Ustawienia

Konfiguracja
Zmiana hasła
Administratorzy
Dane sprzedawcy
Teksty na stronę (moduł dodatkowy)
Teksty do maili (moduł dodatkowy)
Teksty dla BOK
Narzędzia
Ważne adresy URL
Ustawienia powiadomień e-mail
Błędy 404
Pliki weryfikacyjne
Teksty – pliki Cookie
info

Sekcja Ustawienia zawiera dodatkowe funkcje sklepu, które nie zostały przypisane do innych kategorii menu.

Konfiguracja

Omawiana sekcja zawiera poniżej wypisane zakładki:

Sklep – w formularzu można ustawić:

  • Domyślny tekst w polu wyszukiwarki – dla wyszukiwarki głównej na publicznie dostępnej witrynie sklepowej.
  • URL kategorii zawiera pełna ścieżkę – zaznaczenie tej opcji powoduje, że strona grupy towarowej (kategorii) będzie dostępna pod adresem URL, który będzie zawierał ewentualne grupy towarowe nadrzędne, np. jeżeli w systemie istnieje grupa towarowa Sport -> Dla alpinistów -> Buty wspinaczkowe, to przy zaznaczonej opcji pełnej ścieżki dana grupa towarowa będzie dostępna pod adresem: www.mojsklep.pl/sport/dla-alpinistow/buty-wspinaczkowe.html. Jeżeli omawiane pole nie będzie zaznaczone, wówczas przytoczona grupa towarowa będzie miała adres bez uwzględnienia kategorii nadrzędnych, tj. www.mojsklep.pl/buty-wspinaczkowe.html.
  • URL produktu zawiera pełna ścieżkę – zaznaczenie tej opcji powoduje, że strona z opisem produktu (karta produktu) będzie dostępna pod adresem URL, który będzie zawierał grupę towarową (i ewentualne kategorie nadrzędne), np. jeżeli w systemie istnieje grupa towarowa Sport -> Narty, w której znajduje się produkt o nazwie „Kijki Mike”, to przy zaznaczonej opcji pełnej ścieżki dany produkt będzie dostępny pod adresem www.mojsklep.pl/sport/narty/kijki-mike.html. Jeżeli omawiane pole nie będzie zaznaczone, wówczas przytoczony produkt będzie miał adres bez uwzględnienia przypisania do grupy towarowej, tj. www.mojsklep.pl/deska-mike.html.
  • Minimalną wartość zamówienia, powyżej której klient będzie mógł prowadzić negocjację cen. Funkcjonalność negocjowania cen została omówiona w poprzedniej części instrukcji.

Produkty i grupy towarowe – w tej zakładce można zdefiniować:

Ustawienia produktu:

  • czy sklep będzie obsługiwał wagi produktów – pole checkbox Włącz wagi w produkcie (dotyczy także przesyłek)
  • czy sklep będzie obsługiwał stany magazynowe produktów, czy tylko oznaczenie dostępności – pole checkbox Włącz stany magazynowe w produkcie
  • Szybkość automatycznego przewijania slajdów, która odnosi się do sekcji list powiązanych produktów, które wyświetlane są na stronie z pełnym opisem produktu.
  • Makymalna ilość produktów w zamówieniu

Ustawienia rekomendacji – modułu proponującemu klientom zakup określonych produktów w trakcie przeglądania stron sklepu. Moduł rekomendacji wyświetla się klientom w formie widgetu i zawiera listę produktów rekomendowanych do zakupu na podstawie produktu aktualnie przeglądanego oraz kilku produktów, które klient przeglądał poprzednio.

Rekomendacje generowane są na podstawie ręcznie ustawionych powiązań danego produktu z innymi produktami. Powiązania te ustawiane są w sekcji „Produkty” (w edycji produktu, w zakładce „Powiązania”) bądź w sekcji „Grupy towarowe” (w edycji grupy towarowej, w zakładce „Rekomendowane produkty”). W skład rekomendowanej listy produktów mogą wchodzić również produkty zarekomendowane w sposób automatyczny – na podstawie istniejących w systemie zamówień (skojarzenie automatyczne odbywa się na podstawie analizy, jakie produkty były kupowane łącznie z danym produktem).

W ustawieniach rekomendacji dostępne są następujące opcje:

  • Wyświetl użytkownikom – możliwość włączenia i wyłączenia wyświetlania modułu bądź ograniczenia jego wyświetlania tylko dla zalogowanych użytkowników – dostępne opcje: wszystkim / zalogowanym / nikomu / zalogowanemu administratorowi (symulacja)
  • Rekomenduj na podstawie – dostępne opcje: ustawione ręcznie (produkty i kategorie) / ustawienia ręczne uzupełnione automatycznie / automatyczne. Administrator może więc wybrać, czy rekomendowane produkty mają się generować automatycznie na podstawie istniejących zamówień (skojarzenie przeglądanych produktów z innymi produktami, które były z nimi kupowane), czy też na podstawie ręcznych wpisów dokonanych przez administratora (przypisanie rekomendowanych produktów do danego produktu bądź kategorii – grupy towarowej).
  • Bierz pod uwagę produkty z historii do ... pozycji wstecz – jeżeli lista rekomendacji (ręcznych i automatycznych) ma być tworzona na podstawie powiązań tylko z obecnie przeglądanym produktem, w tym polu należałoby wpisać wartość 1. Wpisanie liczby większej oznacza, że lista rekomendacji ma być tworzona dla obecnie przeglądanego oraz kilku poprzednio oglądanych produktów.

