Zamówienia

Zamówienia
Dodaj zamówienie
Auto-kompletacja (moduł dodatkowy)
Kompletacja – przypisywanie zamówień (moduł dodatkowy)
Edycja zamówień
Zamówienia z Allegro (moduł dodatkowy)
Negocjacje cen
Faktury i rozliczenia
Formularz wysyłki produktu
info

Sekcja służy do obsługi spływających do sklepu zamówień oraz umożliwia ręczne wprowadzanie zamówień przez administratora (obsługa zamówień telefonicznych).

Zamówienia

Po wybraniu tej opcji system otworzy okienko wyszukiwarki zamówień pozwalające określić następujące kryteria wyszukiwania:

  • Numer zamówienia – wyszukiwanie po numerze zamówienia
  • Email podany przy zamówieniu – wyszukiwanie po fragmencie adresu e-mail klienta
  • Nazwa klienta - wyszukiwanie po fragmencie nazwy klienta
  • Fragment adresu
  • Nick z Allegro – pole pojawia się wyłącznie w przypadku, gdy sklep posiada moduł dodatkowy "Aukcje Allegro"
  • Wiarygodność klienta – na podstawie informacji zadanych przez administratora (dostępne opcje: Zaufany/Wiarygodny/Neutralny/Niewiarygodny/Ostrzeżenie)
  • Status zamówienia – filtrowanie po aktualnym statusie zamówienia, dostępne statusy:
    • [Wszystkie] – dowolny status zamówienia
    • Oczekuje na płatność – zamówienia, dla których klient wybrał opcję płatności on-line lub przedpłatę (zwykły przelew) i płatność ta nie została wykonana
    • Złożone
    • W trakcie realizacji – zamówienia zaakceptowane do realizacji
    • W trakcie kompletacji – zamówienia w trakcie kompletowania do wysłania (wymagane posiadanie modułu dodatkowego)
    • Skompletowane – zamówienia skompletowane, gotowe do wysłania (wymagane posiadanie modułu dodatkowego)
    • Wysłane – zamówienia wysłane
    • Nieodebrane – zamówienia, które wróciły do sprzedawcy (nie zostały odebrane)
    • Odebrane – zamówienia odebrane (zrealizowane)
    • Anulowane – zamówienia, które zostały wycofane przez administratora
    • Gotowe do odbioru – zamówienia przygotowane dla klienta do odbioru. Status dotyczy wyłącznie tych zamówień, dla których klient wybrał opcję odbioru osobistego (bez wysyłki)
    • Zawieszone (do wyjaśnienia)
  • Obsługiwane przez – wyszukiwanie według operatora obsługującego przesyłkę związaną z zamówieniem (Brak, Odbiór osobisty, firma kurierska)
  • Płatność – wyszukiwanie według rodzaju płatności związanego z zamówieniem
  • Rodzaj dokumentu sprzedaży – faktura VAT / Paragon
  • Numer listu przewozowego – pole jest aktywne w przypadku, gdy sklep posiada moduł dodatkowy integrujący z firmą kurierską
  • Status płatności – Opłacone / Nieopłacone
  • Data od – data początkowa z zakresu dat
  • Data do – data końcowa z zakresu dat
Kciuk w górę

Ponadto możliwe jest zadanie kryterium dotyczącego produktów, które mają się znajdować w zamówieniach. Zadać można więc: Fragment nazwy produktu, Indeks towarowy, Kod EAN produktu, Kod producenta.

Statusy zamówień

Po złożeniu zamówienia przez klienta z opcją płatności przy odbiorze, zamówienie to przyjmuje status „Złożone”. Jeżeli klient wybrał jako formę płatności jedną z płatności on-line lub zwykły przelew (przedpłata), wówczas zamówienie przyjmuje status „Oczekuje na płatność” do czasu zarejestrowania wpłaty.

Po określeniu kryteriów wyszukiwania system wyświetli listę zamówień spełniających zadane kryteria w formie tabeli zawierającej kolumny:

  • Data / Numer zamówienia
  • Klient – nazwa klienta i jego pełniejsze dane. Wraz z danymi klienta wyświetlana jest ikonka przedstawiająca wiarygodność klienta i numer kolejny zamówienia złożony przez tego samego klienta. Oprócz tego wyświetlana jest informacja o przesyłce (w tym adres wysyłki).
  • Wartość brutto zamówienia / Koszt przesyłki
  • Status zamówienia prezentowany w formie ikony – opis tekstowy statusu pojawia się po zatrzymaniu kursora myszki nad ikoną.
  • Przesyłka i płatność – kliknięcie w przycisk umożliwia zmianę statusu na kolejny.
info

Administrator może w każdej chwili zmienić kryterium sortowania (kolejność, według której wyświetlają się wyszukane zamówienia), klikając w wybrany nagłówek kolumny. Przykładowo, klikając w tytuł „Wartość” system wyświetli wyszukane zamówienia w kolejności od najniższej kwoty do najwyższej. Powtórne kliknięcie w tę samą kolumnę zmienia sposób sortowania z rosnącego na malejący i na odwrót.

