Wyszukiwanie

Poprawki
Chmura tagów
Wyszukiwarka frazowa
Dodatkowe podpowiedzi w wyszukiwarce (moduł dodatkowy)
Frazy domyślne w wyszukiwarce (moduł dodatkowy)

Zakładka Wyszukiwanie zawiera dwie sekcje: Poprawki i Chmura tagów.


Poprawki

Klienci korzystający z wyszukiwarki produktów w sklepie nierzadko popełniają błędy ortograficzne lub wpisują wyrazy obcojęzyczne dokonując ich spolszczenia.

Dla przykładu można wyobrazić sobie wpisanie do wyszukiwarki słowa „Kola” zamiast „Cola”. Wyszukiwarka w standardowej wersji nie wyszuka poszukiwanego przez klienta produktu, gdyż w jego nazwie i opisie nie zostaną odnalezione błędnie wpisane wyrazy.

info

Sekcja „Poprawki” daje możliwość zbudowania bazy najczęściej popełnianych przez użytkowników błędów poprzez skojarzenie błędnych słów ze słowami poprawnymi.
Tak działająca wyszukiwarka po wykryciu błędnie wpisanego słowa zamieni to słowo na słowo poprawne, dzięki czemu klient odnajdzie poszukiwany produkt, mimo iż wpisując wyraz do wyszukiwarki popełniony został błąd.

Po kliknięciu pozycji menu Wyszukiwanie -> Poprawki w tabeli wyświetla się lista skojarzeń – kolumna „Słowo” zawiera słowo błędne, a kolumna „Poprawka” odpowiadające mu słowo poprawne. Dla każdej pozycji w tabeli wyświetlana jest również liczba wyszukań błędnych słów dokonanych przez użytkowników sklepu. Dzięki temu widać, jak często klienci popełniają błędy, które zostały uwzględnione w systemie.

Aby dodać nową poprawkę do systemu, należy kliknąć Dodaj poprawkę, a następnie wypełnić pola:

  • Słowo – błędne słowo, np. „kola”
  • Poprawka – słowo poprawne, np. „cola”
  • Poprawkę – z dwoma opcjami „zamień ze słowem” i „dodaj do słowa”. W pierwszym przypadku błędne słowo zostanie zastąpione słowem poprawnym, a w drugim wypadku poprawne słowo zostanie dopisane do błędnego tworząc frazę dwuwyrazową.

Dla każdego słowa poprawnego może istnieć wiele błędnych słów. Każdą poprawkę można usunąć z systemu (przycisk Usuń) bądź dokonać jej zmiany (przycisk Edytuj; wybierając edycję błędnego słowa można zmienić odpowiadające mu słowo poprawne).

Kciuk w górę

Wyszukiwarka sklepu działa w taki sposób, że jeżeli klient wpisze słowo, które nie zostało odnalezione, to automatycznie trafia ono do zakładki „Poprawki”. Takie słowo nie posiada jeszcze poprawnego odpowiednika. Administrator może wpisać poprawkę ręcznie wybierając błędne słowo z listy.

W parametrach wyszukiwania słów w panelu administracyjnym można dokonać wyboru kryterium Poprawione (Tak, Nie, [dowolny]).

Wybierając „Nie” można wyświetlić wszystkie nieodnalezione słowa, które wpisali do wyszukiwarki klienci, a słowa te nie mają jeszcze poprawnego odpowiednika, przydzielonego przez administratora.

Poprawki można wpisywać również bezpośrednio na liście, bez konieczności wchodzenia w edycję.


Chmura tagów

info

Chmura tagów stanowi graficzne przedstawienie ważnych fraz słownych (tagów), które występują w treści serwisu internetowego.

  • Słowa występujące w „chmurze” są wyświetlane klientom w szablonie sklepu w specjalnym boksie. Poszczególne słowa są w porozrzucane w tym obszarze, a każde słowo może mieć różny rozmiar czcionki, przez co tworzy się nieregularny kształt przywołujący skojarzenie „chmury”.
  • Każdy z tagów (fraz kluczowych) zawiera odnośnik do strony, która prezentuje listę produktów skojarzonych z wybranym tagiem.