Grupy towarowe (kategorie) – ustawienia dotyczące limitów ilości wyświetlanych kategorii w ramach menu panelowego oraz na stronie grupy towarowej (kategorii). Dostępne są następujące opcje:

  • Limit ilości kategorii w menu panelowym graficzno-tekstowym (poziom 1)
  • Limit ilości kategorii w menu panelowym graficzno-tekstowym (poziom 2)
    Dla każdego panelowego menu graficzno-tekstowego umiejscowionego w menu głównym sklepu obowiązuje wspólny limit maksymalnej liczby wyświetlanych odnośników na pierwszym i drugim poziomie hierarchii grup towarowych. Jeżeli liczba kategorii przekracza określony limit, to nadmiarowe odnośniki nie są wyświetlane w menu. Więcej na temat budowy menu znajduje się w sekcji Informacje -> Menu niniejszej instrukcji.
  • Limit ilości podkategorii w menu panelowym tekstowym (puste = bez limitu) – dla każdego panelowego menu tekstowego umiejscowionego w menu głównym sklepu obowiązuje wspólny limit maksymalnej liczby wyświetlanych odnośników na drugim poziomie hierarchii grup towarowych. Jeżeli liczba kategorii przekracza określony limit, to nadmiarowe odnośniki nie są wyświetlane w menu. Więcej na temat budowy menu znajduje się w sekcji Informacje -> Menu niniejszej instrukcji.
  • Limit ilości podkategorii (podpoziom) na stronie grupy towarowej (puste = bez limitu) – dla każdej strony grupy towarowej obowiązuje wspólny limit maksymalnej liczby wyświetlanych odnośników na drugim poziomie hierarchii grup towarowych. Jeżeli liczba kategorii przekracza określony limit, to nadmiarowe odnośniki nie są wyświetlane.
  • Rekomendowane produkty na początku listy wyników (Tak/Nie) – przy ustawieniu „Tak” rekomendowane produkty zostaną dołączone do listy produktów i wyświetlone na jej początku z wyróżnieniem. Przy ustawieniu „Nie” rekomendowane produkty zostaną wyświetlone w osobnej sekcji ponad normalną listą produktów.
  • Wyłącz rekomendacje w kategoriach (grupach towarowych) – w zależności od ustawienia rekomendowane produkty będą lub nie będą wyświetlane na stronach grup towarowych.

Słowniki – jeżeli sklep korzysta z integracji z porównywarką cen (Ceneo), to w tej zakładce można wskazać, który ze słowników w sklepie odpowiada analogicznemu słownikowi w serwisie porównywarki (Ceneo) – do ustawienia są pola Słownik producentów oraz Słownik czasu dostawy/realizacji. W każdym z tych pól można wybrać jeden ze słowników zdefiniowanych w sklepie.

Dodatkowo można wskazać Słownik pojemności, który służy do przeliczania i prezentowania ceny produktu w przeliczeniu na określoną pojemność (np. kilogram, litr itp.). Przeliczenie to nie jest przekazywane do Ceneo – jest prezentowane wyłącznie na stronie z opisem produktu (karcie produktu) dostępnej dla klientów sklepu. Więcej na ten temat w sekcji Słowniki.

Analityka – w zakładce tej możesz podać swoje identyfikatory użytkowników w zewnętrznych systemach analitycznych (Google Analytics, Opineo – Zaufane Opinie, Zaufane Opinie Ceneo, itd.). Wpisanie identyfikatora przy wybranym systemie skutkuje generowaniem odpowiedniego kodu na publicznie dostępnych stronach sklepu, który służy do integracji z danym systemem.

Porównywarki cen – jeżeli sklep korzysta z integracji z porównywarką cen (Ceneo), to w tej zakładce można zamieścić Wiadomość doklejaną do nazwy produktu (pole tekstowe). Oprócz tego można zawęzić wysyłanie do pliku integracyjnego wyłącznie produktów z podanego przedziału cenowego (Cena brutto od, Cena brutto do).

Media społecznościowe – w formularzu możesz wpisać linki do swoich kont w ramach serwisów społecznościowych: Facebook, Twitter, Nasza Klasa, Instagram, Google+, Youtube, a także Kod pluginu Facebook'a.

Integracja z firmami wysyłkowymi – jeżeli Twój sklep posiada moduł dodatkowy obsługujący integrację z wybranym systemem firmy kurierskiej, w tej zakładce możesz podać dane dostępowe do swojego konta w serwisie firmy kurierskiej.

Allegro – jeżeli Twój sklep posiada moduł dodatkowy integrujący sklep z serwisem aukcyjnym Allegro, w tej zakładce można ustawić dwa parametry: Aktualizuj cenę przy ponownym wystawianiu aukcji (Tak / Nie), Aktualizuj cenę na bieżąco (Tak / Nie)

Drukarka fiskalna – jeżeli Twój sklep posiada moduł dodatkowy integrujący sklep z drukarką fiskalną (Posnet Thermal z protokołem Thermal), na tej zakładce można podać Nazwę portu, do którego podłączona jest drukarka.


Zmiana hasła

info

Wyświetlany formularz daje możliwość zmiany hasła dla aktualnie zalogowanego administratora. W celu zmiany hasła należy podać nowe hasło wraz z aktualnym (starym) hasłem.


Administratorzy

info

Osób zarządzających sklepem internetowym, które posiadają dostęp do panelu administracyjnego, może być wiele. W celu obsługi bazy administratorów została stworzona sekcja Administratorzy, która daje możliwość edycji, usuwania oraz dodawania nowych użytkowników, którzy posiadają dostęp do panelu administracyjnego.

  • Możliwe jest ponadto nadawanie poszczególnym administratorom odmiennych uprawnień, dzięki czemu można zawęzić niektórym użytkownikom prawo do używania panelu tylko do wybranych funkcji.

Autentykacja 2-etapowa (moduł dodatkowy)

pinezka

System sklepu wyposażony w ten moduł dodatkowy obsługuje dostęp do panelu administracyjnego przy pomocy autentykacji 2-etapowej. Autentykacja 2-etapowa jest opcjonalna – oznacza to, że administrator posiadający uprawnienie "Uprawnienia i administracja" (opisane dalej) może dla każdego z istniejących administratorów włączyć wymóg autentykacji 2-etapowej, bądź ten wymóg wyłączyć.