W tabeli z zamówieniami znajdują się również ikonki, zawierające graficzną informację o zamówieniu. Każda ikonka może być szara lub w kolorze:

Nie przeglądane
- nie przeglądane (zamówienie nie było przeglądane przez administratora)
Przeglądane
- przeglądane (administrator przeglądał zamówienie)
Potwierdzone
- zamówienie zostało potwierdzone przez klienta
Nie potwierdzone
- zamówienie nie zostało potwierdzone przez klienta

Przez brak potwierdzenia zamówienia rozumie się sytuację, w której klient złożył zamówienie z płatnością on-line lub z przedpłatą na konto, ale płatność nie została dokonana. Zamówienia złożone z płatnością przy odbiorze uznaje się za potwierdzone z chwilą złożenia.

Opłacone
- zamówienie zostało opłacone przez klienta
Oczekuje na zapłatę
- zamówienie oczekuje na zapłatę
Płatne przy odbiorze
- zamówienie będzie płatne przy odbiorze
Wydrdukowane zamówienie
- administrator wydrukował zamówienie
Nie wydrukowane zamówenie
- administrator nie drukował zamówienia
Z allegro
- zamówienie pochodzi z serwisu aukcyjnego Allegro.pl
Nie pochodzi z Allegro.pl
- zamówienie nie pochodzi z serwisu Allegro.pl

(ikonki dotyczące Allegro są używane tylko w przypadku sklepu wyposażonego w moduł dodatkowy "integracja z Allegro")

Uwagi adminstratora
- uwagi do zamówienia wprowadzone przez administratora (wyświetlają się jako hint)
Brak uwag administratora
- brak uwag wprowadzonych przez administratora odnośnie tego zamówienia
Uwagi do zamówienia
- uwagi do zamówienia wprowadzone przez klienta (wyświetlają się jako hint)
Brak uwag do zamówienia
- brak uwag wprowadzonych przez klienta odnośnie tego zamówienia
Do kompletacji
- zamówienie może być kompletowane (kliknięcie wywołuje okienko kompletacji)
Nie do kompletacji
- zamówienie nie może być kompletowane
Skompletowane
- zamówienie zostało skompletowane

(ikonki dotyczące kompletacji są wykorzystywane tylko w przypadku sklepu wyposażonego w moduł dodatkowy "Auto-kompletacja")

Paragon fiskalny (nie wydrukowany)
- dokumentem sprzedaży jest paragon fiskalny (nie wydrukowany)
Paragon fiskalny (wydrukowany)
- dokumentem sprzedaży jest paragon fiskalny (wydrukowany)
Faktura VAT (nie wystawiona)
- dokumentem sprzedaży jest faktura VAT (nie wystawiona)
Faktura VAT (wystawiona)
- dokumentem sprzedaży jest faktura VAT (wystawiona)

Administrator może w każdej chwili przejść do szczegółów edycji (opcja Edytuj) wybranego zamówienia.


Kompletowanie zamówienia (moduł dodatkowy)

Na liście zamówień możliwe jest wybranie kompletowania zamówienia (opcja dostępna po kliknięciu w przycisk przy zamówieniu), po zakończeniu którego zamówienie otrzyma status Skompletowane. Po otwarciu tej opcji wyświetla się lista produktów objętych zamówieniem. Zamówienie zostanie skompletowane (przygotowane do wysyłki), gdy wszystkie kody EAN wszystkich produktów zostaną wpisane. Rejestrowanie kodów powinno się odbywać przy pomocy czytnika kodów paskowych EAN podłączonego do komputera. Do prawidłowego działania tego modułu indeksy towarowe produktów muszą być zapisane kodami EAN (13 cyfr).

Na liście zamówień obok każdego zamówienia widnieje pole zaznaczenia służące do wybrania zamówień, na których administrator może dokonywać operacji. Poniżej tabelki dostępne jest pole wyboru, które umożliwia wybór operacji, która zostanie wykonana na zaznaczonych zamówieniach:

  • Drukuj naklejki – drukuje naklejki adresowe dla wybranych zamówień (format PDF)
  • Połącz zamówienia – opcja pozwala na połączenie kilku zaznaczonych zamówień w jedno
  • Wystaw faktury – generuje faktury dla wybranych zamówień. Jeśli wybrane zamówienia mają już wystawione faktury, generowane są dla nich duplikaty. Jeśli w zamówieniach nastąpiły zmiany, system automatycznie wystawia i generuje korekty faktur. Faktury generowane są w formacie PDF. Istnieje możliwość oznaczenia opcji Wyślij fakturę e-mailem – w takim przypadku dla wszystkich zaznaczonych zamówień wystawione faktury (także duplikaty) zostaną wysłane pod adresy mailowe klientów (dokument PDF w załączniku maila).
  • Zmiana statusu – dzięki tej opcji można zbiorowo zmienić status dla kilku zaznaczonych zamówień
  • Raport dla hurtowni – plik w formacie PDF z listą produktów, które zostały zamówione przez klientów, a nie zostały jeszcze wysłane
  • Raport zamówionych produktów - plik w formacie PDF z listą produktów z wybranych zamówień
  • Wydruk zamówień – drukuje zestawienie (format PDF) zaznaczonych zamówień - szczegółowe informacje o zamówieniach, wraz ze statusem realizacji zamówienia, danymi klienta, numerem zamówienia, rodzajem płatności, itd.
  • Eksportuj do XML – możliwość wyeksportowania zaznaczonych zamówień do pliku w formacie XML

Jeżeli Twój sklep zaopatrzony jest w moduł dodatkowy służący do kompletacji zamówień, poniżej wyświetlają się jeszcze 3 opcje:

  • Wydruk do kompletacji – przygotowanie dokumentów (format PDF) umożliwiających skompletowanie (przy pomocy czytnika kodów paskowych) zaznaczonych polami checkbox zamówień
  • Drukuj wszystkie do kompletacji – przygotowanie dokumentów (format PDF) umożliwiających skompletowanie wszystkich istniejących zamówień, które posiadają status „Potwierdzone przez klienta” lub „W trakcie realizacji”
  • Zmiana przypisania – możliwość zmiany przypisania (przypięcie lub odpięcie) zaznaczonych zamówień do/od wskazanego administratora. Po wykonaniu operacji administratorem wyznaczonym do kompletacji zaznaczonych zamówień będzie wskazany administrator bądź wcześniej istniejące przypisanie przestanie istnieć.
pinezka

Nad wynikami wyszukiwania znajduje się button „+” – opcja ręcznego wprowadzania zamówień. Kliknięcie w ten button jest tożsame z wybraniem opcji „Dodaj zamówienie” z menu głównego, o czym mowa poniżej.


Dodaj zamówienie

Opcja otwiera okno edycji zamówienia, umożliwiające administratorowi ręczne wprowadzanie zamówień spływających np. poprzez email, fax lub składanych telefonicznie. Aby dodać nowe zamówienie należy wprowadzić dane klienta, listę kupowanych produktów oraz przesyłkę z rodzajem płatności.

System umożliwia wybór klienta spośród istniejących, zarejestrowanych uprzednio użytkowników sklepu lub wprowadzenie nowego klienta. Należy więc wybrać opcję Dodaj klienta, a następnie:

  • wyszukać odpowiednie dane (wpisując w wyszukiwarce nazwę klienta, login lub adres e-mail)
lub
  • korzystając z opcji Dodaj klienta (w nowo otwartym oknie) wprowadzić jego dane od podstaw.

W kolejnym kroku administrator ma możliwość dodawania pozycji (produktów) do zamówienia (Dodaj produkt) oraz zdefiniowania przesyłki wraz z rodzajem płatności (Dodaj przesyłkę). Złożone zamówienie trafia do rejestru zamówień i wchodzi w normalny proces obsługi zamówień.


Auto-kompletacja (moduł dodatkowy)

info

Moduł auto-kompletacji służy do oznaczania zamówień przygotowywanych do wysyłki poprzez oznaczenie każdego produktu z zamówienia, że został on spakowany (skompletowany).

Zamówienia mogą być kompletowane przez różnych administratorów. Dany administrator nie może jednak kompletować zamówień, które zostały wcześniej przypisane do innego administratora. Przypisywanie zamówień do administratorów zostało omówione w sekcji „Kompletacja – przypisywanie zamówień” w kolejnym podrozdziale niniejszej instrukcji.

Na ekranie wyświetla się pole edycyjne „Kod rozpoczęcia”, a poniżej button „Drukuj”.

Po kliknięciu w przycisk „Drukuj” wygenerowany zostanie plik w formacie PDF, który zawiera na osobnych stronach wszystkie zamówienia, które nie zostały jeszcze skompletowane (przez zalogowanego administratora lub według kryterium zadanego w zakładce „Filtrowanie”). Dokument należy wydrukować i przygotować skaner kodów EAN podpięty do komputera.
Każde zamówienie na wydruku rozpoczyna się i kończy specjalnymi kodami: kodem rozpoczęcia i kodem zakończenia, pomiędzy tymi kodami wydrukowane są kolejne kody produktów objętych zamówieniem. Zeskanowanie kodu rozpoczęcia przy otwartej zakładce „Auto-kompletacja” otwiera okienko z listą produktów objętych danym zamówieniem. Skanując teraz kolejne kody produktów, a na końcu kod zakończenia dokonujemy kompletacji zamówienia.

pinezka

Do prawidłowego działania tego modułu indeksy towarowe produktów muszą być zapisane kodami EAN (13 cyfr). Zeskanowanie kodu rozpoczęcia odpowiada wklejeniu odpowiedniego ciągu znaków tego kodu w okienko Kod rozpoczęcia.

Możliwa jest również ręczna kompletacja pojedynczych zamówień. W tym celu należy kliknąć w strzałkę, która widnieje przy wybranym zamówieniu na liście (lista prezentuje wyłącznie zamówienia jeszcze nie skompletowane).

U góry ekranu istnieje zakładka „Filtrowanie”, gdzie można określić, żeby na liście zamówień wyświetliły się „zamówienia przypisane do mnie” (ustawienie domyślne) bądź „zamówienia przypisane do użytkownika” (z możliwością wyboru innego użytkownika z listy niż aktualnie zalogowany administrator) bądź też „zamówienia nieprzypisane” (zamówienia jeszcze nieprzypisane do żadnego administratora). Administrator może wyświetlić zamówienia przypisane do innego administratora, ale kompletacja możliwa jest tylko dla zamówień przypisanych do zalogowanego administratora bądź dla zamówień nieprzypisanych.


Kompletacja – przypisywanie zamówień (moduł dodatkowy)

info

Zakładka jest częścią modułu dodatkowego auto-kompletacji zamówień.