Administrator może przypisywać poszczególne frazy słowne (tagi) do produktów wpisując je w formularzu edycji produktu (omówionym w sekcji Produkty na poprzednich stronach niniejszej instrukcji).

kciuk w górę

Do każdego produktu można przypisać wiele słów, a każde słowo może występować w dowolnej liczbie produktów.

pinezka

W sekcji Wyszukiwanie -> Chmura tagów nie ma możliwości dopisywania nowych słów. Istniejące tagi można jedynie przeglądać i usuwać ich przypisanie do wybranych produktów.

Po wybraniu tej pozycji menu na ekranie wyświetla się lista fraz kluczowych (tagów), które zostały wcześniej wprowadzone w sekcji Produkty i w związku z tym słowa te wyświetlane są w obrębie chmury tagów na stronach sklepu. Dla każdej pozycji (frazy słownej) wyświetlana jest liczba produktów, do których dana fraza jest przypisana. Wybierając przycisk Produkty możemy wyświetlić w nowym okienku listę tych produktów.

Pod listą produktów dostępne są przyciski:

  • Usuń zaznaczone – usuwa skojarzenie między wybranym tagiem a produktami, które zostały zaznaczone checkbox'em na liście
  • Usuń wszystkie – usuwa wszystkie skojarzenia między wybranym tagiem, a wszystkimi produktami, z którymi tag był powiązany. W związku z tym wybrany tag jest usuwany z wszystkich produktów i przestaje on istnieć w obrębie chmury tagów.

Przycisk Edycja opisu wyświetla formularz, w którym do danego tagu możemy dopisać Nagłówek oraz Opis. Elementy te wyświetlą się pod opisem produktu, który jest przypisany do danego tagu.

Dodatkowo można zdefiniować Priorytet, który decyduje o kolejności, w jakiej wyświetlą się sekcje (Nagłówek + Opis) pod opisem produktu w przypadku, gdy dany produkt jest dopisany do kilku tagów.


Wyszukiwarka frazowa

info

Omawiana zakładka służy do zarządzania wyszukiwarką główną, która dostępna jest w nagłówku witryny sklepowej dostępnej dla klientów.

Wyszukiwarka ta w witrynie sklepowej posiada 2 podsekcje: Popularne frazy oraz Pasujące produkty.
Po wypełnieniu pola wyszukiwarki przez klienta w obu tych sekcjach system generuje podpowiedzi fraz oraz proponuje produkty.

Istniejące w systemie frazy administrator może wyszukać według kryteriów: Fraza (można wpisać fragment wyrazu), atrybutów Pokaż tylko frazy zablokowane, Pokaż frazy nieprawidłowe oraz Priorytetu (od... do...). Frazy nieprawidłowe to takie frazy, które nie mają odzwierciedlenia w stanie bazy danych (wpisy produktów, grup towarowych, słowników).

Wyniki wyszukiwania w panelu administracyjnym wyświetlają tabelę zawierającą następujące informacje: Fraza, Wyświetlanie po otwarciu okienka wyszukiwarki, Data ostatniego wyszukiwania, Liczba dodań do koszyka (po wpisaniu danej frazy do wyszukiwarki), Liczba wyszukań, Priorytet.

Dla każdej pozycji istnieje przycisk Edytuj. Ponad tabelą istnieje przycisk Dodaj.

Istniejących fraz nie można usuwać, ponieważ lista fraz jest generowana automatycznie przez system na podstawie stanu bazy danych (wpisy produktów, grup towarowych, słowników). Jedynie część fraz jest wprowadzana ręcznie przez administratora.

Formularz dodawania nowej frazy / edycji frazy zawiera następujące pola:

  • Fraza – pole tekstowe do wypełnienia w przypadku dodawania nowej frazy, w przypadku edycji zmiana frazy nie jest możliwa.
  • Priorytet – decyduje o pozycji (kolejności) wyświetlania danej frazy w okienku wyszukiwarki w witrynie sklepowej (po lewej stronie w sekcji „Popularne frazy”). Im wyższy priorytet, tym wyższa pozycja.
  • Fraza zablokowana (niedostępna w podpowiedziach) – to oznaczenie powoduje, że dana fraza nie pojawia się w sekcji podpowiedzi w wyszukiwarce w witrynie sklepowej w sekcji „Popularne frazy”.
  • Sposób wyświetlania – dostępne opcje: Nie wyświetlaj po otwarciu okna wyszukiwarki, Wyświetlaj po otwarciu okna wyszukiwarki (wg priorytetu), Promuj po otwarciu okna wyszukiwarki w okresie od-do.

