe są w kolejnym zamówieniu.

Dla każdego produktu w danej promocji można zadać Priorytet, który decyduje o kolejności wyświetlania produktów ramach danej promocji. Im wyższy priorytet, tym wyższa pozycja na liście produktów w tej promocji.


Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed obniżką ceny

info

Oprogramowanie sklepu zapamiętuje historię cen produktów (zgodnie z poniższym opisem) dla potrzeb prezentacji najniższej ceny z ostatnich 30 dni przed włączeniem promocji.

  • Dla każdego produktu zapamiętywana jest najniższa cena z ostatnich 30 dni przed ostatnim włączeniem promocji dla danego produktu, a administrator ma możliwość ręcznej edycji tej ceny, w tym także wyłączenia jej automatycznego przeliczania (na poziomie pojedynczego produktu bądź poziomu cen).
  • Automatyczne przeliczanie najniższej ceny z ostatnich 30 dni przed ostatnim włączeniem promocji odbywa się na podstawie historii cen z ostatnich 30 dni przed ostatnim włączeniem promocji dla danego produktu. Jeżeli produkt znajduje się w bazie danych krócej niż 30 dni, to do naliczania najniższej ceny stosuje się ten krótszy okres.
  • Jeśli nowy produkt od razu jest przypisany do promocji, wtedy za najniższą cenę uważa się cenę promocyjną, po której został on wprowadzony do oferty.

Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed włączeniem promocji wyświetlana jest na:

  • stronie z opisem produktu (karcie produktu),
  • kafelkach produktów, które wyświetlane są na stronach z listami produktów,

jeżeli produkt przypisany jest do aktywnej promocji.


Aktywna promocja oznacza w trakcie jej trwania stosowanie ceny promocyjnej zamiast ceny regularnej, po której klienci dokonują zakupów.

Od strony panelu administracyjnego sklepu produkt może być logicznie przypisany do kilku bądź tylko jednej aktywnej promocji, co nie wpływa na cenę sprzedaży tego produktu. Przypisanie do promocji oznacza stosowanie ceny promocyjnej jako ceny sprzedaży bez względu na to do jakiej bądź ilu promocji jest przypisany produkt.

pinezka

Nie można różnicować cen w zależności od promocji - dla wszystkich promocji cena promocyjna dla danego produktu jest taka sama.

Wyjątkiem od tej reguły jest możliwość zaznaczenia dla danej promocji opcji „Nie korzystaj z ceny promocyjnej” – wtedy mimo promocji produkt jest oferowany w tej promocji po cenie regularnej, mimo to jest nadal traktowany logicznie jako będący w promocji.

Dla wszystkich produktów zapamiętywana jest historia najniższych cen w danym dniu w ujęciu z ostatnich 30 dni. Historia ta zapamiętuje dla danego dnia najniższą cenę, za którą produkt był sprzedawany (jest to cena regularna - jeżeli produkt w danym dniu nie był w promocji bądź cena promocyjna - gdy produkt był w danym dniu w aktywnej promocji).

W przypadku gdy produkt nie jest przypisany do aktywnej promocji najniższa cena z ostatnich 30 dni nie jest wyświetlana.

W przypadku gdy produkt zostaje przypisany do aktywnej promocji (a wcześniej nie był przypisany do promocji), dla tego produktu zapamiętywana jest najniższa cena z ostatnich 30 dni (z historii) przed przypisaniem do promocji i taka cena (obok ceny sprzedaży) jest wyświetlana na karcie produktu oraz na kafelce produktu.

W przypadku gdy produkt jest przypisany do aktywnej promocji, a jego cena sprzedaży (promocyjna) ulegnie zmianie, najniższa cena z ostatnich 30 dni jest przeliczana na nowo - będzie obejmować okres 30 dni od momentu zmiany tej ceny.