Na ekranie wyświetla się podsumowanie z liczbą nowych zamówień w sklepie i liczbą pozycji w tych zamówieniach (bądź komunikat o braku nowych zamówień). Następnie w sekcji Parametry podziału można dokonać przypisania istniejących nowych zamówień do wybranych kilku bądź jednego użytkownika (administratora), którzy to użytkownicy odpowiedzialni będą za skompletowanie przydzielonych zamówień.

W przypadku wyboru przypisania do kilku użytkowników system dokona automatycznego proporcjonalnego rozdziału istniejących nowych zamówień stosując wybrane kryterium Sposób podziału („wg zamówień” bądź „wg pozycji zamówień”).

Pierwszy sposób podziału polega na proporcjonalnym rozdziale ilościowym zamówień na poszczególnych użytkowników.

Drugi sposób bierze dodatkowo pod uwagę ilości pozycji w poszczególnych zamówieniach, dążąc do sytuacji, żeby użytkownicy otrzymali zbliżoną liczbę pozycji w zamówieniach, a nie taką samą liczbę zamówień.

U góry ekranu można wybrać przycisk „Lista przypisanych zamówień”, po kliknięciu którego wyświetla się okienko z listą zamówień jeszcze nie skompletowanych, ale już przypisanych do użytkowników. Z poziomu listy przypisanie do użytkownika można zmienić.


Edycja zamówień

Po wybraniu opcji „Edytuj” na liście zamówień, system wyświetli okno zawierające trzy zakładki:

  • Dane podstawowe – okno zawiera informacje o edytowanym zamówieniu oraz o kliencie. Jest to najważniejsza zakładka omawianej sekcji, dlatego została ona omówiona osobno poniżej.
  • Historia zamówienia – zawiera listę operacji, jakie zostały dokonane na wybranym zamówieniu (w formie Data, Zdarzenie, Opis zdarzenia).

Na dole wyświetla się tabela „Lista zgód”, w której zawarte są chronologicznie wszystkie klauzule / zgody, które zostały zaakceptowane przez klienta w związku z tym zamówieniem. W tabeli wyświetlają się następujące kolumny: Opis (klauzuli), Data akceptacji zgody, Zgoda (Tak – oznacza wyrażenie zgody, Nie – oznacza wycofanie zgody). Dla każdej pozycji dostępny jest przycisk Szczegóły, który wywołuje okienko zawierające oprócz danych z listy zgód następujące informacje: Typ klauzuli / zgody, Adres IP klienta, Treść klauzuli / zgody (aktualną w momencie akceptacji przez klienta). Więcej informacji o klauzulach / zgodach można przeczytać w niniejszej instrukcji w sekcji Dane osobowe -> Rejestr zgód.

  • Lista faktur i płatności – zawiera listę faktur i korekt wystawionych do danego zamówienia, a także listę płatności otrzymanych w związku z tym zamówieniem. W zakładce tej istnieje możliwość ręcznego wprowadzenia bądź usunięcia płatności.

Ponadto jeżeli klient przy składaniu zamówienia wybrał płatność on-line, dostępny jest także przycisk Generuj nową płatność. Wybranie tej opcji przez administratora generuje możliwości dokonania dopłaty on-line przez klienta.

W przypadku zwiększenia wartości zamówienia po jego opłaceniu przez klienta zachodzi konieczność dokonania dopłaty. Dopłata on-line możliwa jest po wygenerowaniu przez administratora sklepu nowej płatności na kwotę dopłaty.

W wyniku wygenerowania nowej płatności klient otrzymuje powiadomienie mailem i po zalogowaniu się do sklepu na swoje konto może wykonać płatność.

Dane podstawowe

Ekran tej zakładki został podzielony na kilka sekcji.

Pierwsza z nich zawiera następujące informacje o zamówieniu:

  • Numer zamówienia i data złożenia zamówienia
  • Całkowita waga zamówienia – waga edytowanego zamówienia
  • Liczba punktów za zamówienie – wyświetla się wyłącznie, gdy sklep wyposażony jest w punktowy program lojalnościowy
  • Wartość zamówienia (bez kosztów przesyłki)

Kolejna sekcja zawiera następujące informacje pogrupowane w podsekcje:

  • Status zamówienia – status realizacji zamówienia
  • Przesyłka – rodzaj przesyłki
  • Płatność – rodzaj płatności wraz z Sumą płatności

W zależności od obecnego statusu zamówienia na ekranie mogą wyświetlać się następujące przyciski:

  • Status -> ... – W zależności od obecnego statusu zamówienia, umożliwia zmianę statusu zamówienia (na następny etap, zgodnie ze statusami zamówienia)
  • Anuluj zamówienie – opcja wycofania złożonego zamówienia
  • Ustaw status – kliknięcie w ten przycisk wyświetla w nowym okienku formularz umożliwiający ręczną zmianę statusu zamówienia. W sklepie istnieją następujące statusy zamówienia:
    • Oczekuje na płatność – zamówienia, dla których klient wybrał opcję płatności on-line lub przedpłatę (zwykły przelew) i płatność ta nie została wykonana
    • Złożone
    • W trakcie realizacji – zamówienia zaakceptowane do realizacji
    • W trakcie kompletacji – zamówienia w trakcie kompletowania do wysłania (wymagane posiadanie modułu dodatkowego)
    • Skompletowane – zamówienia skompletowane, gotowe do wysłania (wymagane posiadanie modułu dodatkowego)
    • Wysłane – zamówienia wysłane
    • Nieodebrane – zamówienia, które wróciły do sprzedawcy (nie zostały odebrane)
    • Odebrane – zamówienia odebrane (zrealizowane)
    • Anulowane – zamówienia, które zostały wycofane przez administratora
    • Oczekuje na płatność (po wznowieniu)
    • Gotowe do odbioru – zamówienia przygotowane dla klienta do odbioru. Status dotyczy wyłącznie tych zamówień, dla których klient wybrał opcję odbioru osobistego (bez wysyłki)
    • Zawieszone (do wyjaśnienia)

W zależności od rodzaju przesyłki na ekranie może się wyświetlać adres kupującego, adres wysyłki (jeżeli jest inny niż adres kupującego) bądź adres punktu odbioru osobistego.