Autentykacja 2-etapowa wymaga posiadania aplikacji "Google Authenticator" zainstalowanej na telefonie komórkowym. Administrator, który ma włączoną autentykację 2-etapową i loguje się do panelu po raz pierwszy (logowanie inicjujące) musi uruchomić aplikację "Google Authenticator" i zeskanować z ekranu monitora kod QR, który pojawia się po zatwierdzeniu loginu i hasła. Zaskanowanie klucza QR powoduje synchronizację konta panelu administratora sklepu z telefonem. Przy każdym kolejnym logowaniu po zatwierdzeniu loginu i hasła administrator musi dodatkowo podać sześciocyfrowy kod, który wyświetla się w aplikacji "Google Authenticator" (kod w aplikacji mobilnej zmienia się co minutę).

Administrator, który nie ma włączonej autentykacji 2-etapowej loguje się do panelu administracyjnego wyłącznie przy pomocy loginu i hasła, bez podawania dodatkowego kodu.

Po kliknięciu w pozycję menu Ustawienia -> Administratorzy wyświetlają się dwie zakładki: Administratorzy oraz Logi.

W zakładce Administratorzy wyświetla się tabela zawierająca listę wszystkich administratorów z podaniem ich Loginu i Adresu e-mail oraz imienia i nazwiska.

Dla każdej pozycji dostępne są ponadto przyciski: Edytuj uprawnienia, Edycja danych administratora, Usuń (usunięcie administratora z systemu). Ponad tabelą wyświetlony jest przycisk Dodaj administratora.

W sklepie wyposażonym w autentykację 2-etapową przy każdym loginie administratora pojawia się ikonka posiadająca jeden ze statusów:

  • Autentykacja 2-etapowa wyłączona (ikonka czerwona) – oznacza, że administrator może logować się bez autentykacji 2-etapowej. Podczas logowania do panelu administrator podaje tylko login i hasło.
  • Autentykacja 2-etapowa wymagana (ikonka żółta) – oznacza, że dany administrator może logować się tylko z zastosowaniem autentykacji 2-etapowej, ale administrator ten nie dokonał jeszcze inicjującego logowania do panelu (nie został wygenerowany kod QR dla aplikacji "Google Authenticator").
  • Autentykacja 2-etapowa aktywna (ikonka zielona) – oznacza, że administrator może logować się tylko z zastosowaniem autentykacji 2-etapowej. Podczas logowania do panelu administrator podaje login i hasło, a następnie kod pobrany z aplikacji "Google Authenticator".

Zarówno wybranie przycisku Dodaj administratora, jak i pozycji Edycja danych administratora przy wybranym użytkowniku widniejącym na liście, wywołuje nowe okienko zawierające formularz podstawowych danych administratora, który wygląda tak samo w obu przypadkach.

Formularz ten zawiera następujące pola:

  • Login – identyfikator administratora podawany przy logowaniu do panelu administracyjnego sklepu
  • Imię administratora
  • Nazwisko administratora
  • Adres e-mail administratora
  • Stanowisko administratora
  • Hasło – hasło podawane przy logowaniu do panelu administracyjnego sklepu
  • Powtórz hasło – powtórzenie hasła
  • Menu użytkownika (pole wyświetla się tylko przy dodawaniu nowego administratora) – przy zakładaniu nowego administratora można wskazać, jak będzie wstępnie wyglądało menu użytkownika (wyświetlane po lewej stronie). Menu to jest edytowalne przez użytkownika w dowolnym momencie. Przy zakładaniu konta można wybrać jedną z opcji: Pełne (wszystkie dostępne opcje zgodnie z posiadanymi uprawnieniami użytkownika), Puste bądź Kopiuj od użytkownika: (nowy użytkownik otrzyma takie same pozycje menu, które posiada aktualnie wybrany inny użytkownik panelu administracyjnego).
  • Ograniczenia dla adresu IP – podanie adresu IP bądź listy adresów oznacza, że administrator o podanym loginie może zalogować się wyłącznie z urządzenia o podanych adresach IP. W każdej linii należy podać jeden adres IP. Puste pole oznacza brak ograniczeń co do adresu IP.
  • Twój obecny adres IP – pole informacyjne z funkcją ("wklej ten adres"), która przepisuje podany adres do pola "Ograniczenia dla adresu IP".

W sklepie wyposażonym w autentykację 2-etapową dostępne są ponadto następujące pola:

  • Wymagaj autentykacji 2-etapowej – zaznaczenie tej opcji powoduje, że dany administrator musi logować się podając dodatkowy kod pobierany z aplikacji mobilnej "Google Authenticator".
  • Autentykacja 2-etapowa włączona – pole pojawia się wyłącznie w przypadku, gdy dany administrator ma włączoną autentykację 2-etapową i dokonał logowania inicjującego (wyświetlającego kod QR dla aplikacji "Google Authenticator"). Odznaczenie opcji "Autentykacja 2-etapowa włączona" powoduje, że przy kolejnym logowaniu danego administratora ponownie wyświetli mu się kod QR dający możliwość ponownej synchronizacji panelu sklepu z telefonem. Checkbox ten należy odznaczyć w sytuacji, gdy dany administrator utraci możliwość odczytywania kodów generowanych przy pomocy poprzedniego kodu QR.

Dodawanie nowego administratora przebiega dwuetapowo: najpierw należy kliknąć przycisk Dodaj administratora, gdzie podaje się jego podstawowe dane, a następnie już po zatwierdzeniu tego użytkownika i zamieszczeniu go na liście administratorów należy wybrać przycisk Edytuj uprawnienia w celu nadania uprawnień.

Aby przejść do edycji uprawnień administratora, należy kliknąć w przycisk Edytuj uprawnienia przy wybranym użytkowniku na liście.