W przypadku, gdy produkt jest przypisany do aktywnej promocji i zostanie w tym czasie przypisany do innej promocji bądź przepisany z jednej promocji do drugiej (bez okresu braku promocji dla tego produktu), najniższa cena z ostatnich 30 dni nie jest przeliczana na nowo (jest wyświetlana cena z ostatnich 30 dni od momentu pierwszego przypisania do którejkolwiek promocji).

UWAGA! Oprogramowanie sklepu traktuje tak samo sytuację, gdy dany produkt jest w panelu administracyjnym przypisany logicznie do jednej lub kilku promocji. W przypadku wątpliwości prawnych, czy przypisanie produktu do kilku promocji jednocześnie (z taką samą ceną promocyjną) może stanowić kilka różnych ogłoszeń o obniżce ceny, producent oprogramowania AptusShop zaleca, aby produkty nie były przypisywane do kilku aktywnych promocji jednocześnie.

W przypadku gdy produkt jest przypisany do aktywnej promocji i zostanie zaoferowany bez promocji, najniższa cena z ostatnich 30 dni przestaje się wyświetlać klientom, a w przypadku ponownego zastosowania promocji dla tego produktu najniższa cena z ostatnich 30 dni będzie przeliczona na nowo (z uwzględnieniem okresu 30 dni od momentu ponownego przypisania tego produktu do promocji).

Przypadki szczególne:

Produkt wariantowy – dla takich produktów najniższa cena z ostatnich 30 dni przed włączeniem promocji zapamiętywana jest dla każdego z wariantów produktu z osobna.

Produkt z podproduktami – dla takich produktów najniższa cena z ostatnich 30 dni przed włączeniem promocji zapamiętywana jest dla każdego z podproduktów z osobna, ale cena ta prezentowana jest łącznie (jako suma) dla całego zestawu zawierającego te podprodukty.

Wielopak (moduł dodatkowy – sprzedaż zestawów n sztuk tego samego produktu) – taki produkt jest traktowany odrębnie od produktu głównego (sprzedawanego pojedynczo). Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed włączeniem promocji zapamiętywana jest odrębnie dla wielopaku i nie jest powiązana z najniższą ceną z ostatnich 30 dni przed włączeniem promocji dla produktu głównego.

Koszty dodatkowe (parametry produktu lub słownik jako parametr) – w przypadku gdy sprzedawany produkt posiada zdefiniowane parametry (np. kolor), które wpływają na cenę produktu poprzez zdefiniowanie kosztów dodatkowych w zależności od tego parametru, cena produktu jest sumą ceny podstawowej produktu i tego ewentualnego kosztu dodatkowego zależnego od parametru.
Włączenie promocji wpływa na zmianę ceny podstawowej produktu poprzez zastąpienie jej ceną promocyjną, natomiast koszty dodatkowe zależne od parametru nie ulegają zmianie w zależności od włączenia promocji. Najniższa cena z ostatnich 30 dni od włączenia promocji jest zapamiętywana tylko dla ceny podstawowej, a cena końcowa jest obliczana jako suma tej ceny podstawowej powiększanej o ewentualne koszty dodatkowe zależne od wyboru parametru przez klienta.

UWAGA! Panel administracyjny AptusShop zapewnia możliwość sprzedaży produktów jako niepełnowartościowych po obniżonej cenie (opisane w sekcji: Produkty -> Produkty niepełnowartościowe). Oprogramowanie sklepu AptusShop nie traktuje takiej sprzedaży jako promocyjnej wychodząc z założenia, że sprzedawany w ten sposób produkt nie jest takim samym produktem (nie posiada takich samych cech) jak produkt sprzedawany regularnie – tzn. jest np. uszkodzony albo wybrakowany. Dlatego oprogramowanie AptusShop nie zapamiętuje dla takiej formy sprzedaży najniższej ceny z ostatnich 30 dni przed jej wprowadzeniem. W przypadku wątpliwości prawnych w tym zakresie producent oprogramowania AptusShop zaleca, aby nie korzystać z tej funkcjonalności.