W zależności od stanu opłacenia zamówienia na ekranie mogą wyświetlać się następujące przyciski:

  • Dodaj płatność – umożliwia ręczne wprowadzenie wpłaty dokonanej przez klienta
  • Zmień na fakturę VAT / Zmień na paragon – w zależności od tego, jaki jest aktualnie ustawiony rodzaj dokumentu sprzedaży przypisany do zamówienia.
  • Wystaw i drukuj fakturę – umożliwia wystawienie faktury (jeżeli faktura nie została wcześniej wystawiona) oraz jej wydruk do pliku w formacie PDF (niezależnie, czy faktura była wcześniej wystawiona, czy właśnie jest wystawiana)

Ponadto dostępne są Uwagi sklepu (z możliwością edycji) i Uwagi klienta (tylko do odczytu).

W kolejnej podsekcji wyświetlane są Dane kupującego:

  • Dane kontaktowe:
    • Adres e-mail – kliknięcie w adres e-mail pozwala na wysłanie maila do klienta w szablonie graficznym sklepu.
    • Telefon
    • Wiarygodność klienta – możliwy wybór spośród dostępnych opcji (Ostrzeżenie / Niewiarygodny / Neutralny / Wiarygodny / Zaufany)
  • Dane klienta:
    • Nazwa podmiotu – imię i nazwisko klienta lub nazwa firmy
    • Adres kupującego – Ulica, Numer domu, Numer mieszkania, Kod pocztowy, Miasto, Kraj
    • NIP
  • Dane do faktury (takie same jak dane kupującego bądź inne dane niż kupującego)

Ponad sekcją z danymi kupującego dostępny jest przycisk Edycja danych klienta, którego kliknięcie pozwala na zmianę danych klienta (np. w sytuacji gdy klient podał błędne dane składając zamówienie).

Na dole ekranu znajduje się tabela z wykazem produktów, które wchodzą w skład zamówienia. Osobną pozycję stanowi przesyłka. Administrator może zmienić pozycje zamawianych produktów, czy też zmienić przesyłkę korzystając z opcji obok każdej z pozycji (Edytuj). Możliwe jest również usunięcie wybranej pozycji z zamówienia (Usuń).

Na samym dole ekranu wyświetlają się przyciski:

  • Wróć – kliknięcie zamyka okienko z danymi szczegółowymi zamówienia i ekran powraca do wyświetlania listy zamówień.
  • Dodaj produkt, którego kliknięcie umożliwia dodanie pozycji do zamówienia (np. gdy klient chce domówić jeszcze jeden produkt do właśnie złożonego zamówienia). Istnieje możliwość wyszukania produktu z bazy danych lub też dodania go ręcznie (opcja Dodaj produkt nad oknem wyszukiwania produktów). Jeżeli produkt zostanie dodany ręcznie (nie zostanie wybrany produkt z bazy danych), to taki produkt pojawi się wyłącznie w edytowanym zamówieniu i nie zostanie dodany do listy produktów w bazie danych.

Jeżeli zamówienie było zmieniane w trakcie edycji wyświetlają się dodatkowo:

  • Zatwierdź – zapisuje zamówienie i zamyka okienko z danymi szczegółowymi zamówienia. Ekran powraca do wyświetlania listy zamówień.
  • Zapisz – zapisuje zamówienie, ale nie zamyka okienka z danymi szczegółowymi zamówienia. Dalsza edycja zamówienia jest możliwa.

Jeżeli zamówienie nie było zmieniane lub zmiany zostały zapisane (przycisk Zapisz), to wyświetla się:

  • Wydruk zamówienia – generuje dokument (format PDF) zawierający szczegółowe informacje o zamówieniu, wraz ze statusem realizacji zamówienia, danymi klienta, numerem zamówienia, rodzajem płatności, itd.

Zamówienia z Allegro (moduł dodatkowy)

info

Sekcja ta umożliwia przeglądanie zamówień składanych za pośrednictwem systemu aukcyjnego Allegro. Do korzystania z tego modułu wymagane jest przeprowadzenie integracji z Twoim kontem na Allegro.

Zamówienia pochodzące z serwisu Allegro będą spływały do bazy danych sklepu i od razu trafią one do sekcji „Zamówienia”, jednakże dodatkowo są one również wstępnie umieszczane w specjalnym buforze dostępnym w sekcji „Zamówienia z Allegro”. W systemie istnieją więc dwa niezależne wpisy – zamówienie aukcyjne (oryginalne zamówienie złożone za pośrednictwem systemu Allegro) oraz zamówienie sklepowe.