Po kliknięciu przez klienta w okienko wyszukiwarki w witrynie sklepowej otwiera się panel podpowiedzi. Dopóki użytkownik nie zacznie niczego wpisywać, w okienku tym pojawia się podpowiedź domyślna.

W zależności od ustawienia Sposób wyświetlania, dana fraza będzie (ustawienie Wyświetlaj po otwarciu okna wyszukiwarki wg priorytetu) lub nie będzie (ustawienie Nie wyświetlaj po otwarciu okna wyszukiwarki) uwzględniana w generowaniu tej podpowiedzi.

Ostatnia opcja (Promuj po otwarciu okna wyszukiwarki w okresie od-do) zawęża uwzględnianie danej frazy w podpowiedzi domyślnej do zadanego przedziału dat. Oznaczenie promowania ma jeszcze wyższy priorytet niż ten, który został wpisany w polu Priorytet.


Dodatkowe podpowiedzi w wyszukiwarce (moduł dodatkowy)

info

Sekcja Wyszukiwanie -> Dodatkowe podpowiedzi w wyszukiwarce umożliwia definiowanie fraz, których wpisanie w głównej wyszukiwarce na publicznych stronach sklepu spowoduje wyświetlenie klientowi zadanej dla danej frazy podpowiedzi.

  • Podpowiedź może być określona plikiem graficznym (bannerem) lub produktem wybranym z bazy danych produktów. Dla podpowiedzi w postaci bannera istnieje możliwość podania linku, na który zostanie przekierowany klient po kliknięciu w banner. Kliknięcie w podpowiedź w postaci produktu przenosi klienta na stronę z opisem tego produktu.
  • Dodatkowo administrator może podać odnośnik, na który klient będzie przeniesiony w przypadku wpisania danej frazy w wyszukiwarkę i zatwierdzeniu przycisku wyszukiwania.

Istniejące w systemie podpowiedzi administrator może wyszukiwać według: Nazwy, Fraz (jeden lub kilka wyrazów), oznaczenia Aktywny.

Wyniki wyszukiwania podpowiedzi wyświetlają tabelę zawierającą: Nazwę (dostępną wyłącznie dla administratora), oznaczenie Aktywny, Frazy (wykaz fraz; kolejne frazy oddzielone są przecinkiem), Data od, Data do, oznaczenie ilości Wyświetleń i Kliknięć dla danych fraz występujących pod tą nazwą. Dla każdej pozycji istnieje przycisk Edytuj i Usuń. Ponad tabelę istnieje przycisk Dodaj frazę.

Formularz dodawania nowej frazy / edycji frazy zawiera trzy zakładki:

Dane podstawowe z następującymi polami:

  • Nazwa – jest to nazwa, pod którą występuje dana podpowiedź (nazwa dostępna jest wyłącznie dla administratora).
  • Frazy (kolejne frazy oddzielone przecinkiem) – w tym miejscu wpisujemy frazę (jeden lub kilka wyrazów). Jeżeli kilka fraz w systemie ma mieć takie samo działanie, kolejne frazy należy oddzielić przecinkiem.
  • Data od, Data do – określenia daty początkowej i końcowej – zakresu dat, w obrębie których dane frazy będą aktywne. Pozostawienie obu pól pustych oznacza brak ograniczenia czasowego.
  • Limit wyświetleń – w tym polu można ograniczyć liczbę wyświetleń dla danej podpowiedzi. Puste pole oznacza brak ograniczeń w tym zakresie.
  • Limit kliknięć – w tym polu można ograniczyć liczbę kliknięć dla danej podpowiedzi. Puste pole oznacza brak ograniczeń w tym zakresie.
  • Aktywny – oznaczenie, czy dana podpowiedź ma być aktywna w publicznej części sklepu.

Klikając w Zmień wykorzystanie limitów można ręcznie ustawić aktualne wartości liczby wyświetleń i liczby kliknięć.

Na samym dole zakładki istnieje seria zakładek pozwalająca na określenie adresu, na który będzie przekierowany klient, który wpisze frazę w wyszukiwarkę i zatwierdzi przycisk wyszukiwania. Do wyboru jest link zwykły w postaci adresu URL oraz jeden z linków wewnętrznych: do produktu, strony informacyjnej sklepu, grupy towarowej lub promocji.