Promocje globalne (moduł dodatkowy)

info

Promocja globalna działa na całej bazie produktów sklepu (z pominięciem grup promocyjnych) i nie uwzględnia ceny promocyjnej określonej w definicji produktu.

Uwaga! Przy promocjach globalnych należy mieć na uwadze następujące zasady:

Promocje globalne definiowane są dla całego asortymentu sklepu lub dla zdefiniowanego filtra produktów. Dzięki użyciu filtrów można dobrać produkty do promocji na podstawie dostępnych kryteriów. Filtr produktu można utworzyć w zakładce Produkty (opisanej w poprzedniej części instrukcji) wypełniając formularz parametrów wyszukiwania, a następnie zapisując zadane kryteria pod określoną pod formularzem nazwą. Więcej o filtrach można przeczytać w sekcji Produkty -> Filtry.

Z promocji globalnych wyłączone są produkty będące w danej chwili przypisane do istniejącej grupy promocyjnej.

Promocje globalne nie dotyczą zestawów promocyjnych, produktów ze strefy przykasowej (moduł dodatkowy) oraz wielopaków (moduł dodatkowy).

Dla zachowania przejrzystości nie zaleca się tworzenia więcej niż jednej promocji globalnej w tym samym okresie czasu.

W przypadku, gdy dany produkt kwalifikuje się do więcej niż jednej promocji, o jego przydzieleniu decyduje priorytet promocji. Im wyżej promocja znajduje się na liście, tym wyższy jest jej priorytet.

Po kliknięciu w zakładkę Promocje -> Promocje globalne wyświetla się lista zdefiniowanych promocji oraz przycisk Dodaj promocję („+”).

Strzałkami po prawej stronie tabeli można zmieniać kolejność pozycji na liście, zmieniając tym samym priorytet promocji (o czym mowa w pkt 5 powyżej). Tabela wspiera również technikę drag&drop – aby dokonać zmiany kolejności wystarczy kliknąć lewy przycisk myszy na wybranym wierszu i trzymając przyciśnięty klawisz przesunąć daną pozycję w odpowiednie miejsce w tabeli. Po puszczeniu klawisza myszy przesunięty wiersz znajdzie się na nowym miejscu.


Formularz edycji / dodawania promocji globalnej zawiera 2 zakładki:

Ustawienia główne

  • Nazwa promocji
  • Data od, data do – zakres dat, w których promocja będzie obowiązywać.
  • Strona informacyjna – możliwość wyboru spośród zdefiniowanych w sklepie stron informacyjnych, na których zamieszczony będzie opis promocji. Dostępna jest również opcja [Brak].
  • Filtr produktów – istnieje możliwość przypięcia promocji do zdefiniowanego filtra produktów lub zastosowanie promocji dla całego asortymentu (opcja [Wszystkie produkty]).
  • Rodzaj filtrowania (dotyczy tylko pola Filtr produktów) – dostępne opcje to „+ (tylko produkty spełniające warunki)” oraz „– (wszystkie za wyjątkiem spełniających warunki)”. W przypadku wyboru filtra produktów, zapisane w nim kryteria wyszukiwania zostaną zastosowane w sposób pozytywny (tzn. produkty spełniające zdefiniowane kryterium zostaną przypisane do promocji) bądź negatywny (produkty spełniające kryterium zostaną wyłączone z promocji).
  • Użyj odrębnego filtra dla produktów rabatowanych, a gdy ten checkbox jest zaznaczony należy wybrać pole Filtr produktów rabatowanych.
    Pole to jest dostępne tylko jeżeli w polu Granica (na zakładce „Ustawienia Rabatu”) wybrana zostanie jedna z dwóch opcji: Wartość produktów objętych promocją w koszyku, Ilość produktów objętych promocją w koszyku.
  • Aktywna – pole checkbox, które umożliwia uaktywnienie bądź wyłączenie promocji.