Wyszukiwanie zamówień aukcyjnych w sekcji „Zamówienia z Allegro” możliwe jest poprzez następujące parametry wyszukiwania:

  • Imię i nazwisko – imię i nazwisko klienta, który złożył zamówienie przez Allegro
  • Nick użytkownika z Allegro
  • Adres email – adres email klienta, który złożył zamówienie przez Allegro
  • Stan zamówienia – Zakupione / Wypełniony formularz zakupu / Zamówienie w Allegro zakończone. Zakupione oznacza, że klient jeszcze nie wypełnił w serwisie Allegro danych wymaganych do złożenia zamówienia – zamówienia tego nie można więc przyjąć do realizacji. Wypełniony formularz zakupu oznacza, że klient złożył zamówienie w serwisie Allegro podając swoje dane w formularzu, ale nie potwierdził zakupu – zamówienia tego również nie można przyjąć do realizacji. Zamówienie w Allegro zakończone – takie zamówienie należy uznać za potwierdzone przez klienta i przyjąć je do realizacji (jest to zamówienie płatne za pobraniem bądź opłacone przez klienta w przypadku gdy wybrał on przedpłatę).
  • Stan weryfikacji – Zweryfikowane / Nie zweryfikowane. Weryfikacja odbywa się automatycznie przez system na podstawie wiarygodności danych zawartych w zamówieniu i płatności.
  • Zamówienie w sklepie – oznaczenie, czy na podstawie zamówienia aukcyjnego (z Allegro) zostało już utworzone zamówienie sklepowe (brak / utworzone).
  • Dodane po – zamówienia aukcyjne złożone po zaznaczonej dacie
  • Dodane przed – zamówienia aukcyjne złożone przed określoną datą

Po wybraniu kryteriów wyszukiwania, wyświetlane są zamówienia aukcyjne, wraz z następującymi informacjami:

  • Imię i nazwisko – imię i nazwisko klienta, który złożył zamówienie przez Allegro
  • Adres email – adres email klienta, który złożył zamówienie przez Allegro
  • Czas dodania zamówienia - data i godzina złożenia zamówienia
  • Stan zamówienia – Zakupione / Wypełniony formularz zakupu / Zamówienie w Allegro zakończone
  • Ostatni błąd podczas przetwarzania zamówień – zdarza się, że zamówienie z Allegro zostanie przetworzone błędnie i nie trafi ostatecznie do zakładki Zamówienia. Wówczas w tym polu prezentowana jest przyczyna takiego stanu rzeczy.
  • Formularz dostawy – oznaczenie, czy klient wypełnił formularz dostawy dostępny po zakupie przedmiotu na Allegro
  • Zarejestrowana wpłata – jeżeli odnotowano wpłatę do tego zamówienia, w tym miejscu pojawia się kwota. Przy płatności za pobraniem wyświetlany jest napis COD (skrót od „cash on delivery”).
  • Gotowe – oznaczenie, czy zamówienie zostało zweryfikowane przez system

Obok wyświetlanych informacji, w tabeli znajdują się trzy buttony:

  • Szczegóły – szczegóły dotyczące zamówienia aukcyjnego oraz dane kupującego, a także dane z formularza dostawy Allegro
  • Pokaż zamówienie / Zaznacz do powtórnego przetwarzania. Pokaż zamówienie wyświetla zamówienie sklepowe utworzone na podstawie zamówienia pochodzącego z systemu aukcyjnego. „Zaznacz do powtórnego przetwarzania” umożliwia wymuszenie powtórnego przetwarzania zamówienia w przypadku, gdy podczas poprzedniego przetwarzania wystąpił błąd i nie zostało utworzone zamówienie w sekcji Zamówienia.

Na liście zamówień aukcyjnych, przy zamówieniach, dla których nie utworzono jeszcze zamówień sklepowych w wyniku błędu przetwarzania, znajdują się checkboxy. Przy ich pomocy można wskazać jedno lub kilka zamówień aukcyjnych jednocześnie i wybrać opcję Zaznacz do powtórnego przetwarzania, która uruchomi ten proces dla wszystkich zaznaczonych pozycji błędnie przetworzonych zamówień.

Ostatnia kolumna tabeli wyświetla ikonę „+/-”. Kliknięcie w nią powoduje zaznaczenie lub odznaczenie wszystkich istniejących w tabeli pól checkbox.


Negocjacje cen

info

Klient przed ostatecznym złożeniem zamówienia, gdy posiada już wszystkie zamawiane produkty w koszyku, ma możliwość negocjowania ceny.

Negocjacja odbywa się dwuetapowo i jest możliwa pod warunkiem, że wartość koszyka przekroczyła obowiązujący próg cenowy. Klient wysyła propozycję cenową, jaką jest w stanie zapłacić za wszystkie artykuły znajdujące się w koszyku. Po wysłaniu propozycji cenowej klient nie składa zamówienia, a propozycja cenowa trafia do panelu administracyjnego do zakładki „Negocjacje cen”.

Administrator może teraz wykonać trzy akcje:

  • zaakceptować podaną przez klienta cenę
  • podać kontrpropozycję cenową
  • odrzucić podaną przez klienta propozycję cenową i zaproponować zakup po normalnej cenie

W każdym z powyższych przypadków, wysyłana jest wiadomość e-mail, w której klient otrzymuje informację, że może dokonać zakupu negocjowanego asortymentu po cenie zaakceptowanej przez administratora sklepu, bądź otrzymuje informację, że cena nie może zostać obniżona. Jednocześnie w mailu wysyłany jest link do koszyka zawierającego wszystkie zamawiane towary z uwzględnieniem obniżki ceny.