W nowym okienku pojawia się lista możliwych uprawnień. Przy każdej pozycji istnieje pole checkbox, które oznacza, czy dany administrator posiada bądź nie posiada określonego uprawnienia. Uprawnienia dają administratorowi dostęp do wykonywania określonych operacji i mają wpływ na pozycje menu głównego, które wyświetlają się administratorowi po zalogowaniu. Przykładowo administrator, który nie posiada uprawnienia do zamówień, po zalogowaniu nie będzie widział w menu głównym pozycji Zamówienia, nie będzie również mógł wybrać tej pozycji do menu użytkownika (wyświetlanego z lewej strony). U góry ekranu widnieją przyciski Odznacz wszystko oraz Zaznacz wszystko, które odpowiednio kasują bądź zaznaczają wszystkie pola checkbox na liście uprawnień.

Na liście dostępne są do wyboru następujące uprawnienia (niektóre uprawnienia mogą nie mieć zastosowania, jeżeli Twój sklep nie posiada danej funkcjonalności – np. gdy nie posiadasz odpowiedniego modułu dodatkowego):

  • Uprawnienia i Administracja – umożliwia zarządzanie administratorami, uprawnieniami itp.
  • Klienci – umożliwia zarządzanie i dostęp do danych klientów sklepu
  • Bestsellery – umożliwia zarządzanie bestsellerami
  • Export produktów – umożliwia dokonywanie eksportu produktów
  • Export cen – umożliwia dokonywanie eksportu cen
  • Import produktów – umożliwia importowanie produktów do sklepu
  • Import cen – umożliwia importowanie (aktualizowanie) cen z zewnętrznych systemów do sklepu
  • Grupy towarowe – umożliwia zarządzanie grupami towarowymi w sklepie
  • Produkty – umożliwia zarządzanie bazą danych produktów w sklepie
  • Zamówienia – umożliwia przeglądanie zamówień w sklepie
  • Edycja zamówień – umożliwia edycję i wprowadzanie nowych zamówień w sklepie
  • Promocje – umożliwia zarządzanie promocjami (dodawanie, usuwanie, edycja)
  • Ceny – umożliwia dostęp do sekcji cen w menu
  • Parametry – umożliwia definiowanie parametrów, które mogą być wykorzystane podczas edycji produktu
  • Jednostki – umożliwia definiowanie jednostek miary, w jakich występują produkty w sklepie
  • Przesyłki – umożliwia edycję i dodawanie przesyłek dostępnych dla klientów
  • Słowniki – umożliwia edycję słowników przez administratora (dodawanie słowników i edycja ich wartości)
  • Newsy – umożliwia edycję wiadomości (news) wewnątrz sklepu
  • Strony informacyjne – umożliwia zarządzanie stronami informacyjnymi sklepu
  • Bannery – umożliwia edycję i zarządzanie bannerami w sklepie
  • Statystyki – umożliwia dostęp do statystyk sklepu
  • Faktury – umożliwia wystawianie i przeglądanie faktur wystawionych w panelu administracyjnym sklepu (rejestr faktur)
  • Newsletter – umożliwia zarządzanie użytkownikami newslettera, wprowadzanie nowych wiadomości oraz dokonywanie ich wysyłki do wybranych grup użytkowników
  • Komentarze – umożliwia zarządzanie (w tym moderację) komentarzami wyrażanymi na temat wybranych produktów, które nadsyłane są przez użytkowników
  • Kanał RSS – umożliwia zarządzanie wiadomościami RSS
  • Sondy – umożliwia zarządzanie sondami
  • Allegro – umożliwia wystawianie aukcji na Allegro i zarządzanie zamówieniami z aukcji Allegro
  • Kody rabatowe – umożliwia edycję i generowanie kodów rabatowych w sklepie
  • BOK – umożliwia zarządzanie BOKiem sklepu
  • Moduł portalowy – umożliwia zarządzanie modułem portalowym sklepu
  • Biuletyn – umożliwia zarządzanie biuletynem dostępnym dla administratorów sklepu
  • Poprawka wyszukiwania – umożliwia dodawanie i edycję poprawek wyszukiwania w sklepie
  • Strony startowe grup towarowych – zarządzanie głównymi stronami dla poszczególnych grup towarowych

Po wybraniu odpowiednich uprawnień formularz uprawnień należy zatwierdzić klikając Zatwierdź na dole okienka lub anulować zmiany klikając opcję Zamknij.

W zakładce Logi administrator ma możliwość przejrzenia historii czynności wykonywanych przez administrujących. Każda operacja wykonywana przez dowolnego administratora pozostawia ślad w logu, dzięki czemu można pokazać, że np. o określonej godzinie dany użytkownik edytował określony produkt albo dodał grupę towarową.

Na ekranie wyświetla się wyszukiwarka, której zatwierdzenie generuje raport operacji zgodnie z zadanym kryterium. Wyszukiwarka zawiera następujące pola:

  • Zdarzenia – do wyboru rodzaj operacji (np. „Dodaj”, „Usuń”, itd.), które mógł wykonać administrator. W celu wyświetlenia wszystkich możliwych rodzajów zdarzeń należy wybrać opcję Nieistotne.
  • Obiekt – obiekt, na którym była wykonywana operacja (np. „Klient”, „Produkt”, „Zamówienie” itd.). W celu wyświetlenia zdarzeń dla wszystkich możliwych obiektów należy wybrać opcję Nieistotne.
  • Administratorzy – opcjonalnie do wyboru administrator. W celu wyświetlenia zdarzeń wykonywanych przez wszystkich administratorów należy wybrać opcję Nieistotne.
  • Data od / Data do – zakres dat, dla których wyświetlony zostanie raport

Po kliknięciu Pokaż wyświetlają się wszystkie zdarzenia spełniające zaznaczone kryteria z uwzględnieniem następujących informacji:

  • Administrator – użytkownik, który wykonał zdarzenie
  • Zdarzenie – rodzaj zdarzenia
  • Data i czas - data i godzina zdarzenia
  • Obiekt – obiekt, na którym była wykonywana operacja (np. „Produkt”)
  • Numer rekordu – identyfikator rekordu, na którym była wykonywana operacja (np. identyfikator produktu w bazie danych)