Ustawienia rabatu – zadane w tej zakładce kryteria stosowane są łącznie. W polu Granica można określić sposób naliczania promocji (wartość bądź ilość produktów w koszyku lub inne dostępne kryteria). W polu Rabat określimy upust procentowy lub opcję, że najtańszy produkt w koszyku zostanie sprzedany po ustalonej cenie (np. za 1 zł lub za 10% ceny).

Poniżej należy określić progi promocyjne, np. że dla wartości produktów powyżej 100zł zostanie zastosowany rabat 10%, a dla koszyka powyżej 200zł rabat wyniesie 15%. Ważne jest, że można ustalić tylko jedną kombinację Granicy i Rabatu. Zmiana w tym zakresie spowoduje skasowanie poprzedniej listy progów promocyjnych.

W polu Granica dostępne są następujące opcje, które decydują o sposobie naliczania rabatów: Wartość produktów objętych promocją w koszyku, Ilość produktów objętych promocją w koszyku, Kolejne pozycje w koszyku (według wartości) lub Rabatowanie produktów wg. ilości w grupie.

Wybór jednej z tych opcji powoduje całkowitą zmianę algorytmu naliczania promocji, dlatego każdy z tych przypadku zostanie poniżej omówiony osobno.

Granica: Wartość produktów objętych promocją w koszyku

Dla tego ustawienia określamy:

  • Rabat – dostępne opcje: Upust procentowy lub Najtańszy produkt za....
  • Cena produktu promowanego – znajduje zastosowanie tylko w przypadku wyboru Najtańszy produkt za... w polu Rabat. Do wyboru jest określona wartość (1 gr, 1 zł, 5 zł) lub określona procentowo cena (1%, 10%, 50%). Uwaga! Podana procentowo cena w tym polu jest ceną, po której zostanie sprzedany produkt, a nie wartością upustu.

Poniżej należy określić progi promocyjne podając kilka przedziałów definiowanych przez parametr Wartość koszyka od oraz:

  • Wartość % rabatu (gdy wybrano Upust procentowy w polu Rabat) bądź
  • Ilość produktów objętych promocją (gdy wybrano Najtańszy produkt za... w polu Rabat).

W zależności od wartości produktów w koszyku klientowi zostanie przyznany odpowiedni rabat procentowy bądź odpowiednia ilość produktów w promocyjnej cenie.

Granica: Ilość produktów objętych promocją w koszyku

Dla tego ustawienia określamy:

  • Rabat – dostępne opcje: Upust procentowy lub Najtańszy produkt za....
  • Cena produktu promowanego – znajduje zastosowanie tylko w przypadku wyboru Najtańszy produkt za... w polu Rabat. Do wyboru jest określona wartość (1 gr, 1 zł, 5 zł) lub określona procentowo cena (1%, 10%, 50%). Uwaga! Podana procentowo cena w tym polu jest ceną, po której zostanie sprzedany produkt, a nie wartością upustu.

Poniżej należy określić progi promocyjne podając kilka przedziałów definiowanych przez parametr Ilość produktów w koszyku od oraz:

  • Wartość % rabatu (gdy wybrano Upust procentowy w polu Rabat) bądź
  • Ilość produktów objętych promocją (gdy wybrano Najtańszy produkt za... w polu Rabat).

W zależności od ilości produktów w koszyku klientowi zostanie przyznany odpowiedni rabat procentowy bądź odpowiednia ilość produktów w promocyjnej cenie.

Granica: Kolejne pozycje w koszyku (według wartości)

Dla tej opcji nie ustawia się pola Rabat ani Cena produktu promowanego. Podaje się jedynie progi promocyjne zadając kilka przedziałów definiowanych przez Kolejna pozycja w koszyku (według wartości) oraz Wartość % rabatu.