W panelu administracyjnym sklepu można wyszukiwać zgłoszone negocjacje na podstawie następujących kryteriów:

Login użytkownika

Status negocjacji:

  • Nowa – nowa negocjacja, na którą administrator jeszcze nie odpowiedział
  • Zaakceptowana – negocjacja zaakceptowana przez administratora (administrator zaakceptował propozycję klienta lub podał własną kontrpropozycję cenową)
  • Odrzucona – propozycja cenowa klienta w całości odrzucona przez administratora

Zakres dat zgłoszenia negocjacji - Data dodania od oraz Data dodania do

Po zaznaczeniu wybranych kryteriów wyszukiwania, tabelarycznie pokazywane są wyniki, wraz z następującymi informacjami:

  • Klient – imię i nazwisko klienta negocjującego
  • Użytkownik – adres email klienta negocjującego
  • Data dodania – data i godzina złożenia propozycji cenowej przez klienta
  • Wartość koszyka – początkowa cena zakupów (przed rozpoczęciem negocjacji)
  • Cena proponowana – cena, jaką proponuje klient
  • Cena zaakceptowana – cena, na jaką zgodził się administrator sklepu
  • Status negocjacji:
    • Nowa – nowa negocjacja, na którą administrujący jeszcze nie odpowiedział
    • Zaakceptowana – negocjacja zaakceptowana przez administratora (administrator zaakceptował propozycję klienta lub podał własną kontrpropozycję cenową)
    • Odrzucona – propozycja cenowa klienta w całości odrzucona przez administratora
  • Zamówienie – numer zamówienia (o ile zostało złożone przez klienta). Po wartości tego pola można poznać, że klient po zakończeniu negocjacji złożył zamówienie bądź nie.

Gdy negocjacja nie została jeszcze zaakceptowana lub odrzucona przez administrującego, w tabeli pojawia się button Edytuj, po kliknięciu którego możliwe jest wykonanie akcji przez administratora.

Wyświetlane są następujące informacje:

  • Data dodania – data dodania propozycji cenowej przez klienta
  • Klient – imię i nazwisko klienta
  • Login użytkownika – login użytkownika sklepu (adres email)
  • Ilość pozycji koszyka – ilość pozycji, które znajdują się na zamówieniu
  • Wartość koszyka – pierwotna wartość zakupów (przed negocjacją)
  • Cena proponowana - propozycja ceny zgłoszona przez klienta
  • Cena zaakceptowana – do wpisania przez administrującego - propozycja ceny, jaką jest w stanie zaakceptować sklep
  • Osoba zatwierdzająca – użytkownik panelu administracyjnego

Poniżej znajdują się następujące buttony:

  • Odrzuć – opcja odrzucenia propozycji cenowej klienta
  • Akceptuj – akceptacja wpisanej ceny przez administrującego
  • Zawartość koszyka – pogląd zakupów klienta, czyli tego, co znajduje się w negocjowanym koszyku
  • Zamknij – zamyka podgląd negocjacji

W przypadku zakończenia negocjacji, w tabeli w miejsce buttona Edytuj pojawia się button Pokaż, pozwalający na obejrzenie informacji o przebiegu negocjacji oraz informacji o zamówieniu. Nie ma możliwości powtórnej negocjacji ceny. Każdy wpis o negocjacji można usunąć z bazy danych (przycisk Usuń).


Faktury i rozliczenia

Administrator ma możliwość wyboru prezentacji zestawienia spośród dostępnych opcji:

Lista faktur – lista wszystkich wystawionych faktur (z opcją zaznaczenia okresu Data od oraz Data do)

Lista płatności w okresie – lista wszystkich płatności dokonanych przez klientów sklepu (z opcją zaznaczenia okresu Data od oraz Data do)

Lista wszystkich zamówień z nadpłatą – wszystkie zamówienia, dla których wpłata dokonana przez klienta była wyższa od wartości zamówienia

Lista wszystkich zamówień z niedopłatą - wszystkie zamówienia, dla których wpłata dokonana przez klienta była niższa od wartości zamówienia

Lista wszystkich zamówień bez wpłaty – lista wszystkich zamówień, dla których nie została dokonana płatność

Raport zamówień – lista wszystkich zamówień z wybranego okresu z wyszczególnioną kwotą zamówienia, kwotą otrzymanej wpłaty oraz kwotą wystawionej faktury

Lista faktur wystawionych w zadanym czasie przedstawia tabelaryczną informację o fakturach:

  • Numer faktury
  • Numer zamówienia – numer zamówienia, z którym związana jest faktura
  • Data utworzenia – data wystawienia faktury
  • Suma brutto – wartość brutto, na jaką opiewa faktura
  • Rodzaj dokumentu – rodzaj dokumentu (faktura lub korekta do faktury „numer”)

W każdej chwili można wydrukować duplikat faktury (Drukuj) lub przejść do szczegółów zamówienia (Pokaż zamówienie). Możliwa jest również edycja faktury w zakresie danych nabywcy i usunięcie faktury z systemu.