Dane sprzedawcy

Dane sprzedawcy są to Twoje oficjalne dane firmowe, które:

zamieszczane są w szablonach maili, które automatycznie wysyłane są do klientów (np. w momencie złożenia zamówienia)

drukowane są w szablonie faktury – w sekcji sprzedawcy oraz w nagłówku dokumentu

wysyłane są w przez moduły dodatkowe, które integrują sklep z systemami innych usługodawców (np. aukcje Allegro, systemy autoryzacji płatności, systemy firm kurierskich, systemy księgowe)

Formularz danych sprzedawcy zawiera następujące pola:

  • Nazwa (nazwa firmy)
  • Ulica
  • Kod pocztowy
  • Miejscowość
  • Numer telefonu
  • NIP
  • Nazwa banku
  • Numer konta bankowego
  • Dane rejestrowe firmy (organ, numer)
  • Nazwa skrócona (m.in. nadawca wiadomości e-mail)
  • Nazwa doklejana do tytułu strony – ciąg znaków, który pojawi się na początku tytułu na każdej podstronie sklepu (tag HTML <title>)

Uwaga! Moduł drukowania faktur ze sklepu w momencie wystawienia faktury przepisuje dane sprzedawcy wiążąc je na stałe z wystawioną fakturą. W związku z tym późniejsza zmiana dokonana w sekcji Dane sprzedawcy nie będzie miała wpływu na dane widniejące w już wystawionych fakturach, a odniesie skutek wyłącznie w stosunku do faktur wystawianych w przyszłości.


Teksty na stronę (moduł dodatkowy)

info

W tej zakładce można edytować teksty komunikatów systemowych wyświetlanych klientom na publicznie dostępnych stronach sklepu.

  • Edytując te teksty administrator nadpisuje ustawienia fabryczne sklepu zapisane w oryginalnych plikach konfiguracyjnych, które jednak mogą zostać w każdej chwili przywrócone (opisane poniżej). Teksty komunikatów pogrupowane są w kategorie.
  • Na serwerze istnieją 2 źródła komunikatów – pliki systemowe (ustawienia fabryczne) oraz pliki użytkownika. Jeżeli administrator nie dokonywał jeszcze edycji tekstów, sklep korzysta z plików systemowych. Jeżeli administrator dokona jakiejkolwiek zmiany tekstów i dokona ich zapisu do plików użytkownika, sklep przestaje korzystać z plików systemowych do wyświetlania klientom komunikatów. W każdej chwili administrator może dokonać odczytu plików systemowych i zapisać je w postacie niezmienionej w plikach użytkownika – taka operacja wywoła taki skutek, że ustawienia fabryczne zostaną przywrócone.

Edycja komunikatów polega na pracy na specjalnym buforze danych. Edycja tekstów nie odnosi skutku w stosunku do publicznie dostępnych stron sklepu do czasu aż administrator nie zapisze zmian do plików użytkownika.

U góry ekranu dostępne są następujące przyciski:

  • Odczyt z plików oryginalnych (ustawienia fabryczne AptusShop) – wykonanie tej operacji powoduje wczytanie do roboczego bufora wszystkich oryginalnych treści komunikatów z oryginalnych plików systemowych sklepu.
  • Zapis tekstów do plików użytkownika – powoduje zapis wszystkich zmian dokonanych w buforze do plików użytkownika, co skutkuje upublicznieniem wykonanych zmian komunikatów.
  • Odczyt tekstów z plików użytkownika – powoduje odczyt wszystkich komunikatów do bufora w takiej formie, w jakiej ostatnio administrator zapisywał zmiany w plikach użytkownika. Dzięki temu można w buforze przywrócić ostatni stan zapisanych zmian w plikach.
  • Opróżnij bufor tekstów – powoduje wykasowanie bufora komunikatów.
  • Podgląd w sklepie – opcja wyświetla w nowym okienku publicznie dostępną witrynę sklepową. Przy czym treści komunikatów w tej roboczej wersji witryny będą pobierane z aktualnego bufora tekstów. Dzięki temu można dokonać podglądu sklepu z komunikatami, które są aktualnie w obróbce, ale nie zostały jeszcze zapisane w plikach użytkownika.
kciuk w górę

Poniżej przycisków wyświetlony jest filtr (wyszukiwarka), która umożliwia zawężenie bufora tekstów do Słowa, Identyfikatora, Grupy tekstów, Języka (jeżeli istnieje inna wersja językowa niż polska), ustawienia Pokaż tylko zmienione (zawęża tylko do tych rekordów z bufora, które zostały zmienione i nie są jeszcze zapisane w plikach użytkownika).

Poniżej wyszukiwarki wyświetla się tabela bufora tekstów, która zawiera Wartość (w buforze), Wartość aktualną (dostępną publicznie – czyli zapisaną w plikach użytkownika), Wartość oryginalną (zapisaną w plikach ustawień fabrycznych), Identyfikator, Grupę tekstów, Język oraz przycisk Edytuj. Pozycje w tabeli, które zostały zmienione, ale nie zostały jeszcze zapisane w plikach użytkownika wyświetlają się w kolorze czerwonym. Edycji podlega wyłącznie Wartość (w buforze).


Teksty do maili (moduł dodatkowy)

info

W tej zakładce można edytować teksty maili systemowych, które są wysyłane klientom w określonych sytuacjach.