Wyświetlona lista zakładek ma takie działanie, że użytkownik najpierw wybiera zakładkę określając typ linku, a następnie wskazuje wartość określającą link. Przy zatwierdzaniu formularza znaczenie ma wyłącznie wartość wpisana w wybranej (zaznaczonej) zakładce. Oznacza to, że jeżeli np. najpierw wybierzemy zakładkę Link do produktu i wskażemy produkt, do którego ma być wstawiony link, a następnie wybierzemy zakładkę Link do strony informacyjnej i wybierzemy odpowiednią stronę, to po zatwierdzeniu formularza do danej podpowiedzi zostanie przypisany link do wybranej strony informacyjnej.

Znaczenie zakładek:

  • Link – dowolny adres URL. Jeżeli chcemy podać adres URL do zewnętrznego serwisu internetowego, należy podać pełny adres URL, np. http://www.mojastrona.pl/. Brak sekcji „http://” na początku adresu spowoduje, że podany adres zostanie potraktowany jako link w ramach sklepu i zostanie on doklejony do domeny, w której działa sklep. Umożliwia to tworzenie linków do istniejących adresów stron w ramach sklepu – np. jeżeli nasz sklep działa w domenie www.mojsklep.pl, a w polu Link wpiszemy wartość page/kontakt, wówczas finalnie uzyskamy link do adresu www.mojsklep.pl/page/kontakt.
  • Link do produktu – po kliknięciu Szukaj produktu, w nowym okienku wyświetla się wyszukiwarka produktów. Przy każdym wyświetlonym produkcie widnieje przycisk Wybierz, którego kliknięcie zamyka okienko i wstawia odpowiedni link do podpowiedzi.
  • Link do strony informacyjnej – pozwala na wybór strony informacyjnej z listy
  • Link do grupy towarowej – pozwala na wybór grupy towarowej – wybór odbywa się przez wskazanie odpowiedniej grupy z wyświetlonego drzewa kategorii
  • Link do promocji – pozwala na wybór promocji z listy

Banner – podpowiedź typu banner wyświetla się pod wyszukiwarką główną na publicznych stronach sklepu w postaci pliku graficznego z linkiem.

Podpowiedź pojawia się po wpisaniu przez klienta danej frazy (zdefiniowanej w zakładce Dane podstawowe). Administrator może wczytać plik graficzny (pole Banner) z lokalnego dysku oraz wybrać jeden z kilku rodzajów linków, w sposób, który został opisany powyżej (w zakładce Dane podstawowe).

Produkt – podpowiedź tego typu wyświetla się pod wyszukiwarką główną na publicznych stronach sklepu w postaci uproszczonej ramki produktu z linkiem do strony z opisem danego produktu.

Podpowiedź pojawia się po wpisaniu przez klienta danej frazy (zdefiniowanej w zakładce Dane podstawowe). Po kliknięciu przez administratora Wybierz produkt, w nowym okienku wyświetla się wyszukiwarka produktów. Przy każdym wyświetlonym produkcie widnieje przycisk Wybierz, którego kliknięcie zamyka okienko i wstawia odpowiedni link do podpowiedzi.


Frazy domyślne w wyszukiwarce (moduł dodatkowy)

info

Omawiana zakładka Wyszukiwanie -> Frazy domyślne w wyszukiwarce umożliwia definiowanie fraz, które będą domyślnie zamieszczane w wyszukiwarce głównej, dostępnej na publicznych stronach sklepu internetowego.

  • Klient ma możliwość zatwierdzenia przycisku wyszukiwania z domyślną frazą bądź wskazania pola edycyjnego wyszukiwarki i zmiany domyślnej frazy na własną.
  • W przypadku zdefiniowania większej ilości fraz przez administratora, będą one wyświetlane w wyszukiwarce w sposób przypadkowy przy każdym załadowaniu strony.

Istniejące w systemie frazy administrator może wyszukiwać według: frazy (Wyświetlany tekst) oraz oznaczenia Aktywny.

Wyniki wyszukiwania fraz wyświetlają tabelę zawierającą: Wyświetlany tekst (fraza), oznaczenie Aktywny, Data od, Data do, oznaczenie ilości Wyświetleń i Kliknięć dla danej frazy. Dla każdej pozycji istnieje przycisk Edytuj i Usuń.

Ponad tabelę istnieje przycisk Dodaj frazę.