Z każdego spośród wybranych zestawień (wybranych poprzez zaznaczony Rodzaj dokumentu) możliwe jest przejście do edycji zamówienia przez button Pokaż zamówienie.


Formularz wysyłki produktu

info

Formularz wysyłki produktu został stworzony dla sklepów, które sprzedają jednolity asortyment, posiadający jednak pewne indywidualne cechy, mogące być istotne z punktu widzenia zawartej transakcji.
Dla sprzętu elektronicznego może to być np. numer seryjny sprzętu, dla leków np. data przydatności. W niektórych sytuacjach może zajść potrzeba, żeby w systemie sklepowym odnotowywać tego typu informacje w trakcie wysyłki zamówienia.

W tym celu istnieje specjalna zakładka „Formularz wysyłki produktu”, w którym można zawrzeć dodatkowe pola informacyjne, które będą wypełniane przez administratora w trakcie oznaczania zamówienia jako wysłanego albo gotowego do odbioru.

pinezka

Uwaga! Formularz wysyłki produktu jest wspólny dla całej bazy produktów i zamówień. Dla każdego produktu w każdym zamówieniu będzie on zawierał te same pola do wypełnienia. Nie ma możliwości rozróżnienia, jakie parametry powinny być wypełniane dla różnych produktów.

Formularz wysyłki produktu jest elementem fakultatywnym. Oznacza to, że można pozostawić go pustym. Wówczas administrator realizując zamówienie nie będzie musiał go wypełniać.

Wybierając opcję Formularz wysyłki produktów z menu wyświetli się lista pól aktualnie zdefiniowanych w systemie, które wchodzą w skład tego formularza. Ponad formularzem dostępny jest przycisk Dodaj pole, a przy każdej pozycji wyświetlają się przyciski Edytuj oraz Usuń. Z poziomu tabeli pól można również oznaczać dane pole jako Wymagane/Niewymagane oraz Aktywne/Nieaktywne.

Strzałka po prawej stronie pozycji tabeli służy do przenoszenia „w górę” danego wiersza, dzięki czemu można zmienić kolejność wyświetlania pól formularza.

Tabela wspiera również technikę drag&drop – aby dokonać zmiany kolejności wystarczy kliknąć lewy przycisk myszy na wybranym wierszu i trzymając przyciśnięty klawisz przesunąć daną pozycję w odpowiednie miejsce w tabeli. Po puszczeniu klawisza myszy przesunięty wiersz znajdzie się na nowym miejscu.

Okienko edycji / dodawania nowego pola do formularza zawiera następujące informacje do wypełnienia:

Nazwa – nazwa pola formularza, np. numer seryjny

Typ – do wyboru są 4 opcje:

  • Pole tekstowe (1 linia) – dodatkowo można zadać parametry Minimalna długość tekstu w polu oraz Maksymalna długość tekstu w polu
  • Pole wyboru wartości (rozwijana lista) – dodatkowo należy w okienku wpisać Opcje (każda w kolejnej linii)
  • Pole tekstowe (wiele linii) – dodatkowo można zadać dodatkowe parametry Minimalna długość tekstu w polu oraz Maksymalna długość tekstu w polu
  • Pole wyboru daty – jeżeli dodatkowym parametrem jest np. data przydatności

Pole wymagane – przy zaznaczeniu tej opcji administrator przy oznaczaniu zamówienia jako „wysłane” albo „gotowe do odbioru” będzie musiał obowiązkowo wypełnić dane pole.

Aktywne – odznaczenie tej opcji spowoduje, że formularz nie będzie wyświetlał danego pola.

Jeżeli Formularz wysyłki produktów został zdefiniowany, wówczas przy edycji każdego zamówienia (zakładka Zamówienia), wchodząc w edycję każdego produktu w zamówieniu pojawiają się dodatkowe pola objęte tym formularzem. Formularz dotyczy więc każdego produktu w zamówieniu z osobna.

W dodatku, jeżeli formularz wysyłki produktów zawiera pola wymagane i nie zostały one wypełnione poprzez edycję produktów w zamówieniu, wówczas w po kliknięciu przez administratora w przycisk Status->Wysłane bądź Status->Gotowe do odbioru, pojawi się okienko, w którym będzie on musiał wypełnić wszystkie pola obowiązkowe z formularza dla każdego z produktów w zamówieniu.

Jeżeli Formularz wysyłki produktów nie został zdefiniowany bądź zawiera wyłącznie pola, które nie są wymagane, wówczas po kliknięciu przez administratora w przycisk Status->Wysłane bądź Status->Gotowe do odbioru w edycji zamówienia, nie pojawi się okienko wymuszające podanie parametrów z formularza wysyłki.



Przetestuj bezpłatnie AptusShop!×
Oferujemy możliwość bezpłatnego zapoznania się z funkcjonalnością sklepu internetowego AptusShop przez okres 3 tygodni. Bez żadnych zobowiązań z Twojej strony uruchomimy w pełni działający sklep wraz z panelem administracyjnym pod testowym adresem.
Wersja demonstracyjna oprogramowania sklepu internetowego AptusShop

Administratorem danych osobowych jest Aptus.pl Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Plac Pod Lipami 5, 40-476 Katowice, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000348810, NIP: 6342737712, REGON 241453835, kapitał zakładowy: 120.000,00 zł. Więcej informacji nt. ochrony danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.