  • Edytując te teksty administrator nadpisuje ustawienia fabryczne sklepu zapisane w oryginalnych plikach konfiguracyjnych, które jednak mogą zostać w każdej chwili przywrócone (opisane poniżej).
  • Na serwerze istnieją 2 źródła komunikatów – pliki systemowe (ustawienia fabryczne) oraz pliki użytkownika. Jeżeli administrator nie dokonywał jeszcze edycji tekstów, sklep korzysta z plików systemowych. Jeżeli administrator dokona jakiejkolwiek zmiany tekstów i dokona ich zapisu do plików użytkownika, sklep przestaje korzystać z plików systemowych do wysyłki maili. W każdej chwili administrator może dokonać odczytu plików systemowych i zapisać je w postacie niezmienionej w plikach użytkownika – taka operacja wywoła taki skutek, że ustawienia fabryczne zostaną przywrócone.

Edycja tekstów polega na pracy na specjalnym buforze danych. Edycja tekstów nie odnosi skutku w stosunku do bieżącej pracy sklepu do czasu aż administrator nie zapisze zmian do plików użytkownika.

U góry ekranu dostępne są następujące przyciski:

  • Odczyt z plików oryginalnych (ustawienia fabryczne AptusShop) – wykonanie tej operacji powoduje wczytanie do roboczego bufora wszystkich oryginalnych treści tekstów z oryginalnych plików systemowych sklepu.
  • Zapis tekstów do plików użytkownika – powoduje zapis wszystkich zmian dokonanych w buforze do plików użytkownika, co skutkuje upublicznieniem wykonanych zmian tekstów.
  • Odczyt tekstów z plików użytkownika – powoduje odczyt wszystkich komunikatów do bufora w takiej formie, w jakiej ostatnio administrator zapisywał zmiany w plikach użytkownika. Dzięki temu można w buforze przywrócić ostatni stan zapisanych zmian w plikach.
  • Opróżnij bufor tekstów – powoduje wykasowanie bufora tekstów.
kciuk w górę

Poniżej przycisków wyświetlony jest filtr (wyszukiwarka), która umożliwia zawężenie bufora tekstów do Słowa, Identyfikatora, Języka (jeżeli istnieje inna wersja językowa niż polska), ustawienia Pokaż tylko zmienione (zawęża tylko do tych rekordów z bufora, które zostały zmienione i nie są jeszcze zapisane w plikach użytkownika).

Poniżej wyszukiwarki wyświetla się tabela bufora tekstów, która zawiera Wartość (w buforze), Wartość aktualną (dostępną publicznie – czyli zapisaną w plikach użytkownika), Wartość oryginalną (zapisaną w plikach ustawień fabrycznych), Identyfikator, Język oraz przycisk Edytuj. Pozycje w tabeli, które zostały zmienione, ale nie zostały jeszcze zapisane w plikach użytkownika wyświetlają się w kolorze czerwonym. Edycji podlega wyłącznie Wartość (w buforze).

pinezka

Podczas edycji szczególną uwagę należy zwrócić na teksty pisane między nawiasami <>. W te miejsca system wysyłki maili wstawia określone parametry – może to być np. numer zamówienia, adres URL. Pól tych nie należy usuwać z treści, można jednak zmienić kolejność ich wyświetlania w stosunku do oryginalnej wersji.


Teksty dla BOK

info

BOK, czyli Biuro Obsługi Klienta to część panelu administracyjnego (Klienci -> BOK), do której spływają wiadomości klientów (zgłoszenia, zapytania, reklamacje, itp.) dotyczące składanych w sklepie zamówień. Klienci mogą wysyłać wiadomości do BOK za pośrednictwem strony sklepu po wejściu w szczegóły złożonego wcześniej zamówienia.

Administrator ma możliwość wysłania odpowiedzi do klienta, przez co tworzy się wątek, który może trwać do czasu, aż obie strony zakończą wzajemną korespondencję. Taka wymiana wiadomości ma często charakter szablonowy – klienci zazwyczaj zadają określonego typu pytania, a administrator sklepu często odpowiada im w dający się przewidzieć sposób. W związku z tym celowym staje się zdefiniowanie gotowych szablonów odpowiedzi, przez co skróci się czas poświęcany na wymianę korespondencji.

Wstawiony do formularza udzielenia odpowiedzi szablon można przed wysłaniem zmodyfikować.

Omawiana sekcja „Teksty dla BOK” służy właśnie do definiowania gotowych szablonów odpowiedzi, które mogą być dostępne dla administratora sklepu albo dla klienta.

Na ekranie omawianej sekcji wyświetla się lista zdefiniowanych szablonów tekstów zawierająca Nazwę tekstu, Treść szablonu oraz oznaczenie, czy szablon jest Dostępny dla klienta.

Ponad listą szablonów dostępna jest wyszukiwarka, która umożliwia zawężenie wyświetlonej listy szablonów wyłącznie do tych szablonów, które spełniają określone kryterium:

Nazwa tekstu – czy wpisany tekst zawiera się w Nazwie tekstu. Pozostawienie tego pola niewypełnionego pomija to kryterium.

Rodzaj tekstu – jakie jest przeznaczenie szablonu: dla klienta (wartość Dostępny dla klienta) czy dla administratora sklepu (wartość Predefiniowana odpowiedź). Wybranie opcji dowolny pomija to kryterium.

Ponad wyszukiwarką widnieje przycisk Dodaj tekst, który umożliwia zamieszczenie nowego szablonu w bazie danych sklepu. Każdy szablon na liście można edytować (przycisk Edytuj) bądź usunąć (przycisk Usuń).