Podane wartości dla „Kolejna pozycja w koszyku (według wartości)” muszą zaczynać się od cyfry 1 i tworzyć ciąg kolejnych liczb całkowitych (można utworzyć ciąg 1,2,3 jak również 1,2,3,4 natomiast nie jest możliwy ciąg 1,3,4 ani np. 2,3,4). Kolejna pozycja w koszyku oznacza konkretny produkt wraz z jego ilością (a nie liczbę sztuk produktów w koszyku). Jeżeli klient ma w koszyku produkt A w ilości 12 szt, to jest to jedna pozycja w koszyku o ustalonej wartości wynikającej z ceny jednostkowej i ilości sztuk. Dla konkretnej zawartości koszyka w celu obliczenia ceny końcowej z uwzględnieniem rabatów system wstępnie sortuje koszyk według wartości kolejnych pozycji w koszyku (rosnąco). Dla kolejnych tak posortowanych pozycji (od najniższej do najwyższej wartości pozycji) system przydziela rabaty zgodnie z utworzoną tabelą rabatów.

Przykład:

Załóżmy, że tabela rabatów wygląda następująco:

Kolejna pozycja w koszyku (według wartości) Wartość % rabatu
1 10%
2 20%
3 30%

Poniżej podana jest przykładowa zawartość koszyka klienta wraz z rabatem.

Produkt Cena jedn. Ilość Wartość Rabat
Produkt A 10 zł 1 10 zł 10%
Produkt B 5 zł 3 15 zł 20%
Produkt C 50 zł 3 150 zł 10%
Produkt D 100 zł 2 200 zł 20%
Produkt E 25 zł 1 25 zł 30%

System przydzielając rabaty sprawdza kolejne pozycje w koszyku według ich wartości.
Pozycją o najniższej wartości w koszyku jest Produkt A – dla niego zostanie przydzielony rabat 10% zgodnie z tabelą rabatów. Drugą pozycją według wartości jest Produkt B – tu rabat zgodnie z tabelą wynosi 20%. Kolejną pozycją według wartości jest Produkt E – tu rabat wyniesie 30%. Ponieważ tabela rabatów kończy się na pozycji nr 3, dla kolejnych pozycji w koszyku będą przydzielane rabaty idąc z powrotem od początku tabeli rabatów. Produkt C dostanie rabat 10%, a kolejna pozycja w koszyku (Produkt D) – rabat 20%. Gdyby w koszyku znajdowały się kolejne pozycje o wyższych wartościach – dostałyby kolejno 30%, a następnie według schematu 10%, 20%, 30%, 10%, 20%, itd.

Granica: Rabatowanie produktów wg. ilości w grupie

Dla tej opcji nie ustawia się pola Rabat ani Cena produktu promowanego. Podaje się jedynie progi promocyjne zadając kilka przedziałów definiowanych przez Liczba produktów oraz Wartość % rabatu.

Podane wartości dla „Liczba produktów” dotyczą wszystkich produktów objętych rabatem, które klient ma w koszyku. Jeżeli w pozycji Filtr produktów zawężona została pula produktów do oznaczonego filtra, to rabatem nie będą objęte produkty spoza tego filtra (grupy).

Liczba produktów to pojedyncze sztuki produktów w koszyku, a nie pozycje w koszyku, jak w przypadku opcji Kolejne pozycje w koszyku (według wartości) dla pola Granica. Podane wartości dla „Liczba produktów” będą obowiązywały dla danej liczby produktów w koszyku i jej wielokrotności.

Przykład 1:
Jeżeli zadamy jeden przedział np. Liczba produktów – 2 i Wartość % rabatu – 10%, to dla 2 produktów w koszyku system przydzieli rabat 10% i dla każdej wielokrotności 2 również. Oznacza to, że dla 3 produktów w koszyku 2 dostaną rabat 10%, a jeden będzie w normalnej cenie. 5 produktów w koszyku oznacza rabat 10% dla 4 z nich, a jeden będzie w normalnej cenie.