Formularz dodawania nowej frazy / edycji frazy zawiera następujące pola:

  • Wyświetlany tekst (fraza) – w tym miejscu wpisujemy frazę (jeden lub kilka wyrazów).
  • Częstotliwość – w sytuacji, gdy w systemie istnieje kilka fraz, będą one wyświetlane w wyszukiwarce głównej sklepu w sposób przypadkowy przy kolejnym załadowaniu strony. Pole Częstotliwość umożliwia wprowadzenie wagi dla danej frazy (im wyższa wartość, tym większa waga). Frazy z wyższą wartością tego pola będą wyświetlane częściej od fraz z niższą wartością pola Częstotliwość.
  • Data od, Data do – określenia daty początkowej i końcowej – zakresu dat, w obrębie których dane frazy będą aktywne. Pozostawienie obu pól pustych oznacza brak ograniczenia czasowego.
  • Limit wyświetleń – w tym polu można ograniczyć liczbę wyświetleń dla danej frazy. Puste pole oznacza brak ograniczeń w tym zakresie.
  • Limit kliknięć – w tym polu można ograniczyć liczbę kliknięć dla danej frazy. Puste pole oznacza brak ograniczeń w tym zakresie.
  • Aktywny – oznaczenie, czy dana fraza ma być aktywna w publicznej części sklepu.

Klikając w Zmień wykorzystanie limitów można ręcznie ustawić aktualne wartości liczby wyświetleń i liczby kliknięć.

Na samym dole ekranu istnieje seria zakładek pozwalająca na określenie adresu, na który będzie przekierowany klient, który zatwierdzi przycisk wyszukiwania z daną frazą. Do wyboru jest link zwykły w postaci adresu URL oraz jeden z linków wewnętrznych: do produktu, strony informacyjnej sklepu, grupy towarowej lub promocji.

Wyświetlona lista zakładek ma takie działanie, że użytkownik najpierw wybiera zakładkę określając typ linku, a następnie wskazuje wartość określającą link. Przy zatwierdzaniu formularza znaczenie ma wyłącznie wartość wpisana w wybranej (zaznaczonej) zakładce. Oznacza to, że jeżeli np. najpierw wybierzemy zakładkę Link do produktu i wskażemy produkt, do którego ma być wstawiony link, a następnie wybierzemy zakładkę Link do strony informacyjnej i wybierzemy odpowiednią stronę, to po zatwierdzeniu formularza do danej podpowiedzi zostanie przypisany link do wybranej strony informacyjnej.

Znaczenie zakładek:

  • Link – dowolny adres URL. Jeżeli chcemy podać adres URL do zewnętrznego serwisu internetowego, należy podać pełny adres URL, np. http://www.mojastrona.pl/. Brak sekcji „http://” na początku adresu spowoduje, że podany adres zostanie potraktowany jako link w ramach sklepu i zostanie on doklejony do domeny, w której działa sklep. Umożliwia to tworzenie linków do istniejących adresów stron w ramach sklepu – np. jeżeli nasz sklep działa w domenie www.mojsklep.pl, a w polu Link wpiszemy wartość page/kontakt, wówczas finalnie uzyskamy link do adresu www.mojsklep.pl/page/kontakt.
  • Link do produktu – po kliknięciu Szukaj produktu, w nowym okienku wyświetla się wyszukiwarka produktów. Przy każdym wyświetlonym produkcie widnieje przycisk Wybierz, którego kliknięcie zamyka okienko i wstawia odpowiedni link dla frazy.
  • Link do strony informacyjnej – pozwala na wybór strony informacyjnej z listy
  • Link do grupy towarowej – pozwala na wybór grupy towarowej – wybór odbywa się przez wskazanie odpowiedniej grupy z wyświetlonego drzewa kategorii
  • Link do promocji – pozwala na wybór promocji z listy


Przetestuj bezpłatnie AptusShop!×
Oferujemy możliwość bezpłatnego zapoznania się z funkcjonalnością sklepu internetowego AptusShop przez okres 3 tygodni. Bez żadnych zobowiązań z Twojej strony uruchomimy w pełni działający sklep wraz z panelem administracyjnym pod testowym adresem.
Wersja demonstracyjna oprogramowania sklepu internetowego AptusShop

Administratorem danych osobowych jest Aptus.pl Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Plac Pod Lipami 5, 40-476 Katowice, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000348810, NIP: 6342737712, REGON 241453835, kapitał zakładowy: 120.000,00 zł. Więcej informacji nt. ochrony danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.