Po wybraniu przycisku Dodaj tekst bądź Edytuj przy wybranej pozycji z listy w nowym okienku wyświetla się formularz parametrów szablonu, który zawiera następujące pola:

  • Nazwa tekstu – jest to nazwa szablonu, która zostanie zamieszczona na liście dostępnych szablonów, spośród których użytkownik (administrator sklepu albo klient) będzie dokonywał wyboru.
  • Treść – treść odpowiedzi, która zostanie wpisana w szablonie wysyłania odpowiedzi po wybraniu tego szablonu z listy. Treść wprowadza się za pomocą edytora tekstu, którego funkcjonalność została opisana w sekcji Sklep AptusShop -> Edytor tekstu na poprzednich stronach niniejszej instrukcji.
  • Dostępny dla klienta – oznaczenie, czy szablon jest dostępny dla klienta sklepu (gdy pole checkbox jest zaznaczone), czy też jest on dostępny tylko dla administratora sklepu (gdy pole checkbox nie jest zaznaczone)
  • Pozycja wyświetlania – podczas wstawiania szablonu do formularza wysyłania odpowiedzi użytkownik może wybrać szablon z listy. Lista szablonów przedstawiona jest użytkownikowi w postaci wykazu nazw szablonów (kolejno wyświetlane pola Nazwa tekstu). Lista ta posortowana jest alfabetycznie po nazwie, gdy wszystkie szablony mają ustawioną taką samą wartość pola Pozycja wyświetlania. Ustawiając różne wartości Pozycji wyświetlania dla różnych szablonów można wpłynąć na kolejność wyświetlania tych szablonów na liście, gdyż pole Pozycja wyświetlania ma wyższy priorytet od Nazwy tekstu.

Narzędzia

Zakładka zawiera dodatkowe narzędzia, które umożliwiają ręczne wykonanie niektórych operacji przez administratora.

Dostępne są następujące operacje:

  • Aktualizacja kategorii Allegro – Aktualizuje drzewo kategorii Allegro oraz parametry kategorii na podstawie aktualnych danych z Allegro
  • Aktualizacja kategorii Ceneo – Aktualizuje drzewo kategorii Ceneo
  • Aktualizacja kategorii Nokaut – Aktualizuje drzewo kategorii Nokaut
  • Aktualizacja kategorii Gdzie-Kupie.pl – Aktualizuje drzewo kategorii Gdzie-Kupie.pl
  • Aktualizacja kategorii Google Merchant – Aktualizuje drzewo kategorii Google Merchant
  • Przeliczanie ilości produktów w grupie towarowej – Przelicza ilość produktów przypisanych do grup towarowych
  • Przeliczanie słowników – Przelicza ilość słów w słownikach oraz ilość produktów podpiętych do słów
  • Przeliczanie słowników oraz usuwanie słów – Przelicza ilość słów w słownikach oraz ilość produktów podpiętych do słów. Następnie usuwa słowa bez podpiętych produktów (za wyjątkiem słownika producenta i czasu dostawy). Uwaga! Operacja jest nieodwracalna!
  • Przeliczanie wyszukiwarki – Przelicza słowa, za pomocą których wyszukiwane są produkty w sklepie
  • Przeliczanie tagów – Przelicza ilość produktów przypisanych do tagów
  • Wyczyszczenie cache – Czyści cache głównej strony, słowników, elementów HTML
  • Przeliczenie bestsellerów – Przelicza bestsellery zdefiniowane przez użytkownika
  • Przebuduj URL'e kategorii i produktów – Przelicza i przebudowuje drzewo grup towarowych (kategorii) pod kątem adresów URL. Procedurę należy uruchomić po zmianie ustawień w zakładce Ustawienia -> Konfiguracja w polach URL kategorii zawiera pełna ścieżkę lub URL produktu zawiera pełna ścieżkę.

Ważne adresy URL

Zakładka zawiera wykaz odnośników (adresów URL) dla plików w formacie XML, które służą do integracji systemami zewnętrznymi (porównywarki cen). Osobną pozycją na liście jest plik XML zawierający sitemapę sklepu.


Ustawienia powiadomień e-mail

info

System sklepowy wysyła powiadomienia mailowe do klientów, którzy złożyli zamówienie. Wiadomości wysyłane są określonych sytuacjach, które wynikają z aktualnego stanu zamówienia. Wiadomość email jest komunikatem i zawiera standardową treść.

  • W omawianej zakładce administrator może wpływać na treść powiadomień mailowych decydując, jakie treści mają być każdorazowo doklejane do maila z komunikatem.
  • Można w ten sposób dodawać tekst do treści maila, a także dołączać załączniki (np. regulamin sklepu).

Po wybraniu opcji Ustawienia powiadomień email na ekranie pojawia się 5 zakładek. Każda z nich odpowiada określonej akcji, wykonywanej w związku z zamówieniem. Akcje są następujące:

  • Złożenie zamówienia – klient złożył zamówienie
  • Opłacenie zamówienia – klient opłacił zamówienie
  • Kompletacja zamówienia – administrator oznaczył zamówienie jako skompletowane (opcja występuje łącznie z modułem dodatkowym „Kompletacja zamówień”)
  • Wysłanie zamówienia – administrator oznaczył zamówienie jako wysłane
  • Zamówienie gotowe do odbioru – administrator oznaczył zamówienie jako „Gotowe do odbioru” (status wybierany przy odbiorze osobistym).

W wyżej wymienionych zakładkach można zamieścić następujące sekcje dodatkowe:

  • Pod nagłówkiem – treść, która zostanie umieszczona w szablonie maila tuż pod jego nagłówkiem.
  • Pod koszykiem – treść zamieszczona pod listą zamawianych produktów
  • Nad stopką – występuje tylko w sekcjach: Złożenie zamówienia oraz Opłacenie zamówienia.

Treść w wyżej podanych sekcjach wprowadza się za pomocą edytora tekstu, którego funkcjonalność została opisana w sekcji Sklep AptusShop -> Edytor tekstu na poprzednich stronach niniejszej instrukcji.

Dodatkowo poniżej istnieją dwa przyciski umożliwiające zamieszczenie w mailu załączników:

  • Dodaj stronę informacyjną – po wywołaniu w nowym okienku można wybrać jedną ze stron informacyjnych (definiowanych w sekcji Informacje -> Strony informacyjne). Wybrana strona zostanie dołączona do maila w postaci załącznika w formacie HTML.
  • Dodaj plik – po wywołaniu w nowym okienku można wybrać plik (definiowany w sekcji Informacje -> Pliki). Wybrany plik zostanie dołączony do maila w formie załącznika.