Przykład 2:

Jeżeli zadamy 2 przedziały rabatów:

Liczba produktów Wartość % rabatu
2 10%
5 20%

to wówczas przy 3 produktach w koszyku dostaniemy 10% rabatu na 2 sztuki, 1 sztuka będzie w normalnej cenie. Przy 5 sztukach dostaniemy 20% rabatu na wszystkie sztuki. Przy 8 sztukach dostaniemy 20% rabatu na 5 sztuk, 10% rabatu na 2 sztuki, 1 sztuka będzie po normalnej cenie. Przy 14 sztukach dostaniemy 20% rabatu na 10 sztuk (wielokrotność liczby 5), 10% rabatu na 4 sztuki (wielokrotność liczby 2).

Podobnie dzieje się w przypadku różnych produktów w koszyku, przy czym w takim przypadku najwyższe rabaty % przyznawane są licząc począwszy od produktów o najniższej wartości.


Zestawy promocyjne

info

Zestawem promocyjnym jest zdefiniowana pod określoną nazwą lista produktów, które sprzedawane są w określonych ilościach po specjalnej cenie.

  • Dla zestawu można określić rabat procentowy, który będzie obniżał wartość każdego z produktów z zestawu bądź określić cenę każdego z produktów wchodzącego w skład zestawu indywidualnie.
  • Dla każdego z produktów w zestawie podać można również ilość sprzedawanych pozycji.
  • Cały kupowany przez klienta zestaw trafia do koszyka, a cena końcowa takiego zestawu obliczona jest jako suma wartości produktów, wchodzących w jego skład.

Po kliknięciu w zakładkę Produkty -> Zestawy promocyjne system wyświetli okienko, pozwalające na wyszukanie istniejących zestawów po nazwie. Po zatwierdzeniu kryterium wyszukiwania wyświetla się tabela z listą istniejących zestawów. Każdą pozycję można edytować i usuwać.


W celu zamieszczenia nowego zestawu należy wybrać przycisk Dodaj zestaw, który dostępny jest ponad tabelą.

Formularz dodawania / edycji zestawu promocyjnego zawiera trzy zakładki.

Zakładka Dane podstawowe zawiera następujące pola:

  • Nazwa – nazwa, pod jaką występuje zestaw
  • Data od, Data do – zakres data, w którym zestaw będzie dostępny
  • Aktywny – oznaczenie, czy dany zestaw jest aktualnie dostępny w sprzedaży
  • Maksymalna ilość zestawów jaką można włożyć do koszyka – opcjonalnie można zadać ograniczenie ilości zestawów przy jednorazowym zakupie

Zakładka Opis zawiera następujące pola:

  • Opis – opis zestawu, który prezentowany jest klientom
  • Zdjęcie zestawu – ilustracja graficzna zestawu prezentowana klientom

Zakładka Produkty zawiera listę produktów, wchodzących w skład zestawu. Produkty można usuwać z listy (przycisk Usuń) oraz zmieniać ich ilość w ramach zestawu. Kliknięcie w przycisk Dodaj produkty ponad listą wywołuje wyszukiwarkę, za pomocą której można wybrać produkty, które zostaną dodane do zestawu. Kluczowym parametrem do ustalenia ceny zestawu jest pole:

  • Ceny produktów – z opcjami ustal ręcznie (wówczas na liście produktów można zadać indywidualne ceny jednostkowe dla każdego produktu) oraz ustal na podstawie upustu % - wówczas należy wypełnić dodatkowy parametr:
  • Upust [%] – rabat procentowy, który zostanie odliczony od cen wszystkich produktów przy ich zakupie w zestawie.


Przetestuj bezpłatnie AptusShop!×
Oferujemy możliwość bezpłatnego zapoznania się z funkcjonalnością sklepu internetowego AptusShop przez okres 3 tygodni. Bez żadnych zobowiązań z Twojej strony uruchomimy w pełni działający sklep wraz z panelem administracyjnym pod testowym adresem.
Wersja demonstracyjna oprogramowania sklepu internetowego AptusShop

Administratorem danych osobowych jest Aptus.pl Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Plac Pod Lipami 5, 40-476 Katowice, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000348810, NIP: 6342737712, REGON 241453835, kapitał zakładowy: 120.000,00 zł. Więcej informacji nt. ochrony danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.