Błędy 404

info

Zmiany w sklepie internetowym (dotyczące bazy produktów, grup towarowych, stron informacyjnych, promocji i innych elementów) powodują, że niektóre adresy URL przestają istnieć. Jeżeli klient ma np. zapamiętany taki adres w swojej przeglądarce i spróbuje go wywołać, dostanie w przeglądarce komunikat o błędzie 404 "Strona nie została odnaleziona". Podobna sytuacja wystąpi, gdy podczas wpisywania adresu użytkownik popełni błąd lub gdy kliknie w link na stronie, w którym administrator popełnił błąd.

  • Informacja o wyświetleniach błędów 404 jest rejestrowana w systemie i dostępna w panelu administracyjnym sklepu w omawianej sekcji „Błędy 404".
  • Administrator sklepu ma możliwość przeglądania listy błędów oraz przypisywania każdemu błędnemu adresowi innego adresu, który jest poprawny (istnieje w sklepie internetowym).
  • Dzięki tym mechanizmom, jeśli ktoś ponownie spróbuje wywołać taki błędny adres, może zostać przekierowany na prawidłowy adres zgodnie z poprawką wpisaną przez administratora.

W zakładce Parametry wyszukiwania omawianej sekcji można dokonać wyboru opcji w polu Błędny adres przekierowany.

Dostępne możliwości to:

  • [dowolny] – wyświetla wszystkie błędne adresy zarejestrowane w systemie
  • Tak – na liście adresów znajdą się wyłącznie adresy z wpisanym aktywnym przekierowaniem
  • Nie – na liście adresów znajdą się wyłącznie adresy, dla których administrator nie podał przekierowania
  • Ukryte – na liście adresów znajdą się wyłącznie adresy, które administrator ukrył. Nawet jeżeli dla tych adresów istnieje wpisane przekierowanie, nie jest ono aktywne.

Kliknięcie Szukaj wyświetla listę dotychczas zapisanych błędnych adresów.
Tabela zawiera kolumny:

  • Błędny adres – błędny adres URL, jaki użytkownik wywołał w przeglądarce
  • Adres przekierowania – adres, na który przeglądarka przekieruje użytkownika po wpisaniu błędnego adresu. Adres przekierowania można edytować bezpośrednio z poziomu tabeli (nie jest konieczne wejście w edycję danej pozycji).
  • Ostatnie odwołanie i Liczba odwołań – dzięki temu wiadomo jak często klienci wywołują poszczególne błędne adresy i kiedy wystąpiło ostatnie wywołanie danego błędnego adresu.

Ponadto w tabeli dostępny jest przycisk Edytuj (umożliwia edycję Adresu przekierowania). Jeżeli dana pozycja nie jest ukryta, wyświetla się ikonka Ukryj. Jeżeli dana pozycja jest ukryta, wyświetla się ikonka Odkryj.


Pliki weryfikacyjne

W zakładce można tworzyć wirtualne pliki, które dostępne będą pod podanym adresem URL (parametr Ścieżka).

Dodatkowo dla pliku podaje się Typ zawartości, np. text/html oraz Zawartość.

Funkcjonalność wykorzystywana jest np. do tworzenia plików weryfikacyjnych dla wyszukiwarki Google. Wystarczy stworzyć definicję pliku, a pod podanym adresem pojawi się wirtualny plik o podanej zawartości. Dzięki temu nie trzeba wczytywać fizycznych plików przez serwer FTP.


Teksty – pliki Cookie

info

Omawiana sekcja umożliwia sterowanie dwoma możliwościami prezentowania użytkownikom informacji o plikach Cookie.

  • Pierwsza z nich do zwykła strona informacyjna z paskiem informacyjnym na dole strony.
  • Druga opcja na publicznych stronach sklepu wyświetla informacyjne okienko pop-up z możliwością wyrażenia zgód na poszczególne rodzaje plików cookie. Okienko pop-up jest wyświetlane przy pierwszym wejściu na stronę przez klienta i blokuje jego dalsze działania do czasu zaakceptowania zgód.

W zakładce edycji podlegają następujące pola:

W podsekcji Wyświetlanie okna z ustawieniami cookie:

Wyświetlaj popup z ustawieniami cookie – do wyboru: Widoczne (oznacza, że klientom wyświetlany jest pop-up blokujący dalsze działania w sklepie do czasu zaznaczenia zgód na poszczególne typy plików cookie), Niewidoczne (oznacza, że zamiast okienka pop-up wyświetlany jest na dole strony zwykły pasek informacyjny z linkiem do strony informacyjnej bez blokowania dalszych akcji przez klienta), Podgląd administracyjny – tryb testowy wyświetlania okienka pop-up (widzi je tylko zalogowany administrator).

W podsekcji Teksty prezentowane są okienka edycyjne mające zastosowanie w przypadku wyboru opcji Widoczne dla okienka pop-up:

Do wypełnienia są pola: Nagłówek, Tekst główny, Tekst główny - strona więcej opcji oraz opisy do sekcji dotyczących poszczególnych typów plików cookie: Pliki niezbędne, Pliki statyczne i analityczne, Pliki marketingowe, Pliki profilowane oraz dodatkowo pole tekstowe Stopka wyświetlane na dole okienka pop-up.



Przetestuj bezpłatnie AptusShop!×
Oferujemy możliwość bezpłatnego zapoznania się z funkcjonalnością sklepu internetowego AptusShop przez okres 3 tygodni. Bez żadnych zobowiązań z Twojej strony uruchomimy w pełni działający sklep wraz z panelem administracyjnym pod testowym adresem.
Wersja demonstracyjna oprogramowania sklepu internetowego AptusShop

Administratorem danych osobowych jest Aptus.pl Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Plac Pod Lipami 5, 40-476 Katowice, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000348810, NIP: 6342737712, REGON 241453835, kapitał zakładowy: 120.000,00 zł. Więcej informacji nt. ochrony